(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (582)

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012
 
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων του Συνδέσμου σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
 
Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β ως 1,100 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
 
Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 232,8 εκατ. ευρώ για τις πρόσθετες συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό συμπεριλαμβανομένης της υπερ-αποζημίωσης που αυτές θα προκαλούσαν στις ήδη συμμετέχουσες λόγω ανόδου της ΟΤΣ.  Συνεπώς το κόστος που θα έπρεπε το τέλος ΕΤΜΕΑΡ και οι άλλοι πόροι στήριξης των ΑΠΕ να καλύπτουν στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ οφείλει να ισούται με το σύνολο της αποζημίωσης των Feed-in-Tariffs (FIT) των Φ/Β μείον το αποφευγόμενο κόστος αυτό των 232,8 εκατ. ευρώ που υπολογίστηκε στην μελέτη.
 
Δυστυχώς σήμερα για τον υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ από το σύνολο των FIT που καταβάλλονται για τα Φ/Β αφαιρείται η αξία που αντιστοιχεί στην μέση ΟΤΣ επί τις MWh που εγχύθηκαν από αυτά δηλαδή ένα πολύ υποδεέστερο και μάλιστα εικονικό ποσό που αγνοεί εντελώς την λειτουργία του μοντέλου Mandatory Pool όπως αναλύθηκε.  Συγκεκριμένα υποθέτοντας παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β 1,13 TWh για το 2012 και λαμβάνοντας την μέση ΟΤΣ στα 63,5 ευρώ/MWh προκύπτει το πλασματικό ποσό των 71,8 εκατ. ευρώ το οποίο και εσφαλμένα αφαιρεί ο διαχειριστής από το σύνολο των FIT ζητώντας η διαφορά να καλυφθεί από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Αντίθετα λοιπόν θα έπρεπε από το σύνολο των FIT των Φ/Β να αφαιρέσει το αποφευγόμενο κόστος δηλαδή τα 232,8 εκατ. ευρώ.  Προκύπτει λοιπόν μια διαφορά 161 εκατ. ευρώ (232,8 εκατ. – 71,8 εκατ. ευρώ) στους υπολογισμούς υπέρ των Φ/Β η οποία και πρέπει να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ για το 2012. Αντίστοιχα ποσά διόρθωσης των υπολογισμών προφανώς υπάρχουν και για τα προηγούμενα έτη τα οποία και σωρευτικά υπολογιζόμενα θα εξαφάνιζαν πλήρως το επίπλαστο έλλειμμα του λογαριασμού του Λειτουργού.
 
Επιπλέον στην μελέτη εξετάσθηκε και η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) που δρα υπέρ των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου αφού τις εντάσσει προνομιακά και εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ στο σύστημα στο Μεταβλητό τους Κόστος πλέον περιθωρίου 10% και μάλιστα σε περιόδους που η ΟΤΣ από την λειτουργία των λιγνιτικών διαμορφώνεται τουλάχιστον στο ήμισυ της αξίας συγκριτικά.  Η κατάργηση λοιπόν του μηχανισμού αυτού και με δεδομένη την ζήτηση που προσομοιώνει η μελέτη για το 2012 στις 52,4 TWh θα επέφερε μια άνοδο της ΟΤΣ από τα 63,5 ευρώ/MWh στα 77 ευρώ/MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,5 ευρώ / MWh στην ΟΤΣ προσθέτοντας ακόμη 9 ευρώ / MWh σε αυτήν από την ενσωμάτωση της πρόσθετης αποζημίωσης που οι συμβατικές μονάδες λαμβάνουν ετησίως από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) προκύπτει συνολική διαφορά στην ΟΤΣ (πλήρης πραγματική μείον την στρεβλά απομειωμένη σημερινή) ίση με 22,5 ευρώ/MWh.  Αυτή πολλαπλασιαζόμενη επί την συνολική ετήσια παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 δηλαδή των 5 TWh δημιουργεί με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ μια διαφορά υπέρ των ΑΠΕ μόνο για το 2012 ίση με  112,5 εκατ. ευρώ η οποία και θα έπρεπε να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
 
Από τα ανωτέρω δύο βασικά ποσοτικά συμπεράσματα της μελέτης του ΑΠΘ προκύπτει πως τόσο το αποφευγόμενο κόστος των 232,8 εκατ. ευρώ για το σύστημα φέτος από την λειτουργία των Φ/Β οφείλει άμεσα να αποτυπωθεί όσο και ο εσφαλμένος σημερινός τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και της στρεβλής λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς που επιδοτεί εν τέλει τα ορυκτά καύσιμα και φορτώνει μόνο για το 2012 τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ με επίπλαστο πρόσθετο έλλειμμα 112,5 εκατ. ευρώ πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει.  Διαφορετικά κινδυνεύει να ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός συνολικά για τις ΑΠΕ και μάλιστα επιζήμια για την χώρα, αφού μόνον αυτές μπορούν να απεξαρτήσουν την χώρα ενεργειακά από το εξωτερικό.

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ

 

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ
 
Την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης φιλοξενήθηκε από το SBC ΤV και την εκπομπή του δημοσιογράφου κου Πάνου Θωμάκου σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα.
 
Δείτε την συνέντευξη στα επισυναπτόμενα links.
 
http://www.youtube.com/watch?v=OYSQGwFvyHI&feature=youtu.be
 
http://www.youtube.com/watch?v=CAq87XsDeHM&feature=youtu.be

Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού

ΣΠΕΦ: Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού.
 
Με αφορμή το διάλογο που βρίσκεται μπροστά μας και αφορά πρωτίστως τον εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τις χρόνιες στρεβλώσεις που πριμοδοτούν όχι μόνο τα ορυκτά καύσιμα αλλά ιδιαιτέρως το εισαγόμενο φυσικό αέριο, οφείλουμε να προβούμε στις ακόλουθες επισημάνσεις:
 
·         Ο Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) με το προνομιακό καθεστώς που εξασφαλίζει στην συμμετοχή και λειτουργία των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου και μάλιστα εκτός της ανταγωνιστικής αγοράς του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ), καθιστά την ηλεκτροπαραγωγή αλλά και την ενεργειακή πολιτική της Χώρας εισαγωγικού προσανατολισμού μακριά από την αυτάρκεια και την απεξάρτηση από το εξωτερικό που ήταν αλλά και οφείλει να παραμένει το ζητούμενο στις ιδιαίτερα κρίσιμες οικονομικά εποχές που διανύουμε.
 
