(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (432)

Έκτακτη Γενική Συνέλευση για την εισφορά στα Φωτοβολταϊκά

 

Ο ΣΠΕΦ συγκαλεί έκτακτη Γενική Συνέλευση και καλεί τους ηλεκτροπαραγωγούς από Φωτοβολταϊκά μέλη του ή μη, την Δευτέρα 5/11/12 στις 10.00 π.μ. το πρωί στο ξενοδοχείο PRESIDENT, Λ. Κηφισίας 43 στην Αθήνα, με θέμα την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα Φωτοβολταϊκά.

Η Κυβέρνηση προτίθεται σύμφωνα με διαρρέουσες πληροφορίες να επιβάλει και να ψηφίσει την Τετάρτη 7/11/12 οριζόντια εισφορά από 25% - 35% επί του τζίρου των Φ/Β μονάδων αδιαφορώντας για το τυπικό μέγεθος των μονάδων, τις οικονομίες κλίμακας, τις οικονομικές αντοχές τους, τον δανεισμό τους αλλά και το κόστος με το οποίο αυτές έγιναν με βάσει τον χρόνο κατασκευής τους.

Η εικόνα υπερ-ανάπτυξης του κλάδου το 2012 με 900 MW προβλεπόμενη νέα πρόσθετη ισχύ, σχεδόν διπλάσια όσης αναπτύχθηκε τα προηγούμενα πεντέμισι χρόνια σωρευτικά μαζί (500 μόλις MW) αποτελεί αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας και των υπερ-αδειοδοτήσεων που αυτή προέβη αλλά και της ένοχης αδράνειας της να λάβει εγκαίρως μέτρα ακόμη και τον περασμένο Ιανουάριο όταν πιεστικά της ετέθη.  Η αδράνεια αυτή δεν δύνανται να αποτελέσει άλλοθι «πτώχευσης» των μικρομεσαίων ελλήνων ηλεκτροπαραγωγών από Φ/Β που συνετά και στα πλαίσια των εθνικών στόχων ακόμη και του ν. 3468/2006 ανέπτυξαν όλα τα προηγούμενα χρόνια μικρομεσαίες Φ/Β μονάδες και να λειτουργήσει υπέρ των «έξυπνων» μεγάλων ξένων επενδύσεων που «σκουπίζοντας» τις άδειες εντός του 2012 αναπτύσσουν τώρα μονάδες με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος εκμεταλλευόμενοι την ραγδαία φέτος μείωση του κόστους του εξοπλισμού.  Χωρίς να επιθυμούμε να γίνουμε ξενοφοβικοί, αυτές δεν είναι οι ξένες επενδύσεις που ως χώρα έχουμε ανάγκη διότι ούτε χρήμα φέρνουν στην Ελλάδα, αφού δεν αγοράζουν εγχώριο εξοπλισμό και πολύ χειρότερα ούτε εξάγουν έστω μέρος από το παραγόμενο προϊόν (ρεύμα) ώστε να εισάγεται συνάλλαγμα στην χώρα.  Αντίθετα θα εξάγουν μόνο την κερδοφορία τους στο εξωτερικό για 20 χρόνια.  Κερδοφορία που θα προέρχεται από το FIT που θα πληρώνουν αποκλειστικά οι έλληνες καταναλωτές...  

Η προκλητική αδιαφορία και άρνηση της Κυβέρνησης και του ΥΠΕΚΑ να έρθει σε ειλικρινή διάλογο με τους παραγωγούς αφουγκραζόμενη τις σημαντικές αυτές διαφοροποιήσεις, αλλά και η σπουδή της να προβεί στην καρατόμηση και ουσιαστική δήμευση της περιουσίας τους, αφού επίσης προκλητικά αρνείται να λάβει οποιοδήποτε αντισταθμιστικό μέτρο στο μέτωπο του δανεισμού τους, αποτελούν μέγιστη κοινωνική πρόκληση.  Αλήθεια πως σε μία επένδυση «κουρεύονται» μόνο τα έσοδα του παραγωγού και αφήνεται στο απυρόβλητο και μάλιστα με αυξημένα διψήφια επιτόκια το τραπεζικό σύστημα;  Πόσες φορές θα χαριστεί το Κράτος στις τράπεζες στην πολυετή αυτή κρίση;  Πόσες φορές θα πληρώσει η εγχώρια πραγματική οικονομία την κερδοσκοπία των δανειστών;  Γιατί δεν «κουρεύονται» εξίσου τα δάνεια και οι αποδόσεις τους;  Η πολιτική αυτή του ΥΠΕΚΑ οδηγεί στον αφελληνισμό της ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β και στο ξεπούλημα των υφιστάμενων μονάδων.

