(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (583)

Οι βασικοί άξονες στον διάλογο του ΣΠΕΦ με την Πολιτεία για τις ΑΠΕ

 
1. Πορεία λογιστικής εικόνας Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) και ανάγκη επαναφοράς των προβλέψεων του μηνιαίου δελτίου ΕΛΑΠΕ του ΔΑΠΕΕΠ σε 24μηνο κυλιόμενο ορίζοντα περιλαμβανομένων των μεταβολών εκ της εφαρμογής εν τω μεταξύ του Target Model από το 2020. Ο ορίζοντας προβλέψεων στο δελτίο ΕΛΑΠΕ καιρό τώρα δυστυχώς εξαντλείται στο τέλος του 2019 (5μηνο) οπότε κατά την εκτίμηση μας η χάραξη βιώσιμης μεσοπρόθεσμα πολιτικής από την Πολιτεία για τις ΑΠΕ καθίσταται επισφαλής. Το Target Model λ.χ. αναμένεται να αποκλιμακώσει από το 2020 σημαντικά την Οριακή Τιμή Συστήματος στην Προημερήσια Αγορά και κατοπτρικά να αυξήσει το κόστος στην Αγορά εξισορρόπησης άρα και των Αποκλίσεων, παράγοντες που συνδυαστικά θα επιδράσουν αρνητικά στον ΕΛΑΠΕ. Επίσης οι ποσότητες δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων CO2 που διατίθενται στα κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και στην χώρα μας ενισχύοντας τον ΕΛΑΠΕ, αναμένεται να συνεχίσουν να μειώνονται, οπότε η μείωση των ποσοτήτων πρέπει εξίσου να συνυπολογίζεται μαζί με την όποια περαιτέρω αύξηση των τιμών τους. Υφίσταται συνεπώς η αδήριτη ανάγκη οι εκτιμήσεις για την μεταβολή κρίσιμων παραμέτρων ως προς την ισορροπία του ΕΛΑΠΕ να αποτυπώνονται συνεκτικά στο ειδικό δελτίο σε ικανό και πάλι χρονικό ορίζοντα, ούτως ώστε η εμπιστοσύνη της αγοράς να συμπλέει με τις σχεδιαζόμενες πολιτικές.
 
2. Αποτύπωση της ταμειακής κατάστασης του ΕΛΑΠΕ στο μηνιαίο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ και όχι μόνο της λογιστικής. Ο ΕΛΑΠΕ τα τελευταία 2 χρόνια δεν πάσχει λογιστικά αλλά ταμειακά, αφού η Προμήθεια δεν αποδίδει εμπροθέσμως τους τιμολογούμενους πόρους του. Πριν 2,5 χρόνια μάλιστα υπήρξε συστηματική παρακράτηση ποσών 100άδων εκατομμυρίων ευρώ του ΕΤΜΕΑΡ υπεράνω δηλαδή αυτού που αναλογούσε στα συνολικά ανείσπρακτα των καταναλωτών.
 
3. Έκδοση της προβλεπόμενης στην παρ. 10, του αρ. 4 του ν. 4585/24-12-18 Υπουργικής Απόφασης για την θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων για τα ποσά πόρων ΕΛΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ, ΜΜΚΣΘΜ) που τιμολογεί ο ΔΑΠΕΕΠ απευθείας πλέον στους Προμηθευτές.
   
4. Σύντμηση χρόνου υπογραφής συμβάσεων ΣΕΣΤ / ΣΕΔΠ με ΔΑΠΕΕΠ.
 
5. Σύντμηση χρόνου έκδοσης Όρων Σύνδεσης από ΔΕΔΔΗΕ.
 
6. Υποχρέωση ΔΕΔΔΗΕ να χορηγεί στοιχεία περιθωρίου των γραμμών δικτύου ΜΤ για υποδοχή νέας Φ/Β ισχύος και όχι μόνο του περιθωρίου των Υ/Σ ΜΤ/ΥΤ, όπως αυτά εμφανίζονται σήμερα διαδικτυακά σε ειδική εφαρμογή του Διαχειριστή. Οι επενδυτές σε διαφορετική περίπτωση είναι αδύνατο να εντοπίζουν από μόνοι τους τα κατάλληλα σημεία χωροθέτησης των αιτούμενων Φ/Β σταθμών τους και να προβαίνουν σε δεσμεύσεις γαιών (εξαγορές, μακροχρόνιες μισθώσεις) που ζητούνται πριν την κατάθεση αιτήσεων για έκδοση Όρων Σύνδεσης.

