(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (394)

Ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ στους Ενεργειακούς Διαλόγους 2015

Επισυνάπτεται η παρουσίαση και οι πλήρεις τοποθετήσεις του κου Λουμάκη στην εκδήλωση και το ερωτηματολόγιο των Ενεργειακών Διαλόγων 2015 του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης.
 

Διακοψιμότητα: Όχι μόνο οριζόντια αλλά με ανάποδη κλιμάκωση και για πλασματικό σκοπό

Σε συνέχεια της πρόθεσης του Υπουργείου Ενέργειας να εφαρμόσει το μέτρο της Διακοψιμότητας στην μορφή του υφιστάμενου αλλά απόλυτα παρωχημένου και στρεβλού σχεδίου Υπουργικής Απόφασης προηγούμενων κυβερνήσεων, δηλώνουμε τα ακόλουθα:

  1. Η Διακοψιμότητα αποτελεί εικονικό μέτρο, υπό την έννοια ότι αν ποτέ ενεργοποιηθούν εντολές περιορισμού της ζήτησης από τον ΑΔΜΗΕ προς την βιομηχανία, αυτό σύμφωνα με την Υ.Α. επιτρέπεται να συμβαίνει για μόλις 168 ώρες τον χρόνο εκ των 8.760 που αυτός περιλαμβάνει και για την ελάχιστη έως ανύπαρκτη αυτή υπηρεσία, ζητείται βάσει του επίμαχου σχεδίου Υ.Α. αυτή τυφλά να αμείβεται –είτε δηλαδή λάβουν χώρα εντολές είτε όχι- με κόστος 50 φορές ακριβότερο από ότι το σύνηθες κόστος που καταβαλλόταν μέσω των αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στους ηλεκτροπαραγωγούς για την εξασφάλιση ισόποσης πραγματικής ισχύος και για τις 8.760 ώρες του έτους. Σε απόλυτους αριθμούς με βάση την ανωτέρω πραγματικότητα η Διακοψιμότητα δεν θα έπρεπε να αμείβεται με παραπάνω από 1 εκατ. ευρώ ετησίως συνολικά και μόνον εφ’ όσον υπάρξουν πράγματι εντολές περιορισμού, αντί για τα 55 εκατ. ευρώ που προτίθεται η Υ.Α. τυφλά να μοιράζει. Στην πραγματικότητα όμως ούτε και αυτό το 1 εκατ. ευρώ ετησίως δεν θα έπρεπε τυφλά να δίδεται, αφού η χώρα διαθέτει υπερεπάρκεια εγκατεστημένης ηλεκτροπαραγωγικής ισχύος 17.700 MW πλέον των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που δύνανται να τις εξασφαλίζουν ακόμη 2.000 MW, για ζήτηση που δεν ξεπερνά τις 6.000 έως 9.000 MW. Συνεπώς εντολές περιορισμού της ζήτησης από ΑΔΜΗΕ λόγω ελλείπουσας δήθεν προσφοράς ισχύος απλά δεν πρόκειται να υπάρξουν.
  2. Το σχέδιο Υ.Α. της Διακοψιμότητας εσφαλμένα τεκμαίρει την υποτιθέμενη δυνατότητα των μεγάλων καταναλωτών για ανταπόκριση σε εντολές μείωσης φορτίου ως διαφορά από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα ισχύος που αυτοί κατανάλωναν την τελευταία εξαετία.  Έτσι το περιθώριο της δήθεν ανταπόκρισης τους σε εντολές μείωσης της κατανάλωσης από τον ΑΔΜΗΕ είναι εικονικό, αφού στην πλειοψηφία της η μείωση είναι μόνιμη και όχι “on-demand”, οφειλόμενη στην ύφεση της οικονομίας από τα προ εξαετίας υψηλά επίπεδα. Έτσι με την Διακοψιμότητα θα επιδοτείται η ύφεση της κατανάλωσης των βιομηχανικών καταναλωτών αποδεκτών του μέτρου και όχι η πραγματική δυνατότητα τους να ανταποκριθούν σε εντολές μείωσης φορτίου από τον ΑΔΜΗΕ χάριν της ευελιξίας του συστήματος. Υπό την έννοια αυτή το χαράτσι της Διακοψιμότητας αποτελεί φόρο υπέρ τρίτων, ουδόλως σχετιζόμενο με την πραγματική ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος.
  3. Το επίμαχο σχέδιο Υ.Α. όταν πρωτοσυντάχθηκε με επίπλαστα στοιχεία το 2014, στοχεύοντας στο να διευρύνει όσο περισσότερο γίνεται την ανάγκη για δήθεν περικοπές φορτίου ζήτησης και άρα να μεγεθύνει εικονικά το εύρος της Διακοψιμότητας, επέκτεινε αυθαίρετα σε εξαετία την χρονική περίοδο αναφοράς των ιστορικών στοιχείων ζήτησης προσπαθώντας έτσι να εντάξει σε αυτήν το έτος 2008 που ως χρονιά εκτός ύφεσης οι βιομηχανίες εμφάνιζαν μεγάλες καταναλώσεις (7,6 TWh). Τοιουτοτρόπως επιχειρήθηκε να δικαιολογηθεί αντίστοιχα μεγάλο δήθεν εύρος αναγκών Διακοψιμότητας και άρα υπερβολικές αποζημιώσεις για την ανύπαρκτη εν τοις πράγμασι υπηρεσία ευελιξίας αυτή. Ωστόσο, αφενός η έγκριση της ΕΕ μόνο για πενταετία στην περίοδο αναφοράς των ιστορικών καταναλώσεων και αφετέρου η διολίσθηση του έτους εφαρμογής της στο 2015, καθορίζουν πλέον την πενταετία αναφοράς στα έτη 2010 – 2014, όπου η μείωση της κατανάλωσης στην κατηγορία των επιλεγόντων πελατών Υψηλής Τάσης, ως σύνολο τουλάχιστον σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ, είναι ανύπαρκτη (κατανάλωση 6,3 TWh το 2010 αυξανόμενη σε 6,7 TWh το 2014). Επιπλέον ενώ η έγκριση της ΕΕ προβλέπει κατώφλι ελάχιστης μείωσης ισχύος κατανάλωσης ανά συμμετέχοντα τα 5 MW, το σχέδιο Υ.Α. αυθαίρετα το μειώνει στα 3 MW, προσπαθώντας έτσι να διευρύνει τον κύκλο των δικαιούχων βιομηχανικών καταναλωτών. Με βάση τις εκτιμήσεις μας αλλά και του ίδιου του Υπουργείου όπως εκφράστηκαν στην σχετική ημερίδα-δημόσια συζήτηση της 20ης Νοεμβρίου, επικαιροποιούμενο το μέτρο της Διακοψιμότητας στην ανωτέρω πραγματικότητα δεν προβλέπεται να αφορά παραπάνω από 22 εκατ. ευρώ ετησίως αντί των 55 εκατ. που αρχικώς επίπλαστα διογκώθηκε. 
