(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (622)

Συμμετοχή ΣΠΕΦ σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας του ΙΕΝΕ

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης θα παραστεί ομιλητής σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδας στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον, που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015 στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα.  Ακολουθεί η πλήρης ανακοίνωση του ΙΕΝΕ με την θεματική και τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση.  

27 Μαρτίου: Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του ΙΕΝΕ στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα για την Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον

 

Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης διοργανώνει το ΙΕΝΕ, στα Γραφεία Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην Αθήνα, με θέμα «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον», στις 27 Μαρτίου 2015 (ώρες 11.00 με 14.00). Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι των σημαντικότερων φορέων και εταιρειών του ελληνικού ενεργειακού τομέα, ενώ θα υπάρξουν παρεμβάσεις Ελλήνων Ευρωβουλευτών.

Στόχος της εκδήλωσης του ΙΕΝΕ είναι να διερευνηθούν οι νέες δυναμικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας της ενέργειας στην Ελλάδα σε συνάρτηση με τους Ευρωπαϊκούς στόχους και προτεραιότητες.

Κεντρικό ρόλο στο πλαίσιο αυτό διαδραματίζει η προσπάθεια επίτευξης μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής ενεργειακής στρατηγικής, με κύριους πυλώνες της τον περιορισμό των ρύπων και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, την οικονομική ανάπτυξη αλλά και τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, μέσα από την εμβάθυνση της ενεργειακής συνεργασίας των κρατών μελών της ΕΕ, η αναγκαιότητα της οποίας αναδεικνύεται υπό το φως της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας. Οι παράγοντες αυτοί αντανακλώνται τόσο στη νέα συμφωνία που προέκυψε από τα κράτη-μέλη της ΕΕ τον περασμένο Οκτώβριο, και η οποία έθεσε τον στόχο μείωσης των αερίων θερμοκηπίου για το 2030 κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όσο και στην πρόσφατα ανακοινωθείσα στρατηγική της Ε.Ε. για την «Ενεργειακή Ένωση».

Παράλληλα, η συγκριτική ανάλυση μίας σειράς προβλημάτων στον τομέα της ενέργειας δείχνει ότι η Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες-μέλη της Ε.Ε. χρειάζονται ένα ρυθμιστικό περιβάλλον το οποίο να προωθεί τη μετάβαση σε μία πραγματικά απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, η οποία θα λειτουργεί με διαφάνεια και δίκαιους κανόνες για όλους τους συμμετέχοντες. Κατά κοινή ομολογία μια τέτοια «ανοικτή» και «ανταγωνιστική» αγορά στην Ελλάδα δεν λειτουργεί σήμερα.

Η παραπάνω πραγματικότητα διαμορφώνεται σε μία συγκυρία κατά την οποία εμφανίζονται μία σειρά ευκαιρίες για την χώρα μας στον τομέα της ενέργειας με τις έρευνες υδρογονανθράκων, την επίτευξη διακυβερνητικών συμμαχιών για την ενέργεια, τον σχεδιασμό μεγάλων στρατηγικών ενεργειακών υποδομών (π.χ διασυνοριακοί αγωγοί φυσικού αερίου, TAP, East Med, Vertical Corridor, IGB κτλ), την διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο σύστημα αλλά και την αποτελεσματική απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων σε προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας στο δομημένο περιβάλλον.

Η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» (Greece’s Energy Policy in the Context of the European Strategy in Energy and Environment) θα διερευνήσει τις πτυχές και τις προοπτικές όλων των παραπάνω παραμέτρων της ενεργειακής ατζέντας σε ελληνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με χαιρετισμούς του Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, κ. Λεωνίδα Αντωνακόπουλου, του Προέδρου του ΙΕΝΕ, κ. Ιωάννη Χατζηβασιλειάδη, καθώς και του κ.Carlos Martin Ruiz de Gordejuela, Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Τύπου της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια, έχει προσκληθεί να μιλήσει ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης.

Η εκδήλωση θα συνεχιστεί με την εισαγωγική ομιλία του καθηγητή Παντελή Κάπρου, Πρόεδρου της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΝΕ. Ακολούθως, ευρωβουλευτές και βουλευτές των ελληνικών κομμάτων θα αναπτύξουν τις θέσεις των πολιτικών τους σχηματισμών για την ενεργειακή πολιτική της χώρας στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ε.Ε. Αναλυτικά, θα μιλήσουν οι κκ. Μαρία Σπυράκη, (Ευρωβουλευτής, ΝΔ), Εύα Καϊλή, (Ευρωβουλευτής, ΕΛΙΑ), Γιώργος Επιτήδειος (Ευρωβουλευτής, Χρυσή Αυγή) και Γιάννης Μανιάτης (τέως Υπουργός, ΥΠΕΚΑ).

Η συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης που θα ακολουθήσει, με συντονιστή τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ΙΕΝΕ κ. Κωστή Σταμπολή, θα πραγματοποιηθεί με συμμετοχή εκπροσώπων βασικών ενεργειακών φορέων και εταιρειών της χώρας, και ειδικότερα οι: κ. Νίκος Βερνίκος (Μέλος Δ.Σ, ΔΕΗ), κ. Ραφαήλ Μωυσής (Αντιπρόεδρος, ΙΟΒΕ), κ. Μαθιός Ρήγας (Πρόεδρος, Energean Oil & Gas), κ. Ντίνος Μπενρουμπή (Αντιπρόεδρος, ΕΣΑΗ), κ. Κωνσταντίνος Αθανασιάδης (Πρόεδρος, ΕΣΕΠΗΕ), κ. Σάββας Σειμανίδης (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΥΑΠΕ), κ. Ιωάννης Τσιπουρίδης (Πρόεδρος, ΕΛΕΤΑΕΝ), κ. Αντώνης Γερασίμου (Πρόεδρος, ΕΛΛΑΒΙΟΜ), κ. Ηλίας Κακιόπουλος (Γενικός Γραμματέας, ΕΣΜΥΕ), κ. Σωτήρης Καπέλος (Πρόεδρος, ΣΕΦ) και κ. Στέλιος Λουμάκης (Πρόεδρος, ΣΠΕΦ).

Την εκδήλωση θα κλείσει με συμπερασματικά σχόλια ο Γενικός Γραμματέας του ΙΕΝΕ κ. Κώστας Παπαμιχαλόπουλος.

Σημειώνεται ότι η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με θέμα την «Ενεργειακή Πολιτική της Ελλάδος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Περιβάλλον» είναι ανοικτή μόνο για τα μέλη του ΙΕΝΕ και τους εκπροσώπους των προσκληθέντων ενεργειακών φορέων.

Ευρεία σύσκεψη με Υπουργό ΠΑΠΕΝ

Ευρεία συνάντηση με τον Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) κο Π. Λαφαζάνη και τον Γεν. Γραμματέα κο Α. Αλεξόπουλο διεξήχθη στις 18 Φεβρουαρίου 2015 με την συμμετοχή και του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ).  Στην συνάντηση από πλευράς Πολιτικής Ηγεσίας επιπλέον συμμετείχαν οι βουλευτές κ.κ. Θ. Πετράκος και Ε. Ουζουνίδου, ενώ παρέστη και ο ΛΑΓΗΕ δια του Προέδρου του κου Α. Γκαρή.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν ο κ.κ. Σ. Λουμάκης-Πρόεδρος, Λ. Λαλιώτης-Ταμίας και Γ. Δρόσος-Μέλος ΔΣ. 

 

Σε εξαιρετικό κλίμα αλλά και περιβάλλον γόνιμης συζήτησης από πλευράς ΣΠΕΦ παρουσιάστηκαν οι κάτωθι προτεραιότητες άμεση δράσης αλλά και προβληματισμοί:

 

1.    Εξομάλυνση ρυθμού πληρωμών των παραγωγών από ΛΑΓΗΕ σε συνάφεια και με την εξυγιασθείσα πλέον λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.