Τέλος το ΥΠΕΚΑ ρίχνοντας μονομερώς και αποκλειστικά στις πλάτες των Φ/Β τα ελλείμματα του ΛΑΓΗΕ αφήνει καλά προστατευμένες όλες εκείνες τις δομικές στρεβλώσεις στην χονδρεμπορική αγορά και την Οριακή Τιμή Συστήματος που μέσω του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους δρουν υπέρ της ηλεκτροπαραγωγής από εισαγόμενο ακριβό φυσικό αέριο και συστηματικά εις βάρος των εγχώριων πηγών ΑΠΕ και Λιγνίτη.  Με την πολιτική του αυτή αφενός δεν πρόκειται να θεραπεύσει απολύτως τίποτα στα οικονομικά του Λειτουργού και αφετέρου οδηγεί την χώρα με μαθηματική ακρίβεια στην απόλυτη ενεργειακή εξάρτηση από το εξωτερικό.

Η παρουσίαση του ΣΠΕΦ στο Συνέδριο Enertech '12

 
Επισυνάπτεται η παρουσίαση του Προέδρου του ΣΠΕΦ κου Στέλιου Λουμάκη στο συνέδριο Enertech '12 με θέμα την επιχειρηματικότητα στην ηλεκτροπαραγωγή από φωτοβολταϊκά, τις στρεβλώσεις, τις επιπτώσεις τους στα οικονομικά του ειδικού λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ αλλά και τις προτεινόμενες λύσεις.
 

Συμμετοχή ΣΠEΦ στο Συνέδριο Enertech '12

Την Παρασκευή 2/11/12 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης θα μιλήσει στον 7ο Διεθνές Συνέδριο Enertech '12 που συνδιοργανώνεται στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Energy - Photovoltaic 2012 με θέμα " Επενδύσεις στις ΑΠΕ & στον Ενεργειακό Τομέα, Προβλήματα - Προοπτικές".  Την επιστημονική επιμέλεια του συνεδρίου έχει αναλάβει το ΕΒΕΑ.  Η ομιλία του κου Λουμάκη θα είναι στην ειδική ενότητα με θέμα τις εφαρμογές ΑΠΕ σε μεγάλη κλίμακα και την διείσδυση τους στο ενεργειακό σύστημα.
 
Επισυνάπτεται το αναλυτικό πρόγραμμα.

Η ενοποίηση των ταμείων ως λύση στην ταμειακή κρίση των ΑΠΕ και αντιστάθμισμα στις στρεβλώσεις

 
Στο συνέδριο του ΣΕΗΕ την 25/10/12 με θέμα "Επανεκκινώντας την Ανάπτυξη" ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης παρουσίασε αναλυτικά την πρόταση της διαχειριστικής ενοποίησης των ταμείων αποπληρωμής συμμέτρως των ηλεκτροπαραγωγών (συμβατικών και ΑΠΕ) ενιαία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ.  Συγκεκριμένα εφόσον η Πολιτεία δεν προτίθεται σύντομα να άρει τις στρεβλώσεις στην χονδρεμπορική αγορά και την εξ' αυτών εσφαλμένα υπολογιζόμενη Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) η οποία και οδηγεί σε τεχνητή ανάγκη υπερτίμησης το ΕΤΜΕΑΡ και συνεπώς πλασματικό έλλειμμα τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, προτείνεται όλοι οι παραγωγοί να μοιρασθούν ως υπερημερία συμμέτρως τα ελλείμματα της αγοράς για τα οποία από κοινού ευθύνονται και όχι μόνον οι ΑΠΕ.  Με βάση τα υπάρχοντα ελλείμματα αυτά, δομικά και συγκυριακά, η μέση υπερημερία συμμέτρως για όλους θα ανέρχεται στις 45 ημέρες ενώ αν ενσωματωθούν και τα πρόσθετα συγκυριακά ελλείμματα του β εξαμήνου όπως εσχάτως σε δημοσιεύματα αναφέρονται για επιπλέον 250 εκατ. (δηλαδή σύνολο ελλείμματος χονδρεμπορικής αγοράς 800 εκατ.) η σύμμετρη υπερημερία θα φθάνει τις 65 ημέρες.  Το μέγεθος αυτό ουδεμία σχέση έχει με την 120 ημερών υπερημερία που επωμίζονται εξοντωτικά μονομερώς οι ΑΠΕ.  Ισορροπώντας η αγορά στο μεταβατικά ανεκτό αυτό επίπεδο καθυστερήσεων 2 μηνών, μπορούν να δρομολογηθούν οι στοχευμένες εκείνες παρεμβάσεις οριστικής επίλυσης του προβλήματος και των αιτιών του.  
 