  4. Το μέτρο της Διακοψιμότητας, παρότι στον πυρήνα του συνιστά φόρο υπέρ τρίτων που εκ της φύσης του (επιδότηση της βιομηχανίας με κρατική νομοθετική παρέμβαση) θα έπρεπε θεωρητικά να αφορά όλους τους φορολογούμενους, εντούτοις καλούνται να το πληρώσουν μονομερώς και ανεξήγητα οι ΑΠΕ, το δε μεγαλύτερο μέρος του (40 εκατ. ευρώ) οριζόντια και υπερβολικά τα πολύπαθα και εν γένει μικρά ως επιχειρηματικότητα φωτοβολταϊκά. Ας σημειωθεί εδώ πως οι επωφελούμενοι από την Διακοψιμότητα βιομηχανικοί καταναλωτές πληρώνουν ελάχιστο ΕΤΜΕΑΡ μόλις 2,2 ευρώ/MWh την στιγμή που από την μείωση της ΟΤΣ λόγω ΑΠΕ επωφελούνται μέσω του μειωμένου χονδρεμπορικού κόστους ρεύματος τουλάχιστον 10 ευρώ/MWh. Αν μάλιστα εν τέλει λάβουν και τα 40 εκατ. ευρώ από τα ΦΒ μέσω της Διακοψιμότητας, τότε θα έχουν επιπρόσθετη επιστροφή χρημάτων άλλων 6 ευρώ/MWh, δηλαδή όχι μόνο δεν θα συνεισφέρουν καν στο ΕΤΜΕΑΡ αλλά θα καρπώνονται κιόλας το οκταπλάσιο της αξίας συμμετοχής τους.
  5. Ο ν. 4203/2013 που εισήγαμε την έννοια της Διακοψιμότητας στην Ελληνική Νομοθεσία προέβλεψε στο άρθρο 16, πως οι συντελεστές επιβάρυνσης κάθε τεχνολογίας ηλεκτροπαραγωγής χωριστά θα είναι τέτοιοι ώστε να εξισορροπούνται μεταξύ άλλων και οι οικονομικές συνέπειες του μέτρου μεταξύ των κατηγοριών των παραγωγών που αυτή πλήττει. Ατυχώς ωστόσο το υφιστάμενο σχέδιο Υ.Α., ενώ του παρέχεται από τον Νόμο η πληρεξουσιότητα και η υποχρέωση να εξισορροπήσει τις οικονομικές επιπτώσεις αυτές, επιβαρύνει τα φωτοβολταϊκά οριζόντια επί του τζίρου τους με τυφλό χαράτσι 3,6% μη εκπιπτόμενο μάλιστα φορολογικά από τα ακαθάριστα έσοδα τους και που ανάγεται στα καθαρά μετά φόρων κέρδη τους σε ασύμμετρη επιβάρυνση 21% στις μικρές εγκαταστάσεις ισχύος μέχρι 100 kW και 15% στις εγκαταστάσεις άνω των 100 kW, την στιγμή που στις υπόλοιπες ΑΠΕ με βάσει τους υφιστάμενους συντελεστές επί του τζίρου τους (1,8% επιβάρυνση στα αιολικά και 0,8% στα μικρά υδροηλεκτρικά) ανάγεται στα καθαρά κέρδη τους σε επιβάρυνση επιπέδου 7 – 9%. Σε ότι αφορά δε τους μεγάλους συμβατικούς παραγωγούς  οι επιβαρύνσεις είναι σχεδόν μηδενικές. Πρόκειται λοιπόν όχι απλά για οριζόντιο μέτρο αλλά και με ανάποδη μάλιστα κλιμάκωση εξουθενωτικά σε βάρος των μικρών της αγοράς ενέργειας, δηλαδή των φωτοβολταϊκών. 
  6. Ωστόσο, παρότι το μέτρο της Διακοψιμότητας είναι επιστημονικά διάτρητο σύμφωνα με τα ανωτέρω εκτιθέμενα στοιχεία και παρότι ειδικά στα ΦΒ δεν πιστώθηκε τίποτα από την ευστάθεια που προσέδωσαν στο σύστημα με την καθημερινή και πραγματική κοντά στις καταναλώσεις παρουσία τους στην κάλυψη της άλλοτε κοστοβόρου και προβληματικής κύριας μεσημεριανής αιχμής, με αίσθημα ευθύνης προς τον μέσο πληττόμενο παραγωγό την παρούσα αρνητική έως παράλογη συγκυρία, έχουμε καταθέσει πρόταση παραμετροποίησης (αναλογικής κλιμάκωσης) των επιβαρύνσεων με δεδομένο και το οικονομικό περιθώριο που αφήνει η εκ των πραγμάτων μείωση του προϋπολογισμού του μέτρου από τα 55 εκατ. στα περίπου 22 εκατ. ευρώ. Έτσι πέραν της απαλλαγής των οικιακών ΦΒ που μας ανακοινώθηκε από το Υπουργείο ως ένδειξη της ευαισθησίας του στην αναλογικότητα, στο πλαίσιο της ίδιας αναλογικότητας που οφείλει να συνεχίζεται και στους υπολοίπους φορολογουμένους (δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί η ευαισθησία αυτή του Υπουργείου άραγε εξαντλείται στα οικιακά μόνο συστήματα), προτείναμε οι εγκαταστάσεις μέχρι 100 kW να επιβαρυνθούν επί του τζίρου με ολικό συντελεστή 0,9% (ΣΔu=0,45) και οι μεγαλύτερες άνω των 100 KW με 1,8% (ΣΔu=0,9). Η κατηγοριοποίηση αυτή για εγκαταστάσεις κάτω ή άνω των 100kW άλλωστε προκύπτει από τον ίδιο τον ν. 4203/2013. Ειλικρινά λοιπόν δεν αντιλαμβανόμαστε πως οι υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για δίκαιη και αναλογική φορολογική πολιτική κατέληξαν τόσο γρήγορα σε ανάποδη κλιμάκωση σε βάρος των μικρών  της αγοράς ενέργειας. 

