Αναβολή πιλοτικής δίκης στο ΣτΕ κατά της εισφοράς
- 31 Μαιου 2013 |
- Κατηγορια Δελτία Τύπου
Ο ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2009 με σκοπό βάσει του καταστατικού του την προάσπιση των συμφερόντων των παραγωγών ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. Πρόκειται για Πανελλαδικό κατ’ εξοχήν επιστημονικό αλλά ταυτόχρονα και επιχειρηματικό σύνδεσμο αφού τα μέλη όλα έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά.
· Όσον αφορά την εισφορά (ν. 4093/2012) επί του τζίρου ακόμη και στις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες, πρόκειται για άδικο, αναδρομικό, ισοπεδωτικό και οριζόντιο μέτρο. Κορυφαίο δείγμα της προχειρότητας και ανισορροπίας του είναι καταρχήν η μη ενιαία χρονικά ισχύς του, με απτό αποτέλεσμα παραγωγοί που λειτουργούν προ της 30/6/12 να καταβάλλουν πλήρη εισφορά 24 μηνών, ενώ οι μετέπειτα και ως την 30/6/14 εντασσόμενοι, όπου οριοθετείται η λήξη του μέτρου, σταδιακά μειούμενη έως και μηδενική. Με αποσπασματικές επιπλέον ρυθμίσεις (ν. 4152/2013) η Κυβέρνηση επέβαλε μια ιδιότυπη παραμετροποίηση μεταξύ των ετών 2012 – 13 (αφήνοντας σε απόλυτη οριζοντιότητα τα προηγούμενα χρόνια) και για συγκεκριμένες κατηγορίες παραγωγών χωρίς ωστόσο πλήρη τεκμηρίωση, συνεχίζοντας έτσι να πλήττει οριζόντια και ασύμμετρα τους υπόλοιπους, άνευ μάλιστα ουσιαστικού δημοσιονομικού οφέλους για τον ΛΑΓΗΕ που να το δικαιολογεί. Έτσι νοθεύεται βίαια ο ανταγωνισμός μεταξύ των παραγωγών σε επίπεδο μάλιστα επιβίωσης τους, συντελούμενες επιπλέον τοιουτοτρόπως αυθαίρετες μεταφορές πόρων με κρατική παρέμβαση. Ο ΣΠΕΦ, χωρίς να αποδέχεται την εισφορά, αλλά για όσο αυτή ισχύσει, πρότεινε τουλάχιστον την προς τα πίσω χρονικά παραμετροποίηση της για τα έτη έως και το 2006, έστω στην υφιστάμενη μονοδιάστατη λογική του Υπουργείου ως λειτουργεί πρωτογενώς για τα έτη 2012 - 13, η οποία και θα κόστιζε μόλις 36 εκατ. ευρώ ετησίως σε σύνολο πληρωμών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ περί τα 1,8 δις, προσφέροντας όμως ανάσα επιβίωσης σε πλειάδα παραγωγών που πλήττονται βάναυσα και ασύμμετρα. Συγκεκριμένα προσδιορίζοντας τις ισοδύναμες εισοδηματικές αποδόσεις για πλήθος συνδυασμών συγκριτικά με τα έτη 2012 – 13 ως έχουν, προκύπτει πως η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αναπροσαρμόσει την εισφορά για τα έργα προ του 2009 στο 0%, για τα πάρκα του 2009 στο 3%, για εκείνα του 2010 στο 10% και για τα αντίστοιχα του 2011 στο 18%. Το χρονικό διάστημα λειτουργίας χωρίς εισφορά των μονάδων του 2006-09 δεν επιφέρει χρεωστική διαφορά αλλά αντίθετα πιστωτική συνυπολογίζοντας την εισφορά 25% που υπερβολικά καταβάλουν τον τελευταίο χρόνο ως προς το 0% και 3% αντίστοιχα που τους αναλογεί. Οριακές χρεωστικές διαφορές προκύπτουν για τα έργα από το 2010 οι οποίες και μπορούν διαιρούμενες με την υπολειπόμενη χρονικά διάρκεια της εισφοράς να επιμεριστούν στο προτεινόμενο νέο επίπεδο. Ο ΣΠΕΦ παρέδωσε στην ΔΗΜΑΡ όλη την τεχνικοοικονομική τεκμηρίωση της παραμετροποίησης, όπως άλλωστε αυτή έχει δημοσιοποιηθεί σε επιστολή του ΣΠΕΦ από 17/4/13 προς το ΥΠΕΚΑ ένεκα διαβούλευσης αλλά και στην από 17/5/13 παρουσίαση σε εκδήλωση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων σχετικά, οι οποίες και είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του συνδέσμου. Επιπρόσθετα η φορολογική μεταχείριση της εισφοράς που παραδόξως δεν εκπίπτει ολόκληρη στην χρήση που αφορά οδηγώντας σε εμπροσθοβαρή υπερφορολόγηση των παραγωγών για χρήματα που δεν έχουν εισπράξει αλλά και η ιδιότυπη «ασυλία» που παρέχεται στην συμμετοχή των τραπεζών στο «κούρεμα», συνεχίζουν να προκαλούν. Επιτομή της βλάβης που υφίστανται οι παραγωγοί είναι η συνεχιζόμενη και παρά τα μέτρα στάση πληρωμών του ΛΑΓΗΕ με εξάμηνες και μονίμως αποκλίνουσες υπερημερίες.
