(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά, Νέα του ΣΠΕΦ

  • 1
  • 2

Νέα του ΣΠΕΦ (496)

Οι προτάσεις του ΣΠΕΦ στην δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ

 
Την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012 ο ΣΠΕΦ απέστειλε τις προτάσεις του στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που αυτή διεξάγει για την μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.  Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο και συνοπτικό δελτίο τύπου. 
 
 

Στέλιος Λουμάκης: Η συγχώνευση των ταμείων μπορεί να αντισταθμίσει τις στρεβλώσεις


 

Ως ΣΠΕΦ έχουμε το τελευταίο διάστημα αναφερθεί εκτενώς στην σημασία των στρεβλώσεων στην λειτουργία της αγοράς υπέρ των ορυκτών καυσίμων, όπου όπως πολλάκις έχει ειπωθεί μόνο η πλήρης κατάργηση τους θα μπορούσε να εξασφαλίσει την δομική τουλάχιστον ευστάθεια κάθε πτυχής της χονδρεμπορικής αγοράς, περιλαμβανομένων δηλαδή και των ΑΠΕ.

 

Στην περίπτωση ωστόσο που η Πολιτεία δεν επιθυμεί να προβεί άμεσα στις αναγκαίες αυτές τομές, όπως η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και η ενσωμάτωση έστω λογιστικά στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που δρουν καταφανώς υπέρ των ορυκτών καυσίμων, οφείλει οπωσδήποτε να διασφαλίσει την βιωσιμότητα των ΑΠΕ με αντισταθμιστικά μέτρα στην βάση του πραγματικού χαμηλότερου του πλασματικού κόστους τους αλλά και της ίσης και σύμμετρης μεταχείρισης που αποτελεί θεμέλιο της ορθής λειτουργίας της αγοράς.

 

Ξεφεύγοντας από τον αδιέξοδο υπολογισμό των πλασματικών λόγω των στρεβλώσεων πόρων ΑΠΕ που δήθεν απαιτούνται για την οικονομική εξυπηρέτηση της λειτουργίας τους από τον Λειτουργό, προτείνεται να εξεταστεί η αποπληρωμή της χονδρεμπορικής αγοράς στο σύνολο της σε πιο «μακρο-οικονομική» βάση.  Αντλώντας στοιχεία από τους ισολογισμούς και συγκεκριμένα τα αποτελέσματα χρήσης του ΔΕΣΜΗΕ από το 2007 και μετά φαίνεται ότι συνολικά ως αγορά το πρόβλημα δεν είναι τόσο μεγάλο.  Στα αποτελέσματα χρήσης συγκεκριμένα, η ζημία μιας επιχείρησης δείχνει το καθαρό δομικό έλλειμμα λειτουργίας της επί των συνολικών της πωλήσεων (τζίρου).  Ειδικότερα στην περίπτωση του ΔΕΣΜΗΕ όπου στα αποτελέσματα χρήσης παρεμβάλλονται μάλλον αμελητέα ποσά αποσβέσεων τόσο ως προς το τζίρο αλλά και ως προς τις ζημίες, μπορεί ευκολότερα να ειπωθεί ότι με βάση το δομικό αυτό έλλειμμα δύναται φυσιολογικά να χαράζεται η όποια οικονομική πολιτική απαιτείται επί των αυξήσεων στα χονδρεμπορικά τιμολόγια της επιχείρησης ώστε αυτό το έλλειμμα (ζημία) να μηδενίζεται.  Πέραν βεβαίως του δομικού ελλείμματος υπάρχει και το συγκυριακό, δηλαδή αυτό που προκύπτει όταν οι πελάτες (Προμήθεια) καθυστερούν την εξόφληση των υποχρεώσεων τους, αυτό όμως δεν αποτυπώνεται στα αποτελέσματα χρήσης, αλλά στο ενεργητικό του ισολογισμού.

