Επισυνάπτεται η τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΠΕΦ στο Συνέδριο του ΙΕΝΕ "Ενέργεια και Ανάπτυξη 2015". Κάντε κλίκ εδώ για την δείτε
Οι ΑΠΕ μέρος της συνολικής ανάπτυξης της χώρας
- 13 Νοεμβριου 2015 |
- Κατηγορια Δελτία Τύπου
Επισυνάπτεται η τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΠΕΦ στο Συνέδριο του ΙΕΝΕ "Ενέργεια και Ανάπτυξη 2015". Κάντε κλίκ εδώ για την δείτε
Ο Ισπανικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά “Anpier”, διοργανώνει συνάντηση εργασίας εθνικών φορέων ΑΠΕ στην Μαδρίτη στις 11 Νοεμβρίου 2015 με την συμμετοχή εκπροσώπων από την Πορτογαλία, την Μ. Βρετανία, την Γερμανία και του ΣΠΕΦ από την Ελλάδα. Η πρωτοβουλία αυτή του Anpier, ως εκπροσώπου μιας χώρας που πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη της ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά αλλά αντιμετώπισε εξίσου προβλήματα σταθερότητας και αναδρομικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο λειτουργίας τους όπως η Ελλάδα, αποσκοπεί στην δημιουργία μόνιμης Πανευρωπαϊκής δικτύωσης των εθνικών φορέων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και ιδίως από φωτοβολταϊκά, που εκ της φύσης τους και της επενδυτικής εμπλοκής σε αυτά μεγάλων τμημάτων του μικρομεσαίου ευρωπαϊκού πληθυσμού έχουν αποκτήσει και έντονα κοινωνικά χαρακτηριστικά, ούτως ώστε με ενεργό ανταλλαγή επιστημονικών απόψεων, εμπειρίας, τεχνογνωσίας και πληροφοριών για το πλαίσιο λειτουργίας των επιμέρους εθνικών αγορών, να προαχθεί η ασφάλεια των επενδύσεων και η ευστάθεια των αγορών στον δρόμο προς την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
Η πρόσκληση του Anpier προς τον Πρόεδρο του ΣΠΕΦ για την διεθνή συνάντηση αυτή έρχεται ως επιστέγασμα της μακράς επικοινωνίας των δύο συνδέσμων κατά το παρελθόν «τρικυμιώδες» για τα φωτοβολταϊκά και τις ΑΠΕ διάστημα και αποσκοπεί στον διαμοιρασμό της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας από τις δράσεις που ανέπτυξε ο ΣΠΕΦ με γνώμονα την ενεργό επίτευξη της εξομάλυνσης της αγοράς των ανανεώσιμων ηλεκτροπαραγωγών στην Ελλάδα.
Επισυνάπτεται υλικό του συνεδρίου. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε
Την Δευτέρα 25 Μαίου 2015 διεξήχθη συνάντηση στα γραφεία της ΔΕΗ στην Αθήνα μεταξύ του Προέδρου της ΔΕΗ κου Μ. Παναγιωτάκη, του Προέδρου του ΔΕΔΔΗΕ κου Ν. Χατζηαργυρίου και του Δ.Σ. του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) εκπροσωπούμενου από τους κ.κ. Στ. Λουμάκη – Πρόεδρο, Κ. Τσούμα – Αντιπρόεδρο, Λ. Λαλιώτη – Ταμία και Γ. Σαμαρά – Μέλος Δ.Σ.
Επισυνάπτεται αναλυτικό ΔΤ προς ενημέρωση. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε
Δημοσιευμένο άρθρο του Προέδρου του ΣΠΕΦ κου Στέλιου Λουμάκη στην ετήσια έκδοση του GREEK ENERGY 2015
Το 2015, μετά από τρία χρόνια έντονης συστημικής κρίσης και ύφεσης στην ηλεκτρική αγορά, δείχνει και μπορεί πράγματι να είναι, έτος σταθεροποίησης και ανάκαμψης. Μέσα από επώδυνες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού και στις ΑΠΕ το τοπίο μπροστά μας δείχνει επιτέλους να ανοίγει, όχι βεβαίως για να επαναλάβουμε παρόμοια λάθη, αλλά για να διατηρήσουμε ως «κόρη οφθαλμού» και να προάγουμε περαιτέρω την ευστάθεια του συστήματος. Σήμερα που όλοι από κοινού διοικούντες και διοικούμενοι έχουμε ζήσει τα εφιαλτικά αποτελέσματα κοντόφθαλμων και αποσπασματικών πολιτικών όπως αυτών του απώτερου παρελθόντος, δεν υφίσταται πλέον το ελαφρυντικό της άγνοιας κινδύνου για κανέναν.
Ξεκινώντας από την οπτική και τις πολιτικές που κατά την άποψη μας αρμόζουν, θα πρέπει καταρχήν με καθαρό βλέμμα η ηλεκτρική αγορά να αντιμετωπίζεται ως ενιαίο σύνολο. Όπως πολλάκις έχουμε γράψει, σε φυσικούς όρους το ηλεκτρικό ρεύμα είναι το ενιαίο, ομογενές και αδιαίρετο αποτέλεσμα της από κοινού παραγωγικής λειτουργίας συμβατικών και ΑΠΕ μονάδων σε πραγματικό χρόνο με εναλλασσόμενο και συμπληρωματικό τρόπο και προφανώς με ποικίλο κόστος. Ηλεκτρικό ρεύμα σημαίνει κίνηση των προϋφιστάμενων στο δίκτυο ηλεκτρονίων και την απαιτούμενη ώθηση προς τον σκοπό αυτό κάθε στιγμή εξασφαλίζουν συνδυαστικά οι θερμικές μαζί με τις ανανεώσιμες μονάδες. Σήμερα ειδικότερα που η διείσδυση των ΑΠΕ σε όρους ισοζυγίου ισχύος κυμαίνεται καθημερινά ανά ώρα μεταξύ 5% έως 50% αναλόγως των καιρικών συνθηκών και του φορτίου ζήτησης, είναι προφανές πως οι λογιστικοί διαχωρισμοί του ν. 2773/1999 έχουν ξεπεραστεί.
