(210) 6854035

Δελτία Τύπου (527)

Καλύτερα να αναμένουμε να ερμηνεύσει το ΥΠΕΝ το νόμο του

 
Ανεδαφική χαρακτηρίζουν κύκλοι του ΣΠΕΦ την χθεσινή ανακοίνωση – επενδυτικό οδηγό του ΣΕΦ για τα νέα φωτοβολταϊκά πάρκα, που σε πίνακα στην τελευταία σελίδα του, διατυπώνει ερμηνεία (του πρόσφατου ν. 4602) πως αδιακρίτως όσα Φ/Β πάρκα μέχρι 500 KW ενός επενδυτή δεν συνδεθούν εντός του 2019 με βάση την ΟΤΣ αλλά το 2020 με τις νέες ΤΑ, τότε θα μπορεί να συνδεθούν με τις ΤΑ αυτές μόνο δύο και για τα υπόλοιπα αν τυχόν υπάρχουν, θα υποχρεωθεί ο επενδυτής να συμμετάσχει σε διαγωνισμό ΡΑΕ, ασχέτως αν έχει ήδη ολοκληρώσει την αδειοδοτική τους διαδικασία περιλαμβανομένης και της σύμβασης ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ ή ακόμα χειρότερα αν έχει ήδη υλοποιήσει τους σταθμούς και περιμένει τον ΔΕΔΔΗΕ να τον συνδέσει.  
 
Το ατόπημα του ΣΕΦ σύμφωνα με τον ΣΠΕΦ βρίσκεται στο γεγονός πως ο ν. 4602 ρητά εξαιρεί από τον έλεγχο του ΔΑΠΕΕΠ για την πλήρωση του κριτηρίου περί μη υπεράνω των δύο σταθμών έως 500 KW με ΣΕΣΤ και τιμή εκτός διαγωνισμού όσες αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β μονάδες κατατέθηκαν στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι 28/2/19.  Σε απλούστερα δηλαδή ελληνικά όσες αιτήσεις Φ/Β σταθμών για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ κατατέθηκαν μέχρι τις 28/2/19, δεν ελέγχονται καθόλου από τον ΔΑΠΕΕΠ και μπορούν να συμβολαιοποιηθούν με ΣΕΣΤ και τιμές εκτός διαγωνισμών μαζί του και να συνδεθούν οποτεδήποτε εντός των χρονικών πάντα ορίων που θέτει η σύμβαση σύνδεσης τους.  Ο έλεγχος του ν. 4602 καταλαμβάνει αποκλειστικά τις αιτήσεις σταθμών σε ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης μετά τις 28/2/19 και μάλιστα ακόμη και γι' αυτές ίσως υπό την επιφύλαξη της μη σύνδεσης τους εντός του 2019 στην βάση του κανόνα της ΟΤΣ.  
 
