(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (604)

Η ΡΑΕ αμφισβητεί την αποζημίωση της μεγάλης ΣΗΘΥΑ με Feed In Tariff

Σε συνέχεια της δημοσιοποίησης του περιεχομένου της υπ.’ αριθμ. 3/2012 Γνωμοδότησης της ΡΑΕ σε μερίδα του τύπου χθες σχετικά με την αποζημίωση της Συμπαραγωγής (ΣΗΘΥΑ), την οποία ο ΣΠΕΦ δύο φορές αιτήθηκε εγγράφως να λάβει από την Ρυθμιστική Αρχή με επιστολές του από 17/7/12 και 14/9/12 για να λάβει την έγγραφη άρνηση της Αρχής στις 18/9/12, δικαιώνει τις ανησυχίες μας για το περιεχόμενο της και επιβεβαιώνει τις θέσεις μας επί του θέματος της αποζημίωσης της ΣΗΘΥΑ >35MW με Feed In Tariff.  Αναλυτικά έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

* Στην συνοδευτική επιστολή της ως άνω γνωμοδότησης, η ΡΑΕ, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρισμούς μας, επισημαίνει στον τότε Υφυπουργό ΠΕΚΑ την ανάγκη επαναξιολόγησης του Άρθρου 197 του ν. 4001/2011 τόσο στην δομή του συνολικά όσο και στις μη ορθολογικές τιμές της πωλούμενης ηλεκτρικής ενέργειας που οδηγεί για σειρά περιπτώσεων και συνδυασμών ο μαθηματικός τύπος που περιλαμβάνει.

* Υπενθυμίζουμε ότι η αιφνίδια εισαγωγή και ψήφιση στην Βουλή του επίμαχου ‘Αρθρου 197 επέφερε θύελλα αντιδράσεων από φορείς της αγοράς σχετικά με την δυνατότητα / ορθότητα ένταξης της μεγάλης (>35MW) Συμπαραγωγής στο σύστημα αποζημίωσης με εγγυημένες τιμές αλλά και τις αντοχές για κάτι τέτοιο του ταμείου του Λειτουργού. Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση (η οποία σήμερα αποτελεί τον κορμό της Κυβέρνησης) συμμεριζόμενη τους ενδοιασμούς αυτούς των φορέων, καταψήφισε την συγκεκριμένη ρύθμιση.

* Η Υ.Α. Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 (ΦΕΚ Β’ 889/22.3.2012) του Υφυπουργού ΠΕΚΑ περί Συμπαραγωγής κατά της οποίας ο Σύνδεσμος μας έχει προσφύγει με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, στηριζόμενη και στο επίμαχο άρθρο 197 του ν. 4001/2011 προχώρησε έτι περαιτέρω στην εισαγωγή σειράς νέων εννοιολογικών ορισμών αφορούντων «μορφώματα» Συμπαραγωγής και καθ’ υπέρβαση των ρητά καθορισμένων σε νόμους υφιστάμενων ορισμών και εννοιών, προβλέποντας μάλιστα την αποζημίωση τους με τις εγγυημένες τιμές του άρθρου 197 του ν. 4001/2011 που θα επιβαρύνουν, αν υλοποιηθούν, δραματικά την κατάσταση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και εν τέλει τον Έλληνα καταναλωτή.

* Η άνευ οιασδήποτε Κοινοτικής υποχρέωσης, σύμφωνα και με τον Επίτροπο κο. Oettinger, έναρξη αποζημίωσης για το εκτιμώμενο συμπαραγωγικό μέρος της μέχρι σήμερα τουλάχιστον μίας μονάδας ΣΗΘΥΑ > 35 MW, θα εκτινάξει τα οικονομικά δεδομένα του ήδη ελλειμματικού ΛΑΓΗΕ, ο οποίος θα κληθεί άμεσα να καταβάλλει:

α) Εφάπαξ πληρωμή για όση ενέργεια έχει εγχυθεί από την έναρξη ισχύος του Ν.4001/2011, η οποία θα πρέπει να αντληθεί από τον ειδικό λογαριασμό υπέρ ΑΠΕ και εκτιμάται στα €70.000.000

(β) Επιπλέον €70.000.000 περίπου σε ετήσια βάση που συνεπάγεται ισόποση αύξηση του ελλείμματος του Λειτουργού.