Λουμάκης: Η αποθήκευση μεγάλης κλίμακας πρέπει να λειτουργεί ως υποδομή του συστήματος

Στο ρόλο της αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας ως κεντρικής υποδομής του συστήματος αναφέρθηκε στην παρουσίαση του στο Συνέδριο της A-Energy «Επενδύοντας στην Πράσινη Ενέργεια» ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης την Δευτέρα 15/7/19.  Αναλυτικότερα στην ομιλία του ο κος Λουμάκης στην θεματική ενότητα «Αποθήκευση Ενέργειας και ΑΠΕ» επεσήμανε:

Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση-ομιλία, κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε 

Επενδύοντας στην Πράσινη Ενέργεια: Αποθήκευση-Διασυνδέσεις-Νέα Έργα ΑΠΕ

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής στο επίκαιρο συνέδριο της Α-Energy με θέμα "Συμμετοχή Αποθηκευτικών Σταθμών στις νέες αγορές του Τarget Model και οικονομική βιωσιμότητα" την Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019 στο ξενοδοχείο Athens Divani Caravel μεταξύ 11.00 πμ - 12.30 μμ. 

Με φόντο την δημόσια διαβούλευση για το θεσμικό πλαίσιο της αποθήκευσης ενέργειας, η εκδήλωση, οργανώνεται  σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, με τον επιστημονικό συντονισμό του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), την επιστημονική αρωγή επίσης του ΔΗΜΟΚΡΊΤΟΥ του ΚΔΕΠ και άλλων επιστημονικών φορέων καθώς επίσης των συναρμόδιων για  τις  ΑΠΕ  δημόσιων/ιδιωτικών  φορέων όπως  επίσης  και  εκπροσώπων της  αγοράς. Κατά τη διάρκειατων εργασιών θα μεταφερθεί η ευρωπαϊκή και διεθνείς εμπειρία στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας από φορείς όπως η ΕASE- European Association for Storage of Energy, η Εuropean Renewable Energies Federation (EREF)  κ.α.

Ο καταλυτικός ρόλος της Αποθήκευσης Ενέργειας για την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και το υπό διαμόρφωση σχετικό θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, οι προγραμματιζόμενες Διασυνδέσεις των μη  διασυνδεδεμένων νησιών με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα την επόμενη δεκαετία, τα νέα Επενδυτικά Προγράμματα στον τομέα των ΑΠΕ, τα έργα εκσυγχρονισμού του εθνικού δικτύου διανομής και οι επιστημονικές καινοτομίες στην καθαρή ενέργεια, είναι τα βασικά θέματα της εκδήλωσης.

Οι διαδραστικές εργασίες της πρώτης ενότητας του συνεδρίου έχουν θέμα: ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΕ:  Το υπό διαμόρφωση νέο Θεσμικό Πλαίσιο και είναι επιμερισμένες σε δυο μέρη.  Στο  πρώτο μέρος  θα συζητηθεί η προοπτική των Αποθηκευτικών Σταθμών Μεγάλης Κλίμακας συνδεδεμένων στο Σύστημα Μεταφοράς ΗΕ και όροι βιωσιμότητας (11.00πμ-12.30μμ).  Ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ θα αναφερθεί στην Συμμετοχή των Αποθηκευτικών Σταθμών στις νέες αγορές του Τarget Model και στις προοπτικές βιωσιμότητας.

Στη δεύτερη ενότητα: ΝΕΑ ΕΡΓΑ ΑΠΕ-ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ (ώρες 15.00μμ-17.00μμ) θα συζητηθούν τα αποτελέσματα των πρόσφατων διαγωνισμών της ΡΑΕ, η προοπτική των νέων έργων, θα γίνει παρουσίαση σημαντικών επενδυτικών έργων ΑΠΕ αλλά και της εξέλιξης των επενδυτικών προγραμμάτων στον τομέα των διασυνδέσεων.