Σε κάθε περίπτωση και ενώ όλη η αγορά αναμένει τις επίσημες οδηγίες του ΥΠΕΝ για την αποσαφήνιση του τοπίου σε εφαρμογή πάντα του ν. 4602 και όχι κάτι άλλου, το να βγαίνει φορέας όπως ο ΣΕΦ που εκπροσωπεί εμπόρους Φ/Β εξοπλισμού και εγκαταστάτες πριν από το Υπουργείο και να "χαντακώνει" με την ερμηνεία του τους μέλλοντες πελάτες του, συνιστά μέγιστο ατόπημα.  Και για να μην φανεί υπερβολική ή εμπαθής η διατύπωση καταλήγουν οι κύκλοι του ΣΠΕΦ, ας αναλογιστούμε όλοι, υπογραμμίζουν, την ακόλουθη περίπτωση:  Έστω λοιπόν επενδυτής που είχε καταθέσει πριν τις 28/2/19 τέσσερις αιτήσεις για Όρους Σύνδεσης για Φ/Β σταθμούς έως 500 KW στον ΔΕΔΔΗΕ, έχει υπογράψει εν συνεχεία γι' αυτούς Συμβάσεις Σύνδεσης με ΔΕΔΔΗΕ πληρώνοντας το σχετικό κόστος και έχει επιπλέον υπογράψει ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ για τιμή εκτός διαγωνισμού, χωρίς όπως υπαγορεύει ρητά ο ν. 4602 να υπόκειται στον έλεγχο του κριτηρίου περί μέχρι δύο σταθμών ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Εν συνεχεία υλοποιεί και τους τέσσερις Φ/Β σταθμούς αυτούς προς τα τέλη του 2019 και ενώ οι Συμβάσεις Σύνδεσης του άφηναν περιθώριο να το πράξει μέχρι π.χ. τον Φεβρουάριο του 2020.  Καλεί λοιπόν τον ΔΕΔΔΗΕ στα τέλη του 2019 να τον συνδέσει, αλλά επειδή ο τελευταίος κατοχυρώνεται επίσης από την Σύμβαση Σύνδεσης στο πότε θα ολοκληρώσει τα έργα σύνδεσης (12 μήνες από την υπογραφή της) τον παραπέμπει χρονικά νομότυπα για σύνδεση τον Ιανουάριο του 2020.  Σύμφωνα με τον οδηγό του ΣΕΦ, για τις υπεράνω των δύο Φ/Β μονάδες του αυτές ακυρώνονται οι ΣΕΣΤ και με ολοκληρωμένα τα έργα ο επενδυτής καλείται να συμμετάσχει σε προσεχή διαγωνισμό ΡΑΕ όποτε ήθελε αυτός γίνει για να διεκδικήσει τιμή, αν μάλιστα καταφέρει να επιλεγεί (που δεν πρόκειται αφού δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί το χαμηλότερο κόστος των υποψήφιων νέων έργων που συμμετέχουν) σύμφωνα και με το εμπόδιο του κανόνα υπερπλήρωσης 40%.  Μέχρι τότε τα έργα του αυτά αν και νομίμως υλοποιημένα παραμένουν ασύνδετα και χωρίς όλα αυτά απολύτως πουθενά να προβλέπονται στον ν. 4602, αφού οι αιτήσεις του στον ΔΕΔΔΗΕ για Όρους Σύνδεσης ήταν πριν τις 28/2/19.  Δηλαδή η απόλυτη καταστροφή!
 
Επειδή λοιπόν, καταλήγει ο ΣΠΕΦ, αυτά δεν συμβαίνουν ούτε σε χώρες του τρίτου κόσμου, ας αφήσουμε το Υπουργείο να ερμηνεύσει τον νόμο του και ας μην βιάζονται κάποιοι να προλογίσουν ανεδαφικές ερμηνείες και μάλιστα εν είδει επενδυτικού οδηγού.  Αν μη τι άλλο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει αιφνιδιάσει ή τιμωρήσει αναδρομικά επενδυτές ΑΠΕ,  γιαυτό και κατάφερε να ενεργοποιήσει και πάλι την αγορά τους.  Οπότε υπομονή!  
 
πηγή Energypress 28/3/19

Λιγότερα τα ποσά που θα επιστραφούν στους παραγωγούς από τη διακοψιμότητα του 2018 – Στα φωτοβολταϊκά τα μεγαλύτερα βάρη Νέο

 

Λιγότερα προς επιστροφή στους παραγωγούς θα είναι τα αδιάθετα ποσά από την διακοψιμότητα του 2018.  Σύμφωνα με ενημέρωση του ΣΠΕΦ προς τα μέλη του, το 2018 εισπράχθηκαν συνολικά μέσω του ΜΤΑΕ, δηλαδή του ειδικού τέλους που χρεώνεται σε όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ και συμβατικούς, 51,5 εκατ. ευρώ ενώ τα αδιάθετα προς επιστροφή ποσά ανέρχονται στα 4,7 εκατ. ευρώ.  Δηλαδή προκύπτει πως για το 2018 καταναλώθηκαν 46,8 εκατ. ευρώ, χωρίς όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΣΠΕΦ να υπήρξε ούτε μία ώρα ανάγκη εφαρμογής του μέτρου της διακοψιμότητας (Υπηρεσίες Διακοπτόμενου Φορτίου Ι και ΙΙ). Αντίστοιχα για το 2017 δαπανήθηκαν περί τα 36 εκατ. ενώ για το 2016  δαπανήθηκαν 30 εκατ. ευρώ περίπου. 