·         Η συστηματική απένταξη από το σύστημα εγχώρια παραγόμενης φθηνής λιγνιτικής ισχύος και η υποκατάσταση της από φυσικό αέριο σε ρυθμιζόμενες ως και διπλάσιου κόστους τιμές μέσω του ΜΜΚ, είναι όχι μόνο επιζήμια για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και την εθνική οικονομία εν γένει αλλά έχει πλέον αποδιοργανώσει και την λειτουργία της αγοράς στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που επίσημα ακολουθεί η χώρα μας και βάσει αυτού διενεργείται ο ΗΕΠ.  Ορατό αποτέλεσμα της στρέβλωσης αυτής είναι η «κάλπικη» πλέον ΟΤΣ, η οποία μη εκπροσωπώντας (λόγω του ΜΜΚ) ως οφείλει και την ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο (το φυσικό αέριο συμμετέχει κατά 30% στο ενεργειακό ισοζύγιο της Χώρας) βρίσκεται καθηλωμένη σε τεχνητά χαμηλά επίπεδα φέρνοντας έτσι τις ΑΠΕ, που είναι εγχώριος ενεργειακός πόρος και μάλιστα στρατηγικού χαρακτήρα, αντιμέτωπες με την στάση πληρωμών του ΛΑΓΗΕ αλλά και την κοινωνία που καταβάλει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ να επιδοτεί μέσω αυτού τα ορυκτά καύσιμα αντί τις ΑΠΕ και μάλιστα κατά 60% σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
 
·         Οι αδιαφανείς επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα όμως δεν σταματούν εδώ.  Τα 300 εκατ. ευρώ που θα κοστίσει φέτος μόνο ο ΜΜΚ υπέρ του φυσικού αερίου αθροιζόμενα με τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που αριθμούν επιπλέον 450 εκατ. ευρώ ετησίως και επίσης επιδοτούν τα ορυκτά καύσιμα καθώς και με τα τουλάχιστον 65 εκατ. ετησίως με τα οποία θα επιβαρυνθεί ο ΛΑΓΗΕ εξαιτίας της άνευ οιασδήποτε Κοινοτικής υποχρέωσης επιχειρούμενης έναρξης αποζημίωσης των υφιστάμενων μονάδων ΣΗΘΥΑ (ήτοι μιας τεχνολογίας που κάνει χρήση ορυκτών καυσίμων) ισχύος άνω των 35MW με Feed-in-Tariff, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα και την αρχή κάθε συζήτησης που αποσκοπεί στον πραγματικό εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ταμπού οφείλει οπωσδήποτε να είναι η πλήρης διαφάνεια στα χρήματα που πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές και οι οποίοι σήμερα μέσω των στρεβλώσεων επιδοτούν την εισαγόμενη ενέργεια από φυσικό αέριο αντί της εθνικής παραγωγής των ΑΠΕ.
·         Τέλος οι όποιες νύξεις για αναδρομικές παρεμβάσεις σε υφιστάμενες μονάδες ΑΠΕ θα έπρεπε να συνδεθούν και με τα όσα δεινά αυτές θα επέφεραν στα συναλλακτικά ήθη αλλά και στο κύρος της Χώρας.  Πίσω από κάθε εν λειτουργία μονάδα ΑΠΕ, υπάρχουν επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα και προφανώς δανείστριες τράπεζες.  Αθέτηση ή έμμεση αλλοίωση των συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας εις βάρος των χιλιάδων παραγωγών θα οδηγούσε οπωσδήποτε και σε αθέτηση ή αλλοίωση των δανειακών τους συμβάσεων εις βάρος των δανειστριών τραπεζών.  Επειδή όμως τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν πράγματι να είναι ταμπού, θεωρούμε πως δεν είναι σκόπιμο να ανοίξει μια τέτοια επικίνδυνη συζήτηση ειδικά τώρα που η ελληνική οικονομία καλείται να ανασυνταχθεί για να βγει γρήγορα από την κρίση επανερχόμενη σε τροχιά ανάπτυξης.
       
Ο ΣΠΕΦ εκπροσωπώντας με αίσθημα ευθύνης την ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β είχε συναινέσει ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο σε μια σειρά από δραστικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο των νέων κάθε φορά έργων και οι οποίες θα εξυγίαιναν τάχιστα τον χώρο.  Δυστυχώς -άγνωστο γιατί- αυτές δεν υιοθετήθηκαν παρ’ ότι ήταν καταρχήν προτάσεις του ίδιου του Υπουργείου.  Σε κάθε περίπτωση για τα νέα κάθε φορά έργα στο πλαίσιο και της συνολικής άρσης των προαναφερόμενων στρεβλώσεων μπορούμε και πάλι να συναινέσουμε σε παρεμβάσεις εκεί όπου υπάρχει το περιθώριο.  Αρκεί όμως τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ να πηγαίνουν πράγματι στις ΑΠΕ και όχι απλά να τις δυσφημούν.

Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
         Μεσογείων 119, 101 92,  Αθήνα

Υπόψη: 

  •  Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ευάγγελο Λιβιεράτο
  •  Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Σταύρο Καλαφάτη 
  •  Υφυπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ασημάκη Παπαγεωργίου

Κοινοποίηση:

  1. Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
    Κύριο Κωνσταντίνο Μαθιουδάκη

2. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
   Πειραιώς 132, 118 54,  Αθήνα
           Υπόψη: Κύριο Νίκο Βασιλάκο, Πρόεδρο

  3. Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.
          Κάστορος 72, 18545  Πειραιάς
            Υπόψη: Κύριο Γρηγόρη Αντωνόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2012

Θέμα: Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, την άμεση απόδοση των οφειλών προς τους παραγωγούς Α.Π.Ε. και την έναρξη διαλόγου για την διαμόρφωση ενός βιώσιμου μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να θέσουμε με ένταση υπ’ όψιν σας την επείγουσα ανάγκη να ενισχυθεί άμεσα ο ΛΑΓΗΕ, ώστε να αντιμετωπιστεί η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των Α.Π.Ε. Συγκριμένα, η  παρατεταμένη και συνεχιζόμενη επί μήνες καθυστέρηση πληρωμής των ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν και διαθέτουν στο εθνικό ηλεκτρικό σύστημα οι δύο χιλιάδες (2.000) και πλέον παραγωγοί Α.Π.Ε., απειλεί ήδη με χρεοκοπία πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές.  