Επισυνάπτεται η παρουσίαση
 

Η πρόταση του ΣΠΕΦ για την διαχειριστική ενοποίηση των ταμείων

 
Ο ΣΠΕΦ στις 26/10/12 απέστειλε την συνημμένη επιστολή - πρόταση σε όλους τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας επί της πρότασης του για διαχειριστική ενοποίηση των λογαριασμών αποπληρωμής των ηλεκτροπαραγωγών (συμβατικών και ΑΠΕ) ως αντιστάθμισμα στις στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, τα πλασματικά ελλείμματα που τροφοδοτούν στο ταμείο των ΑΠΕ και μέχρι την πλήρη άρση τους.  Η λύση αυτή εξασφαλίζει με τα τρέχοντα δεδομένα σύμμετρη υπερημερία 45 - 65 ημερών σε όλους τους παραγωγούς, η οποία και θα δώσει σημαντική ανάσα από τα επίπεδα καθυστερήσεων στις πληρωμές των 120 ημερών που υφίστανται μονομερώς οι ΑΠΕ.   
 
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο.

Συμμετοχή ΣΠΕΦ στο Συνέδριο του ΣΕΗΕ για την ανάπτυξη

Ο ΣΠΕΦ θα συμμετάσχει δια του προέδρου του κ. Στέλιου Λουμάκη στο ειδικό workshop για την «Επόμενη μέρα των ΑΠΕ» που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των εργασιών του διήμερου χρηματοδοτικού φόρουμ με θέμα «Η χρηματοδότηση των ενεργειακών επενδύσεων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα». Το φόρουμ, συνδιοργανώνει στις 24-25 Οκτωβρίου στο ξενοδοχείο Divani Caravel, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ηλεκτρισμού Ελλάδος (ΣΕΗΕ), με την EURELECTRIC (Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ηλεκτρισμού),την επενδυτική έκδοση Α-ΕΝΕRGY Investments και τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

κάντε κλίκ στα ακόλουθα αρχεία:

 Πρόσκληση  Ιnvitation (English)

  Συνέδριον ΣΕΗΕ ΣΠΕΦ

 

 Πρόγραμμα ΣΕΗΕ  Program ΣEHE (English)

Οικειοθελής ανάκληση αναπάντητων αιτήσεων στο διαχειριστή με επιστροφή του παραβόλου στους επενδυτές

Ο ΣΠΕΦ σήμερα Πέμπτη 18/10/12 απέστειλε επιστολή σε ΥΠΕΚΑ, ΡΑΕ, ΔΕΗ και ΔΕΔΔΗΕ με αίτημα την παροχή δυνατότητας στους επενδυτές οικειοθελούς ανάκλησης των μέχρι 10/8/12 –όπου και επιβλήθηκε η αναστολή με την ΥΑΠΕ/Φ1/2300/οικ. 16932- αναπάντητων αιτήσεων για προσφορά σύνδεσης από τον διαχειριστή με ταυτόχρονη επιστροφή του καταβληθέντος με την αίτηση χρηματικού παραβόλου. 

Επισυνάπτεται ολόκληρη η επιστολή.

κάντε κλίκ εδώ

Οι προτάσεις του ΣΠΕΦ στην δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ

 
Την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012 ο ΣΠΕΦ απέστειλε τις προτάσεις του στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που αυτή διεξάγει για την μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.  Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο και συνοπτικό δελτίο τύπου. 
 
 

Στέλιος Λουμάκης: Η συγχώνευση των ταμείων μπορεί να αντισταθμίσει τις στρεβλώσεις


 

Ως ΣΠΕΦ έχουμε το τελευταίο διάστημα αναφερθεί εκτενώς στην σημασία των στρεβλώσεων στην λειτουργία της αγοράς υπέρ των ορυκτών καυσίμων, όπου όπως πολλάκις έχει ειπωθεί μόνο η πλήρης κατάργηση τους θα μπορούσε να εξασφαλίσει την δομική τουλάχιστον ευστάθεια κάθε πτυχής της χονδρεμπορικής αγοράς, περιλαμβανομένων δηλαδή και των ΑΠΕ.