 

Με βάση τα ανωτέρω φαίνεται πως ο ΔΕΣΜΗΕ είχε 107 εκατ. ευρώ δομικό έλλειμμα (ζημία) στα 4,4 δις ευρώ τζίρο το 2011 δηλαδή 2,4%, δομικό έλλειμμα 63 εκατ. σε τζίρο 3,9 δις δηλαδή 1,6% το 2010, δομικό έλλειμμα 63 εκατ. στα 3,6 δις ευρώ τζίρο δηλαδή 1,7% το 2009 και από εκεί και πίσω μόνο κέρδη.  Το άθροισμα των ελλειμμάτων αυτών είναι 233 εκατ. ευρώ και συνάδει με το υπολογισθέν από την PWC για τα τέλη του 2011 ταμειακό του έλλειμμα (200 εκατ. ευρώ περίπου), με δεδομένο ότι η μελέτη της PWC έγινε πριν την δημοσίευση του επίσημου ισολογισμού του 2011.

 

Σήμερα η χονδρεμπορική αγορά εξυπηρετείται όπως είναι γνωστό από τρεις λογαριασμούς.  Τον λογαριασμό αποκλίσεων στον ΑΔΜΗΕ (πληρώνει αποκλίσεις, ΜΜΚ, ΑΔΙ στους θερμικούς), τον λογαριασμό ΗΕΠ στον ΛΑΓΗΕ (πληρώνει ΟΤΣxMWh στους θερμικούς και τροφοδοτεί το μέρος που αφορά τις ΑΠΕ στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ) και τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ (πληρώνει FITxMWh στις ΑΠΕ). 

 

Λόγω των στρεβλώσεων ο μοναδικός δομικά προβληματικός λογαριασμός από τους ανωτέρω τρεις είναι ο ΑΠΕ αφού οι στρεβλώσεις που τεχνητά απομειώνουν την ΟΤΣ δείχνουν το ΕΤΜΕΑΡ παγίως να μην επαρκεί και έτσι τον τροφοδοτούν με πλασματικό έλλειμμα.  Αν όμως, συγχωνευόταν το ΕΤΜΕΑΡ στο κόστος του ρεύματος και έπαυσε ως διακριτή δυσφημιστική χρέωση για τις ΑΠΕ, αναστελλόταν η εξίσωση που διέπει το λογαριασμό ΑΠΕ:

 

(1)          (FIT – ΟΤΣ) x MWh παραγωγής ΑΠΕ = ΕΤΜΕΑΡ + Λοιποί πόροι ΑΠΕ  

 

που λόγω των στρεβλώσεων στην ΟΤΣ παράγει μόνο πλασματικά ελλείμματα για τις ΑΠΕ και  συγχωνεύονταν οι τρεις λογαριασμοί σε έναν, τότε το έλλειμμα που θα προέκυπτε και όλοι οι ηλεκτροπαραγωγοί θα επωμιζόντουσαν αναλογικά (pro-rata), δεν θα ήταν παραπάνω σήμερα σωρευτικά από το άθροισμα των επιμέρους δομικών ελλειμμάτων 2,4%, 1,6%, και 1,7% για τις τρεις παρελθούσες ζημιογόνες χρήσης, που αντιστοιχεί με 5,5% περίπου επί του φετινού αναμενόμενου τζίρου (περίπου τζίρος στα 4,5 δις ευρώ) του ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ μαζί. Έλλειμμα 5,5% στην χονδρεμπορική αγορά συνολικά σημαίνει δομική υπερημερία περίπου 20 ημερών για όλους τους παραγωγούς ανεξαιρέτως (θερμικούς και ΑΠΕ).  Σε αυτό προστίθεται βεβαίως και το όποιο συγκυριακό (καθυστέρηση πληρωμών από Προμήθεια) το οποίο όμως ούτως ή άλλως το υφίστανται όλοι.

 

Δυστυχώς ο κατακερματισμός των ταμείων από ένα σε τρία έχει επιτύχει μέσω των στρεβλώσεων να επωμίζονται οι ΑΠΕ αποκλειστικά όλο το δομικό έλλειμμα της χονδρεμπορικής αγοράς πλέον το όποιο συγκυριακό τους αναλογεί (π.χ. από κατάρρευση Energa και Hellas Power) και όλοι οι υπόλοιποι μόνο το συγκυριακό μειωμένο κατά το δομικό που τους αναλογεί.  Έτσι επί της χρηματοροής των πληρωμών τους οι ΑΠΕ παραδόξως βιώνουν υπερημερίες 4 - 5 μηνών, που δεν τους  ανήκουν, δηλαδή 40% μεσοσταθμικά ετησίως του τζίρου τους.