 

2.  Ενίσχυση του συστημικού ρόλου της ΔΕΗ με ευθεία ανακεφαλαιοποίηση της, ακόμη και με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου από το Κράτος με κατάθεση μετρητών.  Ο δημόσιος χαρακτήρας της επιχείρησης και η περεταίρω ενίσχυση του με βάση το κυβερνητικό πρόγραμμα συνάδει απολύτως προς την κατεύθυνση αυτή. 

 

3.  Κατάρτιση μηνιαίου δελτίου ρευστότητας από τον ΛΑΓΗΕ ώστε με διαφάνεια να αποτυπώνονται αφενός οι πραγματικές ταμειακές ροές από την Προμήθεια προς τον Λειτουργό και αφετέρου ο σύμμετρος χαρακτήρας της κατανομής της ρευστότητας (μεταξύ ΗΕΠ και ΕΤΜΕΑΡ) και όχι η χρησιμοποίηση των πόρων ΑΠΕ μονομερώς ως γενικό μαξιλάρι ρευστότητας του συστήματος.  Οι καταναλωτές άλλωστε πληρώνουν / διακανονίζουν συμμέτρως όλα τα σκέλη του λογαριασμού τους.

 

4.   Νομοθετική ρύθμιση για την παράκαμψη του ΑΔΜΗΕ και την απευθείας απόδοση από την Προμήθεια των πόρων ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ (τιμολόγηση από ΛΑΓΗΕ απευθείας στην Προμήθεια).

 

5.   Θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων για τους πόρους ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ από την Προμήθεια στα πρότυπα των όσων ισχύουν για τον ΗΕΠ (Μηχανισμός 8ης Ημέρας Αναφοράς) επί ποινή αποκλεισμού σε περίπτωση υπέρβασης ορίου καθυστέρησης.

 

6.   Διατήρηση της σταθερότητας και της θετικής πορείας στην λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και επαναπροσδιορισμός της μεθόδου υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ, ώστε να απαλλαγεί από τις εναπομένουσες δομικές στρεβλώσεις, σύμφωνα και με τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης.

 

7.    Νομοθετική παρέμβαση στα τραπεζικά δάνεια των παραγωγών ώστε να ανασάνουν άμεσα επιτοκιακά (μειώσεις και πλαφόν επιτοκίων) αλλά και με ισχυρές παρατάσεις στις διάρκειες αποπληρωμής ώστε να μειωθούν σε ύψος οι δόσεις.   Μια λύση που ο ΣΠΕΦ είχε στην παρελθούσα Κυβέρνηση προτείνει στα πλαίσια της διαβούλευσης του ν. 4254, ήταν η επιβολή πλαφόν ύψους ετήσιων τοκοχρεολυσίων ως ποσοστό επί του τζίρου εκάστης επιχείρησης.  Έτσι οι Τράπεζες θα υποχρεούνταν να προβούν και σε μειώσεις επιτοκίων αλλά και σε παρατάσεις της διάρκειας των δανείων. 

 

8.    Ελάφρυνση της φορολογίας των παραγωγών καταρχήν με την κατάργηση του άδικου τέλους επιτηδεύματος για τα υποκαταστήματα ύψους 600 ευρώ ανά Φ/Β πάρκο.  Το μέτρο ως έχει είναι απολύτως οριζόντιο και άδικο και λήφθηκε για έκτακτο χρονικό διάστημα στα πλαίσια μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας.  Επιπλέον η μείωση του φορολογικού συντελεστή από το πρώτο ευρώ επί της λογιστικής κερδοφορίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρέπει επίσης να προωθηθεί. 

 

9.   Επίσπευση της είσπραξης λογαριασμών ΔΕΗ ειδικά στις περιπτώσεις αναίτια κακοπληρωτών και εφαρμογή μοντέλου κινητροδότησης με στοχευμένες εκπτώσεις αντί για γενικές μειώσεις στα τιμολόγια.

 

10. Συμψηφισμός οφειλών καταναλωτών που ταυτόχρονα φέρουν οντότητα και ηλεκτροπαραγωγού (Θερμικού, ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ).  Δεν μπορεί δηλαδή κάποιο ΑΦΜ να πληρώνεται για την παραγωγή του από ΛΑΓΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ και την ίδια στιγμή να χρωστάει επί μακρόν στην ΔΕΗ ως καταναλωτής για άλλη του δραστηριότητα.

 

11.  Δεν πρέπει να υπάρξει βιαστική και οριζόντια μείωση των τιμολογίων λιανικής ιδίως ένεκα της συγκυριακής και για άγνωστο χρονικό διάστημα και βάθος μείωσης της τιμής του πετρελαίου, αφού η ΔΕΗ μαστίζεται από μεγάλη ανεισπραξιμότητα λογαριασμών ύψους 2 δις ευρώ.  Πριν προχωρήσει η ΔΕΗ σε ποσοτικές εξαγγελίες μειώσεων, θα πρέπει να σταθμιστεί σωστά η ταμειακή κατάσταση της επιχείρησης.  Η όποια δηλαδή λογιστική κερδοφορία προβλέπεται για την ΔΕΗ, αν παραμείνει και δεν "μοιραστεί" βιαστικά μέσω μεγάλων μειώσεων στα τιμολόγια, θα βοηθήσει την επιχείρηση να διαχειριστεί κοινωνικά και να αφομοιώσει (έως και διαγράψει μέσω προβλέψεων) σημαντικό μέρος των ανεξόφλητων λογαριασμών της. 

 

Στο πλαίσιο της κινητροδότησης -όπως προτείνουμε- των καταναλωτών να πληρώνουν τους λογαριασμούς ρεύματος τους, θα μπορούσαν οι όποιες μειώσεις να αφορούν περισσότερο τους συνεπείς-καλοπληρωτές.  Στον αντίποδα θα έπρεπε να αποκλεισθούν οι αναίτια ασυνεπείς-κακοπληρωτές.  Η ύπαρξη του ΚΟΤ σε συνδυασμό και με το πρόγραμμα για παροχή δωρεάν ρεύματος σε 300.000 άπορα νοικοκυριά, διασφαλίζει ότι δεν θα «τιμωρηθούν» ως αναίτια κακοπληρωτές καταναλωτές που πραγματικά στερούνται οικονομικής δυνατότητας.

 

Εν κατακλείδι εκτιμούμε πως η συγκυρία της συγκυριακά αυξημένης κερδοφορίας της ΔΕΗ δεν πρέπει άναρχα να σπαταληθεί, αφού μπορεί να θεραπεύσει το τεράστιο πρόβλημα των επισφαλειών της επιχείρησης ύψους 2 δις ευρώ με δομικό τρόπο και όχι επιφανειακά.  Πρόκειται δηλαδή για μια εξαιρετική ευκαιρία θεραπείας της όλης κατάστασης στην αγορά ηλεκτρισμού, χωρίς μάλιστα να γίνουν αυξήσεις στο τελικό ποσό των λογαριασμών.  

12. Απόσυρση του μέτρου της Διακοψιμότητας δυσθεώρητα σε βάρος των Φ/Β ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιδότηση των μεγάλων καταναλώσεων από τις ΑΠΕ και ειδικότερα τα Φ/Β.  Συγκεκριμένα οι μεγάλοι καταναλωτές ΥΤ και ΜΤ πληρώνουν μόλις 2,3 ευρώ/MWh ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 175 Απόφαση ΡΑΕ και γλυτώνουν κατά μέσο όρο περί τα 10 ευρώ/MWh από την μεσοσταθμική μείωση της ΟΤΣ λόγω ΑΠΕ, πολύ περισσότερο μάλιστα στην αιχμή λόγω των Φ/Β. Συνεπώς ηθικά δεν δικαιολογείται η ρήση πως οι μεγάλοι καταναλωτές επιβαρύνονται από τις ΑΠΕ και τα Φ/Β, αλλά αντίθετα μάλλον εξοικονομούν κόστος.