Ο ΣΠΕΦ έχοντας ενημερώσει διεξοδικά την πολιτική ηγεσία και την ΡΑΕ για τους προβληματισμούς αυτούς αλλά και για την Προσφυγή του στο ΣτΕ με αλλεπάλληλες επιστολές, έχει καλέσει τις Αρχές να απέχουν από την εφαρμογή των επίμαχων αυτών ρυθμίσεων.  Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να υποστεί ο Λειτουργός ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη, το ενδεχόμενο της οποίας καθώς και τη μη δυνατότητα της εκ των υστέρων θεραπείας της, οι αρμόδιοι ήδη γνωρίζουν, αφού η όποια απόφαση του ΣτΕ θα αφορά στις καταβολές του ΛΑΓΗΕ από την ημερομηνία έκδοσής της και ύστερα κι όχι σ’ εκείνες που έλαβαν χώρα μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Επισυνάπτεται σύνδεσμος με το επίμαχο έγγραφο της ΡΑΕ.

http://www.palo.gr/cluster/articles/eidhseis-ellada/23/?clid=5694858

 

 

ΣΠΕΦ: Ζητά παρέμβαση της Τρόικας για Cost Recovery και Συμπαραγωγή

Επιστολή στα μέλη της Τρόικας αλλά και την Task Force απέστειλε ο ΣΠΕΦ την Τρίτη 18/9/12, ζητώντας την άμεση παρέμβαση της στην άρση των στρεβλώσεων της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και στην μεγάλη συμπαραγωγή.  Στην επιστολή αναλύονται διεξοδικά οι δραματικές επιπτώσεις του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους στα οικονομικά του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ).  Προτείνεται η πλήρης κατάργηση του με ταυτόχρονη λογιστική ενσωμάτωση των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στην ΟΤΣ ώστε αυτή να καταστεί πλήρης και πραγματική.  Εναλλακτικά προτείνεται η κατάργηση του ΕΤΜΕΑΡ ως διακριτής χρέωσης που δυσφημεί τις ΑΠΕ (αλλά κατά 60% χρηματοδοτεί τα ορυκτά καύσιμα) και  του προβληματικού λόγω των στρεβλώσεων ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ και η ενσωμάτωση τους στο κύριο κόστος του ρεύματος με την ταυτόχρονη δημιουργία ενός και μόνο λογαριασμού πληρωμής όλων των ηλεκτροπαραγωγών ανεξαρτήτως τεχνολογίας αποκλειστικά από τον Λειτουργό.  Έτσι τα όποια ελλείμματα δημιουργούνται θα κατανέμονται πραγματικά αναλογικά (pro-rata) σε όλους τους παραγωγούς δίχως να τα επιβαρύνονται μονομερώς οι ΑΠΕ δια της στάσης πληρωμών που υφίστανται αφού ως πλασματικά σχεδόν στο σύνολο τους δεν τους ανήκουν κιόλας.

Διεξοδική αναφορά γίνεται επίσης και στο θέμα της μεγάλης (> 35MW) ΣΗΘΥΑ η οποία όπως δρομολογείται από την Πολιτεία αναμένεται να βλάψει ανεπανόρθωτα τα οικονομικά του ΛΑΓΗΕ και ειδικότερα των ΑΠΕ, αφού χωρίς κανέναν οικονομικό σχεδιασμό χαμηλώνει εξαιρετικά ο πήχης χαρακτηρισμού κάθε μεγάλης συμβατικής ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας δυνητικά ως ΣΗΘΥΑ με αποζημίωση της, δίχως καμία Κοινοτική ή άλλη υποχρέωση, με ακριβό Feed-in-Tariff.  Ο ΣΠΕΦ έχοντας προσφύγει στο ΣτΕ κατά της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ Β' 889 από 22/3/12, έχει καλέσει την Πολιτεία να απέχει από την εφαρμογή της αφού αν τελικά αυτή ακυρωθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο, θα έχει προκληθεί μια τεράστια και αναίτια οικονομική βλάβη στον ΛΑΓΗΕ που δεν θα μπορεί εκ των υστέρων να θεραπευτεί, ενώ οι αρμόδιοι γνώριζαν προκαταβολικά αυτό το ενδεχόμενο.   