 

Η λύση λοιπόν θα μπορούσε να είναι η συγχώνευση των τριών ταμείων σε ένα και μοναδικό υπό τον ΛΑΓΗΕ, το οποίο και θα τροφοδοτείται από όλους τους υπάρχοντες μέχρι σήμερα πόρους (ΗΕΠ, αποκλίσεις, ενσωματωμένο στο κόστος ρεύματος ΕΤΜΕΑΡ, λοιποί πόροι ΑΠΕ, κλπ).  Αυτό καταρχήν σημαίνει πως όλοι θα μοιράζονται πλέον pro-rata τα δομικά ελλείμματα της χονδρεμπορικής αγοράς στην χρηματοροή τους που οπωσδήποτε συνεπάγεται «δικαιοσύνη» εν γένει και βελτίωση (διάσωση) για τις ΑΠΕ.  Επιπλέον η Πολιτεία θα γνωρίζει επακριβώς τι οφείλει να πράξει, π.χ. για να βελτιώσει την εικόνα των αποτελεσμάτων του 2011 του διαχειριστή μεσοασταθμικά θα χρειάζεται αύξηση 2,4% στο ρεύμα επί της χονδρικής, ώστε αυτός να μην παράγει ελλείμματα στην νέα χρονιά εξαιτίας του 2011 συν την όποια πρόβλεψη για το 2012 με βάση την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου ή των ΑΠΕ στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής.

 

Αυτός είναι ένας αρκετά πιο διαφανής τρόπος διαχείρισης της χονδρεμπορικής αγοράς για όλους σε σχέση με τον σημερινό, όπου αυξάνεται το ΕΤΜΕΑΡ και οι λοιποί πόροι ΑΠΕ για να "καρπωθούν" το 60% τους (μελέτη ΙΟΒΕ) μέσω των στρεβλώσεων παραδόξως η προμήθεια και τα ορυκτά καύσιμα. 

 

Η ταμειακή αυτή ένωση των τριών λογαριασμών σε έναν υπό τον ΛΑΓΗΕ δεν προϋποθέτει προφανώς συγχώνευση εταιρειών, αλλά τροποποίηση άρθρων του ν. 4001 και των ΚΔΣ και ΚΔΣΗΕ.  Συγκεκριμένα θα μπορούσε είτε ο λογαριασμός αποκλίσεων του ΑΔΜΗΕ να μεταφερθεί στον ΛΑΓΗΕ και να συγχωνευτεί με τους άλλους δύο, είτε αφού ο ΑΔΜΗΕ παρακρατήσει τα κόστη λειτουργίας του από αυτόν να μεταφέρει τα υπόλοιπα στον ΛΑΓΗΕ (όπως π.χ. συμβαίνει σήμερα με το ΕΤΜΕΑΡ).  Στον ΛΑΓΗΕ τέλος οι δύο λογαριασμοί ΗΕΠ και ΑΠΕ προτείνεται να συγχωνευτούν επίσης. 

 

Η προτεινόμενη ρύθμιση αυτή για έναν και μοναδικό λογαριασμό πληρωμής συμμέτρως ανεξαιρέτως όλων των ηλεκτροπαραγωγών οφείλει να έχει διάρκεια όση και η περαιτέρω διατήρηση των στρεβλώσεων του ΜΜΚ και η μη έστω λογιστική ενσωμάτωση των ΑΔΙ σε μια πλήρη και πραγματική ΟΤΣ, ώστε να αντισταθμιστούν οι δραματικές στις ΑΠΕ επιπτώσεις τους όπως προαναφέρθηκε και να λειτουργήσει σωστά η οικονομική εξίσωση (1).

