(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά, Νέα του ΣΠΕΦ

  • 1
  • 2

Πρόσφατα (401)

Εδώ θα βρείτε τα πιο πρόσφατα νέα του ΣΠΕΦ.


 

Νέα Εγκύκλιος ΥΠΕΝ για την εφαρμογή του ν. 4602 για τις τιμές ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών ΦΒ έως 500 kW και άλλες διατάξεις 

Το ΥΠΕΝ στις 3/6/19 προχώρησε σε έκδοση Εγκυκλίου προς ΔΑΠΕΕΠ, ΔΕΔΔΗΕ και ΡΑΕ για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4602/2019 μεταξύ άλλων και των Τιμών Αναφοράς (ΤΑ) για εκτός διαγωνισμών έργα ΑΠΕ.  Για την Εγκύκλιο δείτε στο ακόλουθο link: 
 
 
Σε σχέση με ότι γνωρίζαμε για τον καθορισμό των ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών εν προκειμένω επαγγελματικά Φ/Β πάρκα που θα συνδεθούν το 2020, η διαφοροποίηση έχει να κάνει με το ότι το ΥΠΕΝ λογίζει ως δύο τους διαγωνισμούς Φ/Β του Ιουλίου 2018, ήτοι έναν αυτόν της Κατηγορίας Ι και έναν αυτόν της Κατηγορίας ΙΙ.  Έτσι σύμφωνα με την Εγκύκλιο:
 
  - Αν το 2019 γίνει μόνο ένας διαγωνισμός αμιγώς για Φ/Β (υπενθυμίζουμε οι Κατηγορίες Ι και ΙΙ έχουν πλέον συγχωνευτεί), το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/Β έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και από τους διαγωνισμούς της Κατηγορίας Ι και ΙΙ του Ιουλίου 2018.  Η μεσοσταθμική τιμή των τριών αυτών διαγωνισμών προσαυξημένη κατά 5% όπως ορίζει ο ν. 4602, ισούται με 73,18 ευρώ/MWh.  Δηλαδή αυτό το Feed-in Tariff (FIT) θα λάβουν τα Φ/Β έώς 500 KW εκτός διαγωνισμού που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού.
 
- Αν το 2019 διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β, το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/B έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον πρώτο διαγωνισμό του 2019 δηλαδή αυτού που έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο 2019, τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Ιουλίου 2018.  Η διαφορά λοιπόν έχει να κάνει στο ότι σύμφωνα με την χθεσινή Εγκύκλιο του ΥΠΕΝ, από τους διαγωνισμούς του Ιουλίου του 2018 θα ληφθεί υπόψη στην προκειμένη περίπτωση ο διαγωνισμός μόνο της Κατηγορίας Ι και όχι από κοινού των Κατηγοριών Ι και ΙΙ.  Οπότε στην βάση αυτών των τριών διαγωνισμών και για διαφορετικά σενάρια TA και MW του προσεχούς διαγωνισμού του Ιουλίου 2019, η τιμή FIT που θα λάβουν εκτός διαγωνισμού τα Φ/Β έως 500 KW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, προκύπτει από το ακόλουθο αναθεωρημένο διάγραμμα.     
 
  κάντε κλίκ στο διάγραμμα για μεγέθυνση
 
Παράδειγμα:
Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 200 MW με μεσοσταθμική ΤΑ 58 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την κίτρινη καμπύλη και για Χ=200, λαμβάνουμε Υ=66,43 ευρώ/MWh.  Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ έως 500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020, θα είναι 66,43 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff).    
 
Υπενθυμίζουμε πως όσα πάρκα από 100kW έως 500 kW εκτός διαγωνισμού συνδεθούν εντός του 2019 θα λάβουν FIT ίσο με 1.1 Χ μΟΤΣν-1 = 66,43 ευρώ/MWh και επίσης τα Φ/Β έως 100 kW εκτός διαγωνισμού με σύνδεση εντός 2019 FIT ίσο με 1.2 Χ μΟΤΣν-1 = 72,47 ευρώ/MWh
 
 
Επισημάνσεις
Το παρόν μήνυμα δεν συνιστά προτροπή για την επιλογή-μετάθεση του χρόνου διασύνδεσης επαγγελματικού Φ/Β σταθμού έως 500 kW, καθώς νέα νομοθετήματα υπό το πρίσμα και των επικείμενων Βουλευτικών Εκλογών δύναται να μεταβάλλουν άρδην το τοπίο.
Επιπλέον ουδείς σήμερα μπορεί να προβλέψει αν θα υπάρξει ένας ή δύο ή ενδεχομένως και περισσότεροι διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β εντός του 2019, οπότε η βάση υπολογισμού για διασύνδεση το 2020 μεταβάλλεται έτι περαιτέρω.  

