Πρόγραμμα κατάρτισης και πιστοποίησης εγκαταστατών Φ/Β συστημάτων
- 18 Φεβρουαριου 2013 |
- Κατηγορια Δελτία Τύπου
Σε συνέχεια πρόσκλησης του Προέδρου του Επιμελητηρίου Ηρακλείου Κρήτης κου Μ. Αλιφιεράκη, ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στ. Λουμάκης παρέστη ομιλητής σε ημερίδα που διοργάνωσε το επιμελητήριο στα γραφεία του με θέμα το παρόν αλλά και τις εξελίξεις στα φωτοβολταϊκά. Στην παρουσίαση του ο κος Λουμάκης συνοπτικά επισήμανε:
- Τρεις μήνες μετά την δια νόμου 4093 επιβολή ισοπεδωτικής και οριζόντιας εισφοράς (25 – 30%) επί του τζίρου στα επαγγελματικά Φ/Β δυστυχώς δεν έχει βελτιωθεί το παραμικρό στις ροές πληρωμών από ΛΑΓΗΕ, που φθάνουν πλέον σε υπερημερία τις 160 ημέρες. Η αποτυχία του μονομερούς αυτού μέτρου, όπως έγκαιρα ο ΣΠΕΦ είχε προειδοποιήσει, αλλά και η νομική διαδικασία που ήδη δρομολογήθηκε από τον Σύνδεσμο σε Ευρωπαϊκό και Ελληνικό έδαφος για την αναδρομική καταστρατήγηση του νομικού πλαισίου των εν λειτουργία Φ/Β μονάδων από την Πολιτεία με παράλληλη βαρύτατη νόθευση του μεταξύ τους ανταγωνισμού όπως αυτή συνεπάγεται, θα έπρεπε φυσιολογικά να είχαν διευρύνει τον οπτικό ορίζοντα του Υπουργείου στο θέμα, ώστε επιτέλους να γίνουν αντιληπτά τα πολλαπλά αίτια του προβλήματος του λογαριασμού ΑΠΕ του Λειτουργού.
- Με βάση τους υπολογισμούς του ΣΠΕΦ οι στρεβλώσεις στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) για το 2013 προβλέπεται να τροφοδοτήσουν τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ με νέο πλασματικό έλλειμμα 240 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 θα προστεθούν πλασματικά επιπλέον 340 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΕ και το ΥΠΕΚΑ δεν προγραμματίζουν επί της ουσίας τίποτα προς την κατεύθυνση του άμεσου εξορθολογισμού της στρέβλωσης αυτής, αναμένοντας αμήχανα την εξέλιξη της καταγγελίας στην Ε.Ε., που ο σύνδεσμος έχει καταθέσει κατά του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους που σε συντριπτικό βαθμό ευθύνεται. Έτσι το μεγαλύτερο μέρος από την «εξοικονόμηση» της εισφοράς στις ΑΠΕ θα επιδοτήσει ξανά τα ορυκτά καύσιμα ως άλλο ΕΤΜΕΑΡ.
- Η υπεραδιοδότηση (7.000 MW), οι χαριστικές ρυθμίσεις της τελευταίας στιγμής στα λογής συμφέροντα, η παντελής απουσία ανακλήσεων αδειών που από χρόνια θα έπρεπε να έχουν λάβει χώρα και που έχουν καταντήσει προϊόν εμπορίας σε κερδοσκοπικά σχήματα του εξωτερικού και η ραγδαία πτώση του κόστους εγκατάστασης από το β’ εξάμηνο του 2012 και μετά, έχουν όλα μαζί δημιουργήσει ένα εκρηκτικό κύμα αθρόων νέων εντάξεων Φ/Β μονάδων στο σύστημα πολύ πάνω από τις δυνατότητες του αλλά σύντομα και τους εθνικούς στόχους του 2020 (2.200 MW). Νοσηρό μέρος του τοπίου αυτού αποτελεί και το ίδιο το Κράτος, αφού με την Φ/Β επένδυση των 50 MW της ΔΕΗ στην Μεγαλόπολη με διακρατημένη υψηλή ταρίφα 39 λεπτών/kWh για 12 μήνες, δηλαδή μέχρι και τον Οκτώβριο 2013 βάσει του ν. 4093, προκλητικά επιδιώκεται αισχροκέρδεια σε βάρος των πολλών. Το πρόσφατο «φωτεινό» παράδειγμα της Κύπρου για την κατηγορία των “mega projects” όπου μεγάλοι επενδυτές διαγκωνίστηκαν για μονοψήφιες ταρίφες λόγω της κάθετης πτώσης του κόστους κατασκευής, είναι καθηλωτικό για τις ευθύνες της δικής μας Πολιτείας στην αντισυνταγματική οριζόντια προσέγγιση της, που υποθάλπει εν τοις πράγμασι την «μεγάλη κερδοσκοπία» των λίγων ζημιώνοντας ασύμμετρα τους πολλούς.
