(210) 6854035

Δελτία Τύπου (527)

Προσφυγή στο ΣτΕ για τη ΣΗΘΥΑ

 
Αθήνα 12/06/2012
Προς:        Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Υπ’ όψη:    Υπουργού κ. Γρ. Τσάλτα
Κοιν:          Γενικό Γραμματέα κ. Κων. Μαθιουδάκη

Θέμα:       Προσφυγή στο ΣτΕ για τη ΣΗΘΥΑ


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με την από 18.05.2012 επιστολή μας (η οποία και έλαβε από το γραφείο σας τον αρ. πρ. 2456/18.05.12) σας αποστείλαμε αντίγραφο της αίτησης ακύρωσης που κατέθεσε  ο Σύνδεσμός μας την 11η Μαΐου 2012 ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας κατά της υπ’ αρ. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749  (ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012) απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής περί καθορισμού των λεπτομερειών της μεθόδου υπολογισμού της ηλεκτρικής ενέργειας από συμπαραγωγή και της αποδοτικότητας συμπαραγωγής και ρύθμιση θεμάτων σχετικών με την αδειοδότηση των Μονάδων παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Συμπαραγωγή και Συμπαραγωγή Υψηλής Αποδοτικότητας και τη συμμετοχή τους στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας και το Σύστημα Εγγυημένων Τιμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ καθώς και την αποζημίωση αυτών.

Δια της παρούσας επιστολής και δεδομένου ότι εκκρεμεί η εκδίκαση της ανωτέρω προσφυγής, καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Σας όπως απέχει από την εφαρμογή της προσβαλλομένης ή/και την έκδοση ή διενέργεια πράξεων προς εφαρμογή.

Κύριε Υπουργέ,

Η Χώρα μας βιώνει πρωτοφανείς οικονομικές συγκυρίες. σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας κινδυνεύει με κατάρρευση. Τα μέγιστα θιγόμενοι από την παρούσα συγκυρία είναι οι παραγωγοί ΑΠΕ όπου και παραμένουν παντελώς απλήρωτοι και μάλιστα σε καθεστώς υπερημερίας για τρίτο συνεχόμενο μήνα, όπως επανειλημμένα αλλά και με κοινές επιστολές των φορέων ΑΠΕ σας έχουμε ενημερώσει. 

Οι παραγωγοί ΑΠΕ όπως γνωρίζετε πληρώνονται αποκλειστικά από τον ΛΑΓΗΕ και οι πληρωμές τους αυτές συναρτώνται σχεδόν απόλυτα με την «υγεία» του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του Λειτουργού.  Στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρισμού αλλά και παραλείψεις και ολιγωρίες του παρελθόντος κατέστησαν τον λογαριασμό αυτό προβληματικό,  με αποτέλεσμα όπως σας έχει επισημανθεί την επικείμενη πτώχευση των παραγωγών ΑΠΕ αφού δεν δύνανται πλέον να εξυπηρετήσουν τα δάνεια και τις άλλες υποχρεώσεις τους υπό το αφερέγγυο αυτό καθεστώς των πληρωμών  του Λειτουργού.

Υπό το φως αυτό είναι αδιανόητη οποιαδήποτε ενδεχόμενη πράξη ή ενέργεια του Υπουργείου μιας υπηρεσιακής Κυβέρνησης –πριν την εκδίκαση της προσφυγής- η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την αποζημίωση των μονάδων ΣΗΘΥΑ (για την λειτουργία των οποίων γίνεται χρήση ορυκτών καυσίμων) με το σύστημα των εγγυημένων τιμών (Feed In Tariffs) και μάλιστα χωρίς κανέναν οικονομικό προγραμματισμό όσον αφορά τις επιπτώσεις επί του προβληματικού Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ.  Σε μια τέτοια περίπτωση, γνωρίζετε πολύ καλά ότι θα διογκωθεί περαιτέρω υπέρμετρα (κατά τουλάχιστον €120εκ ετησίως) το ήδη τεράστιο έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ, γεγονός που με τη σειρά του θα επιταχύνει μετά βεβαιότητας  την κατάρρευση του ηλεκτρικού συστήματος.

Με τη βεβαιότητα της από πλευράς σας πλήρους κατανόησης της κρισιμότητας του ζητήματος, παραμένουμε στη διάθεσή σας.



Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση,

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας  

Εντός της εβδομάδας οι πρώτες προσφυγές κατά του ΛΑΓΗΕ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΠΕΦ: Εντός της εβδομάδας οι πρώτες προσφυγές κατά του ΛΑΓΗΕ

Εντός της εβδομάδας αναμένονται οι πρώτες προσφυγές ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά κατά του ΛΑΓΗΕ ενώπιον της ΡΑΕ στα πλαίσια του ν. 4001/2011.