 

Στην περίπτωση ωστόσο που η Πολιτεία δεν επιθυμεί να προβεί άμεσα στις αναγκαίες αυτές τομές, όπως η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και η ενσωμάτωση έστω λογιστικά στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που δρουν καταφανώς υπέρ των ορυκτών καυσίμων, οφείλει οπωσδήποτε να διασφαλίσει την βιωσιμότητα των ΑΠΕ με αντισταθμιστικά μέτρα στην βάση του πραγματικού χαμηλότερου του πλασματικού κόστους τους αλλά και της ίσης και σύμμετρης μεταχείρισης που αποτελεί θεμέλιο της ορθής λειτουργίας της αγοράς.

 

Ξεφεύγοντας από τον αδιέξοδο υπολογισμό των πλασματικών λόγω των στρεβλώσεων πόρων ΑΠΕ που δήθεν απαιτούνται για την οικονομική εξυπηρέτηση της λειτουργίας τους από τον Λειτουργό, προτείνεται να εξεταστεί η αποπληρωμή της χονδρεμπορικής αγοράς στο σύνολο της σε πιο «μακρο-οικονομική» βάση.  Αντλώντας στοιχεία από τους ισολογισμούς και συγκεκριμένα τα αποτελέσματα χρήσης του ΔΕΣΜΗΕ από το 2007 και μετά φαίνεται ότι συνολικά ως αγορά το πρόβλημα δεν είναι τόσο μεγάλο.  Στα αποτελέσματα χρήσης συγκεκριμένα, η ζημία μιας επιχείρησης δείχνει το καθαρό δομικό έλλειμμα λειτουργίας της επί των συνολικών της πωλήσεων (τζίρου).  Ειδικότερα στην περίπτωση του ΔΕΣΜΗΕ όπου στα αποτελέσματα χρήσης παρεμβάλλονται μάλλον αμελητέα ποσά αποσβέσεων τόσο ως προς το τζίρο αλλά και ως προς τις ζημίες, μπορεί ευκολότερα να ειπωθεί ότι με βάση το δομικό αυτό έλλειμμα δύναται φυσιολογικά να χαράζεται η όποια οικονομική πολιτική απαιτείται επί των αυξήσεων στα χονδρεμπορικά τιμολόγια της επιχείρησης ώστε αυτό το έλλειμμα (ζημία) να μηδενίζεται.  Πέραν βεβαίως του δομικού ελλείμματος υπάρχει και το συγκυριακό, δηλαδή αυτό που προκύπτει όταν οι πελάτες (Προμήθεια) καθυστερούν την εξόφληση των υποχρεώσεων τους, αυτό όμως δεν αποτυπώνεται στα αποτελέσματα χρήσης, αλλά στο ενεργητικό του ισολογισμού.

 

Με βάση τα ανωτέρω φαίνεται πως ο ΔΕΣΜΗΕ είχε 107 εκατ. ευρώ δομικό έλλειμμα (ζημία) στα 4,4 δις ευρώ τζίρο το 2011 δηλαδή 2,4%, δομικό έλλειμμα 63 εκατ. σε τζίρο 3,9 δις δηλαδή 1,6% το 2010, δομικό έλλειμμα 63 εκατ. στα 3,6 δις ευρώ τζίρο δηλαδή 1,7% το 2009 και από εκεί και πίσω μόνο κέρδη.  Το άθροισμα των ελλειμμάτων αυτών είναι 233 εκατ. ευρώ και συνάδει με το υπολογισθέν από την PWC για τα τέλη του 2011 ταμειακό του έλλειμμα (200 εκατ. ευρώ περίπου), με δεδομένο ότι η μελέτη της PWC έγινε πριν την δημοσίευση του επίσημου ισολογισμού του 2011.

 

Σήμερα η χονδρεμπορική αγορά εξυπηρετείται όπως είναι γνωστό από τρεις λογαριασμούς.  Τον λογαριασμό αποκλίσεων στον ΑΔΜΗΕ (πληρώνει αποκλίσεις, ΜΜΚ, ΑΔΙ στους θερμικούς), τον λογαριασμό ΗΕΠ στον ΛΑΓΗΕ (πληρώνει ΟΤΣxMWh στους θερμικούς και τροφοδοτεί το μέρος που αφορά τις ΑΠΕ στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ) και τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ (πληρώνει FITxMWh στις ΑΠΕ). 

