(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά, Νέα του ΣΠΕΦ

  • 1
  • 2

Νέα του ΣΠΕΦ (496)

Συνάντηση ΣΠΕΦ - ΥΠΕΚΑ για φωτοβολταϊκά και ηλεκτροπαραγωγή

 

Την Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013 διεξήχθη συνάντηση ΣΠΕΦ – ΥΠΕΚΑ όσον αφορά τις εξελίξεις στα φωτοβολταϊκά, την ηλεκτροπαραγωγή και τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ.  Από πλευράς Υπουργείου παρέστησαν οι κ.κ. Ν. Μενδρινός – Διεθ/ντής Γραφείου Υφυπουργού, Δ. Τσαλέμης – Προϊστ. Υπηρεσίας ΑΠΕ και άλλα στελέχη.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος και Ο. Αγγελοπούλου – Γ. Γραμματέας.  Προσεγγίστηκαν τα κάτωθι θέματα ως εξής:

 

·      Όσον αφορά το φλέγον ζήτημα της εισφοράς του ν. 4093, προτάθηκε από τον ΣΠΕΦ η άμεση προς τα κάτω και πίσω παραμετροποίηση της, η οποία αν και σύμφωνα με την επίσημη πρόταση του συνδέσμου κοστίζει μόλις 36 εκατ. ευρώ ετησίως στον ΛΑΓΗΕ σε σύνολο πληρωμών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ 1,8 δις ευρώ, αποκαθιστά στοιχειώδη δικαιοσύνη, αναλογικότητα και βιωσιμότητα μεταξύ των ασύμμετρα πληττόμενων σήμερα παραγωγών, ειδικά στα χρόνια εκείνα που η εισφορά παραμένει απολύτως οριζόντια.  Συγκεκριμένα προσδιορίζοντας τις ισοδύναμες εισοδηματικές αποδόσεις για πλήθος συνδυασμών συγκριτικά με τα έτη 2012 – 13 ως έχουν, προκύπτει πως η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αναπροσαρμόσει την εισφορά για τα έργα προ του 2009 στο 0%, για τα πάρκα του 2009 στο 3%, για εκείνα του 2010 στο 10% και για τα αντίστοιχα του 2011 στο 18%.  Το χρονικό διάστημα λειτουργίας χωρίς εισφορά των μονάδων του 2006-09 δεν επιφέρει χρεωστική διαφορά αλλά αντίθετα πιστωτική συνυπολογίζοντας την εισφορά 25% που υπερβολικά καταβάλουν τον τελευταίο χρόνο ως προς το 0% και 3% αντίστοιχα που τους αναλογεί.  Οριακές χρεωστικές διαφορές προκύπτουν για τα έργα από το 2010 οι οποίες και μπορούν διαιρούμενες με την υπολειπόμενη χρονικά διάρκεια της εισφοράς να επιμεριστούν στο προτεινόμενο νέο επίπεδο. Ο ΣΠΕΦ συνοδευτικά παρέδωσε όλη την τεχνικοοικονομική τεκμηρίωση της παραμετροποίησης μαζί με το σχετικό υπόμνημα του.  Επιπλέον συζητήθηκε η φορολογική αντιμετώπιση της εισφοράς η οποία ως έχει οδηγεί σε εμπροσθοβαρή υπερφορολόγηση των παραγωγών, αφού η εισφορά παραδόξως δεν εκπίπτει ολόκληρη στην χρήση που αφορά.   Συζητήθηκε τέλος και η συμμετοχή των τραπεζών στην απόσβεση της εισφοράς. 

 