Συμμετοχή ΣΠΕΦ στο συνέδριο Capital + Vision

 
Ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη θα συμμετάσχει στην εκδήλωση με θέμα: «Ο ρόλος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε ένα νέο Μοντέλο Ανάπτυξης» που διοργανώνεται στα πλαίσια του πολυσυνεδρίου Capital + Vision το Σάββατο, 29.9.2012, από τις 11.00 έως 13.30 στο ξενοδοχείο Hilton.

Στη συζήτηση έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν ως ομιλητές ο Γερμανός Υφυπουργός Εργασίας Hans-Joachim Fuchtel και ο Έλληνας Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής Α. Παπαγεωργίου, ενώ θα χαιρετήσει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Επισυνάπτονται το αναλυτικό πρόγραμμα που αφορά την ενότητα των ΑΠΕ στο αρχείο που ακολουθεί και το προφίλ όλου του πολυσυνεδρίου στον κάτωθι σύνδεσμο.

http://www.capitalvision.gr/

δείτε το εδώ

Η απαξίωση των θεσμών δεν θα έπρεπε να ωφελεί κανέναν

Αθήνα, 5/9/12

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΠΕΦ: Η απαξίωση των θεσμών δεν θα έπρεπε να ωφελεί κανέναν

Διανύοντας μόλις τις εκατό πρώτες ημέρες της νέας διακυβέρνησης δεν μπορούμε παρά δυστυχώς να διαπιστώνουμε την ολοένα και μεγαλύτερη επιδείνωση στα οικονομικά των ΑΠΕ, αλλά πολύ χειρότερα την κατάρρευση του όποιου επιχειρηματικού κλίματος είχε απομείνει στην χώρα και συνάμα των προσδοκιών που τράφηκαν για αξιοπιστία, ανάκαμψη και ανάπτυξη.  

Η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, μέσω συνεχών «διαρροών» και ουσιαστικά αποκομμένη από τον αμφίδρομο απευθείας γόνιμο διάλογο με τους φορείς της αγοράς που θα έπρεπε να έχει, συνεχίζει με αδιανόητα σενάρια και φήμες να καταρρακώνει όσους πίστεψαν στην Ελλάδα και επένδυσαν τα χρήματα τους εδώ, υποβάλλοντας χιλιάδες ηλεκτροπαραγωγικές επιχειρήσεις σε έναν αδυσώπητο «πόλεμο» αθέμιτης, μη νόμιμης και εν τέλει μη ηθικής εκ των υστέρων επέμβασης στα οικονομικά τους.  Επειδή ουδέποτε υπήρξε από το Υπουργείο επίσημη διάψευση της δύσοσμης αυτής ατμόσφαιρας, εύλογα σταχυολογούμε τα γεγονότα και τις εν κρυπτό προσθέσεις ως ακολούθως:

     Η Πολιτεία στην προσπάθεια της να εξουθενώσει καταρχήν τα μέγιστα τους παραγωγούς ΑΠΕ, ώστε έτσι ευκολότερα να αμβλύνει έως καταστείλει τις αντιδράσεις τους στις παράνομες και αντισυνταγματικές εκ των υστέρων παρεμβάσεις στα οικονομικά τους που προφανώς από καιρό μεθοδεύει, έχει επιλέξει για μήνες τώρα να μην υλοποιεί το παραμικρό όσον αφορά τις θεσμοθετημένες υποχρεώσεις της υπέρ ΛΑΓΗΕ που αφορούν δημοπρασίες ρύπων, τέλος ΕΡΤ κ.α.  Έτσι με «απόλυτο» σχεδιασμό έφερε καταρχήν τον Λειτουργό στην επί μήνες τώρα μονομερή προς τις ΑΠΕ στάση πληρωμών του και τους παραγωγούς από ανανεώσιμες στην εξαθλίωση.  Η ομολογία του Λειτουργού ότι οι ιδιωτικές μονάδες φυσικού αερίου αποτελούν πρώτη προτεραιότητα στις πληρωμές είναι αποκαλυπτική.  