Μια τέτοια μαζική πτώχευση θα επηρεάσει αρνητικά ευρύτερα κοινωνικά στρώματα και είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε ακραίες συμπεριφορές και συνέπειες για την κοινωνική ηρεμία και συνοχή. 

Εκτός από την πτώχευση στην οποία οδηγούνται ταχύτατα και με μαθηματική ακρίβεια οι παραγωγοί Α.Π.Ε., η κατάσταση αυτή θα προξενήσει τεράστιες ζημιές, της τάξεως των δισεκατομμυρίων Ευρώ, και στις τράπεζες που τους έχουν δανείσει κεφάλαια για την ανάπτυξη των έργων τους, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη λειτουργία ολόκληρης της ενεργειακής αγοράς και της χώρας. 

Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας ότι η κατάσταση τείνει να ξεφύγει από κάθε  έλεγχο. 

Ως εκ τούτου ζητούμε την παρέμβασή σας για την επείγουσα κεφαλαιακή και ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, ώστε αυτός να μπορέσει να προχωρήσει σε άμεση εξόφληση των παραγωγών Α.Π.Ε., και αυτοί με την σειρά τους να τακτοποιήσουν τις ήδη ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους προς τράπεζες και Εφορία (απόδοση ΦΠΑ). 

Το ίδιο πιεστική είναι και η ανάγκη για την άμεση έναρξη οργανωμένου διαλόγου με τους συλλογικούς φορείς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε., με αντικείμενο:

  • Τη διαμόρφωση ενός μόνιμου και βιώσιμου μηχανισμού οικονομικής στήριξης των Α.Π.Ε., που θα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση του Ειδικού Τέλους που χρηματοδοτεί το Λογαριασμό Α.Π.Ε. (ΕΤΜΕΑΡ) στο κόστος των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να αρθούν οι σημερινές απίθανες στρεβλώσεις και να πάψουν οι Α.Π.Ε. να επωμίζονται τις συνέπειες του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ για το οποίο, όπως έχουμε τεκμηριώσει κατ’ επανάληψιν στο παρελθόν, δεν ευθύνονται, 
  • Την καθιέρωση της επανεξέτασης του ύψους της αποζημίωσης για τα νέα έργα Α.Π.Ε., ανά τεχνολογία και κατηγορία ισχύος χωριστά, σε τακτά χρονικά διαστήματα, λαμβάνοντας φυσικά αποτελεσματικά υπ’ όψιν το πραγματικό κόστος χρήματος και το δυσμενές φορολογικό καθεστώς.  Επίσης στον διάλογο μπορεί να επανεξεταστεί και ο μηχανισμός χρονικής διακράτησης της τιμής προ της σύνδεσης των μονάδων.   
  • Τη λήψη απαραίτητων διοικητικών μέτρων για την περαιτέρω ανάπτυξη των Α.Π.Ε.  ως λύση εξόδου από την κρίση. Οι επενδύσεις Α.Π.Ε., χάρη στον εγχώριο και αποκεντρωμένο χαρακτήρα τους, συμβάλλουν ουσιαστικά στην διατήρηση και στη διάχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης και βελτιώνουν σημαντικά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, μέσω της μείωσης των ποσοτήτων εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων.

Βάση του διαλόγου αυτού θα πρέπει να αποτελέσουν τα αποτελέσματα της σχετικής ειδικής μελέτης που εκπονήθηκε πρόσφατα από το ΥΠΕΚΑ (Φεβρουάριος και Μάρτιος 2012) με τη συνδρομή εκπροσώπων της αγοράς των Α.Π.Ε. στα πλαίσια του Μνημονίου ΙΙ.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει ήδη από σήμερα, η πολιτική ηγεσία να δεσμευθεί ότι:

  • Δεν θα υπάρξει κανένα άμεσο ή έμμεσο αναδρομικό μέτρο εις βάρος των ήδη συμβολαιοποιημένων έργων Α.Π.Ε., περιλαμβανομένης της επιβολής νέας φορολογικής ή άλλης ανάλογης επιβάρυνσης. Αυτό εξάλλου θα αποτελούσε καταστροφή για το σύνολο των επενδύσεων στη χώρα, ανεξαρτήτως τομέα.
  • Μέχρι τη διαμόρφωση και την εφαρμογή των νέων διαρθρωτικών μέτρων  στήριξης των Α.Π.Ε. θα διατηρηθεί το υφιστάμενο μοντέλο στήριξης των Α.Π.Ε. (ο μηχανισμός εγγυημένων τιμών - feed-in tariff system), πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί η όχι ευκαταφρόνητη ανάπτυξη των Α.Π.Ε., τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς.

Με τις δεσμεύσεις αυτές - παράλληλα με την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ - θα αποκατασταθεί στοιχειωδώς κλίμα επενδυτικής εμπιστοσύνης στη χώρα.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η αξιοπιστία της Ελληνικής Πολιτείας και των φορέων της - στους οποίους περιλαμβάνονται φυσικά η Κυβέρνηση, η ΡΑΕ και οι Διαχειριστές - απέναντι στους επενδυτές είναι κρίσιμος παράγοντας, όχι μόνο για την επιβίωση των επιχειρήσεων αλλά και για την αντιστροφή της γενικότερης τάσης αποεπένδυσης και αύξησης της ανεργίας στη χώρα. 

Η διοχέτευση των προβλεπόμενων πόρων από  τον ΛΑΓΗΕ και η εξόφληση της ενέργειας που έχει ήδη παραχθεί από Α.Π.Ε., θα στηρίξει την αγορά και θα στείλει ένα θετικό μήνυμα και στο εξωτερικό, βελτιώνοντας την τραυματισμένη εικόνα της χώρας. 

Παρακαλούμε να μας ορίσετε μια συνάντηση το ταχύτερο δυνατόν, προκειμένου να παρουσιάσουμε αναλυτικά τις απόψεις και τις προτάσεις μας και να δρομολογηθούν άμεσα πρακτικές, βιώσιμες και δίκαιες λύσεις.