Ηλεκτροπαραγωγοί από φωτοβολταϊκά, κάνοντας χρήση των διατάξεων του ν. 4001 και των ειδικών αρμοδιοτήτων «διαιτησίας» της ΡΑΕ στα πλαίσια επίσημων προσφυγών που κατατίθενται ενώπιον της, θα προχωρήσουν στην κατάθεση καταγγελιών κατά του ΛΑΓΗΕ λόγω της στάσης πληρωμών που έχει μονομερώς επιβάλλει και φθάνει πλέον σε υπερημερία τους τρεις μήνες, ενώ θα ζητήσουν και την λήψη προσωρινών (ασφαλιστικών μέτρων) κατά του Λειτουργού με στόχο την άμεση εκταμίευση μέρους των υπερήμερων οφειλών αυτών.  

Όπως επανειλημμένα ο ΣΠΕΦ έχει επισημάνει, οι ηλεκτροπαραγωγοί από Φ/Β του διασυνδεδεμένου συστήματος που υπάγονται στον ΛΑΓΗΕ για την αποπληρωμή της παραγωγής τους, βιώνουν μια άνευ προηγουμένου άνιση και άδικη μεταχείριση η οποία και τους οδηγεί στην οικονομική εξόντωση.  Ο ΛΑΓΗΕ επιτρέποντας ή εφαρμόζοντας μια σειρά από εσφαλμένες ρυθμίσεις, όπως ο οικονομικός αυτό-συμψηφισμός της ΔΕΗ ως Προμηθευτή και Παραγωγού από τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά και η καθυστέρηση είσπραξης ροών από τον ΑΔΜΗΕ που αποκλειστικά αφορούν τις ΑΠΕ (π.χ. τέλος ΕΤΜΕΑΡ), «κατάφερε» το σύνολο των προβλημάτων ρευστότητας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ακόμη και τα «φέσια» από Energa και Hellaspower) να τα επιφορτίζονται οι ΑΠΕ του ηπειρωτικού συστήματος. Σε αυτήν ακριβώς την αιτία οφείλεται το γεγονός ότι οι ΑΠΕ αυτές  έχουν να πληρωθούν από τον Ιανουάριο την στιγμή που στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (υπάγονται στον ΔΕΔΔΗΕ) οι αντίστοιχοι παραγωγοί έχουν εξοφληθεί και για τον Μάρτιο.  

Οι ηλεκτροπαραγωγοί από Φ/Β μη διαθέτοντας απολύτως κανένα άλλο έσοδο από άλλη πηγή για την κάλυψη των υποχρεώσεων τους, σε αντίθεση με την συμβατική ηλεκτροπαραγωγή (από φυσικό αέριο) που αν και υπάγεται επίσης στον προβληματικό ΛΑΓΗΕ εισπράττει ωστόσο και από τον ΑΔΜΗΕ εγκαίρως χρήματα που αφορούν τις αποκλίσεις του ΗΕΠ (Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού), τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) αλλά και τον ΜΜΚ (Μηχανισμό Μεταβλητού Κόστους) καλύπτοντας έτσι σημαντικό μέρος των εξόδων τους, θα προβούν σε ότι απαιτείται για την διασφάλιση και είσπραξη των οφειλόμενων.  

Ωστόσο, υπό τις παρούσες συνθήκες οξύτατης οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα, είναι απολύτως ανεξήγητο να στραγγαλίζεται η εγχώρια παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ η οποία και προσφέρει πολύτιμο «πράσινο» προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας μη εξάγοντας παράλληλα ούτε ένα ευρώ στο εξωτερικό για την λειτουργία της σε αγορές καύσιμων πρώτων υλών αδυνατίζοντας έτσι εν τέλει την εθνική οικονομία.   

Προσφυγή ΣΠΕΦ στο ΣτΕ για την ΣΗΘΥΑ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Προσφυγή ΣΠΕΦ στο ΣτΕ για την ΣΗΘΥΑ

Ο ΣΠΕΦ προασπίζοντας τόσο τη βιωσιμότητα του κλάδου των Φωτοβολταϊκών όσο και τα συμφέροντα των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ζητώντας την ακύρωση της  υπ’ αρ. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Με την εν λόγω Απόφαση  υποβιβάζεται σημαντικά το επίπεδο των απαιτήσεων που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να δύναται να  χαρακτηριστεί μια  μονάδα  ως ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης), η ισχύς των οποίων θα απορροφάται κατά προτεραιότητα και η παραγόμενη ενέργειά τους θα αμείβεται με εγγυημένη τιμή (FIT).
 