Αποδεχόμενο το ΥΠΕΝ την πρόταση αυτή αφενός θα περιορίσει την επιβάρυνση των ΦΒ σε επίπεδα παρόμοια και αναλογικά με των υπολοίπων μεγάλων τεχνολογιών ΑΠΕ δηλαδή πέριξ του 8% επί των καθαρών μετά φόρων κερδών και αφετέρου τα προβλεπόμενα από το μέτρο έσοδα θα ανέλθουν στα 28 εκατ. ευρώ ετησίως, δηλαδή με ασφάλεια πάνω από τα αναγκαία που αναθεωρημένα εξαγγέλλει πως χρειάζονται το ίδιο το Υπουργείο (22 εκατ. ευρώ). Από εκεί και πέρα περισσεύουν και 6 εκατ.  ευρώ ώστε να μειωθούν περαιτέρω αναλογικά οι επιβαρύνσεις για όλες τις ΑΠΕ συμμέτρως.  

Συνάντηση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων ΑΠΕ στην Ισπανία με συμμετοχή του ΣΠΕΦ

Ο Ισπανικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά “Anpier”, διοργανώνει συνάντηση εργασίας εθνικών φορέων ΑΠΕ στην Μαδρίτη στις 11 Νοεμβρίου 2015 με την συμμετοχή εκπροσώπων από την Πορτογαλία, την Μ. Βρετανία, την Γερμανία και του ΣΠΕΦ από την Ελλάδα.  Η πρωτοβουλία αυτή του Anpier, ως εκπροσώπου μιας χώρας που πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη της ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά αλλά αντιμετώπισε εξίσου προβλήματα σταθερότητας και αναδρομικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο λειτουργίας τους όπως η Ελλάδα, αποσκοπεί στην δημιουργία μόνιμης Πανευρωπαϊκής δικτύωσης των εθνικών φορέων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και ιδίως από φωτοβολταϊκά, που εκ της φύσης τους και της επενδυτικής εμπλοκής σε αυτά μεγάλων τμημάτων του μικρομεσαίου ευρωπαϊκού πληθυσμού έχουν αποκτήσει και έντονα κοινωνικά χαρακτηριστικά, ούτως ώστε με ενεργό ανταλλαγή επιστημονικών απόψεων, εμπειρίας, τεχνογνωσίας και πληροφοριών για το πλαίσιο λειτουργίας των επιμέρους εθνικών αγορών, να προαχθεί η ασφάλεια των επενδύσεων και η ευστάθεια των αγορών στον δρόμο προς την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής. 