     Ο εμπλεκόμενος στην ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί παράλληλα εμβρόντητος την τελική διαμόρφωση των «κλειδωμένων» αποφάσεων του Υπουργείου επί του, μέχρι χθες τουλάχιστον, αδιανόητου σεναρίου της οριζόντιας και μάλιστα ισοπεδωτικής εκ των υστέρων φορολογίας του τζίρου των εν λειτουργία μέχρι σήμερα μονάδων. Έχοντας εσχάτως προεκλογικά ζήσει την καθησυχαστική καθολική αντίδραση των συμμετεχόντων στην σημερινή Κυβέρνηση κομμάτων επί της πρότασης εκπροσώπου της αντιπολίτευσης για φορολόγηση του τζίρου των μεγάλων μόλις επιχειρήσεων σε ποσοστά της τάξεως του 1 – 2%, προκαλεί εύλογη απορία αν όχι παράλυση το άνοιγμα εκ νέου του κεφαλαίου αυτού από τους μέχρι χθες πολέμιους του και μάλιστα με περισσή σφοδρότητα και σπουδή.  Η Πολιτεία με τις φερόμενες ως "ειλημμένες" αποφάσεις της   όσον αφορά την εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου των εν λειτουργία μέχρι σήμερα ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων και μάλιστα οριζόντια, δείχνει προκλητικά να αδιαφορεί για το μέγεθος και τις αντοχές τους, τα δάνεια που αυτές έλαβαν με σκοπό ακριβώς τις συγκεκριμένες επενδύσεις και την αποπληρωμή τους και ίσως πιο σημαντικά την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων που οι παραγωγοί –επιδεικνύοντας εμπιστοσύνη στους Νόμους, τις ρυθμίσεις και τους θεσμούς του Κράτους- επένδυσαν και που στην πλειονότητα τους αποτελούσαν οικονομίες ζωής.   Η επικίνδυνη ατραπός αυτή φαίνεται μάλλον να είναι το πρώτο βήμα ενός ολισθηρού για την οικονομία και την κοινωνία συνολικά νέου κεφαλαίου φορολογικής πολιτικής και επικίνδυνα αντιαναπτυξιακής κουλτούρας.    Ξεκινώντας από την «παραδειγματική» φορολογική τιμωρία των φωτοβολταϊκών, η λαίλαπα επεκτάθηκε γρήγορα και στις υπόλοιπες ΑΠΕ και σύντομα αναμένεται να φθάσει παντού στις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως κλάδου. Αν η φορολόγηση του τζίρου ξεκινήσει, καμία Κυβέρνηση και για πάρα πολλά χρόνια δεν θα μπορέσει ποτέ ίσως να πείσει πως τούτο δεν θα ξανασυμβεί.   Στην σκέψη του κάθε επενδυτή –ανεξαρτήτως του κλάδου δραστηριοποίησής του- θα καιροφυλαχτεί διαχρονικά ο φόβος πως επενδύοντας στην Ελλάδα, υπό τις όποιες δύσκολες συνθήκες αυτό συνεπάγεται, ακόμη και αν καταφέρει η προσπάθεια του να αποφέρει καρπούς, αυτό θα σημάνει την εκ των υστέρων επιπλέον άδικη φορολόγηση του και μάλιστα επί του τζίρου.