Με την εφαρμογή αυτής της Αποφάσεως θα επιβαρυνθεί κατά τρόπο υπέρμετρο ο ήδη ελλειμματικός ειδικός λογαριασμός για τις ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, γεγονός που αφενός θα δημιουργήσει περαιτέρω καθυστερήσεις στις πληρωμές των εκατοντάδων παραγωγών ΑΠΕ (οι οποίοι ήδη με τις μέχρι σήμερα καθυστερήσεις έχουν οδηγηθεί σε οικονομική ασφυξία) και αφετέρου θα οδηγήσει σε υπέρμετρη αύξηση του Ειδικού Τέλους ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων - πρώην Τέλος ΑΠΕ) επιβαρύνοντας περαιτέρω τα οικονομικά των νοικοκυριών.

Επισημαίνεται τέλος ότι ο ΣΠΕΦ είχε  αντιδράσει σφοδρότατα το περασμένο καλοκαίρι, οπότε και ψηφίστηκε η  τροπολογία (Άρθρο 197 του Ν.4001/2011) με την οποία δόθηκε προτεραιότητα κατά την κατανομή του Φορτίου σε μονάδες ΣΗΘΥΑ ανεξαρτήτως εγκατεστημένης ισχύος και την τιμολόγησή τους με εγγυημένη τιμή  παρ’ ότι η λειτουργία τους στηρίζεται στην χρήση ορυκτών καυσίμων (εισαγόμενου φυσικού αερίου).

Κωδικοποίηση των θέσεων του ΣΠΕΦ για την αγορά ηλεκτρισμού

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Κωδικοποίηση των θέσεων του ΣΠΕΦ για την αγορά ηλεκτρισμού


1.    Άμεση δανειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ και της ΔΕΗ με το σύνολο των κεφαλαίων που απαιτούνται ώστε να καλυφθούν πλήρως οι επισφάλειες που προέκυψαν από την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος και που απειλούν με «ντόμινο» κατάρρευσης το σύνολο της ηλεκτροπαραγωγής. Διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής σταθερότητας (EFSF) μέσω του ελληνικού ΜΧΣ για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος, κατά τα πρότυπα της επανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος.

2.    Διερεύνηση της δυνατότητας παροχής εγγυήσεων από τον Μηχανισμό για τις πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ ώστε να αντισταθμιστεί το countryrisk.  

3.    Για την μη περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης με την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος, άμεση απόσυρση του ΕΕΤΗΔΕ από αυτούς ώστε οι καταναλωτές να επανέλθουν ξανά στους τακτικούς ρυθμούς εξόφλησης των λογαριασμών τους προς την ΔΕΗ.

4.    Ευρύτερη αναθεώρηση της φορολογικής πολιτικής στον ηλεκτρισμό με μετατόπιση του φορολογικού βάρους από την κατανάλωση ενέργειας γενικά, στην κατανάλωση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα με στόχο την ενίσχυση του πράσινου ισοζυγίου και των ΑΠΕ που απεξαρτούν ενεργειακά την χώρα από εισαγωγές αφού για πάνω από 25 χρόνια δεν καταναλώνουν καμία καύσιμη εισαγόμενη πρώτη ύλη.  

5.    Απελευθέρωση της αγοράς λιανικής (Προμήθεια) μόνο στη βάση ύπαρξης πραγματικών εγγυήσεων για το σύνολο της απορροφώμενης ενέργειας ώστε να αποκλειστούν νέες οικονομικές καταρρεύσεις όπως οι πρόσφατες.

6.    Ενίσχυση των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β με χαμηλότοκα κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες έως ότου εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση με τις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ (πρώην ΔΔΝ/ΔΕΗ).  Τα υψηλά τοκοχρεολύσια (65% του τζίρου των επιχειρήσεων) και ο ΦΠΑ (13%) δεν αφήνουν κανένα περιθώριο στις επιχειρήσεις του κλάδου για απόσβεση των κραδασμών στις πληρωμές.  Υπενθυμίζεται πως η φορολογική και η ασφαλιστική ενημερότητα αποτελούν απαρέγκλιτες προϋποθέσεις συμμετοχής στο σύστημα πληρωμών του διαχειριστή.

7.    Είσπραξη του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) από τον ΛΑΓΗΕ απευθείας από την προμήθεια, χωρίς δηλαδή την παρεμβολή του ΑΔΜΗΕ όπως ισχύει σήμερα και που έχει ως αποτέλεσμα την πιθανή διακράτηση και διοχέτευση του προς άλλες ανάγκες άσχετες με τις ΑΠΕ.  Δεν υπάρχει καμία λογική η ΔΕΗ (ως προμηθευτής) που εισπράττει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ από τον καταναλωτή, να το αποδίδει στον ΑΔΜΗΕ (που δεν έχει σχέση με τις πληρωμές των ΑΠΕ) για να το αποδώσει εν συνεχεία εκείνος τελικά στον ΛΑΓΗΕ.  