· Μεταρρύθμιση των οικονομικών του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ στην βάση εφαρμογής του ν. 4152/2013 όπου και αντικαθίσταται η εισροή της προβληματικής ΟΤΣ (Οριακής Τιμής Συστήματος) κατ’ ελάχιστον από το Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) της αντιστοιχούσας στην παραγωγή ΑΠΕ συμβατικής ενέργειας. Καίριο σημείο της ορθής εφαρμογής του νέου νόμου, όπως θα συντελεστεί μέσω της αναμόρφωσης του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΣΗΕ) από την ΡΑΕ, αποτελεί το αντιστοιχούν συμβατικό ΜΣΜΚ να μην παρουσιάζεται τεχνητά απομειωμένο λόγω ακριβώς της διείσδυσης των φωτοβολταϊκών, των οποίων η λειτουργία αφορά εξ’ ορισμού συγκεκριμένες ώρες του 24ώρου, άλλως να υπολογίζεται χωριστά και να προστίθεται το αποφευγόμενο κόστος που «προκαλούν» λόγω εκτοπισμού ακριβών συμβατικών μονάδων (το ίδιο προφανώς ισχύει και για τις υπόλοιπες ΑΠΕ). Προς την κατεύθυνση αυτή ο ΣΠΕΦ, ως πρώτο «προληπτικό» μέτρο, προτείνει την οπωσδήποτε αποφυγή υπολογισμού του συμβατικού ΜΣΜΚ σε ωριαία βάση, διότι έτσι το αποτύπωμα της μεγάλης διείσδυσης των Φ/Β, μέσω του εκτοπισμού τις συγκεκριμένες ακριβώς ώρες λειτουργίας τους μεγάλου μέρους της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο (ακριβότερη συμβατική πηγή ~100 ευρώ/MWh), θα επιφέρει πλασματικά χαμηλές τιμές ΜΣΜΚ προς ανάκτηση από τον λογαριασμό ΑΠΕ. Αντίθετα ο υπολογισμός του ΜΣΜΚ σε εξαμηνιαία ή και ετήσια βάση θα αμβλύνει καταρχήν τις διακυμάνσεις αυτές, αφού θα σταθμίζονται πλέον και μεγάλα χρονικά διαστήματα λειτουργίας του συστήματος χωρίς ιδιαίτερη ή καθόλου διείσδυση Φ/Β (π.χ. ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια, νύχτα κλπ) και έτσι μέρος (~ ½) του αποφευγόμενου κόστους τους αυτόματα θα αποτυπώνεται στο ΜΣΜΚ και άρα θα ανακτάται στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ.
· Πίστωση στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος και για τις ΑΠΕ σύμφωνα με τον συντελεστή φόρτισης τους (ο νέος ν. 4152 αφήνει το περιθώριο). Ειδικά για τα Φ/Β ο συντελεστής αυτός οφείλει να υπολογίζεται μόνο ώρες ημέρας (daylight), αφού εξ’ ορισμού μόνο εκεί λειτουργούν και όχι 24ώρου που περιλαμβάνοντας νύχτα τεχνητά τον απομειώνει. Η μεταρρύθμιση αυτή θα αποκαταστήσει την ορθολογική οικονομική σύγκριση των ΑΠΕ με τις συμβατικές πηγές σε όρους πλήρους κόστους.
