(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά, Νέα του ΣΠΕΦ

  • 1
  • 2

Πρόσφατα (434)

Εδώ θα βρείτε τα πιο πρόσφατα νέα του ΣΠΕΦ.


 

Τεχνική Ανάλυση ΣΠΕΦ: Η θυσία του ΕΤΜΕΑΡ και η χρεοκοπία του ΕΛΑΠΕ ποσοτικά δεν δικαιολογούνται στην θεματική ανάκαμψη της ΔΕΗ

 

Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την συνημμένη τεχνική μας ανάλυση συνοψίζονται ως εξής:

1. Η ΔΕΗ εξοικονόμησε 260.2 εκατ. ευρώ το Α’ 6μηνο 2020 από αγορές ρεύματος από τρίτους (τούτο και λόγω της αυξημένης διείσδυσης των ΑΠΕ που μειώνουν το χονδρεμπορικό κόστος του ρεύματος) ως προς το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, και δεν προκύπτει να χρειάζεται και τα 69.9 εκατ. ευρώ του ΕΤΜΕΑΡ ανά 6μηνο που της αναλογούν με βάση το ~70% μερίδιο της στην αγορά από τη συνολική μείωση, με αντίτιμο μάλιστα την χρεοκοπία του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ). 

2. Η ΔΕΗ αναφορικά με την μείωση κατά -31% της ιδίας παραγωγής της το Α’ 6μηνο του 2020 στις 9 TWh από 13 TWh το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (Έκθεμα 6), τη στιγμή μάλιστα που ο τζίρος της σχεδόν δεν μειώθηκε (Έκθεμα 7), θα μπορούσε και θα έπρεπε από αλλού -αν δεν το έκανε ήδη- να εξοικονομήσει επιπλέον περιθώριο κέρδους (margin), πέραν δηλαδή αυτού που θεαματικά ήδη εμφανίζει.

3. Η ΔΕΗ δημοσίευσε κέρδη EBITDA Α’ 6μήνου 2020 στα 457.3 εκατ. ευρώ από 9.3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ για το 2019 ανακοίνωσε 798.9 εκατ. ευρώ από 184.4 εκατ. ευρώ το 2018.   Η ανάκαμψη αυτή είναι πράγματι τόσο θεαματική που καθιστά εν τοις πράγμασι ανούσια τη συνεισφορά των 70 εκατ. του ΕΤΜΕΑΡ σε εξαμηνιαία βάση και μάλιστα δίχως τέλος, αφού η Πολιτεία φαίνεται πως διστάζει στην αντιστροφή της αναδιανομής που έγινε πέρυσι τον Αύγουστο υπέρ της ΔΕΗ (μείωση ΕΤΜΕΑΡ ώστε να αποσβεστεί μέρος της αύξησης των τιμολογίων της ΔΕΗ).

4. Ο Υπουργός Ενέργειας παρέλαβε πέρυσι τον ΕΛΑΠΕ πλεονασματικό τόσο σε τρέχοντες όρους όσο και με σωρευτικό πλεόνασμα 178 εκατ. ευρώ. Με την ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917, ΦΕΚ Β3373 από 31/8/19 και μάλιστα αναδρομικά από 01/01/19 αποφάσισε μέσω της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ κατά 25% να του αποστερήσει περί τα ~200 εκ. ευρώ ετησίως (δηλ. ~400 εκατ. ευρώ σωρευτικά, μέχρι το τέλος του 2020). Σε διάστημα μόλις 14 μηνών o λογαριασμός κατέρρευσε, γυρνώντας σε σωρευτικό έλλειμμα σήμερα (Οκτώβριος) -280 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το πρόσφατο δελτίο ΔΑΠΕΕΠ.  Η χρεοκοπία ωστόσο του ΕΛΑΠΕ και η εξ’ αυτής ενδεχόμενη οικονομική βλάβη των χιλιάδων ιδιωτών παραγωγών που πληρώνονται από αυτόν, δεν καθίσταται αντιληπτό κατά ποια έννοια δικαίου οφείλουν να αιμοδοτήσουν μια εισηγμένη επιχείρηση όπως η ΔΕΗ και μάλιστα με σκοπό αυτή να υπερκερδοφορεί όπως ήδη συμβαίνει.    