Ο ΣΠΕΦ περιλαμβάνεται στους βασικούς συνεργαζόμενους φορείς για την εκδήλωση. Σε περίπτωση ενδιαφέροντος παρακολούθησης, επισυνάπτεται το πρόγραμμα και οι όροι συμμετοχής.

 (Σημειώνεται ότι για τα μέλη του ΣΠΕΦ λόγω της ειδικής και μακροχρόνιας συνεργασίας, η δεύτερη συμμετοχή παρέχεται τιμής ένεκεν).

 

 

 

Μέλη ΣΠΕΦ φόρμα και όροι συμμετοχής FORUM-Α-ΕΝΕRGY ΑΠΕ 15/7/2019

  Πρόγραμμα Φόρουμ Αποθήκευση Ενέργειας 15/7/2019

Διέξοδο για νέες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά θα αναζητήσουν οι μικρομεσαίοι από τη νέα κυβέρνηση

Εγρήγορση επικρατεί στην αγορά και συγκεκριμένα στους μικρομεσαίους επενδυτές οι οποίοι βλέπουν την αγορά των φωτοβολταϊκών να φεύγει από τα χέρια τους λόγω της επέλασης, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά κύκλοι εκπροσώπων τους, γιγαντιαίων χαρτοφυλακίων που αθροίζουν αρκετά GW, όπως κατατίθενται στην ΡΑΕ τον τελευταίο χρόνο. 

Όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, μικρομεσαία έργα μέχρι 500 kW ενώ θεωρητικά έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς ΡΑΕ, εντούτοις δεν φαίνεται να έχουν πιθανότητα πρόκρισης, τουλάχιστον με τιμή που να βγαίνουν οικονομικά λόγω έλλειψης οικονομιών κλίμακας αλλά και υψηλότερου κόστους δανεισμού των φορέων τους.  

Στο πρόβλημα ήρθε και προστέθηκε και ο περιορισμός του ν. 4602/2019, όπου για επενδυτές που αιτούνται Όρους Σύνδεσης για νέα Φ/Β έργα στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19 και που θα τα ηλεκτρίσουν μετά την 1/1/20, τίθεται αδιακρίτως το όριο συμμετοχής τους έως σε δύο Φ/Β μονάδες εν τέλει ανά φυσικό πρόσωπο.  

Όπως υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά κύκλοι των παραγωγών, η συγκεκριμένη διάταξη του ν. 4602 περικλείει σαφέστατη αναδρομικότητα, αφού παραγωγοί που στήριξαν την αγορά των Φ/Β με νέες επενδύσεις την νεκρή περίοδο από 1/1/16 έως και 28/2/19, ενώ μεν τα έργα αυτά δεν ελέγχονται για το κριτήριο του ν. 4602 οποτεδήποτε συνάψουν σύμβαση ΣΕΣΤ με τον ΔΑΠΕΕΠ ή διασυνδεθούν στο δίκτυο, εντούτοις προσμετρώνται στον μέγιστο αριθμό των έως δύο έργων σε περίπτωση νέων αιτήσεων των φορέων τους στον ΔΕΔΔΗΕ μετά τις 28/2/19. 

Βρίσκονται δηλαδή, καταλήγουν οι ίδιοι κύκλοι, αδικημένοι οι παραγωγοί αυτοί ως προς τους νεώτερους που δραστηριοποιούνται μόνο μετά τις 28/2/19 και που γνωρίζοντας την περιοριστική διάταξη του ν. 4602 επιλέγουν τώρα την μορφή της ατομικής επιχείρησης ώστε να αναπτύξουν εκτός διαγωνισμών δύο πάρκα των 500kW κατά κεφαλήν, δηλαδή το μέγιστο δυνατόν κατά κεφαλήν εκτός διαγωνισμού.    