Να εκμεταλλευτούμε το βάθος χρόνου του ΕΣΕΚ στην περαιτέρω ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών

 
Επισυνάπτεται σύνδεσμος προς ενδιαφέρον άρθρο του Προέδρου του ΣΠΕΦ Στέλιου Λουμάκη στην ετήσια έκθεση του Energypress, GREEK ENERGY 2019.
 

Λουμάκης: Προσδοκίες και πραγματικότητες για τα διμερή συμβόλαια παραγωγών ΑΠΕ με καταναλωτές

Το ζήτημα των διμερών συμβολαίων μεταξύ παραγωγών ΑΠΕ και καταναλωτών στα πλαίσια των ευρύτερων μετασχηματισμών της αγοράς ενέργειας έθιξε από το βήμα του συνεδρίου «Οι προκλήσεις στην Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) την Πέμπτη 9/5/19 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης.

Ο κος Λουμάκης αφού χαρακτήρισε ευχάριστη την επανενεργοποίηση επενδυτικά της αγοράς των φωτοβολταϊκών μετά από αρκετά χρόνια μαρασμού και απραξίας, έσπευσε να ανοίξει την δημόσια συζήτηση επί των προσδοκιών των επενδυτών για χρήση διμερών συμβολαίων απευθείας με καταναλωτές για την διοχέτευση της παραγωγής τους.  Όπως αποκάλυψε ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ είναι πολλοί οι επενδυτές που σήμερα βασίζουν τις αιτούμενες στην ΡΑΕ για άδεια Παραγωγής νέες επενδύσεις τους στα φωτοβολταϊκά στο μοντέλο αυτό.  Οι λόγοι του σκεπτικού τους έχουν να κάνουν αφενός με το ότι το Feed in Premium μοντέλο δεν θα είναι πλέον διαθέσιμο όταν οι επενδύσεις τους αδειολογικά μετά από 2-3 χρόνια ωριμάσουν ώστε να υλοποιηθούν, αφετέρου πως και αν ακόμα ισχύει το μοντέλο οι τιμές στις δημοπρασίες θα έχουν πέσει τόσο χαμηλά που δεν θα τους συμφέρει ο 20ετής «εγκλωβισμός» σε μια Τιμή Αναφοράς (ΤΑ) χαμηλότερη από τη χονδρεμπορική τιμή της αγοράς και τέλος στο ότι η απευθείας συμμετοχή στην Προημερήσια αγορά δεν συνιστά ελκυστική επιλογή αφού εξ’ ορισμού δεν εγγυάται καν πλήρη απορρόφηση της παραγωγής τους.  Έτσι εκτιμούν πως με την αγορά των διμερών συμβολαίων ενδοχρηματιστηρικών ή εξωχρηματιστηριακών, θα βρουν προσοδοφόρα διέξοδο για την πώληση της παραγωγής τους.

Αν και μέχρι σήμερα ο Κώδικας για την Προθεσμιακή αγορά στην οποία θα υπόκεινται τα διμερή συμβόλαια δεν έχει ολοκληρωθεί, το σχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας τον Δεκέμβριο του 2017 στα πλαίσια της πρώτης τότε διαβούλευσης του συνόλου των Κωδίκων του Target Model, δεν αφήνει επί της αρχής πολλά περιθώρια για αξιοποίηση του πλαισίου από τις ΑΠΕ.  Βασικό στοιχείο της Προθεσμιακής αγοράς συνιστά το Cascading δηλαδή το τυποποιημένο μηχανιστικό σπάσιμο των ποσοτήτων κάθε διμερούς συμβολαίου εν τέλει σε ωριαία βάση.  Προς τον σκοπό αυτό εν γένει προβλέπονται δύο προφίλ.  Το Base load και το Peak load.  Κανένα από αυτά ωστόσο δεν προσφέρει ελαστικότητα ικανή για προσαρμογή στις διαλείπουσες ή/και κυμαινόμενες ΑΠΕ. 