5. Στον τυπικό μέσο καταναλωτή της η ΔΕΗ όπως φάνηκε στο Έκθεμα 4 χρεώνει για ρεύμα 120.9 ευρώ/MWh.  Έτσι για μια τυπική ετήσια κατανάλωση 5 MWh, το ετήσιο κόστος για τον καταναλωτή ανέρχεται σε 604.5 ευρώ.  Πριν την μείωση του το μεσοσταθμικό ΕΤΜΕΑΡ ήταν 16.44 ευρώ/MWh όπως είχε διαμορφωθεί βάσει της Απόφασης ΡΑΕ 1101/17.  Με την περυσινή του μείωση κατά 25%, ή ~4 ευρώ/MWh, ο τυπικός μέσος αυτός καταναλωτής «γλυτώνει» συνολικά 20.55 ευρώ το χρόνο από το ΕΤΜΕΑΡ, τα οποία ωστόσο και πάλι ως ποσό τα πληρώνει, αλλά υπέρ της ΔΕΗ αυτή τη φορά μαζί και με τις αυξήσεις που αυτή του επέβαλε.  Την ίδια στιγμή λοιπόν που η ΔΕΗ εισπράττει 604.5 ευρώ για 5 MWh ετησίως και εμφανίζει ισχυρή ανάκαμψη κερδοφορίας, ο ΕΛΑΠΕ χρεοκοπεί και η χώρα απειλείται να συρθεί σε νέες δικαστικές διενέξεις καταρρακώνοντας βεβαίως το επενδυτικό της προφίλ και παραβιάζοντας την Οδηγία 2018/2001 της ΕΕ περί απαγόρευσης αναδρομικών παρεμβάσεων στα έσοδα των παραγωγών.  Αν δεν υπάρχουν ταξικές εμμονές για το πόσοι και ποιοι μόνο πρέπει να δραστηριοποιούνται στην ενέργεια, αδυνατούμε να βρούμε άλλον αντικειμενικό λόγο για την απεχθή ρητορική του Υπουργείου περί νέων αναδρομικών περικοπών. 

 

Η χώρα μας μετά από περιπέτειες επτά ετών (2010-2017) άρχισε από το 2018 να στέκεται και πάλι στα πόδια της μαζί και η αγορά της ενέργειας και των ΑΠΕ που επανεκκινείται.  Η Πολιτεία αλλά και η παρούσα Κυβέρνηση έχουν εξαρχής διατρανώσει το φιλοεπενδυτικό τους προφίλ καθώς και την απαρέγκλιτη προσήλωση τους στην πράσινη ενέργεια και ανάπτυξη υπό το πλαίσιο του ΕΣΕΚ και βεβαίως της τήρησης των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των κανόνων του Συντάγματος.  Υπό το πρίσμα αυτό δεν μπορεί να καταστεί αντιληπτή η νέα περιπέτεια που το ΥΠΕΝ ως αυτόχειρας επιχειρεί να ανοίξει αντιπαρατιθέμενο με τις ίδιες της τις πολιτικές αλλά και τον ελληνικό λαό που μαζικά έχει επιχειρήσει στις ΑΠΕ. 

Επισυνάπτεται η πλήρης τεχνική ανάλυση του ΣΠΕΦ. Kάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Μελέτη ΣΠΕΦ: Η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ ευθύνεται για τη διάλυση του ΕΛΑΠΕ και όχι ο COVID

 
Από την αναλογιστική μελέτη του ΣΠΕΦ προκύπτει πως η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ ήταν εξ’ αρχής απολύτως εσφαλμένη, αφού δεν υπήρχε ουδεμία ρεαλιστική περίπτωση να ευσταθήσει ακόμη και αν δεν υπήρχε η πανδημία. Μόνη της η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ οδηγεί ακόμη και χωρίς συνθήκες COVID-19 τον λογαριασμό σε σωρευτικό έλλειμμα -61 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020 ή -131 εκατ. ευρώ αν συνυπολογιστεί και το θεσμοθετημένο μαξιλάρι των 70 εκατ. ευρώ που θα έπρεπε εκ του Νόμου να διατηρείται.  Αντίθετα αν το ΕΤΜΕΑΡ δεν μειωνόταν, ο ΕΛΑΠΕ θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στην πανδημία του COVID-19 καταλήγοντας στο τέλος του 2020 σε σωρευτικό πλεόνασμα 73 εκατ. ευρώ ή 3 εκατ. ευρώ αφαιρουμένου του μαξιλαριού που θα έπρεπε εκ του Νόμου να διατηρείται. 
 