 

Η κάλυψη του συσσωρευμένου ελλείμματος της αγοράς σε ορίζοντα π.χ. 1- 2 ετών προφανώς και θα μπορούσε να γίνει από περαιτέρω παρεμβάσεις στην χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος πάνω από τις ετησίως αναγκαίες ένεκα του εκάστου ετήσιου δομικού ελλείμματος ενώ ενισχυτικά εδώ θα λειτουργούσε το δάνειο από το ΤΠΔ.  Μοιραζόμενες συμμετρικά σε όλους τους συμμετέχοντες ηλεκτροπαραγωγούς οι υπερημερίες εξαιτίας των δομικών ελλειμμάτων της αγοράς μπορούν ευκολότερα να απορροφήσουν όπως αναδείχθηκε ανωτέρω σημαντικές ταμειακές αποκλίσεις.   

Δύο μέτρα και δύο σταθμά από το ΥΠΕΚΑ

 

Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Υφυπουργού ΠΕΚΑ στον τύπο για την πρόθεση της Κυβέρνησης να επιβάλει εκ των υστέρων έκτακτη εισφορά στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα μονάδες ΑΠΕ, δυστυχώς για μία ακόμη φορά είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε στην Πολιτική ηγεσία μια σειρά από γεγονότα που αποδεικνύουν το καταστροφικό ατόπημα της κίνησης αυτής.  Συγκεκριμένα:

 

·        Διατείνεται ο κος Υφυπουργός πως το επιβαλλόμενο στις ΑΠΕ νέο «χαράτσι» θα είναι δήθεν προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης προς τον λογαριασμό τους που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ και πως δεν πρόκειται τα χρήματα να πάνε αλλού.  Αλήθεια το γεγονός ότι το 60% του ΕΤΜΕΑΡ πηγαίνει στα ορυκτά καύσιμα αντί για τις ΑΠΕ που προορίζεται (μελέτη ΙΟΒΕ), λόγω των στρεβλώσεων και της τεχνητά απομειωμένης ΟΤΣ (Οριακής Τιμής Συστήματος), δεν σημαίνει τίποτα για τους αρμοδίους;  Αυτό μεταφράζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ απώλεια πόρων για τις ΑΠΕ κάθε χρόνο με ισόποση δημιουργία πλασματικού ελλείμματος, το οποίο και θα συνεχίσει να παράγεται στον ειδικό λογαριασμό, μονομερή στάση πληρωμών προς τις ΑΠΕ και ισόποση «σκιώδη» επιδότηση των ορυκτών καυσίμων.

 

·        Διατηρώντας στο ακέραιο τις στρεβλώσεις υπέρ των ορυκτών καυσίμων και ειδικότερα του φυσικού αερίου, αφού ο κατά τα λοιπά προσωρινός Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας (ΑΔΙ) Ισχύος μόλις ανανεώθηκαν αυτούσια για ένα ακόμη έβδομο κατά σειρά έτος, ποιος εξορθολογισμός άραγε απομένει να γίνει στην χονδρεμπορική αγορά;  Πως αυτές οι ανορθόδοξες και εκτός ΟΤΣ επιδοτήσεις της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής θα πάψουν να δημιουργούν πλασματικά ελλείμματα στον λογαριασμό ΑΠΕ του Λειτουργού όταν «διαρρέεται» πως ο ΜΜΚ θα διατηρηθεί ως μηχανισμός παραβίασης της ορθολογικής ένταξης των μονάδων στο σύστημα;  Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ όταν η ΟΤΣ θα παραμένει και πάλι προς τα κάτω νοθευμένη;   

 