 

Λόγω των στρεβλώσεων ο μοναδικός δομικά προβληματικός λογαριασμός από τους ανωτέρω τρεις είναι ο ΑΠΕ αφού οι στρεβλώσεις που τεχνητά απομειώνουν την ΟΤΣ δείχνουν το ΕΤΜΕΑΡ παγίως να μην επαρκεί και έτσι τον τροφοδοτούν με πλασματικό έλλειμμα.  Αν όμως, συγχωνευόταν το ΕΤΜΕΑΡ στο κόστος του ρεύματος και έπαυσε ως διακριτή δυσφημιστική χρέωση για τις ΑΠΕ, αναστελλόταν η εξίσωση που διέπει το λογαριασμό ΑΠΕ:

 

(1)          (FIT – ΟΤΣ) x MWh παραγωγής ΑΠΕ = ΕΤΜΕΑΡ + Λοιποί πόροι ΑΠΕ  

 

που λόγω των στρεβλώσεων στην ΟΤΣ παράγει μόνο πλασματικά ελλείμματα για τις ΑΠΕ και  συγχωνεύονταν οι τρεις λογαριασμοί σε έναν, τότε το έλλειμμα που θα προέκυπτε και όλοι οι ηλεκτροπαραγωγοί θα επωμιζόντουσαν αναλογικά (pro-rata), δεν θα ήταν παραπάνω σήμερα σωρευτικά από το άθροισμα των επιμέρους δομικών ελλειμμάτων 2,4%, 1,6%, και 1,7% για τις τρεις παρελθούσες ζημιογόνες χρήσης, που αντιστοιχεί με 5,5% περίπου επί του φετινού αναμενόμενου τζίρου (περίπου τζίρος στα 4,5 δις ευρώ) του ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ μαζί. Έλλειμμα 5,5% στην χονδρεμπορική αγορά συνολικά σημαίνει δομική υπερημερία περίπου 20 ημερών για όλους τους παραγωγούς ανεξαιρέτως (θερμικούς και ΑΠΕ).  Σε αυτό προστίθεται βεβαίως και το όποιο συγκυριακό (καθυστέρηση πληρωμών από Προμήθεια) το οποίο όμως ούτως ή άλλως το υφίστανται όλοι.

 

Δυστυχώς ο κατακερματισμός των ταμείων από ένα σε τρία έχει επιτύχει μέσω των στρεβλώσεων να επωμίζονται οι ΑΠΕ αποκλειστικά όλο το δομικό έλλειμμα της χονδρεμπορικής αγοράς πλέον το όποιο συγκυριακό τους αναλογεί (π.χ. από κατάρρευση Energa και Hellas Power) και όλοι οι υπόλοιποι μόνο το συγκυριακό μειωμένο κατά το δομικό που τους αναλογεί.  Έτσι επί της χρηματοροής των πληρωμών τους οι ΑΠΕ παραδόξως βιώνουν υπερημερίες 4 - 5 μηνών, που δεν τους  ανήκουν, δηλαδή 40% μεσοσταθμικά ετησίως του τζίρου τους.

 

Η λύση λοιπόν θα μπορούσε να είναι η συγχώνευση των τριών ταμείων σε ένα και μοναδικό υπό τον ΛΑΓΗΕ, το οποίο και θα τροφοδοτείται από όλους τους υπάρχοντες μέχρι σήμερα πόρους (ΗΕΠ, αποκλίσεις, ενσωματωμένο στο κόστος ρεύματος ΕΤΜΕΑΡ, λοιποί πόροι ΑΠΕ, κλπ).  Αυτό καταρχήν σημαίνει πως όλοι θα μοιράζονται πλέον pro-rata τα δομικά ελλείμματα της χονδρεμπορικής αγοράς στην χρηματοροή τους που οπωσδήποτε συνεπάγεται «δικαιοσύνη» εν γένει και βελτίωση (διάσωση) για τις ΑΠΕ.  Επιπλέον η Πολιτεία θα γνωρίζει επακριβώς τι οφείλει να πράξει, π.χ. για να βελτιώσει την εικόνα των αποτελεσμάτων του 2011 του διαχειριστή μεσοασταθμικά θα χρειάζεται αύξηση 2,4% στο ρεύμα επί της χονδρικής, ώστε αυτός να μην παράγει ελλείμματα στην νέα χρονιά εξαιτίας του 2011 συν την όποια πρόβλεψη για το 2012 με βάση την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου ή των ΑΠΕ στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής.