Ο ΣΠΕΦ είχε εγκαίρως πέρυσι τον Ιούλιο-Αύγουστο με ποσοτικές τεχνικές του αναλύσεις και μοντελοποιήσεις οικονομικών σεναρίων για τον ΕΛΑΠΕ προειδοποιήσει την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να μην προχωρήσει στην μη βιώσιμη αυτή μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, ιδίως μάλιστα ενόψει και του επερχόμενου Target Model.  Το ΥΠΕΝ, ωστόσο, απαντώντας και τότε αλλά μέχρι και πριν λίγο καιρό δημόσια διαβεβαίωνε πως ο ΕΛΑΠΕ και οι πληρωμές των ΑΠΕ είναι διασφαλισμένες και πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. 
 
Δείτε ολόκληρη τη μελέτη ΣΠΕΦ στο συνημμένο αρχείο. Κάντε κλίκ εδώ 

Φθηνότερο το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα συγκριτικά με την ΕΕ

 
 
 
κλίκ στις φωτογραφίες για μεγέθυνση
 
Σε κοινή ανακοίνωση προχώρησαν οι έξι φορείς εκπροσώπησης των ΑΠΕ στη χώρα μας σε συνέχεια ανακριβών δημοσιευμάτων περί δήθεν υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που πληρώνουν οι καταναλωτές. Στην ανακοίνωση οι φορείς παραθέτουν και τα σχετικά στατιστικά στοιχεία της Eurostat.  Περαιτέρω οι σύνδεσμοι, για μια ακόμη φορά, αναδεικνύουν πως σε ότι αφορά την χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος (Οριακή Τιμή Συστήματος), αυτή θα ήταν -σε κάθε περίπτωση- εξόχως υψηλότερη αν δεν υπήρχαν οι ΑΠΕ.  Η εμπειρία της περιόδου 2016-2018 με τη λειτουργία του μηχανισμού της Χρέωσης Προμηθευτή ανέδειξε ποσοτικά και στην βάση πραγματικών στοιχείων ένα όφελος (πτώση της ΟΤΣ) της τάξης των 13 ευρώ/MWh, μέγεθος που έρχεται να επιβεβαιώσει παλαιότερες μελέτες των ΕΜΠ, ΑΠΘ, ΙΟΒΕ για το ίδιο θέμα. 
 
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 
 

Οι θέσεις του ΣΠΕΦ στη διαβούλευση ΥΠΕΝ για τις ανταγωνιστικές διαδικασίες και την ελεύθερη αγορά στις νέες ΑΠΕ

 
Επιστολή του ΣΠΕΦ προς το ΥΠΕΝ σχετικά με τις ανταγωνιστικές διαδικασίες στα έργα ΑΠΕ και την εν δυνάμει συμμετοχή τους στην ελεύθερη αγορά. Στην επιστολή αναλύονται σενάρια και παραδείγματα των πλεονεκτημάτων που απολαμβάνουν οι καθετοποιημένοι συμμετέχοντες (παραγωγή και προμήθεια στον ίδιο όμιλο) και ιδίως όσων η δραστηριότητα της λιανικής είναι μεγαλύτερη ή ίση της παραγωγής τους.  
 
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε 

Λουμάκης: Έρχονται οι αρνητικές τιμές ΟΤΣ στην προημερήσια αγορά – Δύσκολη η επιβίωση μικρών και μεσαίων έργων ΑΠΕ – Πολύτιμος ο ηλεκτρικός χώρος