8.    Μέσω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών να διασφαλιστεί ότι αναπτυξιακά χαμηλότοκα δάνεια θα δοθούν προς τις επιχειρήσεις ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β ώστε να μην ανασταλεί η δυναμική ανάπτυξης τους εντός βεβαίως του πλαισίου των εθνικών μας στόχων 20-20-20.

9.    Άμεση ανάκληση όλων των ληξιπρόθεσμων αδειών και όρων σύνδεσης ΔΕΗ ώστε να προκύψει ηλεκτρικός χώρος για νέους παίκτες στην ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β.  Έτσι θα μειωθεί σημαντικά και το κόστος των προσφορών σύνδεσης από ΔΕΗ αφού θα αποτυπωθεί η πραγματική εικόνα για τα δίκτυα και τις σοβαρές με δυνατότητα πραγματικής υλοποίησης επενδύσεις.  Επιβολή ρητών αποκλειστικών προθεσμιών στους αρμόδιους υπαλλήλους στα πρότυπα του fasttrack.

10.    Παύση όλων των χαριστικών ρυθμίσεων που δίδονται ακόμη και σιωπηρά προς ομάδες «εν δυνάμει» επενδυτών με κοινωνικά μόνο κριτήρια χωρίς ωστόσο να υλοποιείται τελικά τίποτα.  Θα παύσει έτσι οριστικά το «εμπόριο ελπίδας» που τόσο ακριβά έχει πληρώσει η χώρα και κατά το παρελθόν.

11.    Συνεχής ορθολογική εξέταση των πραγματικών δεδομένων του κλάδου ανά κατηγορία εγκατάστασης δηλαδή χωριστά τα οικιακά από τα επαγγελματικά Φ/Β με στόχο σε κάθε περίπτωση την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της αγοράς.  Ειδικότερα για τα οικιακά Φ/Β επειδή δεν υπάρχει ορισμένο πλαφόν ισχύος - στόχος για το 2020 υφίσταται ο κίνδυνος της πέραν του δέοντος απότομης ανάπτυξης τους.  Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό και με την αφορολόγητη και υψηλή αποζημίωση τους ενδέχεται να απειλήσουν την βιωσιμότητα του προγράμματος.  

12.    Άρση των στρεβλώσεων στην χονδρεμπορική αγορά ρεύματος όπου η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) αποτελεί μέρος μονάχα του κόστους της συμβατικής ενέργειας αφού δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) και ο ΜΜΚ (Μηχανισμός Μεταβλητού Κόστους).  Έτσι αδικούνται οι ΑΠΕ από την τεχνητά υποτιμημένη ΟΤΣ η οποία και μεγιστοποιεί το τέλος ΕΤΜΕΑΡ (διαφορά FIT– ΟΤΣ).

13.    Πλήρης αποτύπωση του αποφευγόμενου κόστους ενέργειας λόγω της αιχμιακής λειτουργίας των Φ/Β και της συνεπαγόμενης συγκράτησης της ΟΤΣ.  Δυστυχώς ωστόσο σήμερα αυτή η ωφέλεια δεν αποτυπώνεται στο σύνολο της από τον ΛΑΓΗΕ λόγω ότι τα Φ/Β δεν συμμετέχουν στον ΗΕΠ. Μελέτη του ΑΠΘ προσδιόρισε το όφελος αυτό στα 3,395 ευρώ / MWhδηλαδή εξοικονόμηση 170 εκατ. ευρώ για το σύνολο της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα.   

14.    Ενσωμάτωση του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) στο κόστος ενέργειας ώστε να παύσει η στρεβλή, διακριτή και απευθείας ρυθμιζόμενη χρέωση του.

Δίχως τέλος η ταλαιπωρία με τους όρους σύνδεσης από ΔΕΗ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΣΠΕΦ: Δίχως τέλος η ταλαιπωρία με τους όρους σύνδεσης από ΔΕΗ

Στο χειμαζόμενο οικονομικό τοπίο της χώρας ο κλάδος των ΑΠΕ και ειδικότερα των φωτοβολταϊκών, που είναι ίσως και ο τελευταίος χώρος επενδύσεων και ελπίδας ανάπτυξης που απέμεινε στην χώρα, διέρχεται δυστυχώς μια ακόμη απίστευτη ταλαιπωρία, που αφορά την πρόσβαση των επενδύσεων στα δίκτυα και συγκεκριμένα την έκδοση των προσφορών σύνδεσης από την ΔΕΗ.