Αντίθετα οι παλαιότεροι έχουν εξαντλήσει τον αριθμό αυτό με συμμετοχή τους σε έργα πολύ λιγότερα σε kW κατά κεφαλήν από το μέγιστο που θα μπορούσαν αν ξεκίναγαν μετά τις 28/2/19 και έτσι δεν δύνανται πρακτικά να καταθέσουν τώρα νέες αιτήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ για έργα εκτός διαγωνισμών.

Όπως σε προηγούμενα ρεπορτάζ παρουσίασε αναλυτικά το energypress, τα συγκεκριμένα προβλήματα τέθηκαν από τους φορείς του χώρου εγκαίρως κατά την διαβούλευση και ιδιαίτερα την συζήτηση του ν. 4602 στην Βουλή τον περασμένο Μάρτιο. 

Ωστόσο, όπως τουλάχιστον μαθαίνουμε, ήταν η μάλλον ανεξήγητη εμμονή κάποιων συμβούλων του Υπουργού και όχι του ιδίου να μην υιοθετηθούν προτεινόμενες τροποποιήσεις επί το δικαιότερο στην εν λόγω περιοριστική διάταξη, που δημιούργησαν εν τέλει την σημερινή στρεβλή κατάσταση. 

Σε κάθε περίπτωση (και προσβλέποντας όπως φαίνεται σε πιθανή πολιτική αλλαγή από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου), οι παραγωγοί σκοπεύουν να θέσουν εκ νέου το ζήτημα στην νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας, αφού όπως τονίζουν, δεν νοείται στον χώρο των  φωτοβολταϊκών να αποκλείονται καταρχήν άδικα και εν συνεχεία προοδευτικά όλο και περισσότερο οι μικρομεσαίοι από την δυνατότητα νέων αιτήσεων. 

Με βάση τις δημόσιες θέσεις του ΣΠΕΦ για το θέμα, οι κυριότερες προτάσεις προς την νέα Κυβέρνηση για την άρση της αδικίας θα είναι οι εξής:

- Αντικατάσταση της πρόβλεψης του ν. 4602 για μέχρι 2 μονάδες, σε ποσό εγκατεστημένης ισχύος λ.χ. έως 1 MW εν τέλει  κατά κεφαλήν ανά φυσικό πρόσωπο άμεσα ή έμμεσα.

ή

- Μη προσμέτρηση των Φ/Β μονάδων που λειτούργησαν μετά την 1/1/16 αλλά έχουν ημερομηνία αίτησης Όρων Σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ μέχρι 28/2/19, επειδή δεν γνώριζαν οι επενδυτές τον επερχόμενο περιορισμό και έτσι εξάντλησαν τον αριθμό των δύο μονάδων εκτός διαγωνισμού σε μικρότερη ισχύ απ’ όση θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αν γνώριζαν τον περιορισμό.

Όπως μάλιστα προκύπτει από το ρεπορτάζ του energypress, σημαντική μερίδα υπηρεσιακών παραγόντων έχει πλέον αντιληφθεί την αδικία αλλά και την στρέβλωση που εξ' αυτής δημιουργείται. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι η πολιτική βούληση που θα αλλάξει την κατάσταση την οποία και θα ζητήσουν οι παραγωγοί επιτακτικά από την νέα Κυβέρνηση.

Πηγή: energypress 28/6/19

Ο ΣΠΕΦ χορηγός και το 2019 στην ερευνητική ομάδα «Προμηθέας» του ΕΜΠ για την ηλεκτροκίνηση

Σε χορηγία και το 2019 προς το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) προχώρησε ο ΣΠΕΦ σε συνέχεια πρόσκλησης και απόφασης του ΔΣ.  Στο ΕΠΙΣΕΥ εκτελείται ερευνητικό πρόγραμμα με την επωνυμία «Shell Eco Marathon 2019» με αντικείμενο την ανάπτυξη τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας, στα πλαίσια του οποίου κατασκευάζεται ένα όχημα χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης βασισμένο σε σύστημα ηλεκτρικής κίνησης που τροφοδοτείται από συσσωρευτές με την επωνυμία «Πυρφόρος» από την Ερευνητική Ομάδα «Προμηθέας» του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος του ΕΜΠ για να διαγωνισθεί στον Ευρωπαϊκό Μαραθώνιο οικονομίας καυσίμου (ShellEco Marathon 2019), ο οποίος θα διεξαχθεί τον Ιούλιο του 2019 στο Λονδίνο του Ηνωμένου Βασιλείου υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.   