- Ο ΣΠΕΦ συμμερίζεται απόλυτα την ανησυχία της βιομηχανίας για ανταγωνιστικότητα οποτεδήποτε αυτή αυθεντικά εκδηλώνεται. Όταν όμως πίσω της παραγνωρίζονται ή υποκρύπτονται ετερόκλητα ενεργειακά συμφέροντα που εν τέλει θα αυξήσουν το κόστος του ρεύματος εκμεταλλευόμενα «άλλες ρυθμίσεις», το πρόβλημα μεγεθύνεται.
- Στο μέτωπο της ισότιμης συμμετοχής του τραπεζικού τομέα μέσω των δανείων στο «κούρεμα» του πρόσφατου ν. 4093 η σιωπή της Κυβέρνησης παραμένει εκκωφαντική. Επιβεβαιώνοντας τα πολλά μέτρα και σταθμά που δυστυχώς επικρατούν, οι παραγωγοί έχουν αφεθεί μόνοι τους χωρίς καν τακτή χρηματοροή πληρωμών από τον ΛΑΓΗΕ να ρυθμίσουν τα δάνεια τους σύμφωνα με τις απαιτήσεις των τραπεζών, των οποίων τα κεφάλαια «πρέπει» να γίνουν σεβαστά σε αντίθεση με των παραγωγών που άρον – άρον «κουρεύτηκαν».
Την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του ΣΠΕΦ με την διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς στα κεντρικά γραφεία της δεύτερης στην Αθήνα. Από την πλευρά της τράπεζας συμμετείχαν οι κ. Χρ. Αντωνιάδης – Αναπλ. Διευθύνων Σύμβουλος, Αθ. Ψύλλος - Διευθυντής Διευθ. Μικρών Επιχειρήσεων & Επαγγελματιών, Ελ. Πριμικήρη – Αναπλ. Διευθύντρια Διεύθ. Ανάπτυξης Εργασιών Green Banking, και Π. Ματζαπετάκης – Manager Διευθ. Μικρών Επιχειρήσεων & Επαγγελματιών. Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Στ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος και Λ. Λαλιώτης – Μέλος Δ.Σ.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικό κλίμα ως ανταπόκριση της τράπεζας στην πρόσκληση του ΣΠΕΦ σχετικά με το θέμα της έκτακτης εισφοράς επί του τζίρου, όπως επιβλήθηκε με τον ν. 4093/2012 στα επαγγελματικά φωτοβολταϊκά, αλλά και στο πρόβλημα ρευστότητας των παραγωγών λόγω της συνεχιζόμενης καθυστέρησης πληρωμών του ΛΑΓΗΕ. Α.Ε. Ειδικότερα στο δεύτερο, ήταν κοινή η διαπίστωση πως είναι απαραίτητη η γνωστοποίηση από τη πλευρά της Πολιτείας συγκεκριμένου προγράμματος πληρωμών προκειμένου να αναληφθεί οποιαδήποτε πρωτοβουλία από την Τράπεζα Πειραιώς για την αναδιάρθρωση και πιθανή επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων.
Η Τράπεζα Πειραιώς, ως βασικός πυλώνας στήριξης της πράσινης επιχειρηματικότητας διαχρονικά, είναι σε κάθε περίπτωση διαθέσιμη να στηρίξει τους δανειολήπτες – παραγωγούς κατόπιν αιτήματος τους εκεί όπου απαιτείται. Πρόθεση της Τράπεζα Πειραιώς, είναι μια συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου και στο πλαίσιο αυτό επιθυμεί να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε μελλοντική πρωτοβουλία που θα περιλαμβάνει το σύνολο των άμεσα ενδιαφερόμενων (επενδυτών, τραπεζών, ΛΑΓΗΕ / ΔΕΔΔΗΕ, ΥΠΕΚΑ) και θα στοχεύει στην εξασφάλιση της ομαλότητας της αγοράς ΑΠΕ, μέσω ενός προκαθορισμένου προγράμματος ροής πληρωμών προς τους παραγωγούς.