·      Σχετικά με τη διαχείριση του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, υπογραμμίστηκε από πλευράς ΣΠΕΦ πως το αιτούμενο από τον λειτουργό ΕΤΜΕΑΡ των 24,5 ευρώ/MWh δεν είναι το μόνιμα αναγκαίο για την διατήρηση του λογαριασμού σε μηδενικό έλλειμμα.  Το ΕΤΜΕΑΡ αυτό απαιτείται για τον μηδενισμό του συσσωρευμένου επί χρόνια ελλείμματος, το οποίο όμως, όπως είναι κοινώς αποδεκτό, αποτελεί καρπό συνδυασμού και με τις χρόνιες στρεβλώσεις, που πρόσφατα με τον ν. 4152 προωθήθηκε μόλις η άρση τους.  Υπό συνθήκες εισφοράς, με βάση την τρέχουσα διείσδυση ΑΠΕ, τις προβλέψεις νέων εντάξεων σύμφωνα με τον Λειτουργό, τα νέα επίπεδα FIT αλλά και την άρση των στρεβλώσεων του ν. 4152, το απαιτούμενο επίπεδο ΕΤΜΕΑΡ για να μην παράγονται νέα ελλείμματα κινείται γύρω στα 16 ευρώ/MWh.  Δεν θα πρέπει συνεπώς να δημιουργείται κλίμα πανικού στους παραγωγούς αλλά και τους καταναλωτές υποεκτιμώντας τις θυσίες αμφοτέρων, την στιγμή μάλιστα που με την συναίνεση των πρώτων έχουν επιπλέον ληφθεί και όλα εκείνα τα πρόσθετα μέτρα, ώστε αφενός να ανακοπεί οπωσδήποτε η άναρχη υπέρβαση των εθνικών στόχων από τις νέες εντάξεις αλλά και να εξορθολογιστούν δραστικά οι ταρίφες στα όποια νέα έργα υπάρξουν.  Υπό το φως αυτό η απόσβεση του συσσωρευμένου ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ θα μπορούσε συνδυαστικά εν μέρει να υποβοηθηθεί και από την παροδική επιμήκυνση του συμβατικού χρόνου των 20 ημερών αποπληρωμής των παραγωγών.  Συγκεκριμένα κάθε 30 ημέρες πρόσθετου συμβατικού χρόνου αποπληρωμής, αποσβένει λογιστικό έλλειμμα τουλάχιστον 100 και πλέον εκατ. ευρώ.       

 

·      Από πλευράς ΣΠΕΦ εκφράστηκε ικανοποίηση για τις αλλαγές στην οικονομική βάση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ μέσω του ν. 4152.  Η αντικατάσταση της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) από το κατ’ ελάχιστον αντιστοιχούν Μεσοσταθμικό Συμβατικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) αποτελεί θεμελιώδες βήμα εξορθολογισμού της αγοράς.  Επιπλέον η πρόβλεψη όταν η ΟΤΣ/Α είναι μεγαλύτερη του ΜΣΜΚ, να αποτελεί εκείνη πάλι την βάση εσόδων, είναι εξόχως σημαντική αφού εξασφαλίζει πως οι συνθήκες ανταγωνιστικής αγοράς, αν ποτέ επανεμφανιστούν μέσω και των δρομολογούμενων αλλαγών/καταργήσεων στους μεταβατικούς μηχανισμούς (Cost Recovery) και την απόσυρση πεπαλαιωμένων μονάδων, δεν θα αποβούν εις βάρος των ΑΠΕ στερώντας έτσι δίκαιους πόρους από τον λογαριασμό τους.  Συνδυαστικά με τα ανωτέρω απολύτως ορθά ο ΣΠΕΦ εξέφρασε την άποψη υπολογισμού του ΜΣΜΚ (floor εσόδων λογαριασμού ΑΠΕ) σε π.χ. 6μηνη βάση, ώστε εκ της απουσίας της λειτουργίας των Φ/Β την νύχτα ή τις ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια να αποτυπωθεί αυτόματα στο ΜΣΜΚ το ήμισυ περίπου του αποφευγόμενου κόστους που προκαλούν.  Τέλος ο ΣΠΕΦ έθεσε το θέμα υπολογισμού των αποκλίσεων που αναλογούν στις ΑΠΕ σύμφωνα με την ΟΤΑ (Οριακή Τιμή Αποκλίσεων), όχι όμως μόνο ως προς την ποσότητα της απόκλισης αλλά και ως προς το σύνολο της εγχεόμενης στον ΗΕΠ ενέργειας ΑΠΕ επί την διαφορά ΟΤΑ-ΟΤΣ.  Επειδή δηλαδή οι ΑΠΕ είναι στοχαστικές, η πρόβλεψη εγχύσεων τους από τον διαχειριστή στον ΗΕΠ οπωσδήποτε δεν αποτελεί δέσμευση, αφού αυτή στηρίζεται σε δεδομένα πρόγνωσης καιρού και μάλιστα πανελλαδικά.  Εύλογα συνεπώς πάντοτε θα υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις στην εγχεόμενη από αυτές ενέργεια ως προς την προβλεφθείσα στον ΗΕΠ παραγωγή, οπότε και δεν υπάρχει λογική οι ποσότητες αυτές να εκκαθαρίζονται διαφορετικά οικονομικά από δύο ταχυτήτων τιμές.  