Με εκτίμηση,

Γεώργιος Περιστέρης

ΠρόεδροςΔΣ ΕΣΗΑΠΕ 

Παναγιώτης Παπασταματίου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΕΤΑΕΝ

Στέλιος Λουμάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΣΠΕΦ 
 Ιωάννης Σηφάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΕΣΜΥΕ

Αντώνης Γερασίμου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΛΕΒΙΟΜ 

 

 

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα, 9/7/12

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Προς:

Υπουργείο Οικονομικών
Νίκης 5-7, Αθήνα

Υπ’ όψη: Υπουργού κου Ιωάννη Στουρνάρα

Κοινοποίηση:

Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη : Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
Αν. Υπουργού κου Σταύρου Καλαφάτη
Υφυπουργού κου Α. Παπαγεωργίου

Θέμα: Μαζική πτώχευση χιλιάδων ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά λόγω στάσης πληρωμών από ΛΑΓΗΕ ΑΕ


Αξιότιμε κε Υπουργέ

Καταρχήν με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε προσωπικά να σας συγχαρούμε για την ανάληψη της ηγεσίας του κρίσιμου για την Εθνική Οικονομία αυτού Υπουργείου και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο ομολογουμένως έργο που καλείστε να επιτελέσετε.

Σε συνέχεια προηγούμενων επιστολών μας προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το θέμα των πληρωμών των παραγωγών ενέργειας από Φ/Β, βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να επανέλθουμε και σε εσάς ζητώντας την ύστατη παρέμβαση σας όσον αφορά την κεφαλαιακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ είτε μέσω δανείου από το ΤΠΔ, όπως συζητείται ατελέσφορα τρεις μήνες τώρα, είτε ως αύξηση κεφαλαίου του.

Η τραγική κατάσταση στην οποία οι χιλιάδες παραγωγοί ενέργειας από Φ/Β έχουν περιέλθει όσον αφορά τις πληρωμές τους από ΛΑΓΗΕ και η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών τριών και οσονούπω τεσσάρων μηνών, τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην μαζική πτώχευση και συνιστά πλέον θρυαλλίδα ακραίων κοινωνικών συμπεριφορών ένεκα του κλίματος απόγνωσης και οργής που επικρατεί. Όπως προφανώς γνωρίζετε ο κλάδος τον ΑΠΕ είναι χαρακτηριστικά εντάσεως κεφαλαίου και ως τέτοιος φέρει σημαντικό τραπεζικό δανεισμό με επαχθείς λόγω και της οικονομικής κρίσης όρους. Η ανελαστική τοκοχρεωλυτική εξυπηρέτηση του δανεισμού αυτού αλλά και η απόδοση ΦΠΑ για τιμολόγια που οι παραγωγοί εξέδωσαν αλλά δεν έχουν εισπράξει, απορροφά το 75% των εισροών τους και συνεπώς είναι αδύνατο να καλυφθούν από ίδια κεφάλαια.

Έτσι ο ευρύτατος αυτός κοινωνικός ιστός, η επιχειρηματική τάξη αλλά και ο τραπεζικός κλάδος που εμπλέκονται στις ΑΠΕ και τα Φ/Β ειδικότερα, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή οικονομικά μαζική κατάρρευση που όμοια της στον παρελθόν μάλλον δεν υφίσταται για να συγκριθεί.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Εκ της προηγούμενης θέσης σας στην Γενική Διεύθυνση του ΙΟΒΕ και της εξαιρετικής μελέτης που το ίδρυμα αυτό διεξήγαγε και δημόσια παρουσιάσατε τον Ιούλιο του 2011 σχετικά με τις στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και την απορρόφηση του 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) προς επιδότηση των ορυκτών καυσίμων, γνωρίζετε πολύ καλά πως το διευρυνόμενο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ δεν οφείλεται στις ΑΠΕ. Σύμπλεγμα στρεβλώσεων με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) συντελούν στην τεχνητή υποβάθμιση της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) και συνεπώς στην διόγκωση του κενού που το τέλος ΕΤΜΕΑΡ καλείται να καλύψει δηλαδή της διαφοράς της πλήρους αποζημίωσης των ΑΠΕ που είναι το Feed-in-Tariff (FIT) από ένα μέρος μόνο του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής που είναι η ΟΤΣ. Επιπλέον μέσω του μηχανισμού αυτού ζημιώνεται και η ίδια η εθνική οικονομία αφού φθηνή λιγνιτική ισχύς υποκαθίσταται από ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο όπως ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΔΕΗ έχει καταγγείλει και μάλιστα εκτός του ανταγωνιστικού «χρηματιστηρίου» του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της ΟΤΣ. Είναι λοιπόν προφανές πως όποιο πρόσκαιρο μέτρο και να ληφθεί, αν οι στρεβλώσεις αυτές δεν αρθούν ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ θα παραμένει προβληματικός. Το έλλειμμα του, που πυροσβεστικά επιχειρείται να καλυφθεί από το ΕΤΜΕΑΡ δυσφημώντας κατάφορα τις ΑΠΕ, είναι απολύτως δομικό έλλειμμα της Προμήθειας συνολικά και όχι των ΑΠΕ και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία. Στο πλαίσιο αυτό οι φορείς των ΑΠΕ έχουν επανειλημμένα προτείνει την ενσωμάτωση του στο κόστος ενέργειας.

Επιπλέον ότι επιπρόσθετο επιχειρείται να επιβαρύνει τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ όπως για παράδειγμα η ΣΗΘΥΑ άνω των 35MW (άρθρο 197, ν. 4001/2011 και ΥΑ Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012 για την οποία ο ΣΠΕΦ έχει προσφύγει στις 11/5/12 με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ), οφείλει να προηγείται λεπτομερής οικονομικός προϋπολογισμός της πορείας του λογαριασμού με εξασφάλιση των απαραίτητων πρόσθετων κάθε φορά πόρων και χωρίς να διακινδυνεύεται έτσι η βιωσιμότητα των ΑΠΕ αλλά και να δυσφημούνται μονίμως αυτές στο κοινωνικό σύνολο ως μοναδικές δήθεν υπαίτιες κάθε ελλείμματος που προκύπτει.

Σε μια χώρα όπου επισταμένα ευαγγελίζεται την ανάπτυξη και προσπαθεί καθημερινά να πείσει για την ανάγκη παραγωγικών επενδύσεων, είναι αδιανόητη η βίαιη πτώχευση των ηλεκτροπαραγωγών από Φ/Β και η εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που αυτή θα επιφέρει. Τουλάχιστον ουδείς από εμάς φαντάζεται ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συντελεστεί εντός της ομαλότητας και των θεσμικών πλαισίων που γνωρίζουμε.

Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβαση σας προς εξόφληση των οφειλομένων στους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

 

Συμμετοχή ΣΠΕΦ σε ημερίδα του Πολυτεχνείου Κρήτης για το PV parity

 
Ο ΣΠΕΦ συμμετείχε σε ημερίδα που διοργάνωσε στις 3 Ιουλίου στην Αθήνα το Πολυτεχνείο Κρήτης με θέμα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά συστήματα.  Στο πλαίσιο της ημερίδας αυτής ο Πρόεδρος κος Στέλιος Λουμάκης στην παρουσίαση του ανέδειξε την παράμετρο του αποφευγόμενου κόστους για τον καταναλωτή από την λειτουργία των Φ/Β συστημάτων ένεκα και των μηχανισμών λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού.
 
Ακολούθως επισυνάπτεται η παρουσίαση.
 

Συμμετοχή ΣΠΕΦ στην Επιτροπή Πιστοποίησης Εγκαταστατών Φωτοβολταϊκών

 

Ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη συμμετέχει στην ομάδας εργασίας που διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος‐Πολυτεχνείου Κρήτης και την Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης–Πιστοποίησης HellasCert, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής δράσης PVTRIN η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπου και ανέλαβαν την πρωτοβουλία για την ανάπτυξη Σχήματος Πιστοποίησης Εγκαταστατών Φωτοβολταϊκών Συστημάτων. Η πρωτοβουλία αυτή φιλοδοξεί να καλύψει ένα σημαντικό κενό στην εγκατάσταση Φωτοβολταϊκών Μονάδων στη χώρα μας ενώ παράλληλα να προσδώσει διεθνή αναγνωρισιμότητα στους επαγγελματίες του χώρου.
Το Σχήμα θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ακολουθώντας τις απαιτήσεις του προτύπου ISO/IEC 17024, τη σχετική κατευθυντήρια οδηγία του ΕΣΥΔ και του ΕΟΠΠΕΠ. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός πρότυπου Σχήματος που θα ενσωματώνει τις ανάγκες του κλάδου, θα καλύπτει τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2009/28/EΚ και θα ικανοποιεί τα κριτήρια της εθνικής νομοθεσίας δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση του ως «Εθνικού Σχήματος Πιστοποίησης Εγκαταστατών Φωτοβολταϊκών Συστημάτων».

Το α΄ 5μηνο η επιδότηση της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο

 

Αθήνα, 27/6/12

 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΠΕΦ: Το α΄ 5μηνο η επιδότηση της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο μέσω του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους κόστισε στους καταναλωτές τουλάχιστον 50.000.000 ευρώ.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται μια προσπάθεια στρέβλωσης της πραγματικότητας και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης σχετικά με τα πραγματικά αίτια που οδήγησαν και εξακολουθούν να οδηγούν σε οικονομική ασφυξία το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Όλες αυτού του τύπου οι αναφορές καταλήγουν αυθαιρέτως και άνευ μαθηματικής τεκμηρίωσης ότι αιτία του κακού είναι οι ΑΠΕ και δη τα φωτοβολταϊκά αποσιωπώντας επιμελώς τόσο την προφανή διόγκωση του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ (κατά τουλάχιστον 5.500.000 Ευρώ μηνιαίως) σε περίπτωση έναρξης αμοιβής των παραγωγών ΣΗΘΥΑ με Feed in Tariff (γεγονός για το οποίο ο ΣΠΕΦ έχει ήδη προσφύγει στο ΣτΕ) όσο και τις αναίτιες «επιδοτήσεις» που απολαμβάνει η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο και που μόνο κατά το α’ πεντάμηνο του 2012 κόστισαν στους Έλληνες καταναλωτές τουλάχιστον 50.000.000 Ευρώ μέσω του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ).

Οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο όταν καλούνται να λειτουργήσουν στο τεχνικό τους ελάχιστο (το οποίο και ορίζεται στο 60% της ονομαστικής τους ισχύος) αμείβονται με το μεταβλητό τους κόστος πλέον περιθωρίου 10% (μηχανισμός ΜΜΚ), και όχι με την δηλωθείσα ανταγωνιστική προσφορά τους στα πλαίσια του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) που αυτός εκκαθαρίζεται από τον ΛΑΓΗΕ. Έτσι καταρχήν παύει να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των μονάδων αυτών και συνεπώς το ρίσκο της μη ένταξης τους στο σύστημα αν κάποια προσφορά τους αποδειχθεί ακριβότερη από τον ανταγωνισμό οπότε απορριφθεί. Τους τελευταίους μήνες δυστυχώς ωστόσο, παρατηρείται έντονα το φαινόμενο να λειτουργούν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο στο τεχνικό τους ελάχιστο αποφεύγοντας έτσι τον ανταγωνισμό. Ας σημειωθεί εδώ πως ο ανταγωνισμός στην ηλεκτροπαραγωγή από ορυκτά καύσιμα είναι βασικό στοιχείο υγείας της αγοράς αφού στις εν λόγω τεχνολογίες δεν υπεισέρχεται καμία στοχαστικότητα (π.χ. λόγω καιρού που υφίσταται στις ΑΠΕ) όσον αφορά την διαθεσιμότητα τους ανά πάσα στιγμή. Πολύ δε περισσότερο όταν η έλλειψη στοχαστικότητας αυτή ανταμείβεται κιόλας από τον ΑΔΜΗΕ με τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) και συγκεκριμένα με την πάγια αμοιβή των 45.000 ευρώ /MW εγκατεστημένης ισχύος ετησίως ασχέτως χρόνου λειτουργίας.