Η πρόσκληση του Anpier προς τον Πρόεδρο του ΣΠΕΦ για την διεθνή συνάντηση αυτή έρχεται ως επιστέγασμα της μακράς επικοινωνίας των δύο συνδέσμων κατά το παρελθόν «τρικυμιώδες» για τα φωτοβολταϊκά και τις ΑΠΕ διάστημα και αποσκοπεί στον διαμοιρασμό της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας από τις δράσεις που ανέπτυξε ο ΣΠΕΦ με γνώμονα την ενεργό επίτευξη της εξομάλυνσης της αγοράς των ανανεώσιμων ηλεκτροπαραγωγών στην Ελλάδα. 

 

Επισυνάπτεται υλικό του συνεδρίου. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε 

Συμμετοχή ΣΠΕΦ στο συνέδριο ΙΕΝΕ "Ενέργεια και Ανάπτυξη 2015"

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη θα συμμετέχει στο 20ο Συνέδριο του ΙΕΝΕ "Ενέργεια και Ανάπτυξη 2015" και συγκεκριμένα στην συζήτηση στρογγυλής τράπεζας της 6ης συνεδρίας με θέμα "Μια Εθνική Ενεργειακή Στρατηγική για την Ενεργειακή Αποδοτικότητα και την Διείσδυση των ΑΠΕ" που θα πραγματοποιηθεί στις 12 Νοεμβρίου 2015 στο Ίδρυμα Ευγενίδου στην Αθήνα.
 
Επισυνάπτεται το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου. Κάντε κλίκ εδώ για να δείτε το πρόγραμμα 

Συνάντηση ΣΠΕΦ με νέες διοικήσεις ΔΕΗ και ΔΕΔΔΗΕ 

Την Δευτέρα 25 Μαίου 2015 διεξήχθη συνάντηση στα γραφεία της ΔΕΗ στην Αθήνα μεταξύ του Προέδρου της ΔΕΗ κου Μ. Παναγιωτάκη, του Προέδρου του ΔΕΔΔΗΕ κου Ν. Χατζηαργυρίου και του Δ.Σ. του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) εκπροσωπούμενου από τους κ.κ. Στ. Λουμάκη – Πρόεδρο, Κ. Τσούμα – Αντιπρόεδρο, Λ. Λαλιώτη – Ταμία και Γ. Σαμαρά – Μέλος Δ.Σ.  

Επισυνάπτεται αναλυτικό ΔΤ προς ενημέρωση. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε 

"Κόρη οφθαλμού" για όλους η ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος

 

Δημοσιευμένο άρθρο του Προέδρου του ΣΠΕΦ κου Στέλιου Λουμάκη στην ετήσια έκδοση του GREEK ENERGY 2015 

 

Το 2015, μετά από τρία χρόνια έντονης συστημικής κρίσης και ύφεσης στην ηλεκτρική αγορά, δείχνει και μπορεί πράγματι να είναι, έτος σταθεροποίησης και ανάκαμψης.  Μέσα από επώδυνες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού και στις ΑΠΕ το τοπίο μπροστά μας δείχνει επιτέλους να ανοίγει, όχι βεβαίως για να επαναλάβουμε παρόμοια λάθη, αλλά για να διατηρήσουμε ως «κόρη οφθαλμού» και να προάγουμε περαιτέρω την ευστάθεια του συστήματος.   Σήμερα που όλοι από κοινού διοικούντες και διοικούμενοι έχουμε ζήσει τα εφιαλτικά αποτελέσματα κοντόφθαλμων και αποσπασματικών πολιτικών όπως αυτών του απώτερου παρελθόντος, δεν υφίσταται πλέον το ελαφρυντικό της άγνοιας κινδύνου για κανέναν.

Ξεκινώντας από την οπτική και τις πολιτικές που κατά την άποψη μας αρμόζουν, θα πρέπει καταρχήν με καθαρό βλέμμα η ηλεκτρική αγορά να αντιμετωπίζεται ως ενιαίο σύνολο.  Όπως πολλάκις έχουμε γράψει, σε φυσικούς όρους το ηλεκτρικό ρεύμα είναι το ενιαίο, ομογενές και αδιαίρετο αποτέλεσμα της από κοινού παραγωγικής λειτουργίας συμβατικών και ΑΠΕ μονάδων σε πραγματικό χρόνο με εναλλασσόμενο και συμπληρωματικό τρόπο και προφανώς με ποικίλο κόστος.  Ηλεκτρικό ρεύμα σημαίνει κίνηση των προϋφιστάμενων στο δίκτυο ηλεκτρονίων και την απαιτούμενη ώθηση προς τον σκοπό αυτό κάθε στιγμή εξασφαλίζουν συνδυαστικά οι θερμικές μαζί με τις ανανεώσιμες μονάδες.  Σήμερα ειδικότερα που η διείσδυση των ΑΠΕ σε όρους ισοζυγίου ισχύος κυμαίνεται καθημερινά ανά ώρα μεταξύ 5% έως 50% αναλόγως των καιρικών συνθηκών και του φορτίου ζήτησης, είναι προφανές πως οι λογιστικοί διαχωρισμοί του ν. 2773/1999 έχουν ξεπεραστεί. 