13. Δημιουργία Μηχανισμού για αξιοποίηση και πώληση στην διεθνή αγορά των Εγγυήσεων Προέλευσης (Πράσινα Πιστοποιητικά) που συστηματικά παράγουν οι ΑΠΕ.

Από την πλευρά του ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ δεσμεύτηκε να εξετάσει σε βάθος και να στηρίξει τα δίκαια αιτήματα των παραγωγών θέτοντας ως πρώτη προτεραιότητα την εξομάλυνση των πληρωμών από ΛΑΓΗΕ, την παρέμβαση στα τραπεζικά δάνεια με στόχο την μείωση των επιτοκίων και την επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής τους ώστε να μειωθεί δραστικά το ύψος των δόσεων και τέλος να επανεξεταστεί το φορολογικό καθεστώς των φωτοβολταϊκών επί το ευμενέστερων.

Ο Πρόεδρος του ΛΑΓΗΕ από την πλευρά του ως εκ του Νόμου ιθύνων φορέας διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και σε ανταπόκριση προηγούμενου αιτήματος του ΣΠΕΦ, ανακοίνωσε πως από το επόμενο κιόλας μηνιαίο λογιστικό δελτίο ΕΛΑΠΕ θα ενσωματωθεί και η ταμειακή εικόνα των οφειλόμενων από την Προμήθεια πόρων ΑΠΕ εν σχέση και με τους υπόλοιπους πόρους / ροές που αποδίδονται. 

 

Ευχαριστώντας και πάλι τον Υπουργό για την πρόσκληση ο ΣΠΕΦ βρίσκεται στην διάθεση του υπουργείου για εις βάθος περαιτέρω τεχνική ποιοτική και ποσοτική ανάλυση των θέσεων του αλλά και των προκλήσεων της αγοράς ευρύτερα μακριά από κοντόφθαλμα μικροσυμφέροντα αλλά με μόνο γνώμονα το γενικό καλό του χώρου. 

Κοινή συνάντηση εργασίας ΣΠΕΦ - ΠΣΑΦ με ΛΑΓΗΕ για ρευστότητα και πληρωμές

Κοινή συνάντηση εργασίας με τον Πρόεδρο του ΛΑΓΗΕ Α.Ε. κο Α. Γκαρή είχαν την Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015 οι διοικήσεις του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με ΦωτοβολταΙκά (ΣΠΕΦ) και του Πανελληνίου Συνδέσμου Αγροτικών Φωτοβολταϊκών (ΠΣΑΦ).  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος, Λ. Λαλιώτης – Ταμίας και Γ. Σαμαράς – Μέλος Δ.Σ.  Τον ΠΣΑΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Κ. Σπανούλης – Πρόεδρος και Κ. Γιωτάκος – Γεν. Γραμματέας. 
 
Βασικό θέμα στην συζήτηση αποτέλεσε η ανάγκη περαιτέρω εξομάλυνσης του ρυθμού πληρωμών των ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ σε συνάφεια και με την εξυγιασθείσα –με τις θυσίες των παραγωγών- λογιστική εικόνα του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛΑΠΕ).  Σύμφωνα με το ειδικό δελτίο που εκδίδει σε μηνιαία βάση ο ΛΑΓΗΕ, το συσσωρευμένο λογιστικό έλλειμμα του Λογαριασμού εντός του πρώτου κιόλας 3μήνου του 2015 πρακτικά εκμηδενίζεται και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί πλέον να δικαιολογήσει υπερημερίες πληρωμών προς τους παραγωγούς άνω των 20 ημερών.  Δυστυχώς ωστόσο και παρά την υγιή αυτή λογιστική εικόνα οι παραγωγοί βιώνουν καθυστερήσεις στις πληρωμές τους από 90 έως 120 ημέρες.  Για να κρατηθούν μάλιστα εκεί απαιτείται να αποπληρωθούν άμεσα τα υπόλοιπα της παραγωγής Αυγούστου (70 εκατ. ευρώ) και μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου να ξεκινήσουν οι πληρωμές της παραγωγής Σεπτεμβρίου.  Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται να καταρτιστεί άμεσα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα περαιτέρω αποκλιμάκωσης των υπερημεριών και για το οποίο  απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η από κοινού δέσμευση της ΔΕΗ για την σταδιακή αποδέσμευση των οφειλόμενων πόρων ΑΠΕ.  Σε ότι αφορά τον ΛΑΓΗΕ, επαναβεβαιώθηκε η πρόθεση της διοίκησης του για συνέχιση της καταλυτικά θετικής συνεισφοράς του στην προσπάθεια εξομάλυνσης της κατάστασης, όπως άλλωστε έπραξε τα τελευταία δύο χρόνια αφενός μέσω της απρόσκοπτης και διαφανούς μηνιαίας αποτύπωσης της λογιστικής εικόνας του Λογαριασμού στα ειδικά δελτία που εκδίδει και που αποτελούν την κοινή πυξίδα των προσπαθειών όλων και αφετέρου στη θαρραλέα συμπαράταξη και υποστήριξη που παρείχε στα δίκαια αιτήματα των παραγωγών για έγκαιρες και σύμμετρες πληρωμές.
 
Όπως επισημαίνουν για μια ακόμη φορά οι εκπρόσωποι των παραγωγών από φωτοβολταϊκά, η ανεισπραξιμότητα λογαριασμών της ΔΕΗ και συνεπώς η καθυστέρηση απόδοσης των πόρων ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ από μόνη της δεν πείθει, αφού η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή την ίδια στιγμή αποπληρώνεται κανονικά και μάλιστα σε εβδομαδιαία βάση.  Για τους παραγωγούς ΑΠΕ, το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης αφορά την ασύμμετρη κατανομή της ρευστότητας της ΔΕΗ, αφού για τα μεν ποσά που αφορούν τις ΑΠΕ δεν υφίσταται επί του παρόντος κανένας μηχανισμός διασφάλισης απαιτήσεων του ΛΑΓΗΕ,ενώ για τα ποσά του ΗΕΠ που κυρίως αφορούν την συμβατική ηλεκτροπαραγωγή, ο μηχανισμός της 8ης ημέρας αναφοράς, που ισχύει εδώ και ενάμιση χρόνο, φροντίζει για την εμπρόθεσμη απόδοση τους επί ποινή μάλιστα αποκλεισμού για όσους Προμηθευτές (δηλαδή εταιρείες Λιανικής Ηλεκτρισμού συμπεριλαμβανομένης και της ΔΕΗ) δεν συμμορφώνονται.  Αποτέλεσμα τούτου είναι οι πόροι ΑΠΕ που εισπράττονται από τον καταναλωτή να χρησιμοποιούνται ως γενικό «μαξιλάρι» ρευστότητας του όλου συστήματος εκτός ΛΑΓΗΕ και όχι για εκεί που προορίζονται.  Ας σημειωθεί εδώ πως οι καταναλωτές πληρώνουν / διακανονίζουν συμμέτρως όλα τα σκέλη των λογαριασμών τους, οπότε σε κάθε περίπτωση δεν δικαιολογείται καμία ασυμμετρία στις πληρωμές μεταξύ συμβατικών και ΑΠΕ παραγωγών.    
 