 

Περισσότερες πληροφορίες για την ομάδα Προμηθέας και την διοργάνωση Shell Eco Marathon στα links που ακολουθούν.  

http://prometheus.ntua.gr/wordpress/ 

https://www.shell.com/make-the-future/shell-ecomarathon/europe.html 

Νέα Εγκύκλιος ΥΠΕΝ για την εφαρμογή του ν. 4602 για τις τιμές ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών ΦΒ έως 500 kW και άλλες διατάξεις 

Το ΥΠΕΝ στις 3/6/19 προχώρησε σε έκδοση Εγκυκλίου προς ΔΑΠΕΕΠ, ΔΕΔΔΗΕ και ΡΑΕ για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4602/2019 μεταξύ άλλων και των Τιμών Αναφοράς (ΤΑ) για εκτός διαγωνισμών έργα ΑΠΕ.  Για την Εγκύκλιο δείτε στο ακόλουθο link: 
 
 
Σε σχέση με ότι γνωρίζαμε για τον καθορισμό των ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών εν προκειμένω επαγγελματικά Φ/Β πάρκα που θα συνδεθούν το 2020, η διαφοροποίηση έχει να κάνει με το ότι το ΥΠΕΝ λογίζει ως δύο τους διαγωνισμούς Φ/Β του Ιουλίου 2018, ήτοι έναν αυτόν της Κατηγορίας Ι και έναν αυτόν της Κατηγορίας ΙΙ.  Έτσι σύμφωνα με την Εγκύκλιο:
 
  - Αν το 2019 γίνει μόνο ένας διαγωνισμός αμιγώς για Φ/Β (υπενθυμίζουμε οι Κατηγορίες Ι και ΙΙ έχουν πλέον συγχωνευτεί), το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/Β έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και από τους διαγωνισμούς της Κατηγορίας Ι και ΙΙ του Ιουλίου 2018.  Η μεσοσταθμική τιμή των τριών αυτών διαγωνισμών προσαυξημένη κατά 5% όπως ορίζει ο ν. 4602, ισούται με 73,18 ευρώ/MWh.  Δηλαδή αυτό το Feed-in Tariff (FIT) θα λάβουν τα Φ/Β έώς 500 KW εκτός διαγωνισμού που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού.
 
- Αν το 2019 διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β, το πλήθος των τριών διαγωνισμών πλην του τελευταίου που ορίζει ο ν. 4602 και που θα καθορίσουν την ΤΑ στα εκτός διαγωνισμών Φ/B έως 500 kW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, θα απαρτίζεται από τον πρώτο διαγωνισμό του 2019 δηλαδή αυτού που έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο 2019, τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Δεκεμβρίου 2018 και τον διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι του Ιουλίου 2018.  Η διαφορά λοιπόν έχει να κάνει στο ότι σύμφωνα με την χθεσινή Εγκύκλιο του ΥΠΕΝ, από τους διαγωνισμούς του Ιουλίου του 2018 θα ληφθεί υπόψη στην προκειμένη περίπτωση ο διαγωνισμός μόνο της Κατηγορίας Ι και όχι από κοινού των Κατηγοριών Ι και ΙΙ.  Οπότε στην βάση αυτών των τριών διαγωνισμών και για διαφορετικά σενάρια TA και MW του προσεχούς διαγωνισμού του Ιουλίου 2019, η τιμή FIT που θα λάβουν εκτός διαγωνισμού τα Φ/Β έως 500 KW που θα συνδεθούν το 2020 μέχρι την διεξαγωγή του πρώτου διαγωνισμού αμιγώς για Φ/Β του έτους αυτού, προκύπτει από το ακόλουθο αναθεωρημένο διάγραμμα.     
 