·         Έχει γίνει άραγε κατανοητό ότι αμυδρές αλλαγές μόνο επί του premium στο ΜΜΚ (από +10% στο +5%) που λαμβάνει η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο εκτός ΟΤΣ και καθ’ υπέρβαση της λογικής του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ), που παγίως δίνει προτεραιότητα στην φθηνότερη διαθέσιμη ενέργεια, δεν αναιρούν την στρέβλωση ότι μέσω του ΜΜΚ ακόμη και σε ώρες με χαμηλή ζήτηση εκτοπίζεται ηθελημένα διαθέσιμη φθηνή λιγνιτική ισχύς για να αντικατασταθεί με τριπλασίου κόστους ακριβότερη από φυσικό αέριο αφού όλες οι σχετικές μονάδες παραμένουν σε λειτουργία εντός του συστήματος χωρίς να απαιτείται και μάλιστα εκτός της ΟΤΣ;  Αποτελεί πρόκληση ο δήθεν μετασχηματισμός αυτός μόνο στο premium, ο οποίος μάλιστα θα αντιλογιστεί από συμμετρική αύξηση στα ΑΔΙ που επιπλέον λαμβάνουν οι μονάδες αυτές εκτός ΟΤΣ ώστε να παραμείνει το εγγυημένο εισόδημα τους εν τέλει ανέπαφο αλλά επιζήμιο για την ορθολογική λειτουργία της αγοράς.  Επιπλέον ο μηχανισμός αυτός πριμοδοτεί την προμήθεια ολοένα και ακριβότερου φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή αφού έτσι μέσω του premium μεγιστοποιούνται τα κέρδη των εν λόγω μονάδων σε απόλυτα μεγέθη.

 

·        Το γεγονός ότι για την αποζημίωση της μεγάλης Συμπαραγωγής (τεχνολογία ΣΗΘΥΑ με χρήση ορυκτών καυσίμων > 35 MW) με υψηλό Feed in Tariff (FIT) από τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ χωρίς Κοινοτική ή άλλη υποχρέωση, όπως εισήχθη με το άρθρο 197 του ν. 4001 από 22/8/12, παρά τις θυελλώδεις αντιδράσεις των φορέων ΑΠΕ,  τις σοβαρές επιφυλάξεις της ΡΑΕ επί του άρθρου αυτού συνολικά αλλά και του μαθηματικού τύπου που περιλαμβάνει και που προσδιορίζει το ύψος των FIT της όπως εκφράζονται στο συνοδευτικό έγγραφο της υπ’ αριθμ. 3/2012 Γνωμοδότησης της, την Προσφυγή στο ΣτΕ του Συνδέσμου μας με αίτηση ακύρωσης κατά της Υπουργικής Απόφασης Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β’ 889/22.3.2012) του Υφυπουργού ΠΕΚΑ η οποία βασιζόμενη στο επίμαχο άρθρο εισάγει περαιτέρω «αμφιλεγόμενα μορφώματα» συμπαραγωγής καθ’ υπέρβαση των ρητά ορισμένων στους νόμους εννοιών και ορισμών, εγκυμονεί άμεσα ο κίνδυνος να επιβαρυνθεί ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του Λειτουργού με εφάπαξ καταβολή 70 εκατ. ευρώ και επιπλέον 70 εκατ. ευρώ ετησίως από την λειτουργία της τουλάχιστον μίας μέχρι σήμερα τέτοιας μονάδας, αφού η Κυβέρνηση δεν έχει αποσύρει την πρόθεση της για τις επίμαχες αυτές ρυθμίσεις.   

 

·        Το κλίμα που διαρρέεται για τον σε κάθε περίπτωση «συναινετικό» με τους ηλεκτροπαραγωγούς από φυσικό αέριο δήθεν μετασχηματισμό των στρεβλών μηχανισμών λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς, ενώ την ίδια στιγμή ουδέποτε υπήρξε ουσιαστικός διάλογος με τους πολλαπλά θιγόμενους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά, αποτελεί γλαφυρό δείγμα άνισης μεταχείρισης με δύο μέτρα και δύο σταθμά.

 

Ο ΣΠΕΦ καλεί την Πολιτεία να απέχει από την καταστροφική σκέψη της εκ των υστέρων επιβολής εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκές μονάδες, η οποία θα πλήξει ασύμμετρα την εν λόγω ηλεκτροπαραγωγή, χωρίς να θεραπεύονται οι γενεσιουργές αιτίες των ελλειμμάτων του Λειτουργού που δεν είναι άλλες από τις ηθελημένες «σκιώδεις» επιδοτήσεις του εισαγόμενου φυσικού αερίου, από το οποίο και θα έπρεπε να αναζητηθεί η επιστροφή τους ή έστω από την Προμήθεια που επίσης τις καρπώθηκε. 