Για την επίλυση του προβλήματος οι παραγωγοί ΑΠΕ έχουν από καιρό ζητήσει την θέσπιση μηχανισμού διασφάλισης απαιτήσεων του ΛΑΓΗΕ από την Προμήθεια (ΔΕΗ και λοιπές εταιρείες Λιανικής) και για τους πόρους ΑΠΕ στα πρότυπα της 8ης ημέρας αναφοράς όπως ισχύει για τον ΗΕΠ και την συμβατική παραγωγή.  Επιπλέον έχει ζητηθεί η παράκαμψη του ΑΔΜΗΕ στην αλυσίδα απόδοσης των πόρων αυτών προς τον ΛΑΓΗΕ, αφού μόνο πολυπλοκότητα και απώλεια διαχειριστικής ευχέρειας συνεπάγεται για τον Λειτουργό που αποτελεί τον τελικό αποδέκτη τους.  Η διοίκηση του ΛΑΓΗΕ έχει ευθαρσώς υποστηρίξει τα δίκαια αιτήματα αυτά, των οποίων δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν κατέστη εφικτή η υλοποίηση τους αφού απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις.
 
Κατά την σημερινή συνάντηση με την διοίκηση του Λειτουργού οι εκπρόσωποι των παραγωγών προχώρησαν ένα βήμα παραπάνω και πρότειναν την ύπαρξη διαφάνειας στην ταμειακή εικόνα του Λειτουργού όπως ακριβώς ισχύει και για την λογιστική.  Συγκεκριμένα ζήτησαν από τον ΛΑΓΗΕ την έκδοση μηνιαίου δελτίου αποτύπωσης της ταμειακής εικόνας του Λειτουργού στα πρότυπα των μηνιαίων δελτίων λογιστικής εικόνας που εδώ και δύο χρόνια ανελλιπώς εκδίδει και μάλιστα χωριστά ανά λογαριασμό, δηλαδή χωριστά για τον ΗΕΠ και τον ΕΛΑΠΕ.  Με μια τέτοια διαφανή συγκριτική απεικόνιση της ρευστότητας που προέρχεται από την Προμήθεια είναι προφανές πως θα αναδειχθούν ποσοτικά άμεσα τα κέντρα ευθύνης των άδικων ως προς τις ΑΠΕ ανισοκατανομών, αλλά πολύ περισσότερο οι αρμόδιοι θα μπορέσουν αφού αντιληφθούν επί τέλους την στρέβλωση να την θεραπεύσουν.  Η συγκυρία μάλιστα της νέας Πολιτικής Ηγεσίας της Χώρας και του εξαγγελθέντος προγράμματος της για ενίσχυση και ανάδειξη της ΔΕΗ σε πραγματικά ισχυρή και συστημική εταιρεία δημοσίου συμφέροντος μπορεί να καταστεί ευεργετική.  Μια τέτοια ενίσχυση άλλωστε του ρόλου της ΔΕΗ δεν θα μπορούσε μεταξύ άλλων να μην περιλαμβάνει αφενός την ανακεφαλαιοποίηση της (στα πρότυπα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών που διεξήγαγε η προηγούμενη Κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τες ως συστημικούς οικονομικούς παράγοντες) και αφετέρου την απόλυτη διαφάνεια και συμμετρία στις χρηματοροές της προς τον Λειτουργό της Αγοράς.
 
Κλείνοντας, ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αγροτικών Φωτοβολταϊκών σε εποικοδομητική συνεργασία με τον ΛΑΓΗΕ και βεβαίως την νέα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεσμεύτηκαν να επιμείνουν στο θέμα της σύμμετρης κατανομής αλλά και της αποκατάστασης της ρευστότητας που κλυδωνίζει ακόμη έντονα τους παραγωγούς από ΑΠΕ.

Συμμετοχή του Προέδρου του ΣΠΕΦ στους Ενεργειακούς Διαλόγους

Σε συνέχεια πρόσκλησης του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης και του επιστημονικού του υπευθύνου Καθηγητή κου Αντώνη Μεταξά προς τον Πρόεδρο του ΣΠΕΦ για συμμετοχή στην ειδική έκδοση των Ενεργειακών Διαλόγων, ο κος Στ. Λουμάκης αποτυπώνει θέσεις, απαντήσεις και κρίσιμους προβληματισμούς για μία σειρά από ερωτήματα όπως τέθηκαν και αφορούν το πλαίσιο των ισχυόντων αλλά και των προαλειφόμενων μηχανισμών αναμόρφωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.   
 
Οι «Ενεργειακοί Διάλογοι» αποτελούν πρωτοβουλία του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης και του Energypress με στόχο την εμβάθυνση και ενίσχυση της επιστημονικής τεκμηρίωσης της εγχώριας δημόσιας συζήτησης πάνω στα επίκαιρα ζητήματα που απασχολούν και επηρεάζουν την ελληνική ενεργειακή αγορά σε όλες τις επιμέρους της διαστάσεις και κλάδους μέσα και από την αξιολόγηση διεθνών ερεθισμάτων, προτύπων και επιστημονικών αναλύσεων. 
 
Επισυνάπτεται το αρχείο με την ειδική έκδοση των ενεργειακών Διαλόγων. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε

Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση ΣΠΕΦ - 3η Ανακοίνωση

Σε συνέχεια απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου σύμφωνα με το καταστατικό όπως κοινοποιήθηκε στα μέλη στις 28/11/14, η διεξαγωγή της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ), θα λάβει χώρα την Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015 στην πόλη της Καλαμάτας και συγκεκριμένα στο ξενοδοχείο Elite City Resort, www.elite.com.gr, Ναυαρίνου 2, Παραλία Καλαμάτας.

Στην Γ.Σ. σε συνέχεια προσκλήσεων που έγιναν αποδεκτές, θα παραστούν ομιλητές ο Τομεάρχης Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ κος Θανάσης Πετράκος και ο Πρόεδρος του ΛΑΓΗΕ Α.Ε. κος Αναστάσιος Γκαρής.  Πρόσκληση έχει αποσταλεί και στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και αναμένεται επιβεβαίωση.

 Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΠΕΦ

Η Ετήσια Τακτική Γ.Σ. του ΣΠΕΦ αποτελεί θεσμό για τον κλάδο των ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά, αφού από το 2009 που ιδρύθηκε ο Σύνδεσμος διεξάγεται με μεγάλη προσέλευση και επιτυχία στην στοιχειοθετημένη, ρεαλιστική και τεχνικά εμπεριστατωμένη ενημέρωση-ανταλλαγή απόψεων.  Ένεκα του Πανελλαδικού χαρακτήρα του ΣΠΕΦ οι Ετήσιες Τακτικές Γ.Σ. πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εναλλάξ στην Αθήνα ή την Περιφέρεια.  

Σε μια στιγμή που ο ενεργειακός κλάδος με την ώριμη ενεργό συμμετοχή και τις θυσίες όλων φαίνεται πως βγαίνει από μία εξόχως σκοτεινή περίοδο, η συγκυρία είναι κατάλληλη για ανταλλαγή με γόνιμο και θεσμικό τρόπο απόψεων με τους επικεφαλής της χώρας και της αγοράς για το μέλλον και τις εξελίξεις που ευρύτερα έπονται στην ηλεκτροπαραγωγή.  Πολλώ δε μάλλον τώρα που ο ελληνικός λαός καλείται στις εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου να αποτιμήσει αφενός το έργο της Κυβέρνησης, αφετέρου το πρόγραμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και να αποφανθεί για την από εδώ και πέρα πορεία, η πρόσκληση αυτή δύναται να αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για αμφότερες τις πλευρές στον τεκμηριωμένο και ψύχραιμο διάλογο.

Ακολούθως επισυνάπτεται το μέχρι στιγμής πρόγραμμα της Γ.Σ. στο τέλος της οποίας όπως πάντα θα παρατεθεί γεύμα και θα γίνει η καθιερωμένη κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας.  