Για να γίνουμε πιο σαφείς, η λογιστική λειτουργία του προβλεπόμενου στον ν. 2773 Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) έχει φθάσει –ίσως και ξεπεράσει- τις σχεδιαστικές αντοχές της, αφού η λογική πως η παραγωγή των ΑΠΕ οφείλει οικονομικά να εδράζεται πάνω στο κόστος της συμβατικής παραγωγής που απομένει από την λειτουργία τους, παρουσιάζει δραματική  απόκλιση από το κόστος αυτής που αποφεύχθηκε.  Τούτο διότι το μοναδιαίο κόστος της συμβατικής παραγωγής (όπως αποτυπώνεται σε ΟΤΣ και ΜΜΚΣΘΜ) που απομένει να λειτουργεί κατόπιν της διείσδυσης των ΑΠΕ και που δυστυχώς μόνον αυτό λαμβάνεται διαχρονικά  υπόψη, δεν αντανακλά αλλά υπολείπεται σημαντικά του μοναδιαίου κόστους των ακριβότερων κατά σειρά συμβατικών μονάδων που αποφεύχθηκε η λειτουργία τους λόγω ακριβώς των ΑΠΕ.   Το χειρότερο μάλιστα είναι, πως όσο οι ΑΠΕ αυξάνουν περαιτέρω την διείσδυση τους, τόσο η απόκλιση μεταξύ του μοναδιαίου κόστους των θερμικών μονάδων που παραμένουν σε λειτουργία σε σχέση με αυτών που εκτοπίστηκαν διευρύνεται.  Έτσι αυτοτροφοδοτούμενα οι ΑΠΕ ενώ μειώνουν ολοένα και περισσότερο το μοναδιαίο κόστος της συμβατικής ενέργειας που εγχέεται στο σύστημα, τίποτα δεν πιστώνονται από αυτό.  Αντίθετα καταλήγουν μόνο να κανιβαλίζουν την οικονομική βάση του ΕΛΑΠΕ πάνω στην οποία  εδράζονται και που επιπλέον παραδόξως συνεχίζει να είναι μέρος ακόμη και αυτού του εναπομένοντος απομειωμένου μοναδιαίου συμβατικού κόστους (δεν περιλαμβάνεται π.χ. το κόστος των ΑΔΙ), υπερτιμώντας έτσι στρεβλά το ΕΤΜΕΑΡ.  Όσον αφορά τους καταναλωτές, αυτοί δεν βλέπουν μείωση στο συμβατικό κόστος (καρπώνεται την διαφορά η Προμήθεια) αλλά μόνο την αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ που στρεβλά καλείται να καλύψει την προς τα κάτω απόκλιση του παραμένοντος μοναδιαίου συμβατικού κόστους από αυτό που αποφεύχθηκε. 

Υπό το φως αυτό μοναδική λύση για να λειτουργήσουν πραγματικά χωρίς στρεβλώσεις αλλά συμπληρωματικά τα αντιστρόφως ανάλογα αυτά μεγέθη του συμβατικού κόστους και των ΑΠΕ, είναι η ενσωμάτωση του ΕΤΜΕΑΡ στο αποκαλούμενο «ανταγωνιστικό» σκέλος των λογαριασμών ρεύματος.   Έτσι θα σταματήσει η άδικη δυσφήμιση των ΑΠΕ στα μάτια του καταναλωτή, που πηγάζει από το εσφαλμένα υπολογιζόμενο και υπερτιμούμενο ΕΤΜΕΑΡ και που πουθενά δεν συνδέεται με το συρρικνούμενο συμβατικό κόστος που οι ΑΠΕ προκαλούν.  Το αίτημα μας αυτό δεν είναι τίποτα περισσότερο απ’ ότι ισχύει και εφαρμόζεται διαχρονικά για τις συμβατικές μονάδες, όπου οι πρόσθετες εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ αμοιβές τους (π.χ. ΑΔΙ και ΜΑΜΚ παλαιότερα) χρηματοδοτούνται από το κόστος του ρεύματος στους λογαριασμούς των καταναλωτών και όχι από κάποια διακριτή, δυσφημιστική και πολύ χειρότερα στρεβλή μέσω ειδικού Τέλους χρέωση.  Είναι μάλιστα τέτοιας κομβικής σημασίας για τις ΑΠΕ η μεταρρύθμιση αυτή, που σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να ανασταλεί εντελώς το πρόγραμμα περαιτέρω ανάπτυξης τους.  Με το υφιστάμενο δηλαδή μοντέλο η αγορά έχει εγκλωβιστεί σε μία ασταθή κατάσταση που για να διατηρηθεί ο ΕΛΑΠΕ -υπό συνθήκες μηδενικών αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ- οικονομικά υγιής, πρέπει νομοτελειακά να υπάρχει στο εξής πλήρης ακινησία, κάτι που ωστόσο μάλλον δεν είναι συμβατό με το Ευρωπαϊκό πλαίσιο αύξησης της διείσδυσης των ΑΠΕ.