  κάντε κλίκ στο διάγραμμα για μεγέθυνση
 
Παράδειγμα:
Έστω ότι στον πρώτο διαγωνισμό αμιγώς ΦΒ το 2019 θα επιλεχθεί ποσότητα 200 MW με μεσοσταθμική ΤΑ 58 ευρώ/MWh, τότε στο διάγραμμα διαλέγουμε την κίτρινη καμπύλη και για Χ=200, λαμβάνουμε Υ=66,43 ευρώ/MWh.  Δηλαδή η τιμή ΤΑ που θα λάβουν τα επαγγελματικά ΦΒ έως 500 kW εκτός διαγωνισμών με σύνδεση το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2019 θα διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί αμιγώς ΦΒ και επιπλέον ότι η σύνδεση τους το 2020 θα συντελεστεί μέχρι να διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός αμιγώς ΦΒ του 2020, θα είναι 66,43 ευρώ/MWh με σύμβαση ΣΕΣΤ (Feed in Tariff).    
 
Υπενθυμίζουμε πως όσα πάρκα από 100kW έως 500 kW εκτός διαγωνισμού συνδεθούν εντός του 2019 θα λάβουν FIT ίσο με 1.1 Χ μΟΤΣν-1 = 66,43 ευρώ/MWh και επίσης τα Φ/Β έως 100 kW εκτός διαγωνισμού με σύνδεση εντός 2019 FIT ίσο με 1.2 Χ μΟΤΣν-1 = 72,47 ευρώ/MWh
 
 
Επισημάνσεις
Το παρόν μήνυμα δεν συνιστά προτροπή για την επιλογή-μετάθεση του χρόνου διασύνδεσης επαγγελματικού Φ/Β σταθμού έως 500 kW, καθώς νέα νομοθετήματα υπό το πρίσμα και των επικείμενων Βουλευτικών Εκλογών δύναται να μεταβάλλουν άρδην το τοπίο.
Επιπλέον ουδείς σήμερα μπορεί να προβλέψει αν θα υπάρξει ένας ή δύο ή ενδεχομένως και περισσότεροι διαγωνισμοί αμιγώς Φ/Β εντός του 2019, οπότε η βάση υπολογισμού για διασύνδεση το 2020 μεταβάλλεται έτι περαιτέρω.  

Να εκμεταλλευτούμε το βάθος χρόνου του ΕΣΕΚ στην περαιτέρω ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών

 
Επισυνάπτεται σύνδεσμος προς ενδιαφέρον άρθρο του Προέδρου του ΣΠΕΦ Στέλιου Λουμάκη στην ετήσια έκθεση του Energypress, GREEK ENERGY 2019.
 

Λουμάκης: Προσδοκίες και πραγματικότητες για τα διμερή συμβόλαια παραγωγών ΑΠΕ με καταναλωτές

Το ζήτημα των διμερών συμβολαίων μεταξύ παραγωγών ΑΠΕ και καταναλωτών στα πλαίσια των ευρύτερων μετασχηματισμών της αγοράς ενέργειας έθιξε από το βήμα του συνεδρίου «Οι προκλήσεις στην Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) την Πέμπτη 9/5/19 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ Στέλιος Λουμάκης.