 

 

Κλείνοντας η συνάντηση ο ΣΠΕΦ επαναβεβαίωσε την απόλυτη προσήλωση του στην εξυγίανση της αγοράς, με κανόνες όμως που δεν πλήττουν την βιωσιμότητα και το αίσθημα δικαίου των παραγωγών.

 

Στις 9/10/13 η εκδίκαση στο ΣτΕ της πιλοτικής δίκης κατά της εισφοράς

 
Σε συνέχεια της αναβολής της πιλοτικής δίκης της 5ης Ιουνίου κατά της εισφοράς στα φωτοβολταϊκά, η προσδιορισθείσα από το ΣτΕ νέα δικάσιμος είναι η 9η Οκτωβρίου 2013.

ΣΠΕΦ: Παρεμβάσεις στο ΣτΕ υπέρ αναστολής αδειών στα φωτοβολταϊκά

Ο ΣΠΕΦ σε συνέχεια ομόφωνου ψηφίσματος της Γ.Σ. από 13/1/13 και με γνώμονα την αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, της οπωσδήποτε μη άναρχης υπέρβασης των εθνικών στόχων, αλλά και της προστασίας των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά που βάλλονται δριμύτατα οικονομικά από τα ελλείμματα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και της οριζόντιας και ισοπεδωτικής εισφοράς του ν. 4093, κατέθεσε παρεμβάσεις στο ΣτΕ υπέρ της παραμονής σε ισχύ της Υ.Α.Π.Ε. /Φ1/2300/οικ.16932/10-8-12 περί Αναστολής αδειών στα Φ/Β.  Κατά της ως άνω Υ.Α. αναστολής αδειών έχουν κατατεθεί προσφυγές στο ΣτΕ από φορείς και εταιρείες.

Εκτιμώντας ωστόσο ο ΣΠΕΦ συνολικά την κατάσταση της ραγδαίας αύξησης της εγκατεστημένης ισχύος που επικράτησε στα Φ/Β ξεπερνώντας ίσως σήμερα ακόμη και τον στόχο του 2020, κρίθηκε πως η συντελεσθείσα τα τελευταία χρόνια υπεραδειοδότηση στα Φ/Β (7.000 MW για εθνικό στόχο 1.500 MW το 2014 και 2.200 MW το 2020) αποτελεί κορυφαίο παράγοντα περαιτέρω αστάθειας της αγοράς και συγκεκριμένα των επενδύσεων που έχουν υλοποιηθεί και λειτουργούν ύψους τουλάχιστον 5 δις ευρώ.  Τούτου δοθέντος αλλά και σε συνδυασμό με την διαμορφωθείσα πλέον ηλεκτροπαραγωγική υπερδυναμικότητα συνολικά στην χώρα με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 17 GW (συμβατική και ΑΠΕ) για ζήτηση συνήθως μεταξύ 6 – 8 GW και που πάντως δεν υπερβαίνει τα 9,5 GW, δεν υφίσταται περιθώριο έκδοσης και άλλων αδειών δεδομένου και του υπερβολικού αποθέματος που ήδη υπάρχει. 

 

Συνάντηση ΣΠΕΦ με ΡΑΕ για ηλεκτροπαραγωγή και ειδικό λογαριασμό

Την Δευτέρα 3 Ιουνίου 2013 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Προεδρείου του ΣΠΕΦ με την διοίκηση της ΡΑΕ.  Συγκεκριμένα από την πλευρά του Ρυθμιστή συμμετείχαν οι κ.κ. Ν. Βασιλάκος – Πρόεδρος, Δ. Ραχιώτης – Αντιπρόεδρος και τα στελέχη του Γ. Γλυνού και Α. Παπαϊωάννου.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος και Ο. Αγγελοπούλου – Γ. Γραμματέας.  Τα θέματα που συζητήθηκαν συνοπτικά αφορούσαν:

 