Η δεύτερη σημαντική πρωτοβουλία που οφείλει η Κυβέρνηση εντός του 2015 άμεσα να προωθήσει και να ολοκληρώσει, είναι η μεταρρύθμιση των μηχανισμών αποζημίωσης και ένταξης των νέων κάθε φορά στο εξής έργων ΑΠΕ σε συνάφεια με τις δεσμευτικές Κατευθυντήριες Γραμμές της Ε.Ε., όπως θεσπίστηκαν και ισχύουν από τον Ιούλιο του 2014 με εφαρμογή ανά τεχνολογία και μέγεθος νέων μονάδων σταδιακά ήδη από την 1/1/2016.  Αν τούτο δεν συμβεί έγκαιρα, είναι πιθανόν νέα έργα που θα υλοποιηθούν με τα προηγούμενα (Feed in Tariff) μοντέλα προσεχώς, να απαιτηθεί από την Ε.Ε. αναδρομικά να μεταπηδήσουν σε άλλο καθεστώς αποζημίωσης ή ένταξης (Feed in Premium, δημοπρασίες, ένταξη μέσωtarget model απευθείας στην κατανεμόμενη αγορά κλπ), άλλως να υπάρξουν κυρώσεις περί παράνομης Κρατικής ενίσχυσης.  Θεσμοθετούμενου εθνικά του νέου αυτού πλαισίου εναρμόνισης, θα εκλείψουν παράλληλα και οι όποιες πιέσεις προς το πολιτικό σύστημα για ρυθμίσεις προς την αντίθετη κατεύθυνση, κάτι που επίσης είναι ασύμβατο με τις Κατευθυντήριες Γραμμές, αφού από τον Ιούλιο του 2014 κάθε νέος μηχανισμός αποζημίωσης ή τροποποίηση οφείλει να λαμβάνει προηγουμένως έγκριση από την Ε.Ε.  

 

Τέλος σε ότι αφορά τον ενεργειακό συμψηφισμό μέσω του net-metering που βρίσκεται στην επικαιρότητα, καλό είναι να γνωρίζουν οι εν δυνάμει επενδυτές τους τεχνικούς περιορισμούς που το αφορούν και που δεν διαφέρουν σε τίποτα από την ανεξάρτητη παραγωγή σε όρους δυνατότητας υποδοχής-σύνδεσης τους στο δίκτυο.  Οι ιδιοκτήτες συστημάτων net-metering χρησιμοποιούν αμφίδρομα το δίκτυο, δηλαδή εγχέουν την παραγωγή τους και αντλούν την κατανάλωση τους συνήθως σε διαφορετικό χρόνο αδιάλειπτα, αφού ο ετεροχρονισμός μεταξύ παραγωγής και ζήτησης του χρήστη είναι μαθηματικά σχεδόν βέβαιος (δηλαδή σε τεχνικούς όρους πραγματικού χρόνου δεν υφίσταται αυτοκατανάλωση της παραγωγής).   Έτσι τα συστήματα αυτά είναι ευάλωτα στην διακύμανση που προκαλεί η λειτουργία τους και σε οριακές συνθήκες κορεσμού, δηλαδή όταν οι παραγωγές τους σε μια περιοχή δεν υπάρχει ταυτοχρονισμένη ζήτηση κάπου αλλού για να καταναλωθούν, θα προκύψουν τυχαίες και οικονομικά επιζήμιες αποσυνδέσεις του παραγωγικού τους σκέλους από το δίκτυο απευθείας από τους invertersτους.  Έτσι μη εγχέοντας την παραγωγή τους, θα περιορίζεται ραγδαία το πιστωτικό τους υπόλοιπο σε ηλεκτρισμό, με αποτέλεσμα να ανατραπεί ο οικονομικός σχεδιασμός των εγκαταστάσεων αυτών προς μεγάλη δυσαρέσκεια προφανώς των ιδιοκτητών τους.  Στο πλαίσιο αυτό, κομβικό ρόλο προστασίας των επενδυτών καλείται να διαδραματίσει ο Διαχειριστής του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ), ο οποίος θα πρέπει απαρέγκλιτα να χορηγεί άδειες για τέτοια συστήματα μόνο όταν η ευστάθεια του δικτύου εξασφαλίζει την πλήρη απορρόφηση της παραγωγής.  

Να ολοκληρωθεί η άρση των στρεβλώσεων προς κάθε κατεύθυνση

Σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα με θέμα την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδας στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον παρέστη ομιλητής την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015 ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) κος Στέλιος Λουμάκης. 