Για να γίνουμε πιο σαφείς, η λογιστική λειτουργία του προβλεπόμενου στον ν. 2773 Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) έχει φθάσει –ίσως και ξεπεράσει- τις σχεδιαστικές αντοχές της, αφού η λογική πως η παραγωγή των ΑΠΕ οφείλει οικονομικά να εδράζεται πάνω στο κόστος της συμβατικής παραγωγής που απομένει από την λειτουργία τους, παρουσιάζει δραματική απόκλιση από το κόστος αυτής που αποφεύχθηκε. Τούτο διότι το μοναδιαίο κόστος της συμβατικής παραγωγής (όπως αποτυπώνεται σε ΟΤΣ και ΜΜΚΣΘΜ) που απομένει να λειτουργεί κατόπιν της διείσδυσης των ΑΠΕ και που δυστυχώς μόνον αυτό λαμβάνεται διαχρονικά υπόψη, δεν αντανακλά αλλά υπολείπεται σημαντικά του μοναδιαίου κόστους των ακριβότερων κατά σειρά συμβατικών μονάδων που αποφεύχθηκε η λειτουργία τους λόγω ακριβώς των ΑΠΕ. Το χειρότερο μάλιστα είναι, πως όσο οι ΑΠΕ αυξάνουν περαιτέρω την διείσδυση τους, τόσο η απόκλιση μεταξύ του μοναδιαίου κόστους των θερμικών μονάδων που παραμένουν σε λειτουργία σε σχέση με αυτών που εκτοπίστηκαν διευρύνεται. Έτσι αυτοτροφοδοτούμενα οι ΑΠΕ ενώ μειώνουν ολοένα και περισσότερο το μοναδιαίο κόστος της συμβατικής ενέργειας που εγχέεται στο σύστημα, τίποτα δεν πιστώνονται από αυτό. Αντίθετα καταλήγουν μόνο να κανιβαλίζουν την οικονομική βάση του ΕΛΑΠΕ πάνω στην οποία εδράζονται και που επιπλέον παραδόξως συνεχίζει να είναι μέρος ακόμη και αυτού του εναπομένοντος απομειωμένου μοναδιαίου συμβατικού κόστους (δεν περιλαμβάνεται π.χ. το κόστος των ΑΔΙ), υπερτιμώντας έτσι στρεβλά το ΕΤΜΕΑΡ. Όσον αφορά τους καταναλωτές, αυτοί δεν βλέπουν μείωση στο συμβατικό κόστος (καρπώνεται την διαφορά η Προμήθεια) αλλά μόνο την αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ που στρεβλά καλείται να καλύψει την προς τα κάτω απόκλιση του παραμένοντος μοναδιαίου συμβατικού κόστους από αυτό που αποφεύχθηκε.
Υπό το φως αυτό μοναδική λύση για να λειτουργήσουν πραγματικά χωρίς στρεβλώσεις αλλά συμπληρωματικά τα αντιστρόφως ανάλογα αυτά μεγέθη του συμβατικού κόστους και των ΑΠΕ, είναι η ενσωμάτωση του ΕΤΜΕΑΡ στο αποκαλούμενο «ανταγωνιστικό» σκέλος των λογαριασμών ρεύματος. Έτσι θα σταματήσει η άδικη δυσφήμιση των ΑΠΕ στα μάτια του καταναλωτή, που πηγάζει από το εσφαλμένα υπολογιζόμενο και υπερτιμούμενο ΕΤΜΕΑΡ και που πουθενά δεν συνδέεται με το συρρικνούμενο συμβατικό κόστος που οι ΑΠΕ προκαλούν. Το αίτημα μας αυτό δεν είναι τίποτα περισσότερο απ’ ότι ισχύει και εφαρμόζεται διαχρονικά για τις συμβατικές μονάδες, όπου οι πρόσθετες εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ αμοιβές τους (π.χ. ΑΔΙ και ΜΑΜΚ παλαιότερα) χρηματοδοτούνται από το κόστος του ρεύματος στους λογαριασμούς των καταναλωτών και όχι από κάποια διακριτή, δυσφημιστική και πολύ χειρότερα στρεβλή μέσω ειδικού Τέλους χρέωση. Είναι μάλιστα τέτοιας κομβικής σημασίας για τις ΑΠΕ η μεταρρύθμιση αυτή, που σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να ανασταλεί εντελώς το πρόγραμμα περαιτέρω ανάπτυξης τους. Με το υφιστάμενο δηλαδή μοντέλο η αγορά έχει εγκλωβιστεί σε μία ασταθή κατάσταση που για να διατηρηθεί ο ΕΛΑΠΕ -υπό συνθήκες μηδενικών αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ- οικονομικά υγιής, πρέπει νομοτελειακά να υπάρχει στο εξής πλήρης ακινησία, κάτι που ωστόσο μάλλον δεν είναι συμβατό με το Ευρωπαϊκό πλαίσιο αύξησης της διείσδυσης των ΑΠΕ.