 

Προτεινόμενη λύση

Εφ’ όσον η Κυβέρνηση δεν προτίθεται να καταργήσει τα γενεσιουργά αυτά αίτια, τότε ας απαλείψει το ΕΤΜΕΑΡ ως διακριτή χρέωση από τους λογαριασμούς που δυσφημεί τις ΑΠΕ, ενσωματώνοντας το πλήρως στο κόστος του ρεύματος, συγχωνεύοντας επίσης τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με τους άλλους δύο αποπληρωμής των συμβατικών μονάδων (λογαριασμός ΗΕΠ του ΛΑΓΗΕ και λογαριασμός αποκλίσεων του ΑΔΜΗΕ) σε έναν και μοναδικό που θα διατηρεί μόνο ο ΛΑΓΗΕ. Έτσι τα όποια δομικά ελλείμματα της χονδρεμπορικής αγοράς δεν θα «φορτώνονται» αδίκως μέσω των στρεβλώσεων μόνο στις ΑΠΕ οι οποίες και υφίστανται μονομερή στάση πληρωμών, αλλά αναλογικά (pro-rata) θα ισοκατανέμονται σε όλους τους ηλεκτροπαραγωγούς, αφού όλοι θα πληρώνονται πλέον συμμέτρως. Βάσει των ισολογισμών άλλωστε του τέως μοναδικού διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ) στο διασυνδεδεμένο για τα αμέσως προηγούμενα τρία έτη, το δομικό συνολικό του ετήσιο έλλειμμα (ζημία στα αποτελέσματα χρήσης επί του τζίρου της χονδρεμπορικής αγοράς) κινείτο στα επίπεδα του 1,5% – 2,5% που σωρευτικά συνεπάγεται στις πληρωμές υπερημερία κάτω του ενός μήνα.  Σήμερα δυστυχώς οι ΑΠΕ βιώνουν υπερημερίες στις πληρωμές τους που αναλογούν στο 40% του τζίρου τους (4+ μήνες) το οποίο και συμβαίνει επειδή λόγω των στρεβλώσεων τα δομικά αυτά ποσοστιαία «μικρά» ελλείμματα της συνολκής χονδρεμπορικής αγοράς «φορτώνονται» αδίκως μόνο στις ΑΠΕ αποκλειστικά.  Ο ΣΠΕΦ θα καταθέσει ολοκληρωμένα άμεσα την πρόταση του αυτή στην ΡΑΕ, στα πλαίσια της διαβούλευσης για τον μετασχηματισμό της χονδρεμπορικής αγοράς που διενεργείται. 

Η ΡΑΕ αμφισβητεί την αποζημίωση της μεγάλης ΣΗΘΥΑ με Feed In Tariff

Σε συνέχεια της δημοσιοποίησης του περιεχομένου της υπ.’ αριθμ. 3/2012 Γνωμοδότησης της ΡΑΕ σε μερίδα του τύπου χθες σχετικά με την αποζημίωση της Συμπαραγωγής (ΣΗΘΥΑ), την οποία ο ΣΠΕΦ δύο φορές αιτήθηκε εγγράφως να λάβει από την Ρυθμιστική Αρχή με επιστολές του από 17/7/12 και 14/9/12 για να λάβει την έγγραφη άρνηση της Αρχής στις 18/9/12, δικαιώνει τις ανησυχίες μας για το περιεχόμενο της και επιβεβαιώνει τις θέσεις μας επί του θέματος της αποζημίωσης της ΣΗΘΥΑ >35MW με Feed In Tariff.  Αναλυτικά έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

* Στην συνοδευτική επιστολή της ως άνω γνωμοδότησης, η ΡΑΕ, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρισμούς μας, επισημαίνει στον τότε Υφυπουργό ΠΕΚΑ την ανάγκη επαναξιολόγησης του Άρθρου 197 του ν. 4001/2011 τόσο στην δομή του συνολικά όσο και στις μη ορθολογικές τιμές της πωλούμενης ηλεκτρικής ενέργειας που οδηγεί για σειρά περιπτώσεων και συνδυασμών ο μαθηματικός τύπος που περιλαμβάνει.