Πηγή: Energypress 18/3/19

Συνάντηση ΣΠΕΦ με ClientEarth στην Αθήνα Νέο

 
Σε συνέχεια πρωτοβουλίας του ClientEarth και της ολιγοήμερης επίσκεψης κλιμακίου του στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας στα γραφεία του ΣΠΕΦ στην Αθήνα διάρκειας τεσσάρων ωρών την Πέμπτη 14/3/19. Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Στ. Λουμάκης και Ε. Δοντάς. Η ClientEarth είναι μια Διεθνής Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση με έδρα το Λονδίνο και γραφεία σε Βρυξέλλες, Βαρσοβία, Νέα Υόρκη, Μαδρίτη, Βερολίνο και Πεκίνο, που χρησιμοποιώντας την δύναμη του Νόμου επιδιώκει την προστασία του πλανήτη και των ανθρώπων που ζουν σε αυτόν. Το προσωπικό της ClientEarth απαρτίζεται από δικηγόρους και περιβαλλοντικούς επιστήμονες που αγωνίζονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και για την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος.  
 
Κατά την συνάντηση η διοίκηση του ΣΠΕΦ παρουσίασε όλο το φάσμα δράσεων και ρυθμιστικών παρεμβάσεων του συνδέσμου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τα φωτοβολταϊκά και τις ΑΠΕ διαχρονικά στην χώρα μας, ενώ θετική εντύπωση προξένησε το γεγονός πως η ClientEarth παρακολουθώντας από καιρό την δραστηριότητα του συνδέσμου, γνώριζε σε σημαντικό βαθμό πολλές από τις δράσεις του, επί των οποίων και ζήτησε να ενημερωθεί περαιτέρω σε βάθος ώστε να συνδράμει όπου απαιτείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά το δυνατόν την εξέλιξη τους. Θέμα εκτενούς συζήτησης αποτέλεσε και το επίπλαστο μέτρο της διακοψιμότητας, πολύ περισσότερο μάλιστα η κατά Πανευρωπαϊκή αρνητική πρωτοτυπία χρηματοδότηση του από τις ΑΠΕ στην χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε και ο ΣΠΕΦ θα αποστείλει στην ClientEarth όλο το νομικό και μελετητικό-τεχνικό υλικό που έχει εκπονήσει για την αποτελεσματικότερη νομική προσβολή του μέτρου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Άλλα θέματα στα οποία υπήρξε ανταλλαγή απόψεων και θα κρατηθεί ανοιχτός επιστημονικός δίαυλος επικοινωνίας, ενδεχομένως και διεξαγωγή περαιτέρω εξειδικευμένου μελετητικού έργου, αποτέλεσε το ενεργειακό μείγμα, ο περιορισμός του λιγνίτη, οι μηχανισμοί ισχύος, η εμπειρία από την διετή λειτουργία της ΠΧΕΦΕΛ, η ενεργειακή δημοκρατία, η αποθήκευση ενέργειας, η διατήρηση της διασποράς των ΑΠΕ, οι επιπτώσεις του Target Model, η σύζευξη αγορών κ.α.  
 
Ο ΣΠΕΦ αφού ευχαρίστησε την ClientEarth για το ενδιαφέρον και την συνεργασία, δεσμεύτηκε επιστημονικά να συνδράμει την παγκόσμια κοινή προσπάθεια για βιώσιμη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.  

Το βάρος πέφτει τώρα στην ερμηνεία του νόμου για τον μέγιστο αριθμό φ/β πάρκων σταθερής τιμής εκτός διαγωνισμών Νέο

 

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε η ανταλλαγή απόψεων που ακολούθησε την συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ για τις ρυθμίσεις στα φωτοβολταϊκά και ειδικά στον περιορισμό των κατατμήσεων. 