Στην ομιλία του ο κος Λουμάκης αναφορικά με τις ΑΠΕ χαρακτήρισε θεμελιώδη για την σταθερότητα και στιβαρότητα του επενδυτικού περιβάλλοντος την ύπαρξη κατευθυντήριων γραμμών από πλευράς Ε.Ε. ως προς τους μηχανισμούς αποζημίωσης και ένταξης των νέων κάθε φορά στο εξής έργων ΑΠΕ.  Οι κατευθυντήριες γραμμές όπως είναι γνωστό θεσπίστηκαν το 2014 αφενός για να ισχύσουν σταδιακά ανά τεχνολογία και μέγεθος μονάδων για τα νέα κάθε φορά έργα από το 2016 και αφετέρου για να αποκλείσουν ήδη από τον Ιούλιο του 2014 και μετά την θέσπιση ή ύπαρξη μηχανισμών αποζημίωσης «εκτός εποχής» και ωριμότητας τεχνολογιών, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερβολές ή αστοχίες την αγορά.  Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται επί της αρχής στοιχειώδης αντιμετώπιση του ρυθμιστικού κινδύνου, που έγκειται κυρίως στην καλλιέργεια στους εν δυνάμει νέους επενδυτές αισθήματος συστημικής «αδιαφορίας» για τις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες της ζήτησης ηλεκτρισμού.  Οφείλει ωστόσο η Πολιτεία με εγχώρια νομοθετήματα άμεσα να εξειδικεύσει τα νέα αυτά μοντέλα, ούτως ώστε οι εν δυνάμει νέοι επενδυτές να γνωρίζουν το ακριβές εθνικό πλαίσιο και να απέχουν «σειρήνων» αποσπασματικών ρυθμίσεων οι οποίες στο μέλλον αναδρομικά από την Ε.Ε.  μάλλον θα ανατραπούν.  Εφαπτόμενη προς τα ανωτέρω είναι και η αποσαφήνιση της εφαρμογής του Target Model στην χώρα μας, αφού πρόκειται να αφορά τα νέα κάθε φορά έργα ΑΠΕ άνω των 10 MW (δηλαδή με συνδεσιμότητα στο σύστημα υψηλής τάσης όπου υπάρχει δυνατότητα on-line διαχείρισης και ελέγχου ζεύξης-απόζευξης από τον Διαχειριστή) τα οποία και προβλέπεται να εντάσσονται απευθείας στην χονδρεμπορική αγορά.

 

Η Πολιτεία παράλληλα οφείλει άμεσα να εκκινήσει την διαδικασία μεταρρύθμισης της προβληματικής αρχιτεκτονικής του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) και του ΕΤΜΕΑΡ, η οποία όπως πολλάκις έχει γραφτεί δεν μπορεί να λειτουργήσει σε υψηλότερες διεισδύσεις ΑΠΕ.  Αν και η λογιστική εικόνα του ΕΛΑΠΕ με τις θυσίες των παραγωγών κρίνεται επί του παρόντος υγιής και επιπλέον εντός του 2015 περεταίρω βελτιούμενη, παραμένει δομικά ευάλωτη στις στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, στον κανιβαλισμό της Οριακής Τιμής Συστήματος (Merit Order Effect) αλλά και στην μη αποτύπωση του αποφευγόμενου κόστους λόγω ΑΠΕ στο αποκαλούμενο «ανταγωνιστικό» σκέλος των λογαριασμών ρεύματος που λαμβάνουν οι καταναλωτές.  Υπό συνθήκες μάλιστα μηδενικών αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ η μεταρρύθμιση αυτή καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική, αφού σε διαφορετική περίπτωση μοναδική επιλογή απομένει η πλήρης στασιμότητα συλλήβδην στην χονδρεμπορική και ΑΠΕ αγορά.  Για τις ΑΠΕ η μεταρρύθμιση αυτή φέρει επιπλέον και βαρύνουσα ηθική αξία, αφού η δαιμονοποίηση για χρόνια στα μάτια των καταναλωτών του στρεβλά υπολογιζόμενου ΕΤΜΕΑΡ, τροφοδοτεί τις ΑΠΕ με άδικη αρνητική δημοσιότητα επί παντός επιστητού το επηρεάζει και που δεν άπτεται πολλές φορές καν των ανανεώσιμων.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ορυμαγδός αρνητικής δημοσιότητας που άδικα εισέπραξαν οι ανανεώσιμες από την πρόσφατη απόπειρα αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ όχι όμως υπέρ των ΑΠΕ αλλά για την επιδότηση του κόστους των ρύπων και κατά συνέπεια της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας.

Συμμετοχή ΣΠΕΦ σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας του ΙΕΝΕ

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδας στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον, που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015 στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα.  Ακολουθεί η πλήρης ανακοίνωση του ΙΕΝΕ με την θεματική και τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση.  

27 Μαρτίου: Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του ΙΕΝΕ στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα για την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον

 

Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης διοργανώνει το ΙΕΝΕ, στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην Αθήνα, με θέμα «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον», στις 27 Μαρτίου 2015 (ώρες 11.00 με 14.00). Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι των σημαντικότερων φορέων και εταιρειών του ελληνικού ενεργειακού τομέα, ενώ θα υπάρξουν παρεμβάσεις Ελλήνων Ευρωβουλευτών.

Στόχος της εκδήλωσης του ΙΕΝΕ είναι να διερευνηθούν οι νέες δυναμικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας της ενέργειας στην Ελλάδα σε συνάρτηση με τους Ευρωπαϊκούς στόχους και προτεραιότητες.