Αποτέλεσμα της ανωτέρω κατάστασης θα είναι οι ανανεώσιμοι παραγωγοί που έστω θα επέλεγαν να συνάψουν διμερή συμβόλαια στο μέλλον με καταναλωτές, να αντιμετωπίσουν κατά σειρά τις ακόλουθες προκλήσεις:

  • Να πρέπει να εξισορροπήσουν την θέση τους στην Προημερήσια αγορά και συγκεκριμένα ως προς το μηχανιστικό προφίλ που τους απέδωσε αυτόματα οριζόντια τοCascading, το οποίο και αναμένεται στατιστικά να είναι χειρότερο από το προφίλ που οι ίδιοι θα διαμόρφωναν αν έκαναν bid σε αυτήν.  Γεννάται δηλαδή εκ του διμερούς συμβολαίου και του τρόπου που αυτό διέρχεται μέσω του Cascading από την Προημερήσια αγορά μια ανάγκη ευρύτατης εξισορρόπησης σε σχέση με την πραγματική ανά ώρα παραγωγή τους.  Μοναδική εξαίρεση ίσως αποτελέσουν διμερή συμβόλαια που συνάπτονται με μεγάλα ανανεώσιμα χαρτοφυλάκια αλληλοσυμπληρούμενων τεχνολογιών και πάντοτε για υποσύνολο της παραγωγής τους σε πραγματικό χρόνο ώστε το αποτέλεσμα του Cascading να μην μένει ακάλυπτο.  
  • Να πρέπει επιπλέον να αναζητήσουν ενέργεια όχι μόνο για την εξισορρόπηση της θέσης τους αλλά και για να καλύψουν -αναλόγως και με την ευρύτερη συμφωνία με τον καταναλωτή- την πραγματική ζήτηση του πελάτη.

Προς κάλυψη των αναγκών αυτών οι φορείς των νέων επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά και εν γένει ΑΠΕ καλό θα είναι να ενθυμούνται τα εξής:

  • Οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦοΣΕ) επί της αρχής δεν προσφέρουν εξισορρόπηση αφού ούτε πωλούν ούτε απορροφούν ενέργεια προς/από παραγωγό για τον σκοπό αυτό.  Οι ΦοΣΕ μέσω της επέκτασης και της γεωγραφικής διασποράς του χαρτοφυλακίου μονάδων ΑΠΕ που διαχειρίζονται στην Προημερήσια και την Ενδοημερήσια αγορά βοηθούν στο να μειώνονται στατιστικά οι ανάγκες εξισορρόπησης του χαρτοφυλακίου επειδή οι προβλέψεις της παραγωγής του θα καθίστανται ευκολότερες.  Ένα χαρτοφυλάκιο όμως με διμερή συμβόλαια που θα διέρχεται της Προημερήσιας αγοράς με «τυφλό» προφίλ από το Cascading χρειάζεται να λάβει ή να δώσει ενέργεια για την εξισορρόπηση του.
  • Οι μεγάλες ανάγκες εξισορρόπησης για τους παραγωγούς ΑΠΕ που θα προκύπτουν εξαιτίας της χρήσης διμερών συμβολαίων με καταναλωτές, είναι άγνωστο με τι κόστος θα καλύπτονται από την Ενδοημερήσια ή την Αγορά Εξισορρόπησης.  Γενικότερα όσο μεγαλύτερες είναι οι ανάγκες εξισορρόπησης μιας παραγωγής τόσο μεγαλύτερο είναι το ρίσκο άρα και το κόστος.  Ας μην ξεχνάμε επιπλέον πως ο καταναλωτής για να δεχτεί να συνάψει ένα διμερές συμβόλαιο με παραγωγό, θα πρέπει να έχει οικονομικό κίνητρο χαμηλότερου κόστους για την ενέργεια που δεσμεύεται να αγοράσει αντί της spot αγοράς.  Παραμένει συνεπώς ζητούμενο το αν το κίνητρο αυτό θα συνεχίσει να υπάρχει σε ένα διμερές συμβόλαιο με παραγωγό διαλειπουσών/κυμαινόμενων μονάδων ΑΠΕ.
  • Η αγορά στο μέλλον φυσιολογικά θα αναπτύξει δομές παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης ακριβώς για τον σκοπό της εξυπηρέτησης των διμερών συμβολαίων ΑΠΕ με καταναλωτές.  Η αβεβαιότητα ωστόσο για το αν, το πότε, το πώς και με τι κόστος παραμένουν.
  • Τα διμερή συμβόλαια μεταξύ ΑΠΕ και καταναλωτών πιθανόν θα χρειάζονται και την εμπλοκή κάποιου Προμηθευτή που θα καλύπτει ίσως αποτελεσματικότερα τα κενά εξισορρόπησης αλλά και ενέργειας που ζητεί σε πραγματικό χρόνο ο πελάτης.  Μια πρωτόλεια σήμερα μορφή διμερούς συμβολαίου ΑΠΕ με καταναλωτή αποτελούν τα ρυθμιζόμενα προγράμματα Net Metering και Virtual Net Metering.  Όπως όλοι γνωρίζουμε όμως τα προγράμματα αυτά είναι αδύνατο να τρέξουν χωρίς συμβεβλημένο Προμηθευτή ο οποίος και καλύπτει εν τέλει τα ανισοζύγια μεταξύ παραγωγής και ζήτησης σε πραγματικό χρόνο μέσω συμψηφισμού σε τριετή όγκο ελέγχου. 