Μετά την ομιλία του Προέδρου του ΣΠΕΦ και την λήξη της συνεδρίασης της επιτροπής, υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου που συμμετείχαν ενεργά στην σύνταξη του νομοσχεδίου παραδέχονταν σε «πηγαδάκια» πως δεν είχαν αντιληφθεί επακριβώς την κρίσιμη διάσταση της προσμέτρησης ή μη, όπως ζήτησε ο κος Λουμάκης, των Φ/Β πάρκων με ημερομηνία αίτησης στον ΔΕΔΔΗΕ προ τις 28/2/19 στον μέγιστο αριθμό των 2 κατά μέγιστο ανά νομικό ή φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Μετά από συζήτηση και προβληματισμό στο θέμα οι ίδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες διατύπωσαν στα «πηγαδάκια» αυτά την άποψη και εκτίμηση πως η κρίσιμη αναφορά «Με την επιφύλαξη της εφαρμογής της παρ. 3, του άρθρου 4» με την οποία ξεκινά η προστιθέμενη παράγραφος 3α στο εν λόγω άρθρο 4 του ν. 4414, μπορεί και να σημαίνει πως όσα Φ/Β πάρκα μέχρι 500 kw συνδεθούν εντός του 2019 με τον κανόνα 1.2 ή 1.1 x ΟΤΣ (αυτό αφορά η παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4414) δεν προσμετρώνται.  Δηλαδή όλη η προσθήκη για την καταπολέμηση των υπαίτιων κατατμήσεων τελεί υπό την επιφύλαξη του εν λόγω άρθρου, δηλαδή πως τα Φ/Β πάρκα που θα συνδεθούν εντός του 2019 με 1.1 ή 1.2 x ΟΤΣ τελικά δεν προσμετρώνται κιόλας στον μέγιστο αριθμό των Φ/Β ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.

Το καλύτερο απ’ όλα βεβαίως θα είναι στο νομοσχέδιο να έχει ενσωματωθεί κάποια περαιτέρω έστω φράση που να προσδιορίζει καλύτερα τα πράγματα, γεγονός που ακόμα δεν γνωρίζουμε μέχρι να εκδοθεί το ΦΕΚ του νόμου. Σε κάθε περίπτωση η ερμηνεία του νόμου παραμείνει ανοιχτή, πράγματι φαίνεται πως υπάρχει έρεισμα στην διασταλτική του ανάγνωση για μη προσμέτρηση των συγκεκριμένων πάρκων στον μέγιστο αριθμό όπως σημείωναν και τα υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΕΝ, οπότε το υπουργείο το προσεχές διάστημα, αν δεν έχει συμπεριλάβει κάποια περαιτέρω διευκρίνιση στο τελικό κείμενο του νόμου, θα κληθεί να δώσει τις οδηγίες του στους διαχειριστές για την εφαρμογή της νέας πραγματικότητας.   

Αυτό θα πρέπει να το πράξει άμεσα, διότι ο έλεγχος για την πλήρωση του κριτηρίου της κατάτμησης θα γίνεται από τον ΔΑΠΕΕΠ στο τέλος της αδειοδοτικής διαδικασίας το οποίο και σημαίνει πως θα έχει προηγηθεί η συμβασιοποίηση με τον ΔΕΔΔΗΕ και η πληρωμή των όρων σύνδεσης από τους επενδυτές.   Είναι κρίσιμο λοιπόν για να αποφευχθούν προβλήματα επειδή θα έχουν καταβληθεί και χρήματα για όρους σύνδεσης από τους επενδυτές, να γνωρίζουν οι τελευταίοι επακριβώς τα όρια εφαρμογής του νόμου. 