Η δεύτερη σημαντική πρωτοβουλία που οφείλει η Κυβέρνηση εντός του 2015 άμεσα να προωθήσει και να ολοκληρώσει, είναι η μεταρρύθμιση των μηχανισμών αποζημίωσης και ένταξης των νέων κάθε φορά στο εξής έργων ΑΠΕ σε συνάφεια με τις δεσμευτικές Κατευθυντήριες Γραμμές της Ε.Ε., όπως θεσπίστηκαν και ισχύουν από τον Ιούλιο του 2014 με εφαρμογή ανά τεχνολογία και μέγεθος νέων μονάδων σταδιακά ήδη από την 1/1/2016. Αν τούτο δεν συμβεί έγκαιρα, είναι πιθανόν νέα έργα που θα υλοποιηθούν με τα προηγούμενα (Feed in Tariff) μοντέλα προσεχώς, να απαιτηθεί από την Ε.Ε. αναδρομικά να μεταπηδήσουν σε άλλο καθεστώς αποζημίωσης ή ένταξης (Feed in Premium, δημοπρασίες, ένταξη μέσωtarget model απευθείας στην κατανεμόμενη αγορά κλπ), άλλως να υπάρξουν κυρώσεις περί παράνομης Κρατικής ενίσχυσης. Θεσμοθετούμενου εθνικά του νέου αυτού πλαισίου εναρμόνισης, θα εκλείψουν παράλληλα και οι όποιες πιέσεις προς το πολιτικό σύστημα για ρυθμίσεις προς την αντίθετη κατεύθυνση, κάτι που επίσης είναι ασύμβατο με τις Κατευθυντήριες Γραμμές, αφού από τον Ιούλιο του 2014 κάθε νέος μηχανισμός αποζημίωσης ή τροποποίηση οφείλει να λαμβάνει προηγουμένως έγκριση από την Ε.Ε.
Τέλος σε ότι αφορά τον ενεργειακό συμψηφισμό μέσω του net-metering που βρίσκεται στην επικαιρότητα, καλό είναι να γνωρίζουν οι εν δυνάμει επενδυτές τους τεχνικούς περιορισμούς που το αφορούν και που δεν διαφέρουν σε τίποτα από την ανεξάρτητη παραγωγή σε όρους δυνατότητας υποδοχής-σύνδεσης τους στο δίκτυο. Οι ιδιοκτήτες συστημάτων net-metering χρησιμοποιούν αμφίδρομα το δίκτυο, δηλαδή εγχέουν την παραγωγή τους και αντλούν την κατανάλωση τους συνήθως σε διαφορετικό χρόνο αδιάλειπτα, αφού ο ετεροχρονισμός μεταξύ παραγωγής και ζήτησης του χρήστη είναι μαθηματικά σχεδόν βέβαιος (δηλαδή σε τεχνικούς όρους πραγματικού χρόνου δεν υφίσταται αυτοκατανάλωση της παραγωγής). Έτσι τα συστήματα αυτά είναι ευάλωτα στην διακύμανση που προκαλεί η λειτουργία τους και σε οριακές συνθήκες κορεσμού, δηλαδή όταν οι παραγωγές τους σε μια περιοχή δεν υπάρχει ταυτοχρονισμένη ζήτηση κάπου αλλού για να καταναλωθούν, θα προκύψουν τυχαίες και οικονομικά επιζήμιες αποσυνδέσεις του παραγωγικού τους σκέλους από το δίκτυο απευθείας από τους invertersτους. Έτσι μη εγχέοντας την παραγωγή τους, θα περιορίζεται ραγδαία το πιστωτικό τους υπόλοιπο σε ηλεκτρισμό, με αποτέλεσμα να ανατραπεί ο οικονομικός σχεδιασμός των εγκαταστάσεων αυτών προς μεγάλη δυσαρέσκεια προφανώς των ιδιοκτητών τους. Στο πλαίσιο αυτό, κομβικό ρόλο προστασίας των επενδυτών καλείται να διαδραματίσει ο Διαχειριστής του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ), ο οποίος θα πρέπει απαρέγκλιτα να χορηγεί άδειες για τέτοια συστήματα μόνο όταν η ευστάθεια του δικτύου εξασφαλίζει την πλήρη απορρόφηση της παραγωγής.
Επισυνάπτεται αναλυτική ενημέρωση. Κάντε κλίκ εδώ για να την δείτε
Σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα με θέμα την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδας στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον παρέστη ομιλητής την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015 ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) κος Στέλιος Λουμάκης.
Στην ομιλία του ο κος Λουμάκης αναφορικά με τις ΑΠΕ χαρακτήρισε θεμελιώδη για την σταθερότητα και στιβαρότητα του επενδυτικού περιβάλλοντος την ύπαρξη κατευθυντήριων γραμμών από πλευράς Ε.Ε. ως προς τους μηχανισμούς αποζημίωσης και ένταξης των νέων κάθε φορά στο εξής έργων ΑΠΕ. Οι κατευθυντήριες γραμμές όπως είναι γνωστό θεσπίστηκαν το 2014 αφενός για να ισχύσουν σταδιακά ανά τεχνολογία και μέγεθος μονάδων για τα νέα κάθε φορά έργα από το 2016 και αφετέρου για να αποκλείσουν ήδη από τον Ιούλιο του 2014 και μετά την θέσπιση ή ύπαρξη μηχανισμών αποζημίωσης «εκτός εποχής» και ωριμότητας τεχνολογιών, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερβολές ή αστοχίες την αγορά. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται επί της αρχής στοιχειώδης αντιμετώπιση του ρυθμιστικού κινδύνου, που έγκειται κυρίως στην καλλιέργεια στους εν δυνάμει νέους επενδυτές αισθήματος συστημικής «αδιαφορίας» για τις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες της ζήτησης ηλεκτρισμού. Οφείλει ωστόσο η Πολιτεία με εγχώρια νομοθετήματα άμεσα να εξειδικεύσει τα νέα αυτά μοντέλα, ούτως ώστε οι εν δυνάμει νέοι επενδυτές να γνωρίζουν το ακριβές εθνικό πλαίσιο και να απέχουν «σειρήνων» αποσπασματικών ρυθμίσεων οι οποίες στο μέλλον αναδρομικά από την Ε.Ε. μάλλον θα ανατραπούν. Εφαπτόμενη προς τα ανωτέρω είναι και η αποσαφήνιση της εφαρμογής του Target Model στην χώρα μας, αφού πρόκειται να αφορά τα νέα κάθε φορά έργα ΑΠΕ άνω των 10 MW (δηλαδή με συνδεσιμότητα στο σύστημα υψηλής τάσης όπου υπάρχει δυνατότητα on-line διαχείρισης και ελέγχου ζεύξης-απόζευξης από τον Διαχειριστή) τα οποία και προβλέπεται να εντάσσονται απευθείας στην χονδρεμπορική αγορά.