Την στιγμή που η Πολιτεία έχει ομολογουμένως καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες για την ελάφρυνση και επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας των Φ/Β μονάδων, δεν συμβαίνει δυστυχώς το ίδιο και με τον διαχειριστή του δικτύου ο οποίος μάλλον κάνει ότι μπορεί για να καθυστερήσει την περαιτέρω έκδοση προσφορών σύνδεσης στους αιτούμενους νέους επενδυτές.  Ο ΣΠΕΦ που στάθηκε πάντοτε αρωγός της εξυγίανσης της διαδικασίας έκδοσης όρων σύνδεσης, με λύπη του διαπιστώνει την ολοένα και μεγαλύτερη απροθυμία της ΔΕΗ να ανακαλέσει παντελώς ανενεργούς από καιρό όρους σύνδεσης που και επίσημα έχουν λήξει, ώστε την θέση τους να πάρουν νέες αιτήσεις.  Έτσι χωρίς το παραμικρό νομικό έρεισμα, διαιωνίζεται τεχνηέντως μέσω σιωπηρών παρατάσεων μια εικονική και κοστοβόρος ασφυξία στα δίκτυα, που άγνωστο ποιους τελικά εξυπηρετεί και που παρακωλύει, ζημιώνει αν όχι αποδιώχνει σοβαρούς επενδυτές από την υγιή ανάπτυξη του κλάδου.  Όπως καταγγέλλουν μέλη του ΣΠΕΦ χαρακτηριστικά, ακόμη και για την αποστολή μιας απλής επιστολής ανάκλησης όρων, η ΔΕΗ χρονοτριβεί ως και δύο μήνες χωρίς κανέναν απολύτως λόγο.  Η κατάσταση αυτή πέραν της κωλυσιεργίας έχει εκτοξεύσει και το κόστος των προσφορών σύνδεσης αφού η ΔΕΗ μη εκκαθαρίζοντας ως οφείλει το αρχείο της, εισηγείται σχεδόν σε κάθε περίπτωση αίτησης νέες πανάκριβες γραμμές διασύνδεσης.   

Ο ΣΠΕΦ καλεί άμεσα την ΔΕΗ να σεβαστεί τους επενδυτές που όλοι ίσοι απέναντι του Νόμου έχουν επακριβώς τα ίδια δικαιώματα.    

Συνέντευξη τύπου Φορέων ΑΠΕ για τα ελλείμματα στην αγορά ηλεκτρισμού

Συνέντευξη τύπου Φορέων ΑΠΕ για τα ελλείμματα στην αγορά ηλεκτρισμού
 

Την Παρασκευή 27 Απριλίου 2012 οι εκπρόσωποι των φορέων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και συγκεκριμένα οι ΕΣΗΑΠΕ, ΕΛΕΤΑΕΝ, ΣΠΕΦ και ΕΣΜΥΕ παραχώρησαν κοινή συνέντευξη τύπου στους δημοσιογράφους για τα πρωτοφανή ελλείμματα (1,5 δις ευρώ) στην αγορά ηλεκτρισμού που οφείλονται κυρίως στην ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών κατανάλωσης ρεύματος από την ΔΕΗ (1,2 δις ευρώ) συνεπεία της καταστροφικής πολιτικής που ακολουθήθηκε με το ΕΕΤΗΔΕ.  Η μετατροπή της ΔΕΗ, ως μοναδικού πλέον προμηθευτή ενέργειας στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, σε φοροεισπράκτορα του Κράτους πρέπει άμεσα να τερματιστεί.  Το "χαράτσι" του ΕΕΤΗΔΕ που επιβλήθηκε και που ως ποσό ισοδυναμούσε με ολόκληρους λογαριασμούς ρεύματος και μάλιστα πολλών μηνών, "γονάτισε" κυριολεκτικά τις εισπράξεις της ΔΕΗ συνεπεία και των ερασιτεχνισμών της Πολιτείας στην ελαστικοποίηση της είσπραξης των λογαριασμών.   Οι επιπλέον ζημιές για ΔΕΗ και ΛΑΓΗΕ από την κατάρρευση των δύο ιδιωτών προμηθευτών ρεύματος (200 εκατ. ευρώ) τον περασμένο Ιανουάριο αλλά και η πρόσφατη στάση πληρωμών Βούλγαρου προμηθευτή (13 εκατ. ευρώ προς ΛΑΓΗΕ) έχουν οδηγήσει την αγορά στα όρια της.  Σε αυτό το ζοφερό τοπίο οι σύνδεσμοι των ΑΠΕ ανέδειξαν την αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας και των χειρισμών της για την κατάσταση αυτή η οποία δυστυχώς βλάπτει δραματικά και τις ΑΠΕ αφού οι ανεξόφλητες οφειλές των Διαχειριστών προς αυτές για την ενέργεια που προμηθεύτηκαν αγγίζουν πλέον το 3μηνο.  Ωστόσο τα ποσά που οφείλονται στις ΑΠΕ για το πρώτο 3μηνο του 2012 (από ΛΑΓΗΕ 162 εκατ. ευρώ) ουδόλως συγκρίνονται με το συνολικό πρόβλημα που όπως αναφέρθηκε αγγίζει το 1,5 δις ευρώ και είναι παντελώς άσχετο με τις ΑΠΕ.  
 