 

 

Πρόγραμμα Ετήσιας Τακτικής Γ.Σ. του ΣΠΕΦ

 

Καλαμάτα - Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015 - Ξενοδοχείο Elite City Resort, Ναυαρίνου 2, Παραλία Καλαμάτας

 

9:00 – 10.00 π.μ. 

Προσέλευση - καφές - εγγραφές - συνδρομές 

 

10:00 -  12.00 π.μ. 

- Χαιρετισμός Προέδρου ΣΠΕΦ κου Στέλιου Λουμάκη

- Ομιλία Υπουργού ΠΕΚΑ κου Ιωάννη Μανιάτη*

- Ομιλία Υφυπουργού ΠΕΚΑ κου Ασημάκη Παπαγεωργίου*

 

- Ομιλία Προέδρου ΛΑΓΗΕ ΑΕ κου Αναστάσιου Γκαρή

- Ομιλία Προέδρου ΣΠΕΦ κου Στ. Λουμάκη - Παρουσίαση πεπραγμένων 2014

- Ερωτήσεις - Συζήτηση

 

12.00 - 12.30 μ.μ. 

Διάλειμμα Καφέ

 

12.30 μμ - 14.30 μ.μ. 

- Οικονομικός Απολογισμός 2014 - Ταμίας ΣΠΕΦ κος Λουκάς Λαλιώτης 

- Τοποθετήσεις Μελών Δ.Σ.

- Τοποθετήσεις Λοιπών Παραγωγών

- Ερωτήσεις - Συζήτηση 

 

14.30 μμ – 15.00 μμ

- Ομιλία Τομεάρχη Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ κου Θανάση Πετράκου

 

15.00 μ.μ.

Γεύμα & Κοπή Βασιλόπιτας 

 

 

* Έχουν προσκληθεί και αναμένεται επιβεβαίωση

Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση του ΣΠΕΦ

Σε συνέχεια απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου σύμφωνα με το καταστατικό όπως κοινοποιήθηκε στα μέλη στις 28/11/14, η διεξαγωγή της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ), θα λάβει χώρα την Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015 στην πόλη της Καλαμάτας και συγκεκριμένα στο ξενοδοχείο Elite City Resort, http://elite.com.gr/, Ναυαρίνου 2, Παραλία Καλαμάτας.
 
 
 
Στην Γ.Σ. σε συνέχεια πρόσκλησης που έγινε αποδεκτή, θα παραστεί ομιλητής ο Πρόεδρος και Διευθ. Σύμβουλος του ΛΑΓΗΕ Α.Ε. κος Αν. Γκαρής, του οποίου η οπτική και οι εξειδικευμένες εκτιμήσεις για την πορεία και το μέλλον της αγοράς χαίρουν εξέχουσας σημασίας.
 
Περαιτέρω στην Γ.Σ. έχουν επίσης προσκληθεί να παραστούν ομιλητές και αναμένεται επιβεβαίωση οι κ.κ.:
 
- Ι. Μανιάτης - Υπουργός ΠΕΚΑ,
- Μ. Παπαγεωργίου - Υφυπουργός ΠΕΚΑ,
- Θ. Πετράκος - Τομεάρχης Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ,
- Δ. Σαραντόπουλος και Γ. Μπάλας - Υπεύθυνοι Τομέα Ενέργειας από Το Ποτάμι.

Η Ετήσια Τακτική Γ.Σ. του ΣΠΕΦ αποτελεί θεσμό για τον κλάδο των ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά, αφού από το 2009 που ιδρύθηκε ο Σύνδεσμος διεξάγεται με μεγάλη προσέλευση και επιτυχία στην στοιχειοθετημένη, ρεαλιστική και τεχνικά εμπεριστατωμένη ενημέρωση-ανταλλαγή απόψεων. Ένεκα του Πανελλαδικού χαρακτήρα του ΣΠΕΦ οι Ετήσιες Τακτικές Γ.Σ. πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εναλλάξ στην Αθήνα ή την Περιφέρεια.  
Σε μια στιγμή που ο ενεργειακός κλάδος με την ώριμη ενεργό συμμετοχή και και τις θυσίες όλων φαίνεται πως βγαίνει από μία εξόχως σκοτεινή περίοδο, η συγκυρία είναι κατάλληλη για ανταλλαγή με γόνιμο και θεσμικό τρόπο απόψεων με τους διοικούντες την αγορά για το μέλλον και τις σημαντικές εξελίξεις που έπονται ευρύτερα στην ηλεκτροπαραγωγή.  Πολλώ δε μάλλον τώρα που ο ελληνικός λαός καλείται με τις δρομολογούμενες εθνικές εκλογές να αποτιμήσει αφενός το έργο της Κυβέρνησης, αφετέρου το πρόγραμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και να αποφανθεί για την από εδώ και πέρα πορεία, η πρόσκληση μας αυτή δύναται να αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για αμφότερες τις πλευρές στον ώριμο, τεκμηριωμένο και ψύχραιμο διάλογο.
Ακολούθως επισυνάπτεται το μέχρι στιγμής πρόγραμμα της Γ.Σ. στο τέλος της οποίας όπως πάντα θα παρατεθεί γεύμα και θα γίνει η καθιερωμένη κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας.  
 
 
Πρόγραμμα Ετήσιας Τακτικής Γ.Σ. του ΣΠΕΦ
Καλαμάτα - Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015 - Ξενοδοχείο Elite City Resort, Ναυαρίνου 2, Παραλία Καλαμάτας
 
9:00 – 10.00 π.μ.
Προσέλευση - καφές - εγγραφές - συνδρομές
 
10:00 -  12.00 π.μ.
- Χαιρετισμός Προέδρου ΣΠΕΦ κου Στ. Λουμάκη
- Ομιλία Υπουργού ΠΕΚΑ κου Ι. Μανιάτη*
- Ομιλία Υφυπουργού ΠΕΚΑ κου Μ. Παπαγεωργίου*
- Ομιλία Τομεάρχη Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ κου Θ. Πετράκου*
- Ομιλία Τομεάρχη Ενέργειας από Το Ποτάμι*
- Ομιλία Προέδρου ΛΑΓΗΕ ΑΕ κου Αν. Γκαρή
 
12.00 - 12.30 μ.μ.
Διάλειμμα Καφέ
 
12.30 - 13.30 π.μ.
- Ομιλία Προέδρου ΣΠΕΦ - Παρουσίαση πεπραγμένων 2014
- Ερωτήσεις
 
13.30 μμ - 14.30 μ.μ.
- Οικονομικός Απολογισμός 2014 - Ταμίας Δ.Σ.
- Τοποθετήσεις Μελών Δ.Σ.
- Τοποθετήσεις Λοιπών Παραγωγών - Ερωτήσεις
 
14.30 μ.μ. - 15.30 μ.μ.
Γεύμα & Κοπή Βασιλόπιτας
* Έχουν προσκληθεί και αναμένεται επιβεβαίωση.