Η Πολιτεία παράλληλα οφείλει άμεσα να εκκινήσει την διαδικασία μεταρρύθμισης της προβληματικής αρχιτεκτονικής του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) και του ΕΤΜΕΑΡ, η οποία όπως πολλάκις έχει γραφτεί δεν μπορεί να λειτουργήσει σε υψηλότερες διεισδύσεις ΑΠΕ. Αν και η λογιστική εικόνα του ΕΛΑΠΕ με τις θυσίες των παραγωγών κρίνεται επί του παρόντος υγιής και επιπλέον εντός του 2015 περεταίρω βελτιούμενη, παραμένει δομικά ευάλωτη στις στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, στον κανιβαλισμό της Οριακής Τιμής Συστήματος (Merit Order Effect) αλλά και στην μη αποτύπωση του αποφευγόμενου κόστους λόγω ΑΠΕ στο αποκαλούμενο «ανταγωνιστικό» σκέλος των λογαριασμών ρεύματος που λαμβάνουν οι καταναλωτές. Υπό συνθήκες μάλιστα μηδενικών αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ η μεταρρύθμιση αυτή καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική, αφού σε διαφορετική περίπτωση μοναδική επιλογή απομένει η πλήρης στασιμότητα συλλήβδην στην χονδρεμπορική και ΑΠΕ αγορά. Για τις ΑΠΕ η μεταρρύθμιση αυτή φέρει επιπλέον και βαρύνουσα ηθική αξία, αφού η δαιμονοποίηση για χρόνια στα μάτια των καταναλωτών του στρεβλά υπολογιζόμενου ΕΤΜΕΑΡ, τροφοδοτεί τις ΑΠΕ με άδικη αρνητική δημοσιότητα επί παντός επιστητού το επηρεάζει και που δεν άπτεται πολλές φορές καν των ανανεώσιμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ορυμαγδός αρνητικής δημοσιότητας που άδικα εισέπραξαν οι ανανεώσιμες από την πρόσφατη απόπειρα αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ όχι όμως υπέρ των ΑΠΕ αλλά για την επιδότηση του κόστους των ρύπων και κατά συνέπεια της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας.
Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδας στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον, που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015 στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα. Ακολουθεί η πλήρης ανακοίνωση του ΙΕΝΕ με την θεματική και τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση.
27 Μαρτίου: Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του ΙΕΝΕ στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα για την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον
Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης διοργανώνει το ΙΕΝΕ, στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην Αθήνα, με θέμα «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον», στις 27 Μαρτίου 2015 (ώρες 11.00 με 14.00). Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι των σημαντικότερων φορέων και εταιρειών του ελληνικού ενεργειακού τομέα, ενώ θα υπάρξουν παρεμβάσεις Ελλήνων Ευρωβουλευτών.
Στόχος της εκδήλωσης του ΙΕΝΕ είναι να διερευνηθούν οι νέες δυναμικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας της ενέργειας στην Ελλάδα σε συνάρτηση με τους Ευρωπαϊκούς στόχους και προτεραιότητες.
Κεντρικό ρόλο στο πλαίσιο αυτό διαδραματίζει η προσπάθεια επίτευξης μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής ενεργειακής στρατηγικής, με κύριους πυλώνες της τον περιορισμό των ρύπων και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, την οικονομική ανάπτυξη αλλά και τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, μέσα από την εμβάθυνση της ενεργειακής συνεργασίας των κρατών μελών της ΕΕ, η αναγκαιότητα της οποίας αναδεικνύεται υπό το φως της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας. Οι παράγοντες αυτοί αντανακλώνται τόσο στη νέα συμφωνία που προέκυψε από τα κράτη-μέλη της ΕΕ τον περασμένο Οκτώβριο, και η οποία έθεσε τον στόχο μείωσης των αερίων θερμοκηπίου για το 2030 κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όσο και στην πρόσφατα ανακοινωθείσα στρατηγική της Ε.Ε. για την «Ενεργειακή Ένωση».
Παράλληλα, η συγκριτική ανάλυση μίας σειράς προβλημάτων στον τομέα της ενέργειας δείχνει ότι η Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες-μέλη της Ε.Ε. χρειάζονται ένα ρυθμιστικό περιβάλλον το οποίο να προωθεί τη μετάβαση σε μία πραγματικά απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, η οποία θα λειτουργεί με διαφάνεια και δίκαιους κανόνες για όλους τους συμμετέχοντες. Κατά κοινή ομολογία μια τέτοια «ανοικτή» και «ανταγωνιστική» αγορά στην Ελλάδα δεν λειτουργεί σήμερα.
Η παραπάνω πραγματικότητα διαμορφώνεται σε μία συγκυρία κατά την οποία εμφανίζονται μία σειρά ευκαιρίες για την χώρα μας στον τομέα της ενέργειας με τις έρευνες υδρογονανθράκων, την επίτευξη διακυβερνητικών συμμαχιών για την ενέργεια, τον σχεδιασμό μεγάλων στρατηγικών ενεργειακών υποδομών (π.χ διασυνοριακοί αγωγοί φυσικού αερίου, TAP, East Med, Vertical Corridor, IGB κτλ), την διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο σύστημα αλλά και την αποτελεσματική απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων σε προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας στο δομημένο περιβάλλον.