 

Αυτός είναι ένας αρκετά πιο διαφανής τρόπος διαχείρισης της χονδρεμπορικής αγοράς για όλους σε σχέση με τον σημερινό, όπου αυξάνεται το ΕΤΜΕΑΡ και οι λοιποί πόροι ΑΠΕ για να "καρπωθούν" το 60% τους (μελέτη ΙΟΒΕ) μέσω των στρεβλώσεων παραδόξως η προμήθεια και τα ορυκτά καύσιμα. 

 

Η ταμειακή αυτή ένωση των τριών λογαριασμών σε έναν υπό τον ΛΑΓΗΕ δεν προϋποθέτει προφανώς συγχώνευση εταιρειών, αλλά τροποποίηση άρθρων του ν. 4001 και των ΚΔΣ και ΚΔΣΗΕ.  Συγκεκριμένα θα μπορούσε είτε ο λογαριασμός αποκλίσεων του ΑΔΜΗΕ να μεταφερθεί στον ΛΑΓΗΕ και να συγχωνευτεί με τους άλλους δύο, είτε αφού ο ΑΔΜΗΕ παρακρατήσει τα κόστη λειτουργίας του από αυτόν να μεταφέρει τα υπόλοιπα στον ΛΑΓΗΕ (όπως π.χ. συμβαίνει σήμερα με το ΕΤΜΕΑΡ).  Στον ΛΑΓΗΕ τέλος οι δύο λογαριασμοί ΗΕΠ και ΑΠΕ προτείνεται να συγχωνευτούν επίσης. 

 

Η προτεινόμενη ρύθμιση αυτή για έναν και μοναδικό λογαριασμό πληρωμής συμμέτρως ανεξαιρέτως όλων των ηλεκτροπαραγωγών οφείλει να έχει διάρκεια όση και η περαιτέρω διατήρηση των στρεβλώσεων του ΜΜΚ και η μη έστω λογιστική ενσωμάτωση των ΑΔΙ σε μια πλήρη και πραγματική ΟΤΣ, ώστε να αντισταθμιστούν οι δραματικές στις ΑΠΕ επιπτώσεις τους όπως προαναφέρθηκε και να λειτουργήσει σωστά η οικονομική εξίσωση (1).

 

Η κάλυψη του συσσωρευμένου ελλείμματος της αγοράς σε ορίζοντα π.χ. 1- 2 ετών προφανώς και θα μπορούσε να γίνει από περαιτέρω παρεμβάσεις στην χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος πάνω από τις ετησίως αναγκαίες ένεκα του εκάστου ετήσιου δομικού ελλείμματος ενώ ενισχυτικά εδώ θα λειτουργούσε το δάνειο από το ΤΠΔ.  Μοιραζόμενες συμμετρικά σε όλους τους συμμετέχοντες ηλεκτροπαραγωγούς οι υπερημερίες εξαιτίας των δομικών ελλειμμάτων της αγοράς μπορούν ευκολότερα να απορροφήσουν όπως αναδείχθηκε ανωτέρω σημαντικές ταμειακές αποκλίσεις.   

Δύο μέτρα και δύο σταθμά από το ΥΠΕΚΑ

 

Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Υφυπουργού ΠΕΚΑ στον τύπο για την πρόθεση της Κυβέρνησης να επιβάλει εκ των υστέρων έκτακτη εισφορά στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα μονάδες ΑΠΕ, δυστυχώς για μία ακόμη φορά είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε στην Πολιτική ηγεσία μια σειρά από γεγονότα που αποδεικνύουν το καταστροφικό ατόπημα της κίνησης αυτής.  Συγκεκριμένα:

 

·        Διατείνεται ο κος Υφυπουργός πως το επιβαλλόμενο στις ΑΠΕ νέο «χαράτσι» θα είναι δήθεν προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης προς τον λογαριασμό τους που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ και πως δεν πρόκειται τα χρήματα να πάνε αλλού.  Αλήθεια το γεγονός ότι το 60% του ΕΤΜΕΑΡ πηγαίνει στα ορυκτά καύσιμα αντί για τις ΑΠΕ που προορίζεται (μελέτη ΙΟΒΕ), λόγω των στρεβλώσεων και της τεχνητά απομειωμένης ΟΤΣ (Οριακής Τιμής Συστήματος), δεν σημαίνει τίποτα για τους αρμοδίους;  Αυτό μεταφράζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ απώλεια πόρων για τις ΑΠΕ κάθε χρόνο με ισόποση δημιουργία πλασματικού ελλείμματος, το οποίο και θα συνεχίσει να παράγεται στον ειδικό λογαριασμό, μονομερή στάση πληρωμών προς τις ΑΠΕ και ισόποση «σκιώδη» επιδότηση των ορυκτών καυσίμων.