Επισυνάπτεται το εκδοθέν κοινό δελτίο τύπου από τους συμμετέχοντες φορείς.

κάντε κλίκ εδώ για να δείτε το pdf

Το ΕΕΤΗΔΕ ευθύνεται για τα προβλήματα στην αγορά ηλεκτρισμού και όχι οι ΑΠΕ

Αθήνα, 24/4/12
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΠΕΦ: Το ΕΕΤΗΔΕ ευθύνεται για τα προβλήματα στην αγορά ηλεκτρισμού και όχι οι ΑΠΕ

Σε συνέχεια δημοσιευμάτων των τελευταίων ημερών που αναφέρουν τις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά ως υπεύθυνα για την κρίση ρευστότητας στην αγορά ηλεκτρισμού της χώρας, οφείλουμε να επισημάνουμε πως τούτο ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα.
Αντίθετα:
1) οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί των καταναλωτών της ΔΕΗ που φτάνουν τα 1,2 δις ευρώ λόγω ΕΕΤΗΔΕ
2)η ερασιτεχνική απελευθέρωση της λιανικής ρεύματος (βλ. ENERGA, HELLAS POWER κ.α ) που πρόσθεσαν 200 εκ. στο έλλειμα του ΛΑΓΗΕ
3) η ανικανότητα και η απραξία του κράτους να εφαρμόσει τα μέτρα που έλαβε για την οικονομική θωράκιση των ΑΠΕ στο όνομα της ανάπτυξης
Έχουν οδηγήσει την αγορά ηλεκτρισμού σε κατάσταση ασφυξίας καθώς ΟΛΗ η εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή δεν έχει εισπράξει τα «δεδουλευμένα» για τους τρεις τελευταίους μήνες και δεν υπάρχει σχέδιο ή απάντηση για το πότε θα τα εισπράξει.

Αναλυτικότερα:

- Οι συνολικές ληξιπρόθεσμες αλλά και ενήμερες μαζί οφειλές του ΛΑΓΗΕ προς τις ΑΠΕ περιόδου Ιανουαρίου - Μαρτίου 2012 ανέρχονται στο συνολικό ποσό των 162 εκατ. Ευρώ.  Από αυτά τα 60 περίπου εκατομμύρια αφορούν τα φωτοβολταϊκά.

- Σήμερα το συνολικό ενήμερο αλλά και ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των ανεξόφλητων λογαριασμών των καταναλωτών προς την ΔΕΗ αγγίζει το ιλιγγιώδες ποσό των 1,2 δις ευρώ.  Το υπόλοιπο αυτό άρχισε δραματικά να δημιουργείται και να διογκώνεται από το περασμένο φθινόπωρο οπότε και επιβλήθηκε το ειδικό τέλος ακινήτων ΕΕΤΗΔΕ στους λογαριασμούς κατανάλωσης ρεύματος.  Το μέγεθος μάλιστα του ΕΕΤΗΔΕ ήταν τέτοιο που υπερκάλυπτε σε αξία λογαριασμούς πολλών μηνών σε ηλεκτρική ενέργεια, καθιστώντας έτσι τα τιμολόγια ΔΕΗ φοροεισπρακτικό μηχανισμό του Κράτους και όχι αυτό που πραγματικά είναι.

- Περαιτέρω ερασιτεχνισμοί από πλευράς Κράτους στην θωράκιση και τον έλεγχο της πρόσφατα απελευθερωμένης λιανικής ρεύματος οδήγησαν στην κατάρρευση των δύο βασικών σε μερίδια ανταγωνιστών της ΔΕΗ, τα χρέη των οποίων φόρτωσαν τον ΛΑΓΗΕ και την ΔΕΗ με άμεσο επιπλέον έλλειμμα 200 εκατ. ευρώ τον πρόσφατο Ιανουάριο.  Δυστυχώς ακόμη και σήμερα το πάθημα δεν έγινε μάθημα αφού η Βουλγαρική εταιρεία Vivid Power δια της στάσης πληρωμών της μόλις φόρτωσε τον ΛΑΓΗΕ με επιπλέον νέα ζημιά 13 εκατ. ευρώ που θα κληθούν και αυτήν να την πληρώσουν οι Έλληνες.

