Επισυνάπτεται ολόκληρη η επιστολή. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε
Οι θέσεις του ΣΠΕΦ για τα μέτρα ενίσχυσης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και λοιπές διατάξεις
- 14 Νοεμβριου 2020 |
- Κατηγορια Δελτία Τύπου
Επισυνάπτεται ολόκληρη η επιστολή. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε
Για να δείτε απευθείας την ομιλία του κου Λουμάκη μεταφέρετε τον κέρσορα στο video στην ώρα 5:00.
https://www.youtube.com/watch?v=2RRZkIJ9FsI&feature=youtu.be
Εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα της εκδήλωσης:
Το 2020 δίχως αμφιβολία θα καταγραφεί ως ένα από τα πλέον κρίσιμα έτη για την αγορά της ενέργειας, αφού υπό τις συνθήκες της πανδημίας του COVID-19 αλλά και επ’ ευκαιρία αυτής ξεδιπλώνονται μια σειρά από τεκτονικές μεταβολές με ιδιαίτερα επιθετικό μάλιστα πρόσημο. Ξεκινώντας από τις θεσμοθετημένες από το παρελθόν αλλαγές, η δρομολογημένη εκκίνηση του Target Model την 1/11/20 στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας συνιστά ουσιαστικά επαναχάραξη του χάρτη ισορροπίας των συμμετεχόντων σε αυτήν παραγωγών, εμπόρων και προμηθευτών.
Επισυνάπτεται επιστολή-πρόταση του συνδέσμου μας για λελογισμένο άμεσο άνοιγμα και στους ιδιώτες επενδυτές ΑΠΕ και όχι μόνο στις Εν.Κοιν., όπως κατά παρέκκλιση ισχύει σήμερα, της περιοχής Πελοποννήσου και κατάντη του ΚΥΤ Κουμουνδούρου Αττικής ενόψει και της εκπνοής του υφιστάμενου σχήματος διαγωνισμών στα φωτοβολταϊκά.
Τηλεδιάσκεψη με τον Πρόεδρο της ΡΑΕ Δρ. Αθανάσιο Δαγούμα και τους συνεργάτες του είχε την Τρίτη 27/10/20 αντιπροσωπεία του ΣΠΕΦ. Τον Σύνδεσμο εκπροσώπησαν οι κ.κ. Δρ. Στέλιος Λουμάκης - Πρόεδρος και Κώστας Τσούμας - Μέλος ΔΣ.
Συνάντηση με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Κωστή Χατζηδάκη, την Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων κα Αλεξάνδρα Σδούκου και το επιτελείο τους είχε την Δευτέρα 26/10/20 αντιπροσωπεία του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταικά (ΣΠΕΦ). Τον Σύνδεσμο εκπροσώπησαν οι κ.κ. Δρ. Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος, Όλγα Αγγελοπούλου – Αντιπρόεδρος και Γιώργος Σαμαράς – Γεν. Γραμματέας.
Ο ΣΠΕΦ σε συνέχεια των δύο πρόσφατων μελετών που δημοσίευσε αναφορικά με την ευθύνη της περυσινής μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ -στο πρόβλημα του ΕΛΑΠΕ- και μάλιστα αναδρομικά από 1/1/19 κατά 200 εκατ. ευρώ ετησίως (εδώ) προς απόσβεση μέρους της αύξησης των τιμολογίων της ΔΕΗ, καθώς και της εκτόξευσης της κερδοφορίας της επιχείρησης και λόγω COVID που κατέστησε παντελώς περιττή την συνεισφορά του (εδώ) Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) μέσω της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ, κατά την συζήτηση στο ΥΠΕΝ κατέθεσε και τρίτη αναλογιστική μελέτη σχετικά με τα προβλεπόμενα αυτή τη φορά αποτελέσματα του Λογαριασμού για το 2021 – 2022 στη βάση των προϋποθέσεων που θέτει ο Υπουργός για την διάσωση του αλλά και με εναλλακτικά βιώσιμα σενάρια. Υπενθυμίζεται πως το ΥΠΕΝ ζητεί την μη επαναφορά (αύξηση) του ΕΤΜΕΑΡ στα προηγούμενα επίπεδα καθώς και την μη επαναθέσπιση κάποιας μορφής Χρέωσης Προμηθευτή ώστε μέρος των πρόσθετων κερδών των Προμηθευτών λόγω της πτώσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) που προκαλούν οι ΑΠΕ (φαινόμενο Merit Order Effect) να μεταγγίζεται πίσω στον ΕΛΑΠΕ. Την ίδια στιγμή ζητείται παράλληλα να εισέρχονται στο σύστημα περί τα 800 MW νέων ΑΠΕ ετησίως σύμφωνα με το ΕΣΕΚ έως το 2030.
Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την συνημμένη τεχνική μας ανάλυση συνοψίζονται ως εξής:
1. Η ΔΕΗ εξοικονόμησε 260.2 εκατ. ευρώ το Α’ 6μηνο 2020 από αγορές ρεύματος από τρίτους (τούτο και λόγω της αυξημένης διείσδυσης των ΑΠΕ που μειώνουν το χονδρεμπορικό κόστος του ρεύματος) ως προς το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, και δεν προκύπτει να χρειάζεται και τα 69.9 εκατ. ευρώ του ΕΤΜΕΑΡ ανά 6μηνο που της αναλογούν με βάση το ~70% μερίδιο της στην αγορά από τη συνολική μείωση, με αντίτιμο μάλιστα την χρεοκοπία του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ).
2. Η ΔΕΗ αναφορικά με την μείωση κατά -31% της ιδίας παραγωγής της το Α’ 6μηνο του 2020 στις 9 TWh από 13 TWh το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (Έκθεμα 6), τη στιγμή μάλιστα που ο τζίρος της σχεδόν δεν μειώθηκε (Έκθεμα 7), θα μπορούσε και θα έπρεπε από αλλού -αν δεν το έκανε ήδη- να εξοικονομήσει επιπλέον περιθώριο κέρδους (margin), πέραν δηλαδή αυτού που θεαματικά ήδη εμφανίζει.
3. Η ΔΕΗ δημοσίευσε κέρδη EBITDA Α’ 6μήνου 2020 στα 457.3 εκατ. ευρώ από 9.3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ για το 2019 ανακοίνωσε 798.9 εκατ. ευρώ από 184.4 εκατ. ευρώ το 2018. Η ανάκαμψη αυτή είναι πράγματι τόσο θεαματική που καθιστά εν τοις πράγμασι ανούσια τη συνεισφορά των 70 εκατ. του ΕΤΜΕΑΡ σε εξαμηνιαία βάση και μάλιστα δίχως τέλος, αφού η Πολιτεία φαίνεται πως διστάζει στην αντιστροφή της αναδιανομής που έγινε πέρυσι τον Αύγουστο υπέρ της ΔΕΗ (μείωση ΕΤΜΕΑΡ ώστε να αποσβεστεί μέρος της αύξησης των τιμολογίων της ΔΕΗ).
4. Ο Υπουργός Ενέργειας παρέλαβε πέρυσι τον ΕΛΑΠΕ πλεονασματικό τόσο σε τρέχοντες όρους όσο και με σωρευτικό πλεόνασμα 178 εκατ. ευρώ. Με την ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917, ΦΕΚ Β3373 από 31/8/19 και μάλιστα αναδρομικά από 01/01/19 αποφάσισε μέσω της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ κατά 25% να του αποστερήσει περί τα ~200 εκ. ευρώ ετησίως (δηλ. ~400 εκατ. ευρώ σωρευτικά, μέχρι το τέλος του 2020). Σε διάστημα μόλις 14 μηνών o λογαριασμός κατέρρευσε, γυρνώντας σε σωρευτικό έλλειμμα σήμερα (Οκτώβριος) -280 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το πρόσφατο δελτίο ΔΑΠΕΕΠ. Η χρεοκοπία ωστόσο του ΕΛΑΠΕ και η εξ’ αυτής ενδεχόμενη οικονομική βλάβη των χιλιάδων ιδιωτών παραγωγών που πληρώνονται από αυτόν, δεν καθίσταται αντιληπτό κατά ποια έννοια δικαίου οφείλουν να αιμοδοτήσουν μια εισηγμένη επιχείρηση όπως η ΔΕΗ και μάλιστα με σκοπό αυτή να υπερκερδοφορεί όπως ήδη συμβαίνει.