* Υπενθυμίζουμε ότι η αιφνίδια εισαγωγή και ψήφιση στην Βουλή του επίμαχου ‘Αρθρου 197 επέφερε θύελλα αντιδράσεων από φορείς της αγοράς σχετικά με την δυνατότητα / ορθότητα ένταξης της μεγάλης (>35MW) Συμπαραγωγής στο σύστημα αποζημίωσης με εγγυημένες τιμές αλλά και τις αντοχές για κάτι τέτοιο του ταμείου του Λειτουργού. Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση (η οποία σήμερα αποτελεί τον κορμό της Κυβέρνησης) συμμεριζόμενη τους ενδοιασμούς αυτούς των φορέων, καταψήφισε την συγκεκριμένη ρύθμιση.

* Η Υ.Α. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β’ 889/22.3.2012) του Υφυπουργού ΠΕΚΑ περί Συμπαραγωγής κατά της οποίας ο Σύνδεσμος μας έχει προσφύγει με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, στηριζόμενη και στο επίμαχο άρθρο 197 του ν. 4001/2011 προχώρησε έτι περαιτέρω στην εισαγωγή σειράς νέων εννοιολογικών ορισμών αφορούντων «μορφώματα» Συμπαραγωγής και καθ’ υπέρβαση των ρητά καθορισμένων σε νόμους υφιστάμενων ορισμών και εννοιών, προβλέποντας μάλιστα την αποζημίωση τους με τις εγγυημένες τιμές του άρθρου 197 του ν. 4001/2011 που θα επιβαρύνουν, αν υλοποιηθούν, δραματικά την κατάσταση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και εν τέλει τον Έλληνα καταναλωτή.

* Η άνευ οιασδήποτε Κοινοτικής υποχρέωσης, σύμφωνα και με τον Επίτροπο κο. Oettinger, έναρξη αποζημίωσης για το εκτιμώμενο συμπαραγωγικό μέρος της μέχρι σήμερα τουλάχιστον μίας μονάδας ΣΗΘΥΑ > 35 MW, θα εκτινάξει τα οικονομικά δεδομένα του ήδη ελλειμματικού ΛΑΓΗΕ, ο οποίος θα κληθεί άμεσα να καταβάλλει:

α) Εφάπαξ πληρωμή για όση ενέργεια έχει εγχυθεί από την έναρξη ισχύος του Ν.4001/2011, η οποία θα πρέπει να αντληθεί από τον ειδικό λογαριασμό υπέρ ΑΠΕ και εκτιμάται στα €70.000.000

(β) Επιπλέον €70.000.000 περίπου σε ετήσια βάση που συνεπάγεται ισόποση αύξηση του ελλείμματος του Λειτουργού.

Ο ΣΠΕΦ έχοντας ενημερώσει διεξοδικά την πολιτική ηγεσία και την ΡΑΕ για τους προβληματισμούς αυτούς αλλά και για την Προσφυγή του στο ΣτΕ με αλλεπάλληλες επιστολές, έχει καλέσει τις Αρχές να απέχουν από την εφαρμογή των επίμαχων αυτών ρυθμίσεων.  Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να υποστεί ο Λειτουργός ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη, το ενδεχόμενο της οποίας καθώς και τη μη δυνατότητα της εκ των υστέρων θεραπείας της, οι αρμόδιοι ήδη γνωρίζουν, αφού η όποια απόφαση του ΣτΕ θα αφορά στις καταβολές του ΛΑΓΗΕ από την ημερομηνία έκδοσής της και ύστερα κι όχι σ’ εκείνες που έλαβαν χώρα μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Επισυνάπτεται σύνδεσμος με το επίμαχο έγγραφο της ΡΑΕ.

http://www.palo.gr/cluster/articles/eidhseis-ellada/23/?clid=5694858

 

 