 
Ο υφιστάμενος μηχανισμός των διαγωνιστικών διαδικασιών εκπνέει στο τέλος του 2020 και σύμφωνα με την διαμορφωθείσα μέχρι σήμερα χρονική κανονικότητα που τον χαρακτηρίζει (διαγωνισμοί κάθε Ιούλιο και Δεκέμβριο) αλλά και το υπόλοιπο των 340 MW εναπομείνασας ποσότητας ισχύος προς δημοπράτηση στα φωτοβολταϊκά, η αγορά αναμένει τη διεξαγωγή μιας τελευταίας ανταγωνιστικής διαδικασίας υπό το τρέχον μοντέλο τον προσεχή Δεκέμβριο. 
Για την περίοδο από το 2021 και μετά οφείλει να υπάρξει προηγουμένως κατάθεση πρότασης από το ΥΠΕΝ για έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την σχετική κατεύθυνση να τείνει στην συνέχιση του μοντέλου των διαγωνιστικών διαδικασιών για αιολικά και φωτοβολταϊκά για δύο ίσως και τρία το πολύ χρόνια, αλλά για περιορισμένη ποσότητα GW νέων έργων, πολύ μικρότερη αυτών που θα ωριμάζουν αδειοδοτικά. 
Διαβάστε περισσότερα...

Επιβεβαίωση ΣΠΕΦ τα αποτελέσματα κερδών της ΔΕΗ του β’ τριμήνου 2020

 

Επιβεβαίωση των ποσοτικοποιημένων αναλύσεων και προβλέψεων του ΣΠΕΦ (εδώ) από τον περασμένο Μάρτιο που ξέσπασε η πανδημία του Covid-19 στην χώρα μας για την ραγδαία αύξηση στην κερδοφορία της Προμήθειας που θα επέφερε και που θα μπορούσε να υπερακοντίσει τη μείωση πωλήσεων καθώς και την όποια παροδική ανεισπραξιμότητα λογαριασμών από πλευράς καταναλωτών, αποτελούν τα αποτελέσματα β’ τριμήνου και συνολικά α’ εξαμήνου 2020 που ανακοίνωσε χθες 3/9/20 η ΔΕΗ.  Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο αναλυτικό οικονομικό δελτίο της ΔΕΗ (εδώ):

«Από τις διενεργηθείσες εκτιμήσεις, δεν φαίνεται να προκύπτουν για τον Όμιλο και τη Μητρική Εταιρεία αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις από τα μέχρι τώρα μέτρα για τη μη διάδοση του Covid-19. Αντίθετα, προκύπτει αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας λόγω σημαντικής μείωσης των δαπανών του ενεργειακού ισοζυγίου, που υπερκαλύπτει τη μείωση του κύκλου εργασιών, ενώ παράλληλα αντισταθμίζει και την αρνητική επίπτωση της καθυστέρησης των εισπράξεων από πελάτες».

Ο ΣΠΕΦ με εργαλείο τις αξιόπιστες τεχνοκρατικές του αναλύσεις παραμένει διαχρονικά προσηλωμένος στο όραμα μιας υγιούς αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε όλα τα επίπεδα και τμήματα της.  Προς τον σκοπό αυτό κατά την διάρκεια των τηλεδιασκέψεων με το ΥΠΕΝ τον περασμένο Μάρτιο ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Δρ. Στέλιος Λουμάκης, παρά το φορτισμένο κλίμα και τις ανησυχίες της περιόδου εκείνης αναφορικά με τις εξελίξεις στην Προμήθεια, επικοινώνησε τις αναλυτικές αυτές προβλέψεις στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου καθώς και στους φορείς των υπολοίπων ΑΠΕ (αιολικά, υδροηλεκτρικά) που με ζέση τις υποστήριξαν.  Αποτέλεσμα ήταν τα φώτα του δημόσιου διαλόγου και της δημοσιότητας, ορθά και στην βάση αξιόπιστων ποσοτικών προβλέψεων, να αναπροσανατολιστούν ως προς το ποιος και πόσο χρειάζεται ενίσχυση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας λόγω COVID-19 καθώς και στο ότι τα χρήματα που πληρώνει ο καταναλωτής μακροοικονομικά επαρκούν να καλύψουν τα όποια κενά δημιουργεί η πανδημία.