·      Αναμόρφωση του Κώδικα στα πλαίσια εφαρμογής του ν. 4152/2013 περί της αντικατάστασης της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) ως βάσης εισροών του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ από κατ’ ελάχιστον το Μεσοσταθμικό Συμβατικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) που αντιστοιχεί στην παραγωγή ΑΠΕ.  Ο ΣΠΕΦ πρότεινε το ΜΣΜΚ να υπολογίζεται αν όχι σε ετήσια τουλάχιστον σε εξαμηνιαία βάση, ώστε έτσι αυτόματα να αποτυπώνεται περίπου το ήμισυ του αποφευγόμενου κόστους λόγω της διείσδυσης των ΑΠΕ.  Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αποφευχθεί ο ωριαίος υπολογισμός του ΜΣΜΚ διότι ο εκτοπισμός της ακριβής συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο τις χρονικά συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας των φωτοβολταϊκών και μάλιστα αιχμιακά, θα δίνει πλασματικά χαμηλές τιμές ΜΣΜΚ ως αντιστοιχούν μέγεθος για την παραγωγή από αυτά.  Αντίθετα ο εξάμηνος ή ετήσιος υπολογισμός που περιλαμβάνει και ώρες που τα Φ/Β δεν λειτουργούν (π.χ. νύχτα, ημέρες χαμηλής ηλιοφάνειας) θα αποκαθιστά περίπου το ήμισυ του αποφευγόμενου κόστους τους.     

 

·      Πίστωση Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ για την ανανεώσιμη εγκατεστημένη ισχύ σύμφωνα με τους συντελεστές φόρτισης των φωτοβολταϊκών (σε ώρες daylight) και των ΑΠΕ ευρύτερα και προς αποκατάσταση της εύλογης σύγκρισης πλήρους κόστους συμβατικής ενέργειας με ανανεώσιμη.  Κατά τον Ρυθμιστή μία τέτοια προσέγγιση θα πρέπει καταρχήν να εκκινεί από μία συνολική μελέτη του κόστους/οφέλους κάθε ηλεκτροπαραγωγικής πηγής, ώστε να μην πιστώνονται μόνο τα ωφελήματα από αυτήν αλλά και τα όποια κρυφά κόστη της αντιστοιχούν για το σύστημα.   Ο ΣΠΕΦ σταθερά προσηλωμένος στην οικονομική αντικειμενικότητα της λειτουργίας της αγοράς θα στηρίξει μια τέτοια συνολική μελέτη εφ’ όσον αποφασιστεί να γίνει, αρκεί να αποτελέσει εφικτό μέσον περαιτέρω εξορθολογισμού της αφοράς και όχι απλά μία ακόμα μελέτη.

 

·     Εφαρμογή της απόφασης 58/2013 της ΡΑΕ για παύση των παράνομων συμψηφισμών εις βάρος του ΛΑΓΗΕ από τους λοιπούς συμμετέχοντες στην χονδρεμπορική αγορά σύμφωνα και με το ισχύον νομικό πλαίσιο.  Η εκκίνηση εφαρμογής της απόφασης αυτής και προς αποκατάσταση του σύμμετρου καταμερισμού των ελλειμμάτων στους συμμετέχοντες αναμένεται άμεσα.

 

Τέλος στην συνάντηση συζητήθηκαν η αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ με στόχο τον μηδενισμό του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ στα τέλη του 2014, οι υπό διαβούλευση νέες μορφές της χονδρεμπορικής αγοράς (δημοπρασίες λιγνιτικής ισχύος, διμερή συμβόλαια – target model) αντί του σημερινού mandatory pool, καθώς και ο μετασχηματισμός των μεταβατικών μηχανισμών (ΜΑΜΚ, ΑΔΙ).  

Αναβολή πιλοτικής δίκης στο ΣτΕ κατά της εισφοράς

Σε συνέχεια επικοινωνίας με το νομικό γραφείο που χειρίζεται την υπόθεση της προσφυγής - πιλοτικής δίκης στο ΣτΕ κατά της εισφοράς για λογαριασμό του ΣΠΕΦ, υπήρξε η ενημέρωση πως η δίκη αναβλήθηκε και δεν θα εκδικαστεί στις 5 Ιουνίου όπως είχε προσδιοριστεί. 
 