Πηγή: Energypress 8/3/2019

Το video της ομιλίας του κου Λουμάκη στην Βουλή για το ν/σ του ΥΠΕΝ Νέο

 
Κάντε κλίκ στην φωτογραφία για να δείτε σε video την τοποθέτηση του κου Λουμάκη στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το ν/σ του ΥΠΕΝ και τις ρυθμίσεις κατά των υπαίτιων κατατμήσεων στα φωτοβολταικά και άλλες διατάξεις.  
 

Υπόμνημα ΣΠΕΦ στην συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής - και 2η εναλλακτική Νέο

 
Και δεύτερη εναλλακτική πρόταση κατέθεσε κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο ΣΠΕΦ (η πρώτη αφορά το όριο του 1 MW κατά κεφαλήν Φ/Β εκτός διαγωνισμών για νέα έργα).  Η δεύτερη εναλλακτική, που ωστόσο μπορεί ταυτόχρονα να υιοθετηθεί και με την 1η πρόταση, είναι για τις αιτήσεις που κατατίθενται στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19, στον έλεγχο τήρησης του κριτηρίου περί μη κατάτμησης από τον ΔΑΠΕΕΠ ή τον ΔΕΔΔΗΕ ως διαχειριστή ΜΔΝ κατά περίπτωση συμφώνως με την παρ. 3 α να μην προσμετρούνται όσες αιτήσεις έχουν κατατεθεί στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι τις 28/2/19 από το εκάστοτε νομικό ή φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.  Έτσι από τούδε και εφεξής θα έχουν όλοι οι μικρομεσαίοι ίσες ευκαιρίες σε έργα απαλλασσόμενα διαγωνισμών.
 
Επισυνάπτεται το πλήρες υπόμνημα. Kάντε κλίκ εδώ για να το δείτε 

Ενστάσεις του ΣΠΕΦ επί της Γνωμοδότησης 2/2019 της ΡΑΕ για τις τιμές νέων Φ/Β ισχύος μέχρι 100 kW

Επισυνάπτεται η επιστολή προς ΥΠΕΝ με τις ενστάσεις του ΣΠΕΦ επί της Γνωμοδότησης 2/2019 της ΡΑΕ για τον μηχανισμό τιμών πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας νέων Φ/Β ισχύος μέχρι 100 kW. 

Κάντε κλίκ εδώ για να δείτε την επιστολή 

 

Διεσπαρμένη ηλεκτροπαραγωγή από Φωτοβολταϊκά - Ευκαιρίες και Προκλήσεις

Επισυνάπτεται η παρουσίαση της ομιλίας του Προέδρου του ΣΠΕΦ κ. Στέλιου Λουμάκη στο 3ο Διεθνές Verde.tec Forum το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2019 στο Εκθεσιακό Κέντρο MEC στην Παιανία Αττικής. 

Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Ο Στ. Λουμάκης ομιλητής στο 3ο Διεθνές Verde.tec Forum

 
Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής στο 3ο Διεθνές Verde.tec Forum και συγκεκριμένα στην Ε' Συνεδριακή Ενότητα με θεματική "Η στρατηγική για την κυκλική οικονομία και η πρόκληση των Smart Cities" το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2019 στις 11.00 πμ στην Συνεδριακή αίθουσα του Εκθεσιακού Κέντρου MEC στην Παιανία Αττικής.   Το Forum διεξάγεται φέτος με τουλάχιστον 30 συνεδριακές εκδηλώσεις και εργαστήρια, αλλά και περισσότερους από 180 ομιλητές όπου και θα καλυφθεί όλο το φάσμα της θεματολογίας που αφορά στις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρεύσεως-Αποχετεύσεως αλλά και τα Συστήματα.  Επίσης θα παρουσιαστούν από τους εκπροσώπους της αγοράς οι νέες τεχνολογίες περιβάλλοντος και οι τάσεις στην διαμόρφωση των έξυπνων πόλεων.  
 
Επισυνάπτεται το πρόγραμμα ομιλιών του Σαββάτου 16 Φεβρουαρίου.
 
Επισυνάπτεται η ιστοσελίδα του Verde.tec Forum
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.