Αρρυθμίες από τις Πολεοδομίες στην διαδικασία σύνδεσης φωτοβολταϊκών σταθμών

 

Εμπλοκή αίφνης παρουσιάζεται στην διαδικασία ηλέκτρισης φωτοβολταϊκών σταθμών στην Π.Ε. Βοιωτίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΠΕΦ το πρόβλημα εστιάζεται σε καινοφανή απαίτηση της Υπηρεσίας Δόμησης Θήβας σε ερώτηση του Δήμου Τανάγρας κατά την διαδικασία παροχής υπεύθυνης δήλωσης δημοτικών Τελών σε επενδυτή με σκοπό την σύναψη σύμβασης Προμήθειας για τις καταναλώσεις του σταθμού.  Η σύναψη Σύμβασης Προμήθειας όπως είναι γνωστό αποτελεί δικαιολογητικό της αιτήσεως σύνδεσης Φ/Β σταθμών στο δίκτυο, ούτως ώστε να αποπληρώνονται σε Προμηθευτή της επιλογής του επενδυτή οι καταναλώσεις του σταθμού σε ώρες που αυτός δεν λειτουργεί ώστε να τις καλύπτει με ιδιοκατανάλωση. 

Διαβάστε περισσότερα...

Ικανοποίηση ΣΠΕΦ για την έκδοση εγκυκλίου της Περιφέρειας Στ. Ελλάδας για τις ΑΕΠΟ στις ΓΓΥΠ

 
Την ικανοποίηση του εκφράζει ο ΣΠΕΦ για την ανταπόκριση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας στο αίτημα του συνδέσμου για απεμπλοκή των αιτήσεων για Απαλλαγές από ΑΕΠΟ στα φωτοβολταϊκά έργα εγκατεστημένης ισχύος έως 1 MW σε Γεωργικές Γαίες Υψηλής Παραγωγικότητας (ΓΓΥΠ).  Εν προκειμένω σε συνέχεια σχετικής επιστολής του ΣΠΕΦ από 11/6/20 προς την Περιφέρεια και το ΥΠΕΝ (δείτε εδώ) ο Αντιπεριφερειάρχης Στ. Ελλάδας εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία κατά το πρότυπο και άλλων Περιφερειών απεμπλέκει τις αιτήσεις απαλλαγής από ΑΕΠΟ των εν θέματι πάρκων, οι οποίες πλέον υπό την επιφύλαξη της τήρησης του κριτηρίου του 1% θα μπορούν κανονικά να πρωτοκολλούνται στον ΔΕΔΔΗΕ, που όταν έρθει η στιγμή να εξεταστούν για όρους σύνδεσης αυτός και θα ελέγχει το κριτήριο αυτό.
 
Υπενθυμίζεται ότι σε συνέχεια του ν. 4643/2019 τον περασμένο Δεκέμβριο, η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ισχύος έως 1 MW επετράπη μεν σε ΓΓΥΠ υπό την επιφύλαξη ωστόσο πως το σύνολο των εκτάσεων που καταλαμβάνουν οι εν λόγω σταθμοί δεν θα υπερβαίνει το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων καθε Περιφερειακής Ενότητας.  Η εφαρμογή του νόμου προβλέπει ωστόσο την έκδοση ΚΥΑ μεταξύ των Υπουργείων Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης, η οποία αν και θα έπρεπε να έχει εκδοθεί ήδη από τις αρχές Φεβρουαρίου, ακόμη αγνοείται.  Το ΥΠΕΝ ωστόσο με επιστολή του προς τις Περιφέρειες τον περασμένο Μάρτιο κατέστησε σαφές πως θεματοφύλακας της τήρησης του κριτηρίου του 1% δεν θα είναι οι Περιφέρειες αλλά ο ΔΕΔΔΗΕ.  Έτσι αρκετές Περιφέρειες με γνώμονα την διευκόλυνση του επενδυτικού κοινού στη κατοχύρωση πρωτοκόλλου και συνεπώς ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ ξεκίνησαν να εκδίδουν απαλλαγές από ΑΕΠΟ για τέτοια φωτοβολταϊκά έργα, με αναφορά επιφύλαξης του ελέγχου και τήρησης του κριτηρίου του 1% από τον ΔΕΔΔΗΕ πάνω στο σώμα των απαλλακτικών.   Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ωστόσο δεν είχε ακολουθήσει την πρακτική αυτή, οπότε οι σχετικοί φάκελοι περιβαλλοντικής αδειοδότησης στοιβάζονταν.  Τελικά εδώ και μερικές ημέρες και σε συνέχεια της παρέμβασης του ΣΠΕΦ η διαδικασία έκδοσης των Απαλλαγών από ΑΕΠΟ ξεκίνησε, οπότε τα σχετικά αιτήματα πλήρη πλέον μπορούν να κατατεθούν στον ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης. 
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.