Ο λόγος αναγκαστικής αναβολής της δίκης ήταν πως οι αντίδικοι είχαν καταθέσει φάκελο αντίκρουσης μόνο για την προσφυγή από πλευράς ΣΠΕΦ και όχι για άλλων δύο προσφυγών που συν-εκδικαζόντουσαν και κατατέθηκαν μεταγενέστερα από του ΣΠΕΦ από άλλα νομικά γραφεία και για την οικονομία της δίκης το ΣτΕ τις προσδιόρισε να συνεκδικαστούν μαζί με του ΣΠΕΦ, αφού αφορούσαν το ίδιο θέμα.  
 
Η νέα δικάσιμος θα ανακοινωθεί την ερχόμενη εβδομάδα και θα την κοινοποιήσουμε άμεσα με νέα μας ανακοίνωση.  Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια να είναι η συντομότερη δυνατή.
 
Θα θέλαμε ωστόσο να ενημερώσουμε πως κατά την κρίση μας δεν έχει νόημα να κατατίθενται και άλλες παρεμβάσεις/προσφυγές από παραγωγούς στην εν λόγω πιλοτική δίκη του ΣτΕ (προσοχή δεν νοούνται εδώ προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια που μπορούν ανεξάρτητα να κατατίθενται κατά της εισφοράς που παρακρατείται κάθε μήνα και θεμελιώνουν έτσι πληρέστερα την επιστροφή των παρακρατηθέντων ποσών στον παραγωγό), διότι μάλλον μόνο κωλυσιεργία προκαλούν στην δίκη του ΣτΕ (αφού τυπικά χρειάζονται σημειώματα αντίκρουσης να κατατεθούν για κάθε μία παρέμβαση χωριστά από τους αντιδίκους) και περιττά έξοδα στους παραγωγούς.

Συνάντηση ΣΠΕΦ με ΔΗΜΑΡ για εισφορά, φωτοβολταϊκά και ηλεκτροπαραγωγή

Την Τετάρτη 29 Μαίου 2013 διεξήχθη συνάντηση του ΣΠΕΦ με τον υπεύθυνο για θέματα ενέργειας - περιβάλλοντος και μέλους της εκτελεστικής επιτροπής της ΔΗΜΑΡ κο Λιβαδά Σταύρο.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος και Λ. Λαλιώτης – Μέλος Δ.Σ.  Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικό κλίμα και από πλευράς ΣΠΕΦ προσεγγίστηκαν τα κάτωθι θέματα ως εξής:

 