5. Στον τυπικό μέσο καταναλωτή της η ΔΕΗ όπως φάνηκε στο Έκθεμα 4 χρεώνει για ρεύμα 120.9 ευρώ/MWh. Έτσι για μια τυπική ετήσια κατανάλωση 5 MWh, το ετήσιο κόστος για τον καταναλωτή ανέρχεται σε 604.5 ευρώ. Πριν την μείωση του το μεσοσταθμικό ΕΤΜΕΑΡ ήταν 16.44 ευρώ/MWh όπως είχε διαμορφωθεί βάσει της Απόφασης ΡΑΕ 1101/17. Με την περυσινή του μείωση κατά 25%, ή ~4 ευρώ/MWh, ο τυπικός μέσος αυτός καταναλωτής «γλυτώνει» συνολικά 20.55 ευρώ το χρόνο από το ΕΤΜΕΑΡ, τα οποία ωστόσο και πάλι ως ποσό τα πληρώνει, αλλά υπέρ της ΔΕΗ αυτή τη φορά μαζί και με τις αυξήσεις που αυτή του επέβαλε. Την ίδια στιγμή λοιπόν που η ΔΕΗ εισπράττει 604.5 ευρώ για 5 MWh ετησίως και εμφανίζει ισχυρή ανάκαμψη κερδοφορίας, ο ΕΛΑΠΕ χρεοκοπεί και η χώρα απειλείται να συρθεί σε νέες δικαστικές διενέξεις καταρρακώνοντας βεβαίως το επενδυτικό της προφίλ και παραβιάζοντας την Οδηγία 2018/2001 της ΕΕ περί απαγόρευσης αναδρομικών παρεμβάσεων στα έσοδα των παραγωγών. Αν δεν υπάρχουν ταξικές εμμονές για το πόσοι και ποιοι μόνο πρέπει να δραστηριοποιούνται στην ενέργεια, αδυνατούμε να βρούμε άλλον αντικειμενικό λόγο για την απεχθή ρητορική του Υπουργείου περί νέων αναδρομικών περικοπών.
Η χώρα μας μετά από περιπέτειες επτά ετών (2010-2017) άρχισε από το 2018 να στέκεται και πάλι στα πόδια της μαζί και η αγορά της ενέργειας και των ΑΠΕ που επανεκκινείται. Η Πολιτεία αλλά και η παρούσα Κυβέρνηση έχουν εξαρχής διατρανώσει το φιλοεπενδυτικό τους προφίλ καθώς και την απαρέγκλιτη προσήλωση τους στην πράσινη ενέργεια και ανάπτυξη υπό το πλαίσιο του ΕΣΕΚ και βεβαίως της τήρησης των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των κανόνων του Συντάγματος. Υπό το πρίσμα αυτό δεν μπορεί να καταστεί αντιληπτή η νέα περιπέτεια που το ΥΠΕΝ ως αυτόχειρας επιχειρεί να ανοίξει αντιπαρατιθέμενο με τις ίδιες της τις πολιτικές αλλά και τον ελληνικό λαό που μαζικά έχει επιχειρήσει στις ΑΠΕ.
Επισυνάπτεται η πλήρης τεχνική ανάλυση του ΣΠΕΦ. Kάντε κλίκ εδώ για να την δείτε
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.
Η έδρα μας:
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος
+30 210 6854035
Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.