     Προπέτασμα καπνού στα ανωτέρω, το δήθεν άμεσο σχέδιο αναδιάρθρωσης της χονδρεμπορικής αγοράς συλλήβδην και η άρση των στρεβλώσεων υπέρ των ορυκτών καυσίμων και συγκεκριμένα του φυσικού αερίου με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους.  Αν και αυτός αναγνωρίζεται από το ΥΠΕΚΑ ως η γενεσιουργός αιτία των ελλειμμάτων του Λειτουργού, επί της ουσίας η διαπίστωση μάλλον εξαντλείται για επικοινωνιακούς λόγους και περιέργως ο διάλογος επί αυτού του κρίσιμου ζητήματος μετατίθεται χρονικά και σε κάθε περίπτωση  προδιαγράφεται μεταγενέστερος της καρατόμησης των ΑΠΕ.  Για τους παλαιότερους τούτο σημαίνει, πως μάλλον τίποτα ξανά δεν θα γίνει και πως σε μερικούς μήνες το νέο έλλειμμα που οι στρεβλώσεις εκ νέου θα δημιουργήσουν στον ΛΑΓΗΕ, θα αποτελέσει την νέα αιτία κουρέματος μονομερώς και πάλι των ΑΠΕ. Είναι λοιπόν προφανές, την στιγμή που και η Διοίκηση της ΔΕΗ έχει δηλώσει πως η ετήσια επιβάρυνση του συστήματος από τον πρωτοφανή Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους υπέρ των ιδιωτικών μονάδων φυσικού αερίου προσεγγίζει τα €300 εκ. ευρώ, ότι η απαξίωση των χιλιάδων παραγωγών ΑΠΕ αποτελεί για το Υπουργείο πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα έναντι της γενεσιουργού αιτίας του προβλήματος ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ, γεγονός που προκαλεί εύλογα ερωτηματικά και σε κάθε περίπτωση απογοητεύει όσους ευελπιστούσαν ότι η κρίση που βιώνει η χώρα, θα μας οδηγήσει σ’ έναν επαναπροσδιορισμό της πολιτικής που ακολουθήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες και η οποία σε μεγάλο βαθμό μας οδήγησε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα.

     Ταυτόχρονα σιγή ιχθύος επικρατεί από πλευράς ΥΠΕΚΑ σχετικά με την επιχειρούμενη αποζημίωση της ΣΗΘΥΑ >35MW με Feed In Tariff, ενός θέματος το οποίο είχε επικρίνει σφόδρα η σημερινή Κυβέρνηση από τα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης το καλοκαίρι του 2011.  Η αποζημίωση της μεγάλης ΣΗΘΥΑ με FIT, ήτοι μιας τεχνολογίας που στηρίζεται σε ορυκτά καύσιμα, πέραν του γεγονότος ότι –κατά την έγγραφη δήλωση του Κοινοτικού Επιτρόπου κ. Oettinger- δεν αποτελεί Κοινοτική υποχρέωση της χώρας μας, θα σημάνει μια εφάπαξ πληρωμή στην –τουλάχιστον μία μέχρι σήμερα τέτοια μονάδα- μ’ ένα ποσό της τάξεως των €70.000.000 και μια αποζημίωση της εφεξής μ’ ένα ποσό της τάξεως των €70.000.000 ετησίως. Είναι προφανές λοιπόν ότι η υπέρμετρη διόγκωση του τεράστιου προβλήματος του ΛΑΓΗΕ είναι περισσότερο από βέβαιη και η αποσιώπηση αυτού του ζητήματος από πλευράς του Υπουργείου αν μη τι άλλο προβληματίζει. Οδηγεί μάλιστα σε σκέψεις ότι η φορολόγηση του τζίρου των ΑΠΕ δρομολογείται από το ΥΠΕΚΑ προκειμένου εν συνεχεία, μεταξύ άλλων, να είναι εφικτή η καταβολή του  Feed In Tariff  στην τεχνολογία αυτή όπως προαναφέρθηκε.