·     Όσον αφορά την εισφορά (ν. 4093/2012) επί του τζίρου ακόμη και στις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες, πρόκειται για άδικο, αναδρομικό, ισοπεδωτικό και οριζόντιο μέτρο.  Κορυφαίο δείγμα της προχειρότητας και ανισορροπίας του είναι καταρχήν η μη ενιαία χρονικά ισχύς του, με απτό αποτέλεσμα παραγωγοί που λειτουργούν προ της 30/6/12 να καταβάλλουν πλήρη εισφορά 24 μηνών, ενώ οι μετέπειτα και ως την 30/6/14 εντασσόμενοι, όπου οριοθετείται η λήξη του μέτρου, σταδιακά μειούμενη έως και μηδενική. Με αποσπασματικές επιπλέον ρυθμίσεις (ν. 4152/2013) η Κυβέρνηση επέβαλε μια ιδιότυπη παραμετροποίηση μεταξύ των ετών 2012 – 13 (αφήνοντας σε απόλυτη οριζοντιότητα τα προηγούμενα χρόνια) και για συγκεκριμένες κατηγορίες παραγωγών χωρίς ωστόσο πλήρη τεκμηρίωση, συνεχίζοντας έτσι να πλήττει οριζόντια και ασύμμετρα τους υπόλοιπους, άνευ μάλιστα ουσιαστικού δημοσιονομικού οφέλους για τον ΛΑΓΗΕ που να το δικαιολογεί.  Έτσι νοθεύεται βίαια ο ανταγωνισμός μεταξύ των παραγωγών σε επίπεδο μάλιστα επιβίωσης τους, συντελούμενες επιπλέον τοιουτοτρόπως αυθαίρετες μεταφορές πόρων με κρατική παρέμβαση.  Ο ΣΠΕΦ, χωρίς να αποδέχεται την εισφορά, αλλά για όσο αυτή ισχύσει, πρότεινε τουλάχιστον την προς τα πίσω χρονικά παραμετροποίηση της για τα έτη έως και το 2006, έστω στην υφιστάμενη μονοδιάστατη λογική του Υπουργείου ως λειτουργεί πρωτογενώς για τα έτη 2012 - 13, η οποία και θα κόστιζε μόλις 36 εκατ. ευρώ ετησίως σε σύνολο πληρωμών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ περί τα 1,8 δις, προσφέροντας όμως ανάσα επιβίωσης σε πλειάδα παραγωγών που πλήττονται βάναυσα και ασύμμετρα.  Συγκεκριμένα προσδιορίζοντας τις ισοδύναμες εισοδηματικές αποδόσεις για πλήθος συνδυασμών συγκριτικά με τα έτη 2012 – 13 ως έχουν, προκύπτει πως η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αναπροσαρμόσει την εισφορά για τα έργα προ του 2009 στο 0%, για τα πάρκα του 2009 στο 3%, για εκείνα του 2010 στο 10% και για τα αντίστοιχα του 2011 στο 18%.  Το χρονικό διάστημα λειτουργίας χωρίς εισφορά των μονάδων του 2006-09 δεν επιφέρει χρεωστική διαφορά αλλά αντίθετα πιστωτική συνυπολογίζοντας την εισφορά 25% που υπερβολικά καταβάλουν τον τελευταίο χρόνο ως προς το 0% και 3% αντίστοιχα που τους αναλογεί.  Οριακές χρεωστικές διαφορές προκύπτουν για τα έργα από το 2010 οι οποίες και μπορούν διαιρούμενες με την υπολειπόμενη χρονικά διάρκεια της εισφοράς να επιμεριστούν στο προτεινόμενο νέο επίπεδο. Ο ΣΠΕΦ παρέδωσε στην ΔΗΜΑΡ όλη την τεχνικοοικονομική τεκμηρίωση της παραμετροποίησης, όπως άλλωστε αυτή έχει δημοσιοποιηθεί σε επιστολή του ΣΠΕΦ από 17/4/13 προς το ΥΠΕΚΑ ένεκα διαβούλευσης αλλά και στην από 17/5/13 παρουσίαση σε εκδήλωση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων σχετικά,  οι οποίες και είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του συνδέσμου.   Επιπρόσθετα η φορολογική μεταχείριση της εισφοράς που παραδόξως δεν εκπίπτει ολόκληρη στην χρήση που αφορά οδηγώντας σε εμπροσθοβαρή υπερφορολόγηση των παραγωγών για χρήματα που δεν έχουν εισπράξει αλλά και η ιδιότυπη «ασυλία» που παρέχεται στην συμμετοχή των τραπεζών στο «κούρεμα», συνεχίζουν να προκαλούν. Επιτομή της βλάβης που υφίστανται οι παραγωγοί είναι η συνεχιζόμενη και παρά τα μέτρα στάση πληρωμών του ΛΑΓΗΕ με εξάμηνες και μονίμως αποκλίνουσες υπερημερίες.

 