Επιστολή ΡΑΕ για Γνωμοδότηση υπ' αριθμ. 3/2012

  • 20 Σεπτεμβριου 2012 |
 
 
Ο ΣΠΕΦ σε συνέχεια και αιτήματος αρκετών εκ των μελών του, αιτήθηκε στην ΡΑΕ εγγράφως την 16/7/12 με αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-159516 και εκ νέου στις 14/9/12 με την με αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-161959 επιστολή του την κοινοποίηση της γνωμοδότησης της Ρυθμιστικής Αρχής υπ.' αριθμ. 3/2012, αφού αυτή δεν αναρτήθηκε ως γνωστόν στην ιστοσελίδα της ή στην Διαύγεια.  Ο ΣΠΕΦ, στα πλαίσια του θεσμικού του ρόλου, προέβη στην κίνηση αυτή θεωρώντας ότι το περιεχόμενο της δύναται να συνδέεται εν γένει με θέματα που θα επηρεάσουν τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και των ΑΠΕ ειδικότερα. 
 
Επισυνάπτεται η απάντηση της ΡΑΕ.

ΣΠΕΦ: Ζητά παρέμβαση της Τρόικας για Cost Recovery και Συμπαραγωγή

Επιστολή στα μέλη της Τρόικας αλλά και την Task Force απέστειλε ο ΣΠΕΦ την Τρίτη 18/9/12, ζητώντας την άμεση παρέμβαση της στην άρση των στρεβλώσεων της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και στην μεγάλη συμπαραγωγή.  Στην επιστολή αναλύονται διεξοδικά οι δραματικές επιπτώσεις του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους στα οικονομικά του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ).  Προτείνεται η πλήρης κατάργηση του με ταυτόχρονη λογιστική ενσωμάτωση των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στην ΟΤΣ ώστε αυτή να καταστεί πλήρης και πραγματική.  Εναλλακτικά προτείνεται η κατάργηση του ΕΤΜΕΑΡ ως διακριτής χρέωσης που δυσφημεί τις ΑΠΕ (αλλά κατά 60% χρηματοδοτεί τα ορυκτά καύσιμα) και  του προβληματικού λόγω των στρεβλώσεων ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ και η ενσωμάτωση τους στο κύριο κόστος του ρεύματος με την ταυτόχρονη δημιουργία ενός και μόνο λογαριασμού πληρωμής όλων των ηλεκτροπαραγωγών ανεξαρτήτως τεχνολογίας αποκλειστικά από τον Λειτουργό.  Έτσι τα όποια ελλείμματα δημιουργούνται θα κατανέμονται πραγματικά αναλογικά (pro-rata) σε όλους τους παραγωγούς δίχως να τα επιβαρύνονται μονομερώς οι ΑΠΕ δια της στάσης πληρωμών που υφίστανται αφού ως πλασματικά σχεδόν στο σύνολο τους δεν τους ανήκουν κιόλας.

Διεξοδική αναφορά γίνεται επίσης και στο θέμα της μεγάλης (> 35MW) ΣΗΘΥΑ η οποία όπως δρομολογείται από την Πολιτεία αναμένεται να βλάψει ανεπανόρθωτα τα οικονομικά του ΛΑΓΗΕ και ειδικότερα των ΑΠΕ, αφού χωρίς κανέναν οικονομικό σχεδιασμό χαμηλώνει εξαιρετικά ο πήχης χαρακτηρισμού κάθε μεγάλης συμβατικής ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας δυνητικά ως ΣΗΘΥΑ με αποζημίωση της, δίχως καμία Κοινοτική ή άλλη υποχρέωση, με ακριβό Feed-in-Tariff.  Ο ΣΠΕΦ έχοντας προσφύγει στο ΣτΕ κατά της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ Β' 889 από 22/3/12, έχει καλέσει την Πολιτεία να απέχει από την εφαρμογή της αφού αν τελικά αυτή ακυρωθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο, θα έχει προκληθεί μια τεράστια και αναίτια οικονομική βλάβη στον ΛΑΓΗΕ που δεν θα μπορεί εκ των υστέρων να θεραπευτεί, ενώ οι αρμόδιοι γνώριζαν προκαταβολικά αυτό το ενδεχόμενο.   

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Δημοκρατίας 3, 15121, Πεύκη, Ελλάς
+30 210 6854035
FAX: +30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.