· Οι ρυθμίσεις στο αδειολογικό και τις νέες ταρίφες των φωτοβολταϊκών κρίνονται μάλλον επιβεβλημένες. Η διαμορφωμένη για τα καλά πλέον ηλεκτροπαραγωγική υπερδυναμικότητα (συμβατική και ΑΠΕ) της χώρας σε συνδυασμό με την υπεραδειοδότηση του παρελθόντος για 7.000 MW Φ/Β με εθνικό στόχο μόλις 1.500 MW το 2014 και 2.200 MW το 2020 και επιπρόσθετα η ύπαρξη επιπλέον 10.000 MW σε αιτήσεις αδειοδότησης Φ/Β σε ΡΑΕ και ΔΕΔΔΗΕ, που αναγκαστικά τελούν υπό αναστολή, δεν επιτρέπουν άλλο μέσο ελέγχου της κατάστασης. Η υπέρβαση των εθνικών στόχων πολύ νωρίτερα, λόγω του διπλασιασμού της αγοράς σε επίπεδο εγκατεστημένης ισχύος σε 7 μόλις μήνες ως προς τα προηγούμενα 6 χρόνια, είναι πλέον γεγονός. Ευρύτερα, η ανάπτυξη οιασδήποτε τεχνολογίας πρέπει πλέον να συνδυάζεται με την ισόποση απόσυρση κάποιας άλλης (συνολική εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύς 17.000 MW για συνήθη αιχμιακή ζήτηση από 7.000 ως 9.500 MW).
Από την πλευρά της ΔΗΜΑΡ υπήρξε απόλυτη κατανόηση των οξύτατων προβλημάτων των παραγωγών αλλά και της αδικίας που υφίστανται από τον οριζόντιο χαρακτήρα της εισφοράς και παρασχέθηκε η διαβεβαίωση ότι αφενός θα υπάρξει γόνιμος δίαυλος επικοινωνίας και αφετέρου θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την προώθηση των απαραίτητων λύσεων στο ανωτέρω προτεινόμενο πλαίσιο.
Σε συνέχεια πρόσκλησης του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης παρέστη ομιλητής την Παρασκευή 17 Μαίου σε ημερίδα που διοργάνωσε το επιμελητήριο στα πλαίσια της έκθεσης «Πανηπειρωτική 2013» υπό την αιγίδα και της Περιφέρειας Ηπείρου στο ΕΑΝΚΙ Ιωαννίνων. Στην παρουσίαση του ο κος Λουμάκης όσον αφορά τις τρέχουσες εξελίξεις στην ηλεκτροπαραγωγή και τα φωτοβολταϊκά συνοπτικά επισήμανε:
· Ο πρόσφατος νόμος για τις ΑΠΕ επιχειρεί μια ουσιαστική τομή στις χρόνιες στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η θέσπιση νέας βάσης σύγκρισης των ΑΠΕ με τα ορυκτά καύσιμα που θα ισούται κατ’ ελάχιστον με το Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) ενέργειας των συμβατικών πηγών και που αντιστοιχεί στην παραγωγή ΑΠΕ, οπωσδήποτε δημιουργεί ένα πλαίσιο ασφάλειας και δικαίου των επενδύσεων στις ανανεώσιμες και προστατεύει τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ από τον ΜΑΜΚ (Μηχανισμό Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους), που υπό τις πλασματικές συνθήκες κατάρρευσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) που δημιουργούσε και διανύουμε, αποκτά ιδιαίτερη αξία. Δυστυχώς ο καταρχήν αποκλεισμός των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος, που επιπλέον λαμβάνει η συμβατική παραγωγή και που είχαμε εισηγηθεί να συμπεριληφθούν στην νέα βάση ώστε να προκύψει σύγκριση σε όρους πλήρους κόστους, αφήνει εκκρεμότητα. Η εκκρεμότητα αυτή ωστόσο μπορεί να καλυφθεί στην αναμόρφωση του ΚΣΗΕ (Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας) από την ΡΑΕ, αφού ο νόμος έθεσε απλά την ελάχιστη βάση και δεν αποκλείει πρόσθετες ροές.