Στ. Λουμάκης: Οι υψηλές διεισδύσεις ΑΠΕ απαιτούν ενσωμάτωση του ΕΤΜΕΑΡ στο κόστος της Προμήθειας

Κατόπιν πρόσκλησης ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη συμμετείχε σε workshop με αντικείμενο τα μελλοντικά σχήματα υποστήριξης των ΑΠΕ σε ΕΕ και Ελλάδα.  Την εκδήλωση διοργάνωσε η εταιρεία GIZ (Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit) που εκτελεί χρέη τεχνικού συμβούλου του ΥΠΕΚΑ ως προς την αναμόρφωση των μηχανισμών υποστήριξης των ΑΠΕ.  Στο workshop συμμετείχαν το ΥΠΕΚΑ, η Γεν. Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν, η Task Force, το Ecofys, η ΡΑΕ, ο ΛΑΓΗΕ καθώς και σημαντικοί παράγοντες του κλάδου ενέργειας των χωρών της Γερμανίας, Ιταλίας, Σουηδίας, Κύπρου και Μ. Βρετανίας.  Στην ομιλία του ο κος Λουμάκης ανέφερε:

 

1. Το Τέλος ΕΤΜΕΑΡ ως εργαλείο εξυπηρέτησης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) παρουσιάζει εκ γενετής σχεδιαστικό πρόβλημα και δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μεγάλες διεισδύσεις ΑΠΕ ακόμη και μετά την κατάργηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΑΜΚ) και του Κανόνα του 30%.  Οι αυξανόμενες διεισδύσεις ΑΠΕ ειδικά πάνω από ένα επίπεδο, μειώνουν-μηδενίζουν λογιστικά τις χονδρεμπορικές τιμές ρεύματος (κανιβαλισμός τιμών χονδρικής αποκαλείται διεθνώς) εκτοξεύοντας έτσι στρεβλά ολοένα και υψηλότερα το ΕΤΜΕΑΡ που καλείται να καλύψει την διαφορά για την αποζημίωση των ΑΠΕ, χωρίς όμως ισόποσα να μειώνεται η χρέωση στον καταναλωτή για την συμβατική ηλεκτροπαραγωγή που αποφεύχθηκε (ανταγωνιστικό σκέλος λογαριασμών) λόγω των ΑΠΕ.  Έτσι λ.χ. και για να γίνει πιο γλαφυρά αντιληπτό το πρόβλημα, σε ώρες κατανομής ΑΠΕ 100% θα προέκυπταν μηδενικές χονδρεμπορικές τιμές για την συμβατική ενέργεια ακόμη και υπό συνθήκες θέσπισης του ελάχιστου εσόδου του Μεσοσταθμικού Μεταβλητού Κόστους Συμβατικών Θερμικών Μονάδων (ΜΜΚΣΘΜ ν. 4152/2013) και συνεπώς θα προέκυπτε εκ νέου ανάγκη για υψηλό στρεβλό ΕΤΜΕΑΡ, ενώ ταυτόχρονα στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών θα συνέχιζε να χρεώνεται κανονικά το ανταγωνιστικό σκέλος ρεύματος χωρίς προϊοντικό όμως αντίκρισμα (ρεύμα από συμβατικές πηγές) αλλά με μόνο προορισμό την επιδότηση της Προμήθειας.  Το σχεδιαστικό αυτό πρόβλημα είναι απολύτως γνωστό στην Κομισιόν, ο εκπρόσωπος της οποίας ωστόσο, στο διάλογο που ακολούθησε, ομολόγησε πως επί του παρόντος δυστυχώς δεν υφίσταται λύση.  

 

2. Το επιπλέον παράδοξο στις ανωτέρω συνθήκες (100% ΑΠΕ) θα ήταν η συνέχιση του χαρακτηρισμού του πραγματικού κόστους του ρεύματος ως Τέλους (ΕΤΜΕΑΡ) ή πολύ χειρότερα Φόρου. Με άλλα λόγια ενώ δια των ΑΠΕ θα καταργούσαμε τις συμβατικές πηγές, χωρίς να μειώνουμε το ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών θα αυξάναμε ρυθμιζόμενα συνεχώς το ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο και θα σήκωνε όλο το βάρος της χονδρεμπορικής αγοράς.  Δηλαδή όλη η χονδρεμπορική αγορά θα κατέληγε σε Φόρο, κάτι που είναι ακραία παράδοξο!.  Το ηλεκτρικό ρεύμα είναι σε κάθε περίπτωση ενιαίο, ομογενές και αδιαίρετο μίγμα από συμβατικές ή ΑΠΕ πηγές αναλόγως τις ανάγκες και την διαθεσιμότητα μονάδων και η συνέχιση του λογιστικού διαχωρισμού του κόστους παραγωγής του μέσω χωριστού Ειδικού Τέλους ΑΠΕ δεν οδηγεί απολύτως πουθενά και πολύ περισσότερο δεν οδηγεί σε μέλλον με υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, που υποτίθεται πως όλοι στην ΕΕ θέλουμε.  Σε φυσικούς όρους ηλεκτρικό ρεύμα σημαίνει κίνηση των ίδιων ηλεκτρονίων στα σύρματα του δικτύου και την κίνηση (ώθηση) αυτή κάθε στιγμή από κοινού και αδιαίρετα την επιτυγχάνουν όλες οι συμμετέχουσες κάθε φορά πηγές προφανώς με ποικίλο αντίτιμο.  Υπό το φως της φυσικής αυτής έννοιας της ηλεκτροπαραγωγής αλλά και των προβλημάτων του κανιβαλισμού των χονδρεμπορικών τιμών που πραγματικά υφίσταται και αναγνωρίζεται από την Κομισιόν ως, προς το παρόν τουλάχιστον, άλυτο, η έννοια του χωριστού Τέλους ΑΠΕ ή πολύ χειρότερα του Φόρου υπέρ ΑΠΕ δεν έχει καμία απολύτως λογική.  

 

3. Μέσω του Target Model δύναται να αδρανοποιηθεί εν μέρει το πρόβλημα και συγκεκριμένα για τα νέα κάθε φορά έργα ΑΠΕ άνω των 10 MW που θα εντάσσονται απευθείας στην αγορά, οπότε μέσω προσφορών κατανομής θα συνδιαμορφώνουν την χονδρεμπορική τιμή (ΟΤΣ) και δεν θα την απομειώνουν τεχνητά (κανιβαλισμός τιμών χονδρικής).  Αυτό όμως δεν καλύπτει το σύνολο των νέων έργων ΑΠΕ που πρόκειται να ενταχθούν στον δρόμο προς ακόμη υψηλότερες διεισδύσεις ανανεώσιμων, αφού σημαντικός όγκος νέων έργων αναμένεται να συνεχίσει να απευθύνεται στο φάσμα ισχύος μέχρι τα 10 MW.  Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο πως το πρόβλημα αυτό δεν επιλύεται ούτε από το feed in premium μοντέλο, ούτε από τους ανταγωνιστικούς σε όρους αποζημίωσης διαγωνισμούς-δημοπρατήσεις (auctions) νέας ισχύος ΑΠΕ όπως προβλέπουν οι Κατευθυντήριες Γραμμές της Κομισιόν, ούτε και από κανένα άλλο μοντέλο όπως στήριξη μέσω ποσοστώσεων, πράσινων πιστοποιητικών κλπ.  

 

4. Μοναδική (τουλάχιστον στο workshop) περίπτωση αποφυγής του αδιεξόδου αυτού (κανιβαλισμού τιμών χονδρικής) αποτελεί το μοντέλο λειτουργίας της Σουηδίας όπου η χρέωση της ηλεκτρικής ενέργειας από την Προμήθεια στους καταναλωτές αφορά μία ενιαία τιμή και όχι δύο διαφορετικά και ασταθή τμήματα όπως στην χώρα μας (δηλαδή χωριστά ανταγωνιστικό σκέλος και χωριστά το ΕΤΜΕΑΡ).  Στην Σουηδία για την στήριξη των ΑΠΕ εφαρμόζεται το μοντέλο των Πράσινων Πιστοποιητικών, δηλαδή η Προμήθεια υποχρεώνεται να αγοράζει διαγωνιστικά βάσει ποσοστώσεων τις εγγυήσεις προέλευσης των παραγωγών ΑΠΕ, μηχανισμός που αποτελεί τον τρόπο της εκεί πρόσθετης υποστήριξης τους.  Το κόστος αυτό ωστόσο δεν το χρεώνει η Προμήθεια χωριστά μέσω ειδικού Τέλους (π.χ. ΕΤΜΕΑΡ) στους καταναλωτές, αλλά το ενσωματώνει στην μοναδιαία προς αυτούς ανταγωνιστική χρέωση ρεύματος.  Έτσι ο κανιβαλισμός της χονδρεμπορικής τιμής λόγω διείσδυσης ΑΠΕ που και εκεί αντίστοιχα υφίσταται, δεν επηρεάζει τον καταναλωτή ούτε και συκοφαντεί τις ΑΠΕ.  Η Προμήθεια δηλαδή αυτό που ως συμβατικό κόστος γλυτώνει μέσω του κανιβαλισμού χονδρικών τιμών, το χρησιμοποιεί για να αντισταθμίσει το κόστος της στήριξης των ΑΠΕ, δηλαδή της πρόσθετης αποζημίωσης μέσω των Πράσινων Πιστοποιητικών που αποπληρώνει.  