Καταληκτικά όπως προαλείφονται τα πράγματα σήμερα, είναι αρκετά πιθανό για τους «πολλούς» παραγωγούς ΑΠΕ, τα διμερή συμβόλαια να είναι εν τοις πράγμασι εφικτά μόνο με καθετοποιημένους Προμηθευτές και όχι απευθείας καταναλωτές.  Παραμένει ερωτηματικό ωστόσο τι τιμές οι Προμηθευτές θα προσφέρουν και ποιο κέρδος θα απομένει εν τέλει στους παραγωγούς ΑΠΕ για να τα επιλέξουν.  

Ο Στ. Λουμάκης ομιλητής σε ημερίδα του ΙΕΝΕ με θέμα "Οι Προκλήσεις στην Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας"

Το ΙΕΝΕ, παρακολουθώντας τις εξελίξεις, έλαβε την πρωτοβουλία να οργανώσει μία εις βάθος συζήτηση για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας και τις προκλήσεις με την συμμετοχή εκπροσώπων σημαντικών ενεργειακών φορέων και ειδικών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Η Ημερίδα θα επικεντρωθεί και στην προσεχή έναρξη της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2019), καθώς και των σχετικών αλλαγών στο πλαίσιο της μετάβασης σε μια ενιαία αγορά, προς όφελος των συμμετεχόντων σε αυτήν, αλλά και των τελικών καταναλωτών.  Στους εισηγητές της Ημερίδας συγκαταλέγονται μερικά από τα πλέον καταξιωμένα στελέχη του Ελληνικού ενεργειακού τομέα, εμπειρογνώμονες με βαθιά γνώση της αγοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου και εκπρόσωποι του νεοσύστατου Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας.  

Η ημερίδα θα διεξαχθεί στην Αθήνα, ξενοδοχείο Divani Caravel, την Πέμπτη 9 Μαίου 2019.

Περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση, το πρόγραμμα και τους ομιλητές μπορείτε να δείτε εδώ: 

http://www.iene.eu/el/congress/16/oi-prokliseis-stin-leitourgia-tis-agoras-ilektrikis-energeias 

Η ελληνική εμπειρία του μοντέλου των διαγωνισμών ΡΑΕ στο επίκεντρο της CISOLAR 2019

Cisolar 2019 Λουμάκης    Cisolar 2019    Cisolar 2019

κάντε κλίκ στην φωτογραφία για μεγέθυνση

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης παρέστη ομιλητής στο διεθνές συνέδριο CISOLAR 2019 στο Κίεβο της Ουκρανίας την Τρίτη 16 Απριλίου.  Στο συνέδριο πέραν των Κυβερνητικών και θεσμικών παραγόντων και φορέων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ουκρανίας που το φιλοξενεί, παρέστησαν εκπρόσωποι της αγοράς των φωτοβολταϊκών από χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης μέχρι το Καζακστάν και την Ιδία.  Το παρόν επίσης έδωσαν εκπρόσωποι κορυφαίων εταιρειών παραγωγής φωτοβολταϊκού εξοπλισμού, αφού το συνέδριο ακολουθεί διήμερη διεθνής σχετική έκθεση.  Παρουσιάστηκαν οι τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις ως προς την αύξηση του βαθμού απόδοσης των ηλιακών κυψελών με τελικό γνώμονα την διατήρηση της πορείας μείωσης του σταθμισμένου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκά.    