Η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» (Greece’s Energy Policy in the Context of the European Strategy in Energy and Environment) θα διερευνήσει τις πτυχές και τις προοπτικές όλων των παραπάνω παραμέτρων της ενεργειακής ατζέντας σε ελληνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με χαιρετισμούς του Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, κ. Λεωνίδα Αντωνακόπουλου, του Προέδρου του ΙΕΝΕ, κ. Ιωάννη Χατζηβασιλειάδη, καθώς και του κ.Carlos Martin Ruiz de Gordejuela, Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Τύπου της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.
Στη συνέχεια, έχει προσκληθεί να μιλήσει ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Η εκδήλωση θα συνεχιστεί με την εισαγωγική ομιλία του καθηγητή Παντελή Κάπρου, Πρόεδρου της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΝΕ. Ακολούθως, ευρωβουλευτές και βουλευτές των ελληνικών κομμάτων θα αναπτύξουν τις θέσεις των πολιτικών τους σχηματισμών για την ενεργειακή πολιτική της χώρας στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ε.Ε. Αναλυτικά, θα μιλήσουν οι κκ. Μαρία Σπυράκη, (Ευρωβουλευτής, ΝΔ), Εύα Καϊλή, (Ευρωβουλευτής, ΕΛΙΑ), Γιώργος Επιτήδειος (Ευρωβουλευτής, Χρυσή Αυγή) και Γιάννης Μανιάτης (τέως Υπουργός, ΥΠΕΚΑ).
Η συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης που θα ακολουθήσει, με συντονιστή τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ΙΕΝΕ κ. Κωστή Σταμπολή, θα πραγματοποιηθεί με συμμετοχή εκπροσώπων βασικών ενεργειακών φορέων και εταιρειών της χώρας, και ειδικότερα οι: κ. Νίκος Βερνίκος (Μέλος Δ.Σ, ΔΕΗ), κ. Ραφαήλ Μωυσής (Αντιπρόεδρος, ΙΟΒΕ), κ. Μαθιός Ρήγας (Πρόεδρος, Energean Oil & Gas), κ. Ντίνος Μπενρουμπή (Αντιπρόεδρος, ΕΣΑΗ), κ. Κωνσταντίνος Αθανασιάδης (Πρόεδρος, ΕΣΕΠΗΕ), κ. Σάββας Σειμανίδης (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΥΑΠΕ), κ. Ιωάννης Τσιπουρίδης (Πρόεδρος, ΕΛΕΤΑΕΝ), κ. Αντώνης Γερασίμου (Πρόεδρος, ΕΛΛΑΒΙΟΜ), κ. Ηλίας Κακιόπουλος (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΜΥΕ), κ. Σωτήρης Καπέλος (Πρόεδρος, ΣΕΦ) και κ. Στέλιος Λουμάκης (Πρόεδρος, ΣΠΕΦ).
Την εκδήλωση θα κλείσει με συμπερασματικά σχόλια ο Γενικός Γραμματέας του ΙΕΝΕ κ. Κώστας Παπαμιχαλόπουλος.
Σημειώνεται ότι η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» είναι ανοικτή μόνο για τα μέλη του ΙΕΝΕ και τους εκπροσώπους των προσκληθέντων ενεργειακών φορέων.
Ευρεία συνάντηση με τον Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) κο Π. Λαφαζάνη και τον Γεν. Γραμματέα κο Α. Αλεξόπουλο διεξήχθη στις 18 Φεβρουαρίου 2015 με την συμμετοχή και του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ). Στην συνάντηση από πλευράς Πολιτικής Ηγεσίας επιπλέον συμμετείχαν οι βουλευτές κ.κ. Θ. Πετράκος και Ε. Ουζουνίδου, ενώ παρέστη και ο ΛΑΓΗΕ δια του Προέδρου του κου Α. Γκαρή. Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν ο κ.κ. Σ. Λουμάκης-Πρόεδρος, Λ. Λαλιώτης-Ταμίας και Γ. Δρόσος-Μέλος ΔΣ.
Σε εξαιρετικό κλίμα αλλά και περιβάλλον γόνιμης συζήτησης από πλευράς ΣΠΕΦ παρουσιάστηκαν οι κάτωθι προτεραιότητες άμεση δράσης αλλά και προβληματισμοί:
1. Εξομάλυνση ρυθμού πληρωμών των παραγωγών από ΛΑΓΗΕ σε συνάφεια και με την εξυγιασθείσα πλέον λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.
2. Ενίσχυση του συστημικού ρόλου της ΔΕΗ με ευθεία ανακεφαλαιοποίηση της, ακόμη και με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου από το Κράτος με κατάθεση μετρητών. Ο δημόσιος χαρακτήρας της επιχείρησης και η περεταίρω ενίσχυση του με βάση το κυβερνητικό πρόγραμμα συνάδει απολύτως προς την κατεύθυνση αυτή.
3. Κατάρτιση μηνιαίου δελτίου ρευστότητας από τον ΛΑΓΗΕ ώστε με διαφάνεια να αποτυπώνονται αφενός οι πραγματικές ταμειακές ροές από την Προμήθεια προς τον Λειτουργό και αφετέρου ο σύμμετρος χαρακτήρας της κατανομής της ρευστότητας (μεταξύ ΗΕΠ και ΕΤΜΕΑΡ) και όχι η χρησιμοποίηση των πόρων ΑΠΕ μονομερώς ως γενικό μαξιλάρι ρευστότητας του συστήματος. Οι καταναλωτές άλλωστε πληρώνουν / διακανονίζουν συμμέτρως όλα τα σκέλη του λογαριασμού τους.