Η ουσιαστικότερη στρέβλωση ωστόσο αρχίζει όταν οι μονάδες αυτές συνεχίζουν να λειτουργούν στο τεχνικό τους ελάχιστο ακόμη και όταν η ζήτηση είναι χαμηλή και υπό ορθολογικές συνθήκες θα έπρεπε να τεθούν εκτός συστήματος αφού η ζήτηση καλύπτεται επιτυχώς από τις φθηνότερες λιγνιτικές μονάδες (π.χ. τις νυχτερινές ώρες). Η υγιής δηλαδή αρχιτεκτονική της αγοράς στα πλαίσια του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της ΟΤΣ με την οποία αυτός εκκαθαρίζεται, προβλέπει ότι η ένταξη μονάδων στο σύστημα γίνεται σταδιακά και ανάλογα με την ζήτηση για φορτία, εκκινώντας πάντοτε από τις φθηνότερες μονάδες και οδεύοντας αυξανομένων των αναγκών προς τις ακριβότερες, σύμφωνα με τις επίσημες προσφορές τους. Σε καμία περίπτωση δηλαδή ο διαχειριστής, με σκοπό να καλύψει κάποιο πρόσθετο φορτίο, δύνανται να εντάξει στο σύστημα μια ακριβότερη μονάδα μειώνοντας ή αφήνοντας απ’ έξω μια φθηνότερη και χωρίς να υπάρχει πραγματικό τεχνικό πρόβλημα της φθηνότερης.

Δυστυχώς στην Ελλάδα ο παραπάνω ορθολογισμός παρακάμφθηκε με την θέσπιση του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) ως καταρχήν προσωρινού μέτρου πριν έξι χρόνια, ενώ η συνέχιση της ύπαρξης του ακόμη και σήμερα με συνεχείς παρατάσεις ίσως αποτελέσει την αιτία της οικονομικής κατάρρευσης εν τέλει της αγοράς συνολικά. Παρεμβαίνοντας ο μηχανισμός αυτός εντάσσει –καθ’ υπέρβαση κάθε λογικής- συστηματικά και προνομιακά στο σύστημα καθημερινά και για πολλές κυρίως νυχτερινές ώρες τις ακριβότερες μονάδες φυσικού αερίου εις βάρος των φθηνότερων λιγνιτικών. Έτσι οι καταναλωτές (βιομηχανικοί και οικιακοί) ζημιώνονται αφού πληρώνουν ακριβότερα την ενέργεια που κάλλιστα θα μπορούσαν να απολαύσουν φθηνότερα, η ΔΕΗ επίσης ζημιώνεται αφού οι λιγνιτικές της μονάδες υπολειτουργούν και ο διαχειριστής καταβάλει στους παραγωγούς αυτούς σημαντικά ποσά που κανονικά θα απέφευγε. Επιτομή της στρέβλωσης αυτής είναι η πλήρης πλέον αναντιστοιχία του πραγματικού χονδρεμπορικού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας με την επίπλαστη κατά τα λοιπά ΟΤΣ αφού όλη η ενέργεια που εγχέεται στο σύστημα μέσω του ΜΜΚ δεν προσμετράται σε αυτήν. Έτσι σχεδόν μοναδική πρακτική χρησιμότητα της ΟΤΣ απομένει να είναι η δυσφήμιση των ΑΠΕ αφού το πλήρες κόστος τους (feed-in-tariff) συγκρίνεται αποκλειστικά με τον «φανταστικό» αυτό αριθμό (που αποτελεί υποσύνολο του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής) για τον υπολογισμό του τέλους ΕΤΜΕΑΡ και των άλλων κατ’ επίφαση πόρων τους. Ας δούμε όμως την πραγματικότητα σε αριθμούς:

Κατά τις νυχτερινές ως επί τω πλείστον ώρες και προκειμένου οι μονάδες φυσικού αερίου να παραμείνουν σε λειτουργία στο τεχνικό τους ελάχιστο, που κανονικά λόγω περιορισμένης ζήτησης θα έπρεπε να τεθούν εκτός, μερικές ή και όλες οι λιγνιτικές μονάδες (παρ’ ότι φθηνότερες) αναγκάζονται οικειοθελώς να μειώνουν την ισχύ τους ώστε παραδόξως να προκύψει χώρος για τις ακριβότερες φυσικού αερίου. Όμως:

    •    Κατά τις νυχτερινές ώρες η ΟΤΣ κινείται στα επίπεδα των 40 ευρώ / MWh που άπτεται της λειτουργίας – προσφοράς των λιγνιτικών.

    •    Το πλήρες Μεταβλητό Κόστος +10% στο τεχνικό ελάχιστο των μονάδων φυσικού αερίου κινείται στα επίπεδα των 100 ευρώ / MWh.

    •    Έτσι η ενέργεια που υποκαθιστούν οι μονάδες φυσικού αερίου πληρώνεται πολύ ακριβότερα από τον διαχειριστή στα 100 ευρώ / MWh συγκρινόμενη με την λιγνιτική που ορθολογικά έπρεπε να είναι προτιμητέα ως φθηνότερη και θα πληρωνόταν στα 40 ευρώ / MWh στα πλαίσια της ΟΤΣ.

    •    Μια τυπική ημέρα με υψηλά φορτία και λειτουργική διαθεσιμότητα των λιγνιτικών μονάδων, εξαιτίας της «οικιοθελούς» μείωσης της ισχύος των φθηνότερων λιγνιτικών (κατά μέσο όρο 10 λιγνιτικές μονάδες μειώνουν κατά 40% το φορτίο τους για 6 ώρες ημερησίως) προς ένταξη μέσω του ΜΜΚ των διπλάσια και πλέον ακριβότερων μονάδων φυσικού αερίου, ποσότητα ενέργειας τουλάχιστον 6.750 MWh εγχέεται ημερησίως από αυτές και συνεπώς η αγορά επιβαρύνεται καθημερινά με το ποσό των 405.000 ευρώ (6.750 MWh x (100ευρώ – 40ευρώ) από την στρέβλωση αυτή, αφού η διαφορά μεταξύ της ΟΤΣ (40 ευρώ / MWh) και του ΜΜΚ+10% (100 ευρώ / MWh) πληρώνεται στους παραγωγούς αυτούς στα πλαίσια του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) και ανακτάται πλήρως από τους Προμηθευτές και εν συνεχεία τους καταναλωτές.