· Η εφαρμογή του νόμου μέσω του αναμορφωμένου ΚΣΗΕ, αφήνει επιπλέον πολύτιμα περιθώρια για πρόληψη και κάθε παράδοξου συμπτώματος από το νέο πλαίσιο. Τέτοιες παραδοξότητες για τις ΑΠΕ μπορεί να προκύψουν π.χ. από την μείωση του συμβατικού ΜΣΜΚ λόγω εκτοπισμού του φυσικού αερίου (ως η ακριβότερη συμβατική πηγή συγκριτικά με τον λιγνίτη) τις ώρες λειτουργίας ακριβώς των ανανεώσιμων. Έτσι μη πιστώνοντας το αποφευγόμενο αυτό κόστος λόγω ΑΠΕ στον ειδικό λογαριασμό του Λειτουργού, δύναται να προκύψουν εκ νέου ελλείμματα. Η αναμόρφωση του ΚΣΗΕ λοιπόν από την ΡΑΕ οφείλει να τα προβλέψει όλα αυτά, ενδεχομένως μέσω και πρόσθετων ροών, αφού ο νόμος δίνει ξεκάθαρα το περιθώριο ορίζοντας την βάση σε «κατ’ ελάχιστον ΜΣΜΚ». Σε κάθε περίπτωση και παρά το ενδιάμεσο θετικό βήμα που έγινε, θεωρούμε πως οριστική λύση για υψηλές διεισδύσεις ΑΠΕ θα αποτελέσει η ενσωμάτωση όλων των κοστολογίων (συμβατικών και ΑΠΕ) σε ένα ενιαίο μέγεθος κόστους Προμήθειας και ένα ταμείο αποπληρωμής όλων των παραγωγών συμμέτρως υπό μορφή «pool» χονδρικής. Ο ΣΠΕΦ έχει ήδη από τον Οκτώβριο 2012 καταθέσει επίσημη πρόταση σε ΥΠΕΚΑ και ΡΑΕ προς την κατεύθυνση αυτή, η οποία αν εφαρμοστεί θα αμβλύνει και τις αποκλίνουσες υπερημερίες μεταξύ των παραγωγών κάθε είδους.
· Οι ρυθμίσεις στο αδειολογικό των φωτοβολταϊκών κρίνονται μάλλον επιβεβλημένες. Δυστυχώς η αχαλίνωτη υπεραδειοδότηση του παρελθόντος τέσσερις φορές πάνω από τον εθνικό στόχο με απόλυτη ευθύνη της Πολιτείας και η καλλιέργεια κλίματος υπερεκτιμήσεων στους επενδυτές να υποβάλλουν μαζικά αιτήσεις, που αναγκαστικά τελούν υπό αναστολή, δεν επιτρέπουν τώρα άλλο μέσο «πέδησης» και ελέγχου της κατάστασης. Επιπρόσθετα η μη ύπαρξη ανακλήσεων αδειών τα προηγούμενα χρόνια προς εκκαθάριση του τοπίου και παρότι ο νόμος τις προέβλεπε, επέφερε πραγματικό «αδιαχώρητο» στον κλάδο. Η υπέρβαση των εθνικών στόχων πολύ νωρίτερα, λόγω του διπλασιασμού της αγοράς σε 7 μόλις μήνες ως προς τα προηγούμενα 6 χρόνια σε επίπεδο εγκατεστημένης ισχύος, είναι πλέον γεγονός.
· Όσον αφορά το μέτρο της εισφοράς, η Κυβέρνηση με αποσπασματικές παρεμβάσεις έχει επιφέρει μια ιδιότυπη παραμετροποίηση της, μόνο όμως εκεί που την συμφέρει, συνεχίζοντας να πλήττει ασύμμετρα συγκεκριμένες κατηγορίες παραγωγών και μάλιστα χωρίς ουσιαστικό δημοσιονομικό όφελος που να το δικαιολογεί. Αν το Υπουργείο έχει αποφασίσει, όπως διαρρέεται μέσω δημοσιευμάτων περί new deal, να θεραπεύσει τουλάχιστον την οριζοντιότητα της εισφοράς, δεν μπορεί καταρχήν να γίνει αντιληπτός ο απόλυτα οριζόντιος χαρακτήρας της έως και το 2011, σε αντίθεση με την διαβάθμιση που στοιχειωδώς επιχειρείται και υπάρχει στα έτη 2012 – 13. Επιπρόσθετα η φορολογική μεταχείριση της εισφοράς που παραδόξως δεν εκπίπτει ολόκληρη στην χρήση που αφορά οδηγώντας σε εμπροσθοβαρή υπερφορολόγηση των παραγωγών για χρήματα που δεν έχουν εισπράξει αλλά και η ιδιότυπη «ασυλία» που παρέχεται στην συμμετοχή των τραπεζών στο «κούρεμα», συνεχίζουν να προβληματίζουν.