Ο κος Λουμάκης αφού παρουσίασε τα τελευταία στατιστικά στοιχεία ανάπτυξης της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και φωτοβολταϊκά στην Ελλάδα προσεγγίζοντας η χώρα μας με επιτυχία τον Ευρωπαϊκό της στόχο για ανανεώσιμη διείσδυση το 2020 στο 18% επί της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης (επετεύχθη 16.95% διείσδυση το 2017), προχώρησε στην παρουσίαση των εμπειριών και των προκλήσεων του μοντέλου των διαγωνισμών ΡΑΕ.  Η χώρα μας όπως είναι γνωστό έθεσε σε πλήρη ανάπτυξη το σχετικό μοντέλο ανταγωνιστικών διαδικασιών το 2018 σε συνέχεια της  πιλοτικής του εφαρμογής ήδη τον Δεκέμβριο του 2016 σε εφαρμογή του ν. 4414.  Αν και στην πορεία το 2018 παρουσιάστηκαν ισχυρότατες προκλήσεις στο να διατηρηθεί μια ισορροπημένη συμμετοχή και ανάπτυξη στα νέα φωτοβολταϊκά και από τους μικρομεσαίους, εντούτοις αξιοποιώντας τις Κατευθυντήριες Γραμμές της ΕΕ και σε συνέχεια ευρύτατου διαλόγου με τους επενδυτές, η χώρα μας φαίνεται να εξασφαλίζει, τουλάχιστον επί του παρόντος, την βιώσιμη συμμετοχή όλων των κατηγοριών επενδυτών στις νέες ΑΠΕ.  Οι χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης που προετοιμάζονται και αυτές για την εφαρμογή διαγωνιστικών διαδικασιών στα νέα φωτοβολταϊκά έργα και όχι μόνο, εξέφρασαν το έντονο ενδιαφέρον τους για τις ελληνικές εμπειρίες και διδάγματα στην πορεία εφαρμογής τους.    

Τέλος, παρουσιάστηκαν επιγραμματικά οι προκλήσεις της αγοράς εξισορρόπησης και η πρόσφατη αλλαγή σε single pricing model στην Ελλάδα για την εκκαθάριση των αποκλίσεων, ανοδικών ή καθοδικών, των νέων έργων ΑΠΕ σε όποια από αυτά ανά τεχνολογία θα υπόκεινται στο Target Model σύμφωνα με τον ν. 4414. 

 

Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση του κου Λουμάκη. Κάντε κλίκ εδώ για να δείτε την παρουσίαση 

Ερώτημα ΣΠΕΦ προς ΥΠΕΝ για απομείωση Λειτουργικής Ενίσχυσης ένεκα χρηματοδότησης από ΤΕΠΙΧ

  • 15 Απριλιου 2019 |

 

Επισυνάπτεται επιστολή-ερώτημα του συνδέσμου μας προς το ΥΠΕΝ σχετικά με το αν και με βάση ποιο επιτόκιο αναφοράς θα υπολογίζεται η διαφορά του επιδοτούμενου επιτοκίου που έλαβε ο παραγωγός επί ενός δανειακού κεφαλαίου επιδοτούμενου από το ΤΕΠΙΧ, ώστε εν συνεχεία για το ποσό των αποφευγόμενων αυτών τόκων να προσδιορίζεται η αναλογούσα σύμφωνα με τον ν. 4414/2016 απομείωση της λειτουργικής ενίσχυσης που θα λαμβάνει ο σταθμός, αν υφίσταται υποχρέωση απομείωσης της κατά το πνεύμα του Νόμου.  

Επισυνάπτεται ολόκληρη η επιστολή. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

ΤΑ σε επαγγελματικά ΦΒ μικρότερα από 500 kW για σύμβαση ΣΕΣΤ με σύνδεση το 2020 σε συνέχεια του ν. 4602/2019  

 
(κάντε κλίκ την φωτογραφία για μεγέθυνση)
 
Σε συνέχεια πυκνών ερωτημάτων των επενδυτών για το ποια θα είναι η τιμή ΤΑ σε επαγγελματικά ΦΒ<500 kW για σύμβαση ΣΕΣΤ με σύνδεση το 2020 σε συνέχεια του ν. 4602/2019, ακολούθως δημοσιεύουμε σχετική ανάλυση που εστάλη στις 27/3/19 στα μέλη του ΣΠΕΦ για τον προσδιορισμό της τιμής ΤΑ υπό διαφορετικά σενάρια αλλά και συγκεκριμένες παραδοχές.  Αναλυτικότερα:
 
Παραδοχές
- Οι διαγωνισμοί της τεχνολογίας των ΦΒ το 2019 είναι ενιαίοι, δηλαδή δεν θα υπάρχουν επιμέρους Κατηγορίες Ι και ΙΙ όπως το 2018.  
- Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία η ΡΑΕ για το 2019 μπορεί να δώσει σε αμιγώς ΦΒ διαγωνισμούς 300 MW πλέον όσα περίσσεψαν από την ποσόστωση του 2018 δηλαδή άλλα 131,7 MW ήτοι σύνολο 431,7 MW.  Βεβαίως για να δοθούν αυτά, θα πρέπει στους διαγωνισμούς του 2019 να συμμετέχουν 40% περισσότερα σύμφωνα με τον κανόνα υπερπλήρωσης ανταγωνισμού του 40% από 75% πριν.  Σε κάθε περίπτωση από όσα MW κάθε φορά συμμετέχουν, επιλέγεται το δια 1,40.
- Υποθέτουμε πως το 2019 θα λάβουν χώρα δύο συνολικά διαγωνισμοί αμιγώς για τα ΦΒ.  Ο πρώτος αναμένεται τον προσεχή Μάιο.
 