Με βάση τα ανωτέρω αλλά και τα αναλυτικά στοιχεία εκκαθάρισης του συστήματος για το πρώτο πεντάμηνο του 2012, η λιγνιτική παραγωγή που υποκαταστάθηκε μόνο κατά τις βραδινές ώρες, γιατί σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξε υποκατάσταση και σε άλλες ώρες της ημέρας παρότι οι αντίστοιχες λιγνιτικές μονάδες ήταν διαθέσιμες, ήταν συνολικά 804.000 MWh και κατανέμεται ως εξής:

 

Περίοδος

Ενέργεια από μονάδες Φ.Α. μέσω ΜΜΚ*

Ιανουάριος 2012

110.000 MWh

Φεβρουάριος 2012

53.000 MWh

Μαρτιος 2012

143.000 MWh

Απρίλιος 2012

245.000 MWh

Μάιος 2012

253.000 MWh

Σύνολο 1ου 5μήνου 2012

804.000 MWh

*Επίσημα στοιχεία ΑΔΜΗΕ

Συνεπώς υπάρχει επιβάρυνση του καταναλωτή κατά το α’ πεντάμηνο του 2012 της τάξης των 48.240.000 ευρώ (804.000 MWh x (100 – 40) ευρώ/MWh) από την στρέβλωση του ΜΜΚ ο οποίος αφενός εντάσσει τεχνηέντως και καθ’ υπέρβαση κάθε λογικής ακριβότερες μονάδες στην θέση των φθηνότερων και αφετέρου τα χρήματα αυτά δεν περνούν μέσα από το ανταγωνιστικό χρηματιστήριο του ΗΕΠ και της ΟΤΣ την οποία και εν τέλει κατάφορα νοθεύουν αφού παρακάμπτοντας την, την κρατούν σε ένα τεχνητά χαμηλό και πλασματικό επίπεδο. Έτσι το τέλος ΕΤΜΕΑΡ το οποίο χρηματοδοτεί τον ΛΑΓΗΕ για τις ΑΠΕ πρέπει να καλύψει ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος διαφοράς Εγγυημένης Τιμής (Feed-in-Tariff) – ΟΤΣ, δυσφημώντας τες χωρίς πραγματική αιτία αφού το πρόβλημα συνίσταται στον αφαιρετέο της πράξης που παραμένει πλασματικά χαμηλός εξαιτίας της στρέβλωσης του ΜΜΚ. Ας σημειωθεί τέλος εδώ ότι η επιβάρυνση του καταναλωτή από τον ΜΜΚ δεν περιορίζεται αποκλειστικά στα ανωτέρω ποσά που αφορούν μόνο στο προφανές σκέλος της υποκατάστασης φθηνής λιγνιτικής ενέργειας την νύχτα. Υπάρχουν επιπλέον κι αρκετές άλλες ώρες μέσα στην ημέρα όπου οι μονάδες φυσικού αερίου δεν αμείβονται βάσει της ανταγωνιστικής προσφοράς τους στα πλαίσια του ΗΕΠ, αλλά βάσει της υψηλότερης τιμής που προκύπτει από τον ΜΜΚ.

Αξίζει τέλος να επισημανθεί ότι η αμοιβή μέσω του ΜΜΚ που θεσμοθετήθηκε ως προσωρινή και διατηρείται μέσω παρατάσεων εδώ και μία 6ετία είχε αρχικά προσαύξηση 5% ενώ αυτή αυξήθηκε σε 10% τον Δεκέμβριο του 2010 (ΦΕΚ Β’ 2046 / 3-12-10).

Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές πως οι μονάδες φυσικού αερίου εξασφαλίζουν σημαντικά έσοδα μέσω του ΜΜΚ και μάλιστα καθ’ υπέρβαση κάθε λογικής ανταγωνισμού, τα οποία και εισπράττουν από τον ΑΔΜΗΕ που πληρώνει κανονικά. Έτσι έχουν περιορίσει σημαντικά την έκθεση τους στον ΛΑΓΗΕ που βρίσκεται σε στάση πληρωμών επί τρεις μήνες προς τις ΑΠΕ για τις οποίες και αποτελεί μοναδική πηγή εισοδήματος.

Καταλήγοντας λοιπόν είναι απολύτως προφανές πως αν δεν καταργηθεί άμεσα ο ΜΜΚ ως όφειλε άλλωστε ήδη, δεν είναι δυνατόν να ομιλούμε για εξορθολογισμό της αγοράς και για μοντέλο Feed-in-Premium στις ΑΠΕ βασισμένο στην ΟΤΣ. Η κατάργηση του ΜΜΚ θα δημιουργήσει έναν υγιή ανταγωνισμό στην ενέργεια, η οποία θα βασίζεται πρωτίστως στην αξιοποίηση του εγχώριου και φθηνού λιγνιτικού πλούτου σε συνδυασμό και με την ανάπτυξη του εθνικού ενεργειακού μας προϊόντος των ΑΠΕ χωρίς στρεβλώσεις

 

Συνέντευξη Στέλιου Λουμάκη στο Energy Press για τα οικονομικά του ΛΑΓΗΕ και των ΑΠΕ

 

Την Δευτέρα 25/6/12 δημοσιεύτηκε η εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που έδωσε ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης στο EnεrgyPress με θέμα τα οικονομικά της αγοράς ενέργειας και του ΛΑΓΗΕ ειδικότερα ως προς τις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά.  Το πλήρες κείμενο επισυνάπτεται στο αρχείο που ακολουθεί.
 
 

Προσφυγή στο ΣτΕ για τη ΣΗΘΥΑ

 

Αθήνα, 25 Ιουνίου 2012

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

 

Υπ’ όψη: Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου

Κοιν: Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ - κo Σταύρο Καλαφάτη

Υφυπουργό ΠΕΚΑ - κo Ασημάκη Παπαγεωργίου

 

Θέμα: Προσφυγή στο ΣτΕ για τη ΣΗΘΥΑ

 

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

 

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε ότι ο Σύνδεσμός μας, ως φορέας εκπροσώπησης των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, κατέθεσε την 11η Μαΐου 2012 ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας αίτηση ακύρωσης κατά της υπ’ αρ. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012) απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής περί «καθορισμού των λεπτομερειών της μεθόδου υπολογισμού της ηλεκτρικής ενέργειας από συμπαραγωγή και της αποδοτικότητας συμπαραγωγής και ρύθμιση θεμάτων σχετικών με την αδειοδότηση των Μονάδων παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Συμπαραγωγή και Συμπαραγωγή Υψηλής Αποδοτικότητας και τη συμμετοχή τους στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας και το Σύστημα Εγγυημένων Τιμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ καθώς και την αποζημίωση αυτών».