Ο κος Λουμάκης αφού χαρακτήρισε ευχάριστη την επανενεργοποίηση επενδυτικά της αγοράς των φωτοβολταϊκών μετά από αρκετά χρόνια μαρασμού και απραξίας, έσπευσε να ανοίξει την δημόσια συζήτηση επί των προσδοκιών των επενδυτών για χρήση διμερών συμβολαίων απευθείας με καταναλωτές για την διοχέτευση της παραγωγής τους.  Όπως αποκάλυψε ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ είναι πολλοί οι επενδυτές που σήμερα βασίζουν τις αιτούμενες στην ΡΑΕ για άδεια Παραγωγής νέες επενδύσεις τους στα φωτοβολταϊκά στο μοντέλο αυτό.  Οι λόγοι του σκεπτικού τους έχουν να κάνουν αφενός με το ότι το Feed in Premium μοντέλο δεν θα είναι πλέον διαθέσιμο όταν οι επενδύσεις τους αδειολογικά μετά από 2-3 χρόνια ωριμάσουν ώστε να υλοποιηθούν, αφετέρου πως και αν ακόμα ισχύει το μοντέλο οι τιμές στις δημοπρασίες θα έχουν πέσει τόσο χαμηλά που δεν θα τους συμφέρει ο 20ετής «εγκλωβισμός» σε μια Τιμή Αναφοράς (ΤΑ) χαμηλότερη από τη χονδρεμπορική τιμή της αγοράς και τέλος στο ότι η απευθείας συμμετοχή στην Προημερήσια αγορά δεν συνιστά ελκυστική επιλογή αφού εξ’ ορισμού δεν εγγυάται καν πλήρη απορρόφηση της παραγωγής τους.  Έτσι εκτιμούν πως με την αγορά των διμερών συμβολαίων ενδοχρηματιστηρικών ή εξωχρηματιστηριακών, θα βρουν προσοδοφόρα διέξοδο για την πώληση της παραγωγής τους.

Αν και μέχρι σήμερα ο Κώδικας για την Προθεσμιακή αγορά στην οποία θα υπόκεινται τα διμερή συμβόλαια δεν έχει ολοκληρωθεί, το σχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας τον Δεκέμβριο του 2017 στα πλαίσια της πρώτης τότε διαβούλευσης του συνόλου των Κωδίκων του Target Model, δεν αφήνει επί της αρχής πολλά περιθώρια για αξιοποίηση του πλαισίου από τις ΑΠΕ.  Βασικό στοιχείο της Προθεσμιακής αγοράς συνιστά το Cascading δηλαδή το τυποποιημένο μηχανιστικό σπάσιμο των ποσοτήτων κάθε διμερούς συμβολαίου εν τέλει σε ωριαία βάση.  Προς τον σκοπό αυτό εν γένει προβλέπονται δύο προφίλ.  Το Base load και το Peak load.  Κανένα από αυτά ωστόσο δεν προσφέρει ελαστικότητα ικανή για προσαρμογή στις διαλείπουσες ή/και κυμαινόμενες ΑΠΕ. 

Αποτέλεσμα της ανωτέρω κατάστασης θα είναι οι ανανεώσιμοι παραγωγοί που έστω θα επέλεγαν να συνάψουν διμερή συμβόλαια στο μέλλον με καταναλωτές, να αντιμετωπίσουν κατά σειρά τις ακόλουθες προκλήσεις:

  • Να πρέπει να εξισορροπήσουν την θέση τους στην Προημερήσια αγορά και συγκεκριμένα ως προς το μηχανιστικό προφίλ που τους απέδωσε αυτόματα οριζόντια τοCascading, το οποίο και αναμένεται στατιστικά να είναι χειρότερο από το προφίλ που οι ίδιοι θα διαμόρφωναν αν έκαναν bid σε αυτήν.  Γεννάται δηλαδή εκ του διμερούς συμβολαίου και του τρόπου που αυτό διέρχεται μέσω του Cascading από την Προημερήσια αγορά μια ανάγκη ευρύτατης εξισορρόπησης σε σχέση με την πραγματική ανά ώρα παραγωγή τους.  Μοναδική εξαίρεση ίσως αποτελέσουν διμερή συμβόλαια που συνάπτονται με μεγάλα ανανεώσιμα χαρτοφυλάκια αλληλοσυμπληρούμενων τεχνολογιών και πάντοτε για υποσύνολο της παραγωγής τους σε πραγματικό χρόνο ώστε το αποτέλεσμα του Cascading να μην μένει ακάλυπτο.  
  • Να πρέπει επιπλέον να αναζητήσουν ενέργεια όχι μόνο για την εξισορρόπηση της θέσης τους αλλά και για να καλύψουν -αναλόγως και με την ευρύτερη συμφωνία με τον καταναλωτή- την πραγματική ζήτηση του πελάτη.