Σενάρια - ανάγνωση διαγράμματος
- Ο οριζόντιος άξονας (Χ) αντιπροσωπεύει τα MW που θα επιλεγούν στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019.
- Οι έγχρωμες καμπύλες αντιπροσωπεύουν σενάρια διαφορετικών εύλογων μεσοσταθμικών ΤΑ που δύναται να δώσει ο πρώτος αμιγής για ΦΒ διαγωνισμός του 2019.
- Ο κάθετος άξονας (Υ) δίνει την τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020.  
 
Δύο παραδείγματα για εξοικείωση:
- Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 120 MW με μεσοσταθμική ΤΑ=60 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την πράσινη καμπύλη και για Χ=120, λαμβάνουμε Υ=68,94 ευρώ/MWh. Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020 θα είναι 68,94 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff). 
 
- Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 200 MW με μεσοσταθμική ΤΑ 58 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την κίτρινη καμπύλη και για Χ=200, λαμβάνουμε Υ=66,51 ευρώ/MWh.  Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ<500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020 θα είναι 66,51 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff).  
  
Για περιπτώσεις που η μεσοσταθμική ΤΑ του πρώτου αμιγώς ΦΒ διαγωνισμού είναι λ.χ. 59,5 ευρώ/MW, τότε στο διάγραμμα το σενάριο αυτής της περίπτωσης βρίσκεται στο μέσον μεταξύ της πράσινης και θαλασσί καμπύλης. 
 
Επισημάνσεις
Το παρόν μήνυμα δεν συνιστά πρόταση για την επιλογή-μετάθεση του χρόνου διασύνδεσης επαγγελματικού ΦΒ σταθμού <500 kW, καθώς νέα νομοθετήματα ή άλλοι ειδικοί παράγοντες δύναται να επηρεάσουν το τοπίο.
Επιπλέον η ύπαρξη και 3ου διαγωνισμού αμιγώς για ΦΒ εντός του 2019 μεταβάλλει ριζικά το τοπίο, αφού σε μια τέτοια περίπτωση η ΤΑ θα προκύπτει από τους δύο πρώτους διαγωνισμούς του 2019 και μόνο τον τελευταίο του 2018.  Οπότε η αβεβαιότητα εκτιμήσεων για δυο διαγωνισμούς σε σειρά σήμερα και επιπλέον η μεταβολή των διαγωνισμών που θα συνιστούν την βάση υπολογισμού καθιστά τις προβλέψεις του διαγράμματος άκυρες.  

Δικαιοκρατικά αυτονόητες οι διευκρινήσεις ΥΠΕΝ για τον ν. 4602

Δικαιοκρατικά αυτονόητες είναι οι διευκρινήσεις του ΥΠΕΝ για τον ν. 4602, οι οποίες επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου μας.  Όπως χαρακτηριστικά μας τόνισαν υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΝ δεν θα ήταν δυνατόν αιτήσεις ΦΒ σταθμών που κατατέθηκαν μέχρι τις 28/2/19 να καταλαμβάνονται αναδρομικά από τον ν. 4602 ως προς την υποχρέωση ή μη συμμετοχής τους σε διαγωνισμό ΡΑΕ.  Πολύ χειρότερα, δεν θα ήταν δυνατόν εξαιτίας μιας τέτοιας αναδρομικότητας να οδηγούνται αιτήσεις προ τις 28/2/19 σε αναγκαστική διαφορετική μεταξύ τους μεταχείριση ως προς την λήψη τιμής για ΣΕΣΤ εκτός διαγωνισμών ή της συμμετοχής σε διαγωνισμό ΡΑΕ αναλόγως του χρόνου σύνδεσης εντός των νόμιμων ορίων που τους παρέχει η Σύμβαση Σύνδεσης.  Οπότε συνοπτικά:

1. Αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι τις 28/2/19 για επαγγελματικούς ΦΒ σταθμούς <500 kW δεν υπόκεινται σε έλεγχο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 από τον ΔΑΠΕΕΠ και συνεχίζουν κανονικά την υλοποίηση τους σύμφωνα με τις συμβάσεις τους (Σύνδεσης με ΔΕΔΔΗΕ και ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ) χωρίς άλλα ερωτηματικά ή αστερίσκους.  Δηλαδή μπορούν να κατασκευαστούν και να συνδεθούν οποτεδήποτε μέσα στο χρονικό όριο που θέτει η Σύμβαση Σύνδεσης και αναλόγως να λάβουν τιμή με βάση την ΟΤΣ αν η σύνδεση γίνει εντός του 2019 ή ΤΑ στην μεσοσταθμική βάση των τριών προηγούμενων διαγωνισμών πλην του τελευταίου προσαυξημένη κατά 5% εφόσον η σύνδεση γίνει εντός του 2020.  

2. Αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης επαγγελματικών ΦΒ σταθμών στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19 ελέγχονται από τον ΔΑΠΕΕΠ κατά την σύναψη ΣΕΣΤ για τιμή εκτός διαγωνισμού και:

α. Αν το κριτήριο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 δεν πληρούται τότε υπογράφουν σύμβαση ΣΕΣΤ υπό τον όρο σύνδεσης τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ, άλλως το 2020 μόνο αυτές οι περιπτώσεις (που θα έχουν δηλαδή συναφθεί υπό τον ειδικό όρο) υποχρεούνται σε συμμετοχή σε δημοπρασία, δηλαδή δεν θα ισχύει η ΣΕΣΤ ως είχε για σύνδεση τους το 2019.

β. Αν το κριτήριο του πρώτου εδαφίου της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019 πληρούται, τότε υπογράφουν σύμβαση ΣΕΣΤ για σύνδεση τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ, άλλως το 2020 με ΤΑ στην μεσοσταθμική βάση των τριών προηγούμενων διαγωνισμών πλην του τελευταίου προσαυξημένη κατά 5%.  

3. Οι ΦΒ μονάδες που προσμετρώνται κατά τον έλεγχο του πρώτου εδαφίου, της παρ. 7, του άρθρου 72, του ν. 4602/2019, στις περιπτώσεις που διεξάγεται κατά τα ανωτέρω αυτός ο έλεγχος από τον ΔΑΠΕΕΠ πριν την σύναψη της ΣΕΣΤ για τιμή εκτός διαγωνισμού, δεν αφορούν ΦΒ σταθμούς που τέθηκαν σε λειτουργία πριν την 1/1/16.

Επισυνάπτεται η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Καλύτερα να αναμένουμε να ερμηνεύσει το ΥΠΕΝ το νόμο του

 
Ανεδαφική χαρακτηρίζουν κύκλοι του ΣΠΕΦ την χθεσινή ανακοίνωση – επενδυτικό οδηγό του ΣΕΦ για τα νέα φωτοβολταϊκά πάρκα, που σε πίνακα στην τελευταία σελίδα του, διατυπώνει ερμηνεία (του πρόσφατου ν. 4602) πως αδιακρίτως όσα Φ/Β πάρκα μέχρι 500 KW ενός επενδυτή δεν συνδεθούν εντός του 2019 με βάση την ΟΤΣ αλλά το 2020 με τις νέες ΤΑ, τότε θα μπορεί να συνδεθούν με τις ΤΑ αυτές μόνο δύο και για τα υπόλοιπα αν τυχόν υπάρχουν, θα υποχρεωθεί ο επενδυτής να συμμετάσχει σε διαγωνισμό ΡΑΕ, ασχέτως αν έχει ήδη ολοκληρώσει την αδειοδοτική τους διαδικασία περιλαμβανομένης και της σύμβασης ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ ή ακόμα χειρότερα αν έχει ήδη υλοποιήσει τους σταθμούς και περιμένει τον ΔΕΔΔΗΕ να τον συνδέσει.  
 
Το ατόπημα του ΣΕΦ σύμφωνα με τον ΣΠΕΦ βρίσκεται στο γεγονός πως ο ν. 4602 ρητά εξαιρεί από τον έλεγχο του ΔΑΠΕΕΠ για την πλήρωση του κριτηρίου περί μη υπεράνω των δύο σταθμών έως 500 KW με ΣΕΣΤ και τιμή εκτός διαγωνισμού όσες αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β μονάδες κατατέθηκαν στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι 28/2/19.  Σε απλούστερα δηλαδή ελληνικά όσες αιτήσεις Φ/Β σταθμών για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ κατατέθηκαν μέχρι τις 28/2/19, δεν ελέγχονται καθόλου από τον ΔΑΠΕΕΠ και μπορούν να συμβολαιοποιηθούν με ΣΕΣΤ και τιμές εκτός διαγωνισμών μαζί του και να συνδεθούν οποτεδήποτε εντός των χρονικών πάντα ορίων που θέτει η σύμβαση σύνδεσης τους.  Ο έλεγχος του ν. 4602 καταλαμβάνει αποκλειστικά τις αιτήσεις σταθμών σε ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης μετά τις 28/2/19 και μάλιστα ακόμη και γι' αυτές ίσως υπό την επιφύλαξη της μη σύνδεσης τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ.  
 