Κεντρικό ρόλο στο πλαίσιο αυτό διαδραματίζει η προσπάθεια επίτευξης μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής ενεργειακής στρατηγικής, με κύριους πυλώνες της τον περιορισμό των ρύπων και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, την οικονομική ανάπτυξη αλλά και τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, μέσα από την εμβάθυνση της ενεργειακής συνεργασίας των κρατών μελών της ΕΕ, η αναγκαιότητα της οποίας αναδεικνύεται υπό το φως της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας. Οι παράγοντες αυτοί αντανακλώνται τόσο στη νέα συμφωνία που προέκυψε από τα κράτη-μέλη της ΕΕ τον περασμένο Οκτώβριο, και η οποία έθεσε τον στόχο μείωσης των αερίων θερμοκηπίου για το 2030 κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όσο και στην πρόσφατα ανακοινωθείσα στρατηγική της Ε.Ε. για την «Ενεργειακή Ένωση».

Παράλληλα, η συγκριτική ανάλυση μίας σειράς προβλημάτων στον τομέα της ενέργειας δείχνει ότι η Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες-μέλη της Ε.Ε. χρειάζονται ένα ρυθμιστικό περιβάλλον το οποίο να προωθεί τη μετάβαση σε μία πραγματικά απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, η οποία θα λειτουργεί με διαφάνεια και δίκαιους κανόνες για όλους τους συμμετέχοντες. Κατά κοινή ομολογία μια τέτοια «ανοικτή» και «ανταγωνιστική» αγορά στην Ελλάδα δεν λειτουργεί σήμερα.

Η παραπάνω πραγματικότητα διαμορφώνεται σε μία συγκυρία κατά την οποία εμφανίζονται μία σειρά ευκαιρίες για την χώρα μας στον τομέα της ενέργειας με τις έρευνες υδρογονανθράκων, την επίτευξη διακυβερνητικών συμμαχιών για την ενέργεια, τον σχεδιασμό μεγάλων στρατηγικών ενεργειακών υποδομών (π.χ διασυνοριακοί αγωγοί φυσικού αερίου, TAP, East Med, Vertical Corridor, IGB κτλ), την διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο σύστημα αλλά και την αποτελεσματική απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων σε προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας στο δομημένο περιβάλλον.

Η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» (Greece’s Energy Policy in the Context of the European Strategy in Energy and Environment) θα διερευνήσει τις πτυχές και τις προοπτικές όλων των παραπάνω παραμέτρων της ενεργειακής ατζέντας σε ελληνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με χαιρετισμούς του Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, κ. Λεωνίδα Αντωνακόπουλου, του Προέδρου του ΙΕΝΕ, κ. Ιωάννη Χατζηβασιλειάδη, καθώς και του κ.Carlos Martin Ruiz de Gordejuela, Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Τύπου της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια, έχει προσκληθεί να μιλήσει ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης.

Η εκδήλωση θα συνεχιστεί με την εισαγωγική ομιλία του καθηγητή Παντελή Κάπρου, Πρόεδρου της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΝΕ. Ακολούθως, ευρωβουλευτές και βουλευτές των ελληνικών κομμάτων θα αναπτύξουν τις θέσεις των πολιτικών τους σχηματισμών για την ενεργειακή πολιτική της χώρας στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ε.Ε. Αναλυτικά, θα μιλήσουν οι κκ. Μαρία Σπυράκη, (Ευρωβουλευτής, ΝΔ), Εύα Καϊλή, (Ευρωβουλευτής, ΕΛΙΑ), Γιώργος Επιτήδειος (Ευρωβουλευτής, Χρυσή Αυγή) και Γιάννης Μανιάτης (τέως Υπουργός, ΥΠΕΚΑ).

Η συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης που θα ακολουθήσει, με συντονιστή τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ΙΕΝΕ κ. Κωστή Σταμπολή, θα πραγματοποιηθεί με συμμετοχή εκπροσώπων βασικών ενεργειακών φορέων και εταιρειών της χώρας, και ειδικότερα οι: κ. Νίκος Βερνίκος (Μέλος Δ.Σ, ΔΕΗ), κ. Ραφαήλ Μωυσής (Αντιπρόεδρος, ΙΟΒΕ), κ. Μαθιός Ρήγας (Πρόεδρος, Energean Oil & Gas), κ. Ντίνος Μπενρουμπή (Αντιπρόεδρος, ΕΣΑΗ), κ. Κωνσταντίνος Αθανασιάδης (Πρόεδρος, ΕΣΕΠΗΕ), κ. Σάββας Σειμανίδης (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΥΑΠΕ), κ. Ιωάννης Τσιπουρίδης (Πρόεδρος, ΕΛΕΤΑΕΝ), κ. Αντώνης Γερασίμου (Πρόεδρος, ΕΛΛΑΒΙΟΜ), κ. Ηλίας Κακιόπουλος (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΜΥΕ), κ. Σωτήρης Καπέλος (Πρόεδρος, ΣΕΦ) και κ. Στέλιος Λουμάκης (Πρόεδρος, ΣΠΕΦ).

Την εκδήλωση θα κλείσει με συμπερασματικά σχόλια ο Γενικός Γραμματέας του ΙΕΝΕ κ. Κώστας Παπαμιχαλόπουλος.

Σημειώνεται ότι η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» είναι ανοικτή μόνο για τα μέλη του ΙΕΝΕ και τους εκπροσώπους των προσκληθέντων ενεργειακών φορέων.

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Δημοκρατίας 3, 15121, Πεύκη, Ελλάς
+30 210 6854035
FAX: +30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.