 

5. Κατ’ αντιστοιχία με το παράδειγμα της Σουηδίας, στη χώρα μας θα μπορούσε το αναλογούν ΕΤΜΕΑΡ δυναμικά (δηλαδή ανά περίοδο κατανομής) να υπολογίζεται-εκκαθαρίζεται από τον Διαχειριστή, να χρεώνεται ταυτόχρονα στους Προμηθευτές για την ενέργεια που αντλούν (παράλληλα δηλαδή με την συμβατική) και εν συνεχεία οι Προμηθευτές, κάνοντας τους δικούς τους επιχειρηματικούς υπολογισμούς, να διαρθρώνουν μία μοναδική χρέωση ενέργειας ανά KWh προς τον καταναλωτή, που θα περιλαμβάνει δηλαδή ενιαία το μίγμα συμβατικών και ΑΠΕ.

 

6. Σε ότι αφορά τέλος τα Φ/Β στην χώρα μας ο εθνικός στόχος του 2020 έχει καλυφθεί και τα FIT (Feed-in-Tariffs) σταματούν (τουλάχιστον όπως τα γνωρίσαμε μέχρι σήμερα) για τα νέα Φ/Β έργα που θα συνδεθούν από 1/1/15.  Η αμοιβή των νέων έργων αυτών θα βασίζεται στο Feed in Premium μοντέλο, το οποίο έχει νομοθετηθεί ήδη από το 2009 με τον ν. 3734 και έχει αφομοιωθεί ως προοπτική από τους εν δυνάμει νέους μετά την 1/1/15 επενδυτές.  Συνεπώς επί της αρχής τα Φ/Β βρίσκονται από καιρό σε ευθυγράμμιση με το νέο πλαίσιο Κατευθυντήριων Γραμμών της ΕΕ, το οποίο εγγράφως στην παρουσίαση του ο εκπρόσωπος της Κομισιόν ξεκαθάρισε πως αφορά αποκλειστικά και μόνο τα νέα κάθε φορά έργα ΑΠΕ.  Αυτό που απομένει, είναι να οριστικοποιηθούν οι αναγκαίες επιπλέον προσαρμογές στην εθνική νομοθεσία ανά κατηγορία ισχύος νέων έργων, όπως επιτάσσουν οι Κατευθυντήριες Γραμμές και βεβαίως να μην υπάρξουν αντίθετες «προσωρινού» χαρακτήρα ρυθμίσεις.

 

7. Ως προς τον στόχο ΑΠΕ του 2030 ο ΣΠΕΦ ήταν σύμφωνος με τον μη έξωθεν δεσμευτικό σε εθνικό επίπεδο χαρακτήρα του, αφού στην ΕΕ λόγω της οικονομικής κρίσης παρουσιάζονται ακραίες αποκλίσεις εθνικών προτεραιοτήτων, που επιβάλλουν την στοχοθέτηση και λήψη αποφάσεων τοπικά αλλά πάντα στο πλαίσιο τεκμηριωμένου και ευσταθούς ενεργειακού σχεδιασμού.  Επιπλέον η συρρίκνωση της ζήτησης για ενέργεια μέσω και του ενδεικτικού στόχου για εξοικονόμηση 27% το 2030 ως προς τα επίπεδα κατανάλωσης του 1990, δημιουργεί επιπλέον εγκράτεια ως προς την πραγματική πρόσθετη εγκατεστημένη ισχύ που συλλήβδην απαιτείται.

Συνάντηση εργασίας ΣΠΕΦ με Το Ποτάμι

Την Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014 πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας του ΣΠΕΦ με στελέχη του Τομέα Ενέργειας από Το Ποτάμι.  Συγκεκριμένα, Το Ποτάμι εκπροσώπησαν οι κ.κ. Δ. Σαραντόπουλος και Γ. Μπάλλας ενώ από τον ΣΠΕΦ παραβρέθηκαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Ε. Δοντάς – Μέλος Δ.Σ. και Γ. Δρόσος – Μέλος Δ.Σ.

Στην συνάντηση εργασίας που διήρκεσε πάνω από δυόμισι ώρες και αποτέλεσε πρωτοβουλία του Ποταμιού στα πλαίσια της ενεργού διαβούλευσης του με οργανωμένους σε θέσεις και εκπροσώπηση φορείς της κοινωνίας, παρασχέθηκε στον ΣΠΕΦ η ευκαιρία με τεχνοκρατικά τεκμηριωμένο τρόπο να αναλύσει τις απόψεις του για το σύνολο της αγοράς ηλεκτρισμού της χώρας μας.  Έχοντας αμφότερες οι πλευρές άριστη εικόνα των προκλήσεων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και των μεταρρυθμίσεων που έχουν συντελεσθεί στον χώρο τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον εστιάστηκε αφενός στο να μην υπάρχουν πισωγυρίσματα ή αστοχίες προς βρώσιν μεμονωμένων ομάδων ή συμφερόντων σε βάρος των υπολοίπων συμμετεχόντων στην αγορά και αφετέρου στο να προχωρήσουν περαιτέρω δράσεις πραγματικής ομαλοποίησης, συμμετρίας και ευστάθειας της αγοράς με μακροπρόθεσμο ορίζοντα για όλους.

Στ. Λουμάκης: Να βλέπουμε τις ΑΠΕ με τα δεδομένα του μέλλοντος

Σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με θέμα την στρατηγική για τις ΑΠΕ συμμετείχε την Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2014 ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) κος Στέλιος Λουμάκης στα πλαίσια του Συνεδρίου του ΙΕΝΕ «Ενέργεια και Ανάπτυξη 2014».  Στην ομιλία του ο κος Λουμάκης καταρχήν ανέφερε πως δεν έχει νόημα να μιλούμε για το μέλλον των ΑΠΕ με ρητορική παρελθόντος, ωσάν να βρισκόμαστε δηλαδή σε προηγούμενες δεκαετίες, υποβαθμίζοντας έτσι αφενός τα όσα (5 GW) με κόπο έχουν επιτευχθεί και αφετέρου να στρουθοκαμηλίζουμε για όλα όσα έπρεπε να αποφύγουμε.  Έχει επίσης πολύ μεγάλη σημασία, αντικρίζοντας το ισχυρό παρόν των ΑΠΕ όπως διαμορφώνεται σήμερα σε όρους εγκατεστημένης ισχύος και πάντοτε για τα δεδομένα της χώρας, να απαντάει η στρατηγική μας για το μέλλον επιτυχώς στις προκλήσεις που έρχονται.  Μέλλον και προκλήσεις που δεν είναι μόνο εθνική υπόθεση, αφού η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση χαράζει σαφή όρια για το πώς θα πορευτούμε από εδώ και πέρα στις ΑΠΕ.  Επίσης η θέση στον δημόσιο διάλογο επιστημονικών-επιχειρηματικών ηλεκτροπαραγωγικών συνδέσμων δεν μπορεί να εξαντλείται μόνο στο αυτονόητο φιλοπεριβαλλοντικό τους αποτύπωμα, αφού η πτυχή αυτή εκπροσωπείται ήδη επιτυχώς και αμιγώς από τις αρμόδιες περιβαλλοντικές οργανώσεις.  Για τον λόγο αυτό κύριο μέλημα επιστημονικών και επιχειρηματικών συνδέσμων όπως ο ΣΠΕΦ είναι το πως βιώσιμα εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου και χωρίς παγίδες, μπορούν οι ανανεώσιμες περαιτέρω να αναπτυχθούν με ασφάλεια για τους επενδυτές και φυσικά τους καταναλωτές.   