Σε κάθε περίπτωση και ενώ όλη η αγορά αναμένει τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΕΝ για την αποσαφήνιση του τοπίου σε εφαρμογή πάντα του ν. 4602 και όχι κάτι άλλου, το να βγαίνει φορέας όπως ο ΣΕΦ που εκπροσωπεί εμπόρους Φ/Β εξοπλισμού και εγκαταστάτες πριν από το Υπουργείο και να "χαντακώνει" με την ερμηνεία του τους μέλλοντες πελάτες του, συνιστά μέγιστο ατόπημα.  Και για να μην φανεί υπερβολική ή εμπαθής η διατύπωση καταλήγουν οι κύκλοι του ΣΠΕΦ, ας αναλογιστούμε όλοι, υπογραμμίζουν, την ακόλουθη περίπτωση:  Έστω λοιπόν επενδυτής που είχε καταθέσει πριν τις 28/2/19 τέσσερις αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β σταθμούς έως 500 KW στον ΔΕΔΔΗΕ, έχει υπογράψει εν συνεχεία γι' αυτούς Συμβάσεις Σύνδεσης με ΔΕΔΔΗΕ πληρώνοντας το σχετικό κόστος και έχει επιπλέον υπογράψει ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ για τιμή εκτός διαγωνισμού, χωρίς όπως υπαγορεύει ρητά ο ν. 4602 να υπόκειται στον έλεγχο του κριτηρίου περί μέχρι δύο σταθμών ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Εν συνεχεία υλοποιεί και τους τέσσερις Φ/Β σταθμούς αυτούς προς τα τέλη του 2019 και ενώ οι Συμβάσεις Σύνδεσης του άφηναν περιθώριο να το πράξει μέχρι π.χ. τον Φεβρουάριο του 2020.  Καλεί λοιπόν τον ΔΕΔΔΗΕ στα τέλη του 2019 να τον συνδέσει, αλλά επειδή ο τελευταίος κατοχυρώνεται επίσης από την Σύμβαση Σύνδεσης στο πότε θα ολοκληρώσει τα έργα σύνδεσης (12 μήνες από την υπογραφή της) τον παραπέμπει χρονικά νομότυπα για σύνδεση τον Ιανουάριο του 2020.  Σύμφωνα με τον οδηγό του ΣΕΦ, για τις υπεράνω των δύο Φ/Β μονάδες του αυτές ακυρώνονται οι ΣΕΣΤ και με ολοκληρωμένα τα έργα ο επενδυτής καλείται να συμμετάσχει σε προσεχή διαγωνισμό ΡΑΕ όποτε ήθελε αυτός γίνει για να διεκδικήσει τιμή, αν μάλιστα καταφέρει να επιλεγεί (που δεν πρόκειται αφού δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί το χαμηλότερο κόστος των υποψήφιων νέων έργων που συμμετέχουν) σύμφωνα και με το εμπόδιο του κανόνα υπερπλήρωσης 40%.  Μέχρι τότε τα έργα του αυτά αν και νομίμως υλοποιημένα παραμένουν ασύνδετα και χωρίς όλα αυτά απολύτως πουθενά να προβλέπονται στον ν. 4602, αφού οι αιτήσεις του στον ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης ήταν πριν τις 28/2/19.  Δηλαδή η απόλυτη καταστροφή!
 
Επειδή λοιπόν, καταλήγει ο ΣΠΕΦ, αυτά δεν συμβαίνουν ούτε σε χώρες του τρίτου κόσμου, ας αφήσουμε το Υπουργείο να ερμηνεύσει τον νόμο του και ας μην βιάζονται κάποιοι να προλογίσουν ανεδαφικές ερμηνείες και μάλιστα εν είδει επενδυτικού οδηγού.  Αν μη τι άλλο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει αιφνιδιάσει ή τιμωρήσει αναδρομικά επενδυτές ΑΠΕ,  γιαυτό και κατάφερε να ενεργοποιήσει και πάλι την αγορά τους.  Οπότε υπομονή!  
 
πηγή Energypress 28/3/19
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.