·      Μεταρρύθμιση των οικονομικών του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ στην βάση εφαρμογής του ν. 4152/2013 όπου και αντικαθίσταται η εισροή της προβληματικής ΟΤΣ (Οριακής Τιμής Συστήματος) κατ’ ελάχιστον από το Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) της αντιστοιχούσας στην παραγωγή ΑΠΕ συμβατικής ενέργειας.  Καίριο σημείο της ορθής εφαρμογής του νέου νόμου, όπως θα συντελεστεί μέσω της αναμόρφωσης του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΣΗΕ) από την ΡΑΕ, αποτελεί το αντιστοιχούν συμβατικό ΜΣΜΚ να μην παρουσιάζεται τεχνητά απομειωμένο λόγω ακριβώς της διείσδυσης των φωτοβολταϊκών, των οποίων η λειτουργία αφορά εξ’ ορισμού συγκεκριμένες ώρες του 24ώρου, άλλως να υπολογίζεται χωριστά και να προστίθεται το αποφευγόμενο κόστος που «προκαλούν» λόγω εκτοπισμού ακριβών συμβατικών μονάδων (το ίδιο προφανώς ισχύει και για τις υπόλοιπες ΑΠΕ).  Προς την κατεύθυνση αυτή ο ΣΠΕΦ, ως πρώτο «προληπτικό» μέτρο, προτείνει την οπωσδήποτε αποφυγή υπολογισμού του συμβατικού ΜΣΜΚ σε ωριαία βάση, διότι έτσι το αποτύπωμα της μεγάλης διείσδυσης των Φ/Β, μέσω του εκτοπισμού τις συγκεκριμένες ακριβώς ώρες λειτουργίας τους μεγάλου μέρους της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο (ακριβότερη συμβατική πηγή ~100 ευρώ/MWh), θα επιφέρει πλασματικά χαμηλές τιμές ΜΣΜΚ προς ανάκτηση από τον λογαριασμό ΑΠΕ.  Αντίθετα ο υπολογισμός του ΜΣΜΚ σε εξαμηνιαία ή και ετήσια βάση θα αμβλύνει καταρχήν τις διακυμάνσεις αυτές, αφού θα σταθμίζονται πλέον και μεγάλα χρονικά διαστήματα λειτουργίας του συστήματος χωρίς ιδιαίτερη ή καθόλου διείσδυση Φ/Β (π.χ. ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια, νύχτα κλπ) και έτσι μέρος (~ ½) του αποφευγόμενου κόστους τους αυτόματα θα αποτυπώνεται στο ΜΣΜΚ και άρα θα ανακτάται στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ.    

 

·      Πίστωση στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος και για τις ΑΠΕ σύμφωνα με τον συντελεστή φόρτισης τους (ο νέος ν. 4152 αφήνει το περιθώριο).  Ειδικά για τα Φ/Β ο συντελεστής αυτός οφείλει να υπολογίζεται μόνο ώρες ημέρας (daylight), αφού εξ’ ορισμού μόνο εκεί λειτουργούν και όχι 24ώρου που περιλαμβάνοντας νύχτα τεχνητά τον απομειώνει.  Η μεταρρύθμιση αυτή θα αποκαταστήσει την ορθολογική οικονομική σύγκριση των ΑΠΕ με τις συμβατικές πηγές σε όρους πλήρους κόστους.

 

·      Οι ρυθμίσεις στο αδειολογικό και τις νέες ταρίφες των φωτοβολταϊκών κρίνονται μάλλον επιβεβλημένες. Η διαμορφωμένη για τα καλά πλέον ηλεκτροπαραγωγική υπερδυναμικότητα (συμβατική και ΑΠΕ) της χώρας σε συνδυασμό με την υπεραδειοδότηση του παρελθόντος για 7.000 MW Φ/Β με εθνικό στόχο μόλις 1.500 MW το 2014 και 2.200 MW το 2020 και επιπρόσθετα η ύπαρξη επιπλέον 10.000 MW σε αιτήσεις αδειοδότησης Φ/Β σε ΡΑΕ και ΔΕΔΔΗΕ, που αναγκαστικά τελούν υπό αναστολή, δεν επιτρέπουν άλλο μέσο ελέγχου της κατάστασης.  Η υπέρβαση των εθνικών στόχων πολύ νωρίτερα, λόγω του διπλασιασμού της αγοράς σε επίπεδο εγκατεστημένης ισχύος σε 7 μόλις μήνες ως προς τα προηγούμενα 6 χρόνια, είναι πλέον γεγονός.  Ευρύτερα, η ανάπτυξη οιασδήποτε τεχνολογίας πρέπει πλέον να συνδυάζεται με την ισόποση απόσυρση κάποιας άλλης (συνολική εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύς 17.000 MW για συνήθη αιχμιακή ζήτηση από 7.000 ως 9.500 MW).

 

Από την πλευρά της ΔΗΜΑΡ υπήρξε απόλυτη κατανόηση των οξύτατων προβλημάτων των παραγωγών αλλά και της αδικίας που υφίστανται από τον οριζόντιο χαρακτήρα της εισφοράς και παρασχέθηκε η διαβεβαίωση ότι αφενός θα υπάρξει γόνιμος δίαυλος επικοινωνίας και αφετέρου θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την προώθηση των απαραίτητων λύσεων στο ανωτέρω προτεινόμενο πλαίσιο.    

 
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Δημοκρατίας 3, 15121, Πεύκη, Ελλάς
+30 210 6854035
FAX: +30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.