4. Νομοθετική ρύθμιση για την παράκαμψη του ΑΔΜΗΕ και την απευθείας απόδοση από την Προμήθεια των πόρων ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ (τιμολόγηση από ΛΑΓΗΕ απευθείας στην Προμήθεια).
5. Θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων για τους πόρους ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ από την Προμήθεια στα πρότυπα των όσων ισχύουν για τον ΗΕΠ (Μηχανισμός 8ης Ημέρας Αναφοράς) επί ποινή αποκλεισμού σε περίπτωση υπέρβασης ορίου καθυστέρησης.
6. Διατήρηση της σταθερότητας και της θετικής πορείας στην λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και επαναπροσδιορισμός της μεθόδου υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ, ώστε να απαλλαγεί από τις εναπομένουσες δομικές στρεβλώσεις, σύμφωνα και με τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης.
7. Νομοθετική παρέμβαση στα τραπεζικά δάνεια των παραγωγών ώστε να ανασάνουν άμεσα επιτοκιακά (μειώσεις και πλαφόν επιτοκίων) αλλά και με ισχυρές παρατάσεις στις διάρκειες αποπληρωμής ώστε να μειωθούν σε ύψος οι δόσεις. Μια λύση που ο ΣΠΕΦ είχε στην παρελθούσα Κυβέρνηση προτείνει στα πλαίσια της διαβούλευσης του ν. 4254, ήταν η επιβολή πλαφόν ύψους ετήσιων τοκοχρεολυσίων ως ποσοστό επί του τζίρου εκάστης επιχείρησης. Έτσι οι Τράπεζες θα υποχρεούνταν να προβούν και σε μειώσεις επιτοκίων αλλά και σε παρατάσεις της διάρκειας των δανείων.
8. Ελάφρυνση της φορολογίας των παραγωγών καταρχήν με την κατάργηση του άδικου τέλους επιτηδεύματος για τα υποκαταστήματα ύψους 600 ευρώ ανά Φ/Β πάρκο. Το μέτρο ως έχει είναι απολύτως οριζόντιο και άδικο και λήφθηκε για έκτακτο χρονικό διάστημα στα πλαίσια μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας. Επιπλέον η μείωση του φορολογικού συντελεστή από το πρώτο ευρώ επί της λογιστικής κερδοφορίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρέπει επίσης να προωθηθεί.
9. Επίσπευση της είσπραξης λογαριασμών ΔΕΗ ειδικά στις περιπτώσεις αναίτια κακοπληρωτών και εφαρμογή μοντέλου κινητροδότησης με στοχευμένες εκπτώσεις αντί για γενικές μειώσεις στα τιμολόγια.
10. Συμψηφισμός οφειλών καταναλωτών που ταυτόχρονα φέρουν οντότητα και ηλεκτροπαραγωγού (Θερμικού, ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ). Δεν μπορεί δηλαδή κάποιο ΑΦΜ να πληρώνεται για την παραγωγή του από ΛΑΓΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ και την ίδια στιγμή να χρωστάει επί μακρόν στην ΔΕΗ ως καταναλωτής για άλλη του δραστηριότητα.
11. Δεν πρέπει να υπάρξει βιαστική και οριζόντια μείωση των τιμολογίων λιανικής ιδίως ένεκα της συγκυριακής και για άγνωστο χρονικό διάστημα και βάθος μείωσης της τιμής του πετρελαίου, αφού η ΔΕΗ μαστίζεται από μεγάλη ανεισπραξιμότητα λογαριασμών ύψους 2 δις ευρώ. Πριν προχωρήσει η ΔΕΗ σε ποσοτικές εξαγγελίες μειώσεων, θα πρέπει να σταθμιστεί σωστά η ταμειακή κατάσταση της επιχείρησης. Η όποια δηλαδή λογιστική κερδοφορία προβλέπεται για την ΔΕΗ, αν παραμείνει και δεν "μοιραστεί" βιαστικά μέσω μεγάλων μειώσεων στα τιμολόγια, θα βοηθήσει την επιχείρηση να διαχειριστεί κοινωνικά και να αφομοιώσει (έως και διαγράψει μέσω προβλέψεων) σημαντικό μέρος των ανεξόφλητων λογαριασμών της.
Στο πλαίσιο της κινητροδότησης -όπως προτείνουμε- των καταναλωτών να πληρώνουν τους λογαριασμούς ρεύματος τους, θα μπορούσαν οι όποιες μειώσεις να αφορούν περισσότερο τους συνεπείς-καλοπληρωτές. Στον αντίποδα θα έπρεπε να αποκλεισθούν οι αναίτια ασυνεπείς-κακοπληρωτές. Η ύπαρξη του ΚΟΤ σε συνδυασμό και με το πρόγραμμα για παροχή δωρεάν ρεύματος σε 300.000 άπορα νοικοκυριά, διασφαλίζει ότι δεν θα «τιμωρηθούν» ως αναίτια κακοπληρωτές καταναλωτές που πραγματικά στερούνται οικονομικής δυνατότητας.
Εν κατακλείδι εκτιμούμε πως η συγκυρία της συγκυριακά αυξημένης κερδοφορίας της ΔΕΗ δεν πρέπει άναρχα να σπαταληθεί, αφού μπορεί να θεραπεύσει το τεράστιο πρόβλημα των επισφαλειών της επιχείρησης ύψους 2 δις ευρώ με δομικό τρόπο και όχι επιφανειακά. Πρόκειται δηλαδή για μια εξαιρετική ευκαιρία θεραπείας της όλης κατάστασης στην αγορά ηλεκτρισμού, χωρίς μάλιστα να γίνουν αυξήσεις στο τελικό ποσό των λογαριασμών.