Η ως άνω αίτηση ακύρωσης, αντίγραφο της οποίας σας επισυνάπτουμε στη παρούσα, κοινοποιήθηκε αυθημερόν και στο γραφείο του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Μανιάτη απ’ όπου και έλαβε αρ. πρ. 8421/11.05.2012. Περαιτέρω, ο Σύνδεσμός μας ενημέρωσε σχετικώς και τον τ. Υπουργό ΠΕΚΑ κ. Τσάλτα με δύο επιστολές, οι οποίες έλαβαν τους αρ. πρ. 2456/18.05.12 και 2730/14.06.12 αντίστοιχα.

 

Κύριε Υπουργέ,

Πέραν της νομικής διάστασης του θέματος που θίγεται στην ως άνω αίτηση ακύρωσης, η αποζημίωση της ΣΗΘΥΑ ανεξαρτήτως ισχύος θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την υπέρμετρη διόγκωση του ήδη τεράστιου ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ, γεγονός που με τη σειρά του θα επιταχύνει μετά βεβαιότητας την κατάρρευση του ηλεκτρικού συστήματος.

Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα αυτό επισημάνθηκε εγκαίρως απ’ όλους τους φορείς των ΑΠΕ το περασμένο καλοκαίρι, όταν εντελώς ξαφνικά εισήχθη τροποποίηση στο Άρθρο 197 του Ν.4001/2011 βάσει της οποίας αφενός δόθηκε προτεραιότητα κατά την κατανομή του Φορτίου σε μονάδες ΣΗΘΥΑ ανεξαρτήτως εγκατεστημένης ισχύος και αφετέρου προβλέφθηκε η τιμολόγησή τους με εγγυημένη τιμή (Feed In Tariff) παρ’ ότι η λειτουργία τους στηρίζεται στην χρήση ορυκτών καυσίμων (εισαγόμενου φυσικού αερίου). Υπενθυμίζεται επίσης η εν λόγω διάταξη προκάλεσε την έντονη αντίδραση όχι μόνο της τότε αντιπολίτευσης, η οποία σχεδόν στο σύνολο της την καταψήφισε, αλλά και μελών της τότε κυβερνώσας παράταξης μέσω της κατάθεσης επερωτήσεων.

Προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι επιπτώσεις αυτής της πρωτοφανούς ρύθμισης στα οικονομικά του ΛΑΓΗΕ, κρίνουμε σκόπιμο να σας αναφέρουμε ενδεικτικώς τις επιπτώσεις που θα επέφερε η αποζημίωση μιας από τις εν λειτουργία Μονάδες, εάν ισχύς της τάξεως των 150MW χαρακτηριζόταν ως ΣΗΘΥΑ βάσει των ανωτέρω διατάξεων.

 

Με την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό του ΣΡ (συντελεστής ρήτρας Φυσικού Αερίου) και την επακόλουθη υπογραφή της εμπορικής συμβάσεως μεταξύ της Μονάδας και του ΛΑΓΗΕ:

  1. Θα υπάρξει μια αναδρομική πληρωμή προς τη Μονάδα για όση ενέργεια έχει εγχύσει από την έναρξη ισχύος του Ν.4001/2011, η οποία θα πρέπει να αντληθεί από τον ειδικό λογαριασμό υπέρ ΑΠΕ και η οποία υπολογίζεται σε: 150 MW x 720 ώρες/μήνα x 9 μήνες (= 9ος 2011 έως και 5ος 2012) x (110-60) €/MWh = 48.600.000 €. *

  1. Κάθε μήνα θα υπάρχει μια περαιτέρω επιβάρυνση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ με ένα ποσό της τάξης των 150 MW x 720 ώρες/μήνα x (110-65) €/MWh = 5.400.000 €.

 

Συμπερασματικά, η επιβάρυνση του ειδικού λογαριασμού υπέρ ΑΠΕ μέχρι το τέλος του 2012 από την παροχή εγγυημένης τιμής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από την Μονάδα ΣΗΘΥΑ θα ανέλθει σε ένα ποσό της τάξης των 86.400.000 € (= 5.400.000 € x (12 + 4 μήνες)), τη στιγμή κατά την οποία οι παραγωγοί των ΑΠΕ παραμένουν απλήρωτοι για τέσσερις μήνες και οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια σε πτώχευση αφού δεν δύνανται πλέον να εξυπηρετήσουν τα δάνεια και τις άλλες υποχρεώσεις τους υπό το αφερέγγυο αυτό καθεστώς των πληρωμών του Λειτουργού.

Εξυπακούεται ότι η ως άνω οικονομική επιβάρυνση του ΛΑΓΗΕ, αν και από μόνη της αρκεί για να οδηγήσει σε επίσημη πλέον στάση πληρωμών τον Λειτουργό, θα είναι τελικώς υπερπολλαπλάσια δεδομένου ότι το ως άνω ενδεικτικό παράδειγμα αφορά μια μόνο μονάδα τη στιγμή που με την προσβαλλόμενη Υπουργική Απόφαση μια πληθώρα μονάδων θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι είναι Μονάδες Μερικής Συμπαραγωγής (πχ λιγνιτικές μονάδες που δίνουν ατμό για τηλεθέρμανση) και να απαιτήσουν Εγγυημένη Τιμή για ένα μεγάλο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν.

Κατόπιν των ανωτέρω παρακαλούμε πολύ θερμά όπως εξετάσετε ενδελεχώς το εν λόγω ζήτημα καθώς και τις δυσμενείς επιπτώσεις του στο ήδη υπό κατάρρευση ηλεκτρικό σύστημα της Χώρας μας. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν έχει εκδικασθεί η αίτηση ακύρωσης που κατάθεσε ο Σύνδεσμός μας, θεωρούμε σκόπιμο όπως η ηγεσία του Υπουργείου σας απέχει από την εφαρμογή της προσβαλλόμενης ή/και την έκδοση ή διενέργεια πράξεων προς εφαρμογή της.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση,

 

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος

Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος

Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

* (Δεδομένα που χρησιμοποιούνται στους ανωτέρω υπολογισμούς: (α) Εγγυημένη Τιμή (FIT) = 110 €/MWh, μέσος όρος ΟΤΣ = 60 €/MWh, ισχύς που χαρακτηρίζεται ως ΣΗΘΥΑ και δικαιούται FIT = 150 MW, ώρες λειτουργίας τον μήνα = 30 ημέρες x 24 ώρες/ημέρα)

 

 

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.