Προς κάλυψη των αναγκών αυτών οι φορείς των νέων επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά και εν γένει ΑΠΕ καλό θα είναι να ενθυμούνται τα εξής:

  • Οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦοΣΕ) επί της αρχής δεν προσφέρουν εξισορρόπηση αφού ούτε πωλούν ούτε απορροφούν ενέργεια προς/από παραγωγό για τον σκοπό αυτό.  Οι ΦοΣΕ μέσω της επέκτασης και της γεωγραφικής διασποράς του χαρτοφυλακίου μονάδων ΑΠΕ που διαχειρίζονται στην Προημερήσια και την Ενδοημερήσια αγορά βοηθούν στο να μειώνονται στατιστικά οι ανάγκες εξισορρόπησης του χαρτοφυλακίου επειδή οι προβλέψεις της παραγωγής του θα καθίστανται ευκολότερες.  Ένα χαρτοφυλάκιο όμως με διμερή συμβόλαια που θα διέρχεται της Προημερήσιας αγοράς με «τυφλό» προφίλ από το Cascading χρειάζεται να λάβει ή να δώσει ενέργεια για την εξισορρόπηση του.
  • Οι μεγάλες ανάγκες εξισορρόπησης για τους παραγωγούς ΑΠΕ που θα προκύπτουν εξαιτίας της χρήσης διμερών συμβολαίων με καταναλωτές, είναι άγνωστο με τι κόστος θα καλύπτονται από την Ενδοημερήσια ή την Αγορά Εξισορρόπησης.  Γενικότερα όσο μεγαλύτερες είναι οι ανάγκες εξισορρόπησης μιας παραγωγής τόσο μεγαλύτερο είναι το ρίσκο άρα και το κόστος.  Ας μην ξεχνάμε επιπλέον πως ο καταναλωτής για να δεχτεί να συνάψει ένα διμερές συμβόλαιο με παραγωγό, θα πρέπει να έχει οικονομικό κίνητρο χαμηλότερου κόστους για την ενέργεια που δεσμεύεται να αγοράσει αντί της spot αγοράς.  Παραμένει συνεπώς ζητούμενο το αν το κίνητρο αυτό θα συνεχίσει να υπάρχει σε ένα διμερές συμβόλαιο με παραγωγό διαλειπουσών/κυμαινόμενων μονάδων ΑΠΕ.
  • Η αγορά στο μέλλον φυσιολογικά θα αναπτύξει δομές παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης ακριβώς για τον σκοπό της εξυπηρέτησης των διμερών συμβολαίων ΑΠΕ με καταναλωτές.  Η αβεβαιότητα ωστόσο για το αν, το πότε, το πώς και με τι κόστος παραμένουν.
  • Τα διμερή συμβόλαια μεταξύ ΑΠΕ και καταναλωτών πιθανόν θα χρειάζονται και την εμπλοκή κάποιου Προμηθευτή που θα καλύπτει ίσως αποτελεσματικότερα τα κενά εξισορρόπησης αλλά και ενέργειας που ζητεί σε πραγματικό χρόνο ο πελάτης.  Μια πρωτόλεια σήμερα μορφή διμερούς συμβολαίου ΑΠΕ με καταναλωτή αποτελούν τα ρυθμιζόμενα προγράμματα Net Metering και Virtual Net Metering.  Όπως όλοι γνωρίζουμε όμως τα προγράμματα αυτά είναι αδύνατο να τρέξουν χωρίς συμβεβλημένο Προμηθευτή ο οποίος και καλύπτει εν τέλει τα ανισοζύγια μεταξύ παραγωγής και ζήτησης σε πραγματικό χρόνο μέσω συμψηφισμού σε τριετή όγκο ελέγχου. 

Καταληκτικά όπως προαλείφονται τα πράγματα σήμερα, είναι αρκετά πιθανό για τους «πολλούς» παραγωγούς ΑΠΕ, τα διμερή συμβόλαια να είναι εν τοις πράγμασι εφικτά μόνο με καθετοποιημένους Προμηθευτές και όχι απευθείας καταναλωτές.  Παραμένει ερωτηματικό ωστόσο τι τιμές οι Προμηθευτές θα προσφέρουν και ποιο κέρδος θα απομένει εν τέλει στους παραγωγούς ΑΠΕ για να τα επιλέξουν.  

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.