12. Απόσυρση του μέτρου της Διακοψιμότητας δυσθεώρητα σε βάρος των Φ/Β ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιδότηση των μεγάλων καταναλώσεων από τις ΑΠΕ και ειδικότερα τα Φ/Β. Συγκεκριμένα οι μεγάλοι καταναλωτές ΥΤ και ΜΤ πληρώνουν μόλις 2,3 ευρώ/MWh ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 175 Απόφαση ΡΑΕ και γλυτώνουν κατά μέσο όρο περί τα 10 ευρώ/MWh από την μεσοσταθμική μείωση της ΟΤΣ λόγω ΑΠΕ, πολύ περισσότερο μάλιστα στην αιχμή λόγω των Φ/Β. Συνεπώς ηθικά δεν δικαιολογείται η ρήση πως οι μεγάλοι καταναλωτές επιβαρύνονται από τις ΑΠΕ και τα Φ/Β, αλλά αντίθετα μάλλον εξοικονομούν κόστος.
13. Δημιουργία Μηχανισμού για αξιοποίηση και πώληση στην διεθνή αγορά των Εγγυήσεων Προέλευσης (Πράσινα Πιστοποιητικά) που συστηματικά παράγουν οι ΑΠΕ.
Από την πλευρά του ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ δεσμεύτηκε να εξετάσει σε βάθος και να στηρίξει τα δίκαια αιτήματα των παραγωγών θέτοντας ως πρώτη προτεραιότητα την εξομάλυνση των πληρωμών από ΛΑΓΗΕ, την παρέμβαση στα τραπεζικά δάνεια με στόχο την μείωση των επιτοκίων και την επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής τους ώστε να μειωθεί δραστικά το ύψος των δόσεων και τέλος να επανεξεταστεί το φορολογικό καθεστώς των φωτοβολταϊκών επί το ευμενέστερων.
Ο Πρόεδρος του ΛΑΓΗΕ από την πλευρά του ως εκ του Νόμου ιθύνων φορέας διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και σε ανταπόκριση προηγούμενου αιτήματος του ΣΠΕΦ, ανακοίνωσε πως από το επόμενο κιόλας μηνιαίο λογιστικό δελτίο ΕΛΑΠΕ θα ενσωματωθεί και η ταμειακή εικόνα των οφειλόμενων από την Προμήθεια πόρων ΑΠΕ εν σχέση και με τους υπόλοιπους πόρους / ροές που αποδίδονται.
Ευχαριστώντας και πάλι τον Υπουργό για την πρόσκληση ο ΣΠΕΦ βρίσκεται στην διάθεση του υπουργείου για εις βάθος περαιτέρω τεχνική ποιοτική και ποσοτική ανάλυση των θέσεων του αλλά και των προκλήσεων της αγοράς ευρύτερα μακριά από κοντόφθαλμα μικροσυμφέροντα αλλά με μόνο γνώμονα το γενικό καλό του χώρου.
Κοινή συνάντηση εργασίας με τον Πρόεδρο του ΛΑΓΗΕ Α.Ε. κο Α. Γκαρή είχαν την Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015 οι διοικήσεις του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με ΦωτοβολταΙκά (ΣΠΕΦ) και του Πανελληνίου Συνδέσμου Αγροτικών Φωτοβολταϊκών (ΠΣΑΦ). Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος, Λ. Λαλιώτης – Ταμίας και Γ. Σαμαράς – Μέλος Δ.Σ. Τον ΠΣΑΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Κ. Σπανούλης – Πρόεδρος και Κ. Γιωτάκος – Γεν. Γραμματέας.
Βασικό θέμα στην συζήτηση αποτέλεσε η ανάγκη περαιτέρω εξομάλυνσης του ρυθμού πληρωμών των ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ σε συνάφεια και με την εξυγιασθείσα –με τις θυσίες των παραγωγών- λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛΑΠΕ). Σύμφωνα με το ειδικό δελτίο που εκδίδει σε μηνιαία βάση ο ΛΑΓΗΕ, το συσσωρευμένο λογιστικό έλλειμμα του Λογαριασμού εντός του πρώτου κιόλας 3μήνου του 2015 πρακτικά εκμηδενίζεται και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί πλέον να δικαιολογήσει υπερημερίες πληρωμών προς τους παραγωγούς άνω των 20 ημερών. Δυστυχώς ωστόσο και παρά την υγιή αυτή λογιστική εικόνα οι παραγωγοί βιώνουν καθυστερήσεις στις πληρωμές τους από 90 έως 120 ημέρες. Για να κρατηθούν μάλιστα εκεί απαιτείται να αποπληρωθούν άμεσα τα υπόλοιπα της παραγωγής Αυγούστου (70 εκατ. ευρώ) και μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου να ξεκινήσουν οι πληρωμές της παραγωγής Σεπτεμβρίου. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται να καταρτιστεί άμεσα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα περαιτέρω αποκλιμάκωσης των υπερημεριών και για το οποίο απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η από κοινού δέσμευση της ΔΕΗ για την σταδιακή αποδέσμευση των οφειλόμενων πόρων ΑΠΕ. Σε ότι αφορά τον ΛΑΓΗΕ, επαναβεβαιώθηκε η πρόθεση της διοίκησης του για συνέχιση της καταλυτικά θετικής συνεισφοράς του στην προσπάθεια εξομάλυνσης της κατάστασης, όπως άλλωστε έπραξε τα τελευταία δύο χρόνια αφενός μέσω της απρόσκοπτης και διαφανούς μηνιαίας αποτύπωσης της λογιστικής εικόνας του Λογαριασμού στα ειδικά δελτία που εκδίδει και που αποτελούν την κοινή πυξίδα των προσπαθειών όλων και αφετέρου στη θαρραλέα συμπαράταξη και υποστήριξη που παρείχε στα δίκαια αιτήματα των παραγωγών για έγκαιρες και σύμμετρες πληρωμές.