Σήμερα λοιπόν στην ΕΕ υφίσταται για το 2030 νέος μη δεσμευτικός σε εθνικό επίπεδο στόχος για 27% διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα, ενώ για πρώτη φορά τίθεται έστω μη δεσμευτικά ποσόστωση για την εξοικονόμηση ενέργειας στο 27% ως προς τα επίπεδα του 1990. Αν και το ποσοστό εξοικονόμησης αυτό αφορά συνολικά την χρήση κάθε μορφής ενέργειας και όχι μόνο την ηλεκτρική, προκύπτει παρ’ όλα αυτά αίσθημα εγκράτειας στο πόσο η ζήτηση για ηλεκτρισμό μπορεί να ανακάμψει-αυξηθεί μελλοντικά.  Με άλλα λόγια μεγάλο κομμάτι της επίτευξης του νέου στόχου ΑΠΕ πιθανόν να προέλθει από την πτυχή της μείωσης της κατανάλωσης και όχι από αυτήν της επέκτασης της εγκατεστημένης ισχύος. 

Η ΕΕ επίσης μέσω των κατευθυντήριων γραμμών καθόρισε επαρκώς το πλαίσιο των κινήτρων αποζημίωσης που στο εξής για τα νέα έργα ΑΠΕ μπορούν να προσφέρονται, εγκαταλείποντας σταδιακά το σύστημα των ταριφών με διαφορετικό όμως τρόπο ανά τεχνολογία και μέγεθος.  Για τα νέα λοιπόν κάθε φορά Φ/Β έργα το σύστημα ταρίφας δεν μπορεί να υφίσταται σε μονάδες άνω του 1 MW, η αποζημίωση των οποίων θα πρέπει να προκύπτει από πλήρως ανταγωνιστικές διαδικασίες.  Μοντέλο Feed in Premium (κυμαινόμενες δηλαδή ταρίφες με βάση την χονδρεμπορική τιμή της αγοράς όπως π.χ. προβλέπει ήδη ο ν. 3734/2009 για τις νέες μονάδες που θα συνδεθούν μετά την 1/1/15) επιτρέπεται να εφαρμόζεται σε νέα έργα μεγέθους 500kW – 1 ΜW, ενώ σταθερές ταρίφες δύναται να υπάρχουν μόνο σε μικρά Φ/Β έργα κάτω των 500kW.

Παράλληλα η ΕΕ μέσω του Target Model για την χονδρεμπορική αγορά που προωθείται και στην χώρα μας, ζητεί οι νέες κάθε φορά εγκαταστάσεις ΑΠΕ μεγέθους άνω των 10 MW (δηλαδή για μονάδες που συνδέονται απευθείας στο σύστημα Υψηλής Τάσης και άρα υφίσταται τεχνικά η δυνατότητα on-line ελέγχου της λειτουργίας και των εντάξεων-απεντάξεων τους από τον διαχειριστή βάσει προσφορών) να εντάσσονται στην ανταγωνιστική αγορά μαζί με τις κατανεμόμενες συμβατικές.  Η εξέλιξη αυτή αλλάζει πλήρως την κρατούσα φιλοσοφία για το οικονομικό μέλλον των νέων ανανεώσιμων, αφού οι εν δυνάμει επενδυτές θα πρέπει πλέον να σταθμίζουν σειρά από παραμέτρους της χονδρεμπορικής αγοράς πριν την λήψη της οριστικής επενδυτικής τους απόφασης, αναλαμβάνοντας φυσιολογικά και τον αναλογούντα ρυθμιστικό κίνδυνο που δημιουργείται.  Παραπλεύρως η εξέλιξη αυτή θα αδρανοποιήσει το σχεδιαστικό πρόβλημα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, ο οποίος ως έχει είναι αδύνατο να υποδεχθεί και να λειτουργήσει υπό συνθήκες μεγάλης διεισδύσεις ανανεώσιμων. 

Σύμφωνα με την υφιστάμενη λογιστική φιλοσοφία της λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ αν κάποια στιγμή στο μέλλον είχαμε μόνο ΑΠΕ στο σύστημα (δηλαδή διείσδυση ανανεώσιμων 100%), ακόμη και το ΜΜΚΣΘΜ (Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος Συμβατικών Θερμικών Μονάδων) ως μέτρο βάσης θα αποτύγχανε και μαζί με τις ΟΤΣ και ΟΤΑ θα μηδενιζόταν, επαναφέροντας έτσι σε πολύ μεγαλύτερη μάλιστα ένταση τις ακραίες στρεβλώσεις του παρελθόντος.  Κατάληξη του παραδόξου αυτού θα ήταν η υπερδιόγκωση του ΕΤΜΕΑΡ, η δυσφήμιση των ΑΠΕ και η άκρατη επιδότηση της Προμήθειας που θα συνέχιζε να εισπράττει το ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών από τους καταναλωτές, χωρίς να υπάρχει όμως γι’ αυτό κανένα προϊοντικό αντίκρισμα και κόστος.  Αντίθετα όλο το προϊοντικό κόστος κάλυψης της ζήτησης του παραδείγματος θα έπρεπε να καλυφθεί από το στρεβλά υπερδιογκούμενο ΕΤΜΕΑΡ, το οποίον συν τοις άλλοις νομικά λογίζεται ως Τέλος και όχι ως κόστος ρεύματος όπως πραγματικά είναι.  Ακόμη πιο παράδοξη θα καταστεί η κατάσταση αν το ΕΤΜΕΑΡ χαρακτηρισθεί από το ΣτΕ ως Φόρος, αφού για συνθήκες διείσδυσης ΑΠΕ 100% αυτό θα σήμαινε πως όλη η ηλεκτροπαραγωγή της χώρας αποτελεί Φόρο. 

 

Η σχεδιαστική λοιπόν αδυναμία της λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, που ως έχει εξ’ ορισμού δεν μπορεί να παρακολουθήσει μεγάλες διεισδύσεις ανανεώσιμων, απαντάται επ’ «ευκαιρία» του target model από το target model.  Απομένει να φανεί βεβαίως το πως θα διασφαλισθεί η προτεραιότητα έγχυσης των νέων ΑΠΕ μέσα από το μοντέλο αυτό και βεβαίως το πόσο η εξέλιξη των στοχαστικών ιδιαίτερα ανανεώσιμων τεχνολογιών θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην πρόκληση.  Σε κάθε περίπτωση υπό τις διαμορφούμενες αυτές συνθήκες η ανταγωνιστικότητα της εκάστοτε τεχνολογίας θα είναι εκείνη που θα πρέπει να προσδώσει ασφάλεια στον επενδυτή και όχι οι μηχανισμοί της Πολιτείας.  Η Πολιτεία οφείλει ωστόσο να απαλείψει αλλά και να αποφύγει στο μέλλον κάθε στρέβλωση που θα συγκαλύπτει κόστος ή επιδότηση υπέρ των ορυκτών καυσίμων, άλλως ο «αγώνας» των ΑΠΕ δεν θα έχει νόημα.

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.