- Η Ελληνική Κυβέρνηση μαζί με την ΡΑΕ μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο - Ιανουάριο έλαβαν σειρά μέτρων οικονομικής θωράκισης όσον αφορά τις ΑΠΕ που στόχο είχαν να εκμηδενίσουν το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ στα τέλη του 2013.  Για τα νοικοκυριά η μέση επιβάρυνση από αυτά τα μέτρα δεν ξεπερνά σε ετήσια βάση τα 20 - 30 ευρώ.  Ήταν συνεπώς απόλυτα βιώσιμα ως μέγεθος πέραν του γεγονότος ότι μέσω των ΑΠΕ και της δημιουργούμενης ανάπτυξης επιστρέφεται στην κοινωνία και την οικονομία πολλαπλάσιο όφελος.

Στο ζοφερό λοιπόν αυτό τοπίο όπου τα ελλείμματα της ΔΕΗ και του ΛΑΓΗΕ αγγίζουν το 1,5 δις ευρώ είναι απολύτως ανακριβές να αναφέρεται πως τα φωτοβολταϊκά με τις συνολικές οφειλές τους των 60 εκατ. ευρώ είναι αυτά που ευθύνονται για τους ερασιτεχνισμούς της Πολιτείας που δημιούργησαν ελλείμματα δισεκατομμυρίων ευρώ.  Επιπλέον σε μια εποχή όπου δίδονται δεκάδες δις ευρώ για την σταθεροποίηση των τραπεζών προκαλεί τεράστια απορία το γιατί επιχειρείται η κατάρρευση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, συκοφαντώντας μάλιστα βάναυσα τις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά που όπως αναλύθηκε με αριθμούς ουδόλως ευθύνονται  για το κατάντημα αυτό της αγοράς.

Ο ΣΠΕΦ καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση όσο υπάρχει ακόμη χρόνος να αναλογιστεί τις ευθύνες της και να δώσει άμεσα λύση στο οικονομικό πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ και της ΔΕΗ για το οποίο μόνο η ίδια ευθύνεται.

Συμμετοχή ΣΠΕΦ σε ομάδα εργασίας του ΥΠΕΚΑ για τις διασυνδέσεις και τα ΕΚΕ.

 
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος για τις διασυνδέσεις αλλά και την επιλογή από τους επιμέρους εθνικούς σχεδιασμούς από τον ENTSO των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ), συγκρότησε ομάδα εργασίας με την συμμετοχή και των φορέων της αγοράς.  Ο ΣΠΕΦ ως εκπρόσωπος των ηλεκτροπαραγωγών από Φ/Β κατόπιν πρόσκλησης συμμετέχει στην ομάδα εργασίας αυτή εκπροσωπούμενος από το μέλος Δ.Σ. του κο Γ. Βήλο. 
 

Ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ στο κανάλι της Βουλής των Ελλήνων

 
Την Κυριακή 8 Απριλίου ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης συμμετείχε σε πάνελ συζήτησης για την εξοικονόμηση ενέργειας και τις ΑΠΕ στο ΒΟΥΛΗ TV.  Πρόκειται για την εκπομπή "Σε θέση ετοιμότητας - σε αναζήτηση νέων μορφών ενέργειας" όπου και μίλησε για τα φωτοβολταϊκά και το Πρόγραμμα Ήλιος.  Παρακολουθήστε την σχετική ομιλία στον σύνδεσμο που επισυνάπτεται.
 

Το Πρόγραμμα Ήλιος είναι ένα ευρωπαϊκών διαστάσεων ενεργειακό project

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Το Πρόγραμμα  Ήλιος είναι ένα ευρωπαϊκών διαστάσεων ενεργειακό project

Στο πλαίσιο της ειδικής ημερίδας για το Πρόγραμμα Ήλιος που διοργανώθηκε την Τρίτη 3 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, παρουσιάστηκαν τόσο από την Πολιτική ηγεσία όσο και από ευρωπαίους αξιωματούχους αλλά και εξειδικευμένους συμβούλους όλες οι μέχρι σήμερα τουλάχιστον καθορισμένες παράμετροι του Προγράμματος.     

Σε ότι αφορά τα μακροοικονομικά χαρακτηριστικά του Προγράμματος πράγματι η Ελλάδα διαθέτει το στρατηγικό πλεονέκτημα της κατά 50% υψηλότερης ηλιοφάνειας σε σχέση με την Κεντρική Ευρώπη και μάλιστα επί εδάφους ΕΕ που σημαίνει και ασφαλέστερα στρατηγικά, γεωπολιτικά, κοινωνικά και λοιπά χαρακτηριστικά.  Η υψηλότερη αυτή ηλιοφάνεια συνδυαζόμενη με ευρωπαϊκούς όρους χρηματοδότησης οδηγεί νομοτελειακά σε χαμηλότερο κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ότι στις χώρες του Βορρά.   Εκκινώντας από την ορθολογική αυτή διαπίστωση το ενδιαφέρον των βορειότερων ευρωπαϊκών εταίρων μας να μεταφέρουν μέρος της ηλεκτροπαραγωγής τους από φωτοβολταϊκά στην χώρα μας, στα πλαίσια και της έγκαιρης επίτευξης των δεσμευτικών εθνικών τους στόχων για ΑΠΕ, είναι εύλογο να αναμένεται.   Επιπλέον στο σκέλος του προγράμματος που αφορά τα δίκτυα και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, η ΕΕ έχει εντάξει στην μεσοπρόθεσμη πολιτική της την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας η οποία προφανώς και περιλαμβάνει την αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας των γραμμών διασύνδεσης των χωρών μελών τουλάχιστον σε περιφερειακό επίπεδο.  Η απρόσκοπτη και ελεύθερη άλλωστε διακίνηση αγαθών στους κόλπους της ΕΕ αποτελεί θεμελιώδες διαχρονικό αξίωμα για την ευρωπαϊκή οικογένεια.   