Όπως επισημαίνουν για μια ακόμη φορά οι εκπρόσωποι των παραγωγών από φωτοβολταϊκά, η ανεισπραξιμότητα λογαριασμών της ΔΕΗ και συνεπώς η καθυστέρηση απόδοσης των πόρων ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ από μόνη της δεν πείθει, αφού η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή την ίδια στιγμή αποπληρώνεται κανονικά και μάλιστα σε εβδομαδιαία βάση. Για τους παραγωγούς ΑΠΕ, το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης αφορά την ασύμμετρη κατανομή της ρευστότητας της ΔΕΗ, αφού για τα μεν ποσά που αφορούν τις ΑΠΕ δεν υφίσταται επί του παρόντος κανένας μηχανισμός διασφάλισης απαιτήσεων του ΛΑΓΗΕ,ενώ για τα ποσά του ΗΕΠ που κυρίως αφορούν την συμβατική ηλεκτροπαραγωγή, ο μηχανισμός της 8ης ημέρας αναφοράς, που ισχύει εδώ και ενάμιση χρόνο, φροντίζει για την εμπρόθεσμη απόδοση τους επί ποινή μάλιστα αποκλεισμού για όσους Προμηθευτές (δηλαδή εταιρείες Λιανικής Ηλεκτρισμού συμπεριλαμβανομένης και της ΔΕΗ) δεν συμμορφώνονται. Αποτέλεσμα τούτου είναι οι πόροι ΑΠΕ που εισπράττονται από τον καταναλωτή να χρησιμοποιούνται ως γενικό «μαξιλάρι» ρευστότητας του όλου συστήματος εκτός ΛΑΓΗΕ και όχι για εκεί που προορίζονται. Ας σημειωθεί εδώ πως οι καταναλωτές πληρώνουν / διακανονίζουν συμμέτρως όλα τα σκέλη των λογαριασμών τους, οπότε σε κάθε περίπτωση δεν δικαιολογείται καμία ασυμμετρία στις πληρωμές μεταξύ συμβατικών και ΑΠΕ παραγωγών.
Για την επίλυση του προβλήματος οι παραγωγοί ΑΠΕ έχουν από καιρό ζητήσει την θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων του ΛΑΓΗΕ από την Προμήθεια (ΔΕΗ και λοιπές εταιρείες Λιανικής) και για τους πόρους ΑΠΕ στα πρότυπα της 8ης ημέρας αναφοράς όπως ισχύει για τον ΗΕΠ και την συμβατική παραγωγή. Επιπλέον έχει ζητηθεί η παράκαμψη του ΑΔΜΗΕ στην αλυσίδα απόδοσης των πόρων αυτών προς τον ΛΑΓΗΕ, αφού μόνο πολυπλοκότητα και απώλεια διαχειριστικής ευχέρειας συνεπάγεται για τον Λειτουργό που αποτελεί τον τελικό αποδέκτη τους. Η διοίκηση του ΛΑΓΗΕ έχει ευθαρσώς υποστηρίξει τα δίκαια αιτήματα αυτά, των οποίων δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν κατέστη εφικτή η υλοποίηση τους αφού απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις.
Κατά την σημερινή συνάντηση με την διοίκηση του Λειτουργού οι εκπρόσωποι των παραγωγών προχώρησαν ένα βήμα παραπάνω και πρότειναν την ύπαρξη διαφάνειας στην ταμειακή εικόνα του Λειτουργού όπως ακριβώς ισχύει και για την λογιστική. Συγκεκριμένα ζήτησαν από τον ΛΑΓΗΕ την έκδοση μηνιαίου δελτίου αποτύπωσης της ταμειακής εικόνας του Λειτουργού στα πρότυπα των μηνιαίων δελτίων λογιστικής εικόνας που εδώ και δύο χρόνια ανελλιπώς εκδίδει και μάλιστα χωριστά ανά λογαριασμό, δηλαδή χωριστά για τον ΗΕΠ και τον ΕΛΑΠΕ. Με μια τέτοια διαφανή συγκριτική απεικόνιση της ρευστότητας που προέρχεται από την Προμήθεια είναι προφανές πως θα αναδειχθούν ποσοτικά άμεσα τα κέντρα ευθύνης των άδικων ως προς τις ΑΠΕ ανισοκατανομών, αλλά πολύ περισσότερο οι αρμόδιοι θα μπορέσουν αφού αντιληφθούν επί τέλους την στρέβλωση να την θεραπεύσουν. Η συγκυρία μάλιστα της νέας Πολιτικής Ηγεσίας της Χώρας και του εξαγγελθέντος προγράμματος της για ενίσχυση και ανάδειξη της ΔΕΗ σε πραγματικά ισχυρή και συστημική εταιρεία δημοσίου συμφέροντος μπορεί να καταστεί ευεργετική. Μια τέτοια ενίσχυση άλλωστε του ρόλου της ΔΕΗ δεν θα μπορούσε μεταξύ άλλων να μην περιλαμβάνει αφενός την ανακεφαλαιοποίηση της (στα πρότυπα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών που διεξήγαγε η προηγούμενη Κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τες ως συστημικούς οικονομικούς παράγοντες) και αφετέρου την απόλυτη διαφάνεια και συμμετρία στις χρηματοροές της προς τον Λειτουργό της Αγοράς.
Κλείνοντας, ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αγροτικών Φωτοβολταϊκών σε εποικοδομητική συνεργασία με τον ΛΑΓΗΕ και βεβαίως την νέα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεσμεύτηκαν να επιμείνουν στο θέμα της σύμμετρης κατανομής αλλά και της αποκατάστασης της ρευστότητας που κλυδωνίζει ακόμη έντονα τους παραγωγούς από ΑΠΕ.
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.
Η έδρα μας:
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος
+30 210 6854035
Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.