 

·        Διατηρώντας στο ακέραιο τις στρεβλώσεις υπέρ των ορυκτών καυσίμων και ειδικότερα του φυσικού αερίου, αφού ο κατά τα λοιπά προσωρινός Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας (ΑΔΙ) Ισχύος μόλις ανανεώθηκαν αυτούσια για ένα ακόμη έβδομο κατά σειρά έτος, ποιος εξορθολογισμός άραγε απομένει να γίνει στην χονδρεμπορική αγορά;  Πως αυτές οι ανορθόδοξες και εκτός ΟΤΣ επιδοτήσεις της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής θα πάψουν να δημιουργούν πλασματικά ελλείμματα στον λογαριασμό ΑΠΕ του Λειτουργού όταν «διαρρέεται» πως ο ΜΜΚ θα διατηρηθεί ως μηχανισμός παραβίασης της ορθολογικής ένταξης των μονάδων στο σύστημα;  Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ όταν η ΟΤΣ θα παραμένει και πάλι προς τα κάτω νοθευμένη;   

 

·         Έχει γίνει άραγε κατανοητό ότι αμυδρές αλλαγές μόνο επί του premium στο ΜΜΚ (από +10% στο +5%) που λαμβάνει η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο εκτός ΟΤΣ και καθ’ υπέρβαση της λογικής του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ), που παγίως δίνει προτεραιότητα στην φθηνότερη διαθέσιμη ενέργεια, δεν αναιρούν την στρέβλωση ότι μέσω του ΜΜΚ ακόμη και σε ώρες με χαμηλή ζήτηση εκτοπίζεται ηθελημένα διαθέσιμη φθηνή λιγνιτική ισχύς για να αντικατασταθεί με τριπλασίου κόστους ακριβότερη από φυσικό αέριο αφού όλες οι σχετικές μονάδες παραμένουν σε λειτουργία εντός του συστήματος χωρίς να απαιτείται και μάλιστα εκτός της ΟΤΣ;  Αποτελεί πρόκληση ο δήθεν μετασχηματισμός αυτός μόνο στο premium, ο οποίος μάλιστα θα αντιλογιστεί από συμμετρική αύξηση στα ΑΔΙ που επιπλέον λαμβάνουν οι μονάδες αυτές εκτός ΟΤΣ ώστε να παραμείνει το εγγυημένο εισόδημα τους εν τέλει ανέπαφο αλλά επιζήμιο για την ορθολογική λειτουργία της αγοράς.  Επιπλέον ο μηχανισμός αυτός πριμοδοτεί την προμήθεια ολοένα και ακριβότερου φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή αφού έτσι μέσω του premium μεγιστοποιούνται τα κέρδη των εν λόγω μονάδων σε απόλυτα μεγέθη.

 

·        Το γεγονός ότι για την αποζημίωση της μεγάλης Συμπαραγωγής (τεχνολογία ΣΗΘΥΑ με χρήση ορυκτών καυσίμων > 35 MW) με υψηλό Feed in Tariff (FIT) από τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ χωρίς Κοινοτική ή άλλη υποχρέωση, όπως εισήχθη με το άρθρο 197 του ν. 4001 από 22/8/12, παρά τις θυελλώδεις αντιδράσεις των φορέων ΑΠΕ,  τις σοβαρές επιφυλάξεις της ΡΑΕ επί του άρθρου αυτού συνολικά αλλά και του μαθηματικού τύπου που περιλαμβάνει και που προσδιορίζει το ύψος των FIT της όπως εκφράζονται στο συνοδευτικό έγγραφο της υπ’ αριθμ. 3/2012 Γνωμοδότησης της, την Προσφυγή στο ΣτΕ του Συνδέσμου μας με αίτηση ακύρωσης κατά της Υπουργικής Απόφασης Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β’ 889/22.3.2012) του Υφυπουργού ΠΕΚΑ η οποία βασιζόμενη στο επίμαχο άρθρο εισάγει περαιτέρω «αμφιλεγόμενα μορφώματα» συμπαραγωγής καθ’ υπέρβαση των ρητά ορισμένων στους νόμους εννοιών και ορισμών, εγκυμονεί άμεσα ο κίνδυνος να επιβαρυνθεί ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του Λειτουργού με εφάπαξ καταβολή 70 εκατ. ευρώ και επιπλέον 70 εκατ. ευρώ ετησίως από την λειτουργία της τουλάχιστον μίας μέχρι σήμερα τέτοιας μονάδας, αφού η Κυβέρνηση δεν έχει αποσύρει την πρόθεση της για τις επίμαχες αυτές ρυθμίσεις.   