Την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Προέδρου του ΣΠΕΦ κου Στέλιου Λουμάκη με την διοίκηση της Τράπεζας Eurobank στα κεντρικά γραφεία της δεύτερης στην Αθήνα. Από την πλευρά της τράπεζας συμμετείχαν οι κ.κ. Αθ. Δερβίσης – Βοηθ. Γενικός Διευθυντής και Τομεάρχης Δικτύου Τραπεζικής Επιχειρήσεων και Παν. Θεοδώρου – Διευθυντής Τομέα Εμπορικής Ανάπτυξης.
Επισυνάπτεται αναλυτικό δελτίο τύπου. Κάντε κλίκ εδώ για να το δείτε
{gallery width=210, height=120, count=15, captions=boxplus.caption}geniki_syneleusi2013{/gallery}
Ο ΣΠΕΦ προασπίζοντας την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα των επαγγελματικών φωτοβολταϊκών μονάδων προσέφυγε στις 4/1/13 με επίσημη καταγγελία του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συγκεκριμένα στην Γενική Διεύθυνση Ενέργειας αλλά και την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού κατά της επιβληθείσας με τον ν. 4093/2012 εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των Φ/Β.
Στο συνημμένο ΔΤ εκτίθενται συνοπτικά οι λόγοι της καταγγελίας.
Ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη παρέστη ομιλητής σε εσπερίδα που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) την Τετάρτη 19/12/12 με θέμα τις στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την καταστροφική Εισφορά επί του τζίρου που επιβλήθηκε στις ΑΠΕ με τον ν. 4093/2012. Στην παρουσίαση του ο κος Λουμάκης έθιξε όλα τα αίτια της σημερινής ασφυξίας της αγοράς αλλά και τις οδυνηρές συνέπειες της καταστροφικής εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των παραγωγών όπως εφαρμόστηκε, των οποίων η «παραδειγματική» τιμωρία αναμένεται ωστόσο να μην επιφέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα στα οικονομικά του Λειτουργού. Συγκεκριμένα:
· Η Πολιτεία και διαχρονικά το ΥΠΕΚΑ νομοθέτησαν, «ευλόγησαν» και συνεχίζουν να επικροτούν με την στάση τους τις βαρύτατες στρεβλώσεις στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες, όπως πολλάκις έχει αποδειχθεί, διοχετεύουν το 60% των πόρων ΑΠΕ στην ευρύτερη επιδότηση της λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας και εν τοις πράγμασι στα ορυκτά καύσιμα που κυριαρχούν σε αυτήν με προεξέχον το εισαγόμενο ακριβό φυσικό αέριο. Βασικός μηχανισμός στρέβλωσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) είναι ο Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους κατά του οποίου ο ΣΠΕΦ έχει προσφύγει στην Ε.Ε.
· Πολύ χειρότερα ακόμη η Πολιτεία κρατά σιδηροδέσμιες οικονομικά τις ΑΠΕ στην βαρύτατα νοθευμένη αυτή ΟΤΣ, που ειδικότερα για τα Φ/Β, η μέση τιμή της που χρησιμοποιείται ως βάση αποζημίωσης τους, επιπλέον παραγνωρίζει προκλητικά την αιχμιακή ημερήσια λειτουργία τους συγκρίνοντας τα έτσι άστοχα και με τις τιμές ρεύματος της νύχτας. Δια των στρεβλώσεων αυτών ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ συσσωρεύει πλασματικό έλλειμμα ετησίως τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ πλέον της παραγνώρισης της μεσημβρινής αιχμιακής λειτουργίας των Φ/Β που το προσαυξάνει επιπρόσθετα.