Με βάση τα ανωτέρω χαρακτηριστικά η υλοποίηση του Προγράμματος Ήλιος δεν θα έπρεπε να περιορίζεται στα πλαίσια μιας διμερούς μόνο ατζέντας συζήτησης χωρών μελών αλλά να εξετασθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ως πιλοτικό πρόγραμμα στην κατεύθυνση της πραγματικής ολοκλήρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και μάλιστα ξεκινώντας από τον αειφόρο και πολλά υποσχόμενο για την ανάπτυξη χώρο των ΑΠΕ.  Σε ένα τέτοιο επίπεδο εξέτασης του Προγράμματος οι μεταβατικού χαρακτήρα επιμέρους εθνικοί μηχανισμοί οικονομικής στήριξης της ηλιακής kWh είναι παντελώς άσχετοι και επ’ ουδενί αποτελούν εμπόδιο.  Άλλωστε έχει πολλαπλά καταστεί σαφές ότι το Πρόγραμμα Ήλιος είτε ως στατιστική εξαγωγή είτε ως φυσική, που σαφώς και είναι προτιμητέα, οικονομικά δεν σχετίζεται σε τίποτα με την εγχώρια αγορά.  Υπό το πρίσμα αυτό η τιμή της εξαγόμενης ηλιακής ενέργειας μπορεί ανεξάρτητα από το μεταβατικό εθνικό πρόγραμμα να προσδιοριστεί σε ορθολογική οικονομική βάση που άπτεται και της χώρας προορισμού και του πραγματικού πλήρους κόστους της ενέργειας που εκεί θα υποκαταστήσει αλλά και του αποφευγόμενου.  

Η χρονική εξέλιξη του Προγράμματος εκτεινόμενη όπως παρουσιάστηκε στην ημερίδα μέχρι και το 2020, υπερβαίνει κάθε εθνικό πρόγραμμα στήριξης ηλιακής KWh όπως φυσικά και το ελληνικό.  Ήδη από το ν. 3851/2010 οι τιμές kWh του εθνικού προγράμματος ανάπτυξης νέων Φ/Β μονάδων αποδεσμεύονται πλήρως το 2015 από την λογική του μηχανισμού Feed – in –Tariff όπως τον γνωρίζουμε σήμερα συσχετιζόμενες πλέον απευθείας με την Οριακή Τιμή Συστήματος.  Η μεταρρύθμιση αυτή που αποτελεί νόμο του Κράτους ήδη από το 2010 θα καταστήσει για τις νέες τότε Φ/Β μονάδες την τιμή της πωλούμενης KWh αρκετά ελκυστική ακόμη και για εξαγωγή αφού αυτή θα κινείται στην ζώνη περίπου των 13 cents/kWh.  Θα καταστεί έτσι πιθανότατα εφικτή ακόμη και η συμμετοχή ημεδαπών νέων Φ/Β μονάδων σε ένα ποσοστό στο Πρόγραμμα Ήλιος γεγονός που θα προσδώσει ορίζοντα βάθους και στην ελληνικών συμφερόντων ηλεκτροπαραγωγή στην χώρα.  Η οικονομική μάλιστα ανάλυση που παρουσιάστηκε κατά την διάρκεια της ημερίδας από τον σύμβουλο του project Guggenheim Partners, κατέδειξε σαφέστατα την οικονομική εφικτότητα και της προοπτική αυτής αφού σε ερώτηση –παρέμβαση του ΣΠΕΦ για το θέμα χαρακτηρίστηκε από τον σύμβουλο ως «εξαιρετική ιδέα».  
 
Σε κάθε περίπτωση το Πρόγραμμα Ήλιος φαίνεται να διαθέτει σημαντικά ορθολογικά πλεονεκτήματα τόσο για την χώρα όσο και για την ΕΕ.  Χρησιμοποιώντας το ως πιλοτικό project η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει την μοναδική ευκαιρία να αποτιμήσει in-vivo το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα της ενεργειακής της ολοκλήρωσης.
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.