Ο ΣΠΕΦ καλεί το Υπουργείο να ξεκαθαρίσει τις προσθέσεις και το όποιο σχέδιο του άμεσα με ειλικρίνεια και για όλα τα ανοιχτά θέματα, ώστε οι παραγωγοί που έχουν ήδη πληγεί βίαια και ασύμμετρα, να αποκτήσουν πλήρη εικόνα.
Επισυνάπτεται η πλήρης παρουσίαση με ποσοτικά στοιχεία.
Την Τετάρτη 4 Απριλίου 2013 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης παρέστη ομιλητής σε ημερίδα της πρωτοβουλίας A-Energy με θέμα «Επανεκκινώντας την Ανάπτυξη» και συγκεκριμένα στο ειδικό πάνελ για τα Φωτοβολταϊκά. Ο κος Λουμάκης στην παρουσίαση του αφού ανέλυσε τις συνθήκες ηλεκτροπαραγωγικής υπερδυναμικότητας (16.000 MW) και συγχρόνως ύφεσης στην κατανάλωση ηλεκτρισμού (7.000 – 9.500 MW) που διάγει η χώρα, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για ενδεχόμενο διπλασιασμό των ήδη πεντάμηνων καθυστερήσεων στις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ.
Συγκεκριμένα ανέφερε πως η κατάρρευση της ΟΤΣ (Οριακή Τιμή Συστήματος) σε μηδενικά στρεβλά επίπεδα μακριά από το πραγματικό και πλήρες μεσοσταθμικό συμβατικό κόστος των 83 ευρώ/MWh, οι μαζικές εντάξεις νέας Φ/Β ισχύος 800+ MW που συντελέστηκε τους τελευταίους 6 μήνες και που θα κληθεί ο ΛΑΓΗΕ να αρχίσει να αποπληρώνει οσονούπω (επί του παρόντος πληρώνεται ο Σεπτέμβριος 2012), η καθυστέρηση αναπροσαρμογής του ΕΤΜΕΑΡ, η υπεραδειοδότηση και οι ανακλήσεις αδειών που ουδέποτε λαμβάνουν χώρα, καθώς και η μη ανάκαμψη των δικαιωμάτων ρύπων, συνιστούν ένα ζοφερό μίγμα παραμέτρων που αν άμεσα δεν αντιμετωπιστούν συνολικά, θα πλήξουν περαιτέρω σφόδρα τους παραγωγούς τους επόμενους κιόλας μήνες. Επιπλέον, η οριζόντια εισφορά του ν. 4093 που απέτυχε από μόνη της να αντιμετωπίσει το πρόβλημα όπως έγκαιρα ο ΣΠΕΦ είχε προειδοποιήσει, θίγει ασύμμετρα τους παραγωγούς αφού δεν περιέχει στοιχειώδη αναλογικότητα ως προς το τυπικό μέγεθος των μονάδων αλλά και το κόστος υλοποίησης τους συγκριτικά με το απολαμβανόμενο FIT. Συνεπώς, παρότι παντού υπάρχουν απώλειες, μεγάλη μερίδα παραγωγών πλήττεται ασύμμετρα και οδηγείται στην πτώχευση.
Ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ τέλος, κάλεσε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες για την συνολική διευθέτηση των προβλημάτων στην χονδρεμπορική αγορά με την συμμετοχή και του τραπεζικού δανεισμού των παραγωγών, που προκλητικά παραμένει στο απυρόβλητο του «κουρέματος», σε μία ειλικρινή, δίκαιη και ανταποδοτική βάση.
Επισυνάπτεται η πλήρης παρουσίαση. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.
Η έδρα μας:
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος
+30 210 6854035
Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.