· Η Πολιτεία που εκ του Συντάγματος φέρει την αποκλειστική ευθύνη της νομοθέτησης αλλά ταυτόχρονα και της αδειοδότησης των Φ/Β, προέβη τα προηγούμενα χρόνια σε μία αχαλίνωτη πλειοδοσία αδειών. Καλλιεργώντας «υπερβολικό» επενδυτικό κλίμα αλλά και προσδοκίες έστρεψε μονοσήμαντα τους πολίτες μαζικά στα Φ/Β υπερκερνώντας βίαια τους στόχους που η ίδια έθεσε. Έτσι σήμερα για εθνικό στόχο 2,200 MW το 2020, η Πολιτεία έχει χορηγήσει σε άδειες, όρους σύνδεσης και συμβάσεις ΛΑΓΗΕ περί τα 7,500 MW (τα περισσότερα μέχρι σήμερα ανέκκλητα) πλέον των 1,125 MW που λειτουργούν ήδη. Επιπλέον με απόλυτη «οσμή» επιτηδευματία αλλά χωρίς τις αντίστοιχες υποχρεώσεις χειρίζεται επικίνδυνα άνευ στόχου ή πλαφόν το οικιακό πρόγραμμα Φ/Β, αγνοώντας προκλητικά το υγιές net metering που διεθνώς επικρατεί, ρισκάροντας έτσι ακόμη μία αποτυχία ρύθμισης εις βάρος των πολλών.
· Προσπαθώντας το ΥΠΕΚΑ ατυχώς να «θεραπεύσει» τις ασθένειες που το ίδιο έσπειρε, προέβη σε μία καταστροφική και αψυχολόγητη για την επαγγελματική ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ πράξη, αυτήν της οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου. Το αποτέλεσμα των 240 εκατ. ευρώ ετησίως (τόσα προσδοκά να εισπράξει) θα χαθεί στα παραγόμενα δια των στρεβλώσεων νέα ελλείμματα που συνεχίζουν ανενόχλητα να παράγονται, αλλά και στην υπερ-ένταξη νέων μονάδων υπεράνω των εθνικών στόχων που προκλητικά αφήνει ανεξέλεγκτη. Έτσι εν κατακλείδι το Κράτος προτιμά να «χαϊδεύει» εν δυνάμει επενδυτές, αλλά δεν διστάζει παραδειγματικά να τιμωρήσει αυτούς που επένδυσαν. Όσον αφορά τους στόχους που το ίδιο έθεσε δηλαδή μηδενισμό του ελλείμματος του λογαριασμού ΑΠΕ το 2014 και πάλι θα αποτύχει από λάθος σχέδιο δράσης.
· Η εισφορά όπως οριζόντια και εξοντωτικά ετέθη στα επαγγελματικά Φ/Β και μάλιστα επί του τζίρου (25 – 30%) χωρίς στοιχειώδη παραμετροποίηση, δημιουργεί παγκόσμια πρώτη για τελικούς φορολογικούς συντελεστές πλησίον ή και υπεράνω του 100% επί των προ φόρων καθαρών αποτελεσμάτων των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα πολλά από τα μικρομεσαία Φ/Β πάρκα πλέον επωμίζονται συνολικό συντελεστή φορολόγησης 168% επί των προ φόρων καθαρών αποτελεσμάτων τους δηλαδή «δήμευση» τους με καθαρές ζημιές, ενώ ακόμη και τα μεγαλύτερα κινούνται στην σφαίρα μιας «Σταλινικού» τύπου κοινωνικοποίησης τους με τελικό φορολογικό συντελεστή 85%.
Το αποτέλεσμα των ανωτέρω δεν μπορεί να είναι άλλο από τον βίαιο αφελληνισμό της επαγγελματικής ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β, αφού επιπλέον οι συνθήκες δανεισμού που αυτή καλείται να λειτουργήσει και επιτοκιακά να εξυπηρετήσει, παραμένουν παντελώς στο απυρόβλητο των Κυβερνητικών δράσεων. Προκαλεί απορία η ευκολία επέμβασης της Κυβέρνησης στα οικονομικά ανεξάρτητων επιχειρήσεων με την ταυτόχρονη όμως απροθυμία της να παρέμβει εξίσου στον «τιμοκατάλογο» επιτοκίων των κρατικοποιημένων τραπεζών.
Ο κος Λουμάκης κλείνοντας ζήτησε άμεσο διάλογο με το ΥΠΕΚΑ για την επανεξέταση της εισφοράς και την οπωσδήποτε αποφυγή της επιπλέον φορολόγησης της.
Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση.
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.
Η έδρα μας:
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος
+30 210 6854035
Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.