 

·        Το κλίμα που διαρρέεται για τον σε κάθε περίπτωση «συναινετικό» με τους ηλεκτροπαραγωγούς από φυσικό αέριο δήθεν μετασχηματισμό των στρεβλών μηχανισμών λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς, ενώ την ίδια στιγμή ουδέποτε υπήρξε ουσιαστικός διάλογος με τους πολλαπλά θιγόμενους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά, αποτελεί γλαφυρό δείγμα άνισης μεταχείρισης με δύο μέτρα και δύο σταθμά.

 

Ο ΣΠΕΦ καλεί την Πολιτεία να απέχει από την καταστροφική σκέψη της εκ των υστέρων επιβολής εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκές μονάδες, η οποία θα πλήξει ασύμμετρα την εν λόγω ηλεκτροπαραγωγή, χωρίς να θεραπεύονται οι γενεσιουργές αιτίες των ελλειμμάτων του Λειτουργού που δεν είναι άλλες από τις ηθελημένες «σκιώδεις» επιδοτήσεις του εισαγόμενου φυσικού αερίου, από το οποίο και θα έπρεπε να αναζητηθεί η επιστροφή τους ή έστω από την Προμήθεια που επίσης τις καρπώθηκε. 

 

Προτεινόμενη λύση

Εφ’ όσον η Κυβέρνηση δεν προτίθεται να καταργήσει τα γενεσιουργά αυτά αίτια, τότε ας απαλείψει το ΕΤΜΕΑΡ ως διακριτή χρέωση από τους λογαριασμούς που δυσφημεί τις ΑΠΕ, ενσωματώνοντας το πλήρως στο κόστος του ρεύματος, συγχωνεύοντας επίσης τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με τους άλλους δύο αποπληρωμής των συμβατικών μονάδων (λογαριασμός ΗΕΠ του ΛΑΓΗΕ και λογαριασμός αποκλίσεων του ΑΔΜΗΕ) σε έναν και μοναδικό που θα διατηρεί μόνο ο ΛΑΓΗΕ. Έτσι τα όποια δομικά ελλείμματα της χονδρεμπορικής αγοράς δεν θα «φορτώνονται» αδίκως μέσω των στρεβλώσεων μόνο στις ΑΠΕ οι οποίες και υφίστανται μονομερή στάση πληρωμών, αλλά αναλογικά (pro-rata) θα ισοκατανέμονται σε όλους τους ηλεκτροπαραγωγούς, αφού όλοι θα πληρώνονται πλέον συμμέτρως. Βάσει των ισολογισμών άλλωστε του τέως μοναδικού διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ) στο διασυνδεδεμένο για τα αμέσως προηγούμενα τρία έτη, το δομικό συνολικό του ετήσιο έλλειμμα (ζημία στα αποτελέσματα χρήσης επί του τζίρου της χονδρεμπορικής αγοράς) κινείτο στα επίπεδα του 1,5% – 2,5% που σωρευτικά συνεπάγεται στις πληρωμές υπερημερία κάτω του ενός μήνα.  Σήμερα δυστυχώς οι ΑΠΕ βιώνουν υπερημερίες στις πληρωμές τους που αναλογούν στο 40% του τζίρου τους (4+ μήνες) το οποίο και συμβαίνει επειδή λόγω των στρεβλώσεων τα δομικά αυτά ποσοστιαία «μικρά» ελλείμματα της συνολκής χονδρεμπορικής αγοράς «φορτώνονται» αδίκως μόνο στις ΑΠΕ αποκλειστικά.  Ο ΣΠΕΦ θα καταθέσει ολοκληρωμένα άμεσα την πρόταση του αυτή στην ΡΑΕ, στα πλαίσια της διαβούλευσης για τον μετασχηματισμό της χονδρεμπορικής αγοράς που διενεργείται. 

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Δημοκρατίας 3, 15121, Πεύκη, Ελλάς
+30 210 6854035
FAX: +30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.