     Παυσίπονο στην κατιονική αυτή πορεία αποτελεί το θρίλερ του δανείου υπέρ ΛΑΓΗΕ από το Ταμείο Παρακαταθηκών.  ΔΕΗ και ΔΕΠΑ έλαβαν ήδη από τον περασμένο Μάιο το μερίδιο τους, αν και αρχικά ουδόλως προβλεπόταν, ενώ συνεχή δήθεν κωλύματα στερούν την κατά 60% μικρότερη της αρχικής στον ΛΑΓΗΕ τελικά ενίσχυσης.  Η έντεχνη καθυστέρηση της εκταμίευσης του δανείου σε συνδυασμό με την αποδέσμευση των για καιρό «παγωμένων» σε λογαριασμούς οφειλόμενων στον Λειτουργό κεφαλαίων από Energa και HellasPower προφανώς στοχεύει να συμπέσει με τον ακρωτηριασμό των ΑΠΕ, ώστε οι παρεμβάσεις κατεδάφισης της επιχειρηματικότητας μέσω της φορολόγησης του τζίρου των ήδη βαριά φορολογούμενων επιχειρήσεων, να παράξουν δήθεν άμεσο αποτέλεσμα και άνωση στα οικονομικά του Λειτουργού.  Προκλητική εξαίρεση εδώ αποτελούν τα προνομιακά οικιακά Φ/Β συστήματα που αναπτύχθηκαν διαχρονικά χωρίς κανένα σχεδιασμό ή περιορισμό και τα οποία όχι μόνο εξαιρούνται, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, κάθε φορολογίας εισοδήματος αλλά συνεχίζουν να μην έχουν καν πλαφόν στην ετήσια ανάπτυξη τους. Χωρίς κανένα σχεδιασμό ή περιορισμό διαχρονικά το ΥΠΕΚΑ μετατρέπει απλούς πολίτες σε επιτηδευματίες, χωρίς τις προβλεπόμενες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις και ενημερότητες που αντίθετα έχουν ισοπεδώσει τις επιχειρήσεις.  

Όσον αφορά τέλος το ενεργειακό μας μέλλον, αυτό για την νέα πολιτική ηγεσία φαίνεται οπωσδήποτε να ανήκει στο εισαγόμενο φυσικό αέριο.  Ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο και μεγάλη συμπαραγωγή (ΣΗΘΥΑ) αποτελούν πρώτη προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας, προφανώς εις βάρος των εθνικών καυσίμων ΑΠΕ και λιγνίτη.  Εισαγωγές φυσικού αερίου που συνεπάγονται εξαγωγή τεράστιων ποσοτήτων δυσεύρετου συναλλάγματος, δείχνουν να μην ανησυχούν τους χαράσσοντες την πολιτική.  Κάτι από την πρόσφατη «φούσκα» των δανείων με εισαγόμενο χρήμα και προς βρώσιν επίσης εισαγόμενων καταναλωτικών προϊόντων θυμίζει αυτό, αλλά ως συνήθως μέχρι να «σκάσει» ουδείς την παρατηρεί.  Μόνο όταν δεν θα υπάρχει το χρήμα για να πληρωθούν όλες αυτές οι εισαγωγές θα αντιληφθούμε δήθεν ξαφνικά και πάλι την γύμνια μας.    

Οι ηλεκτροπαραγωγοί από Φ/Β αντίθετα, θεωρώντας ότι η χώρα έχει συνέπεια και συνέχεια, επένδυσαν μέχρι σήμερα στον κλάδο περίπου 3 δις ευρώ, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη της χώρας (επενδύσεις, θέσεις εργασίας), αλλά και στην μείωση της εκροής συναλλάγματος για εισαγωγές ενέργειας ταυτόχρονα με την προστασία του περιβάλλοντος για τουλάχιστον 20 χρόνια.  Μη έχοντας ωστόσο την δυνατότητα πώλησης του προϊόντος τους σε εναλλακτικούς πελάτες, παραμένουν σήμερα δέσμιοι του ΛΑΓΗΕ, της δεσπόζουσας θέσης του και της έντεχνης αδράνειας όπως προαναφέρθηκε της Πολιτείας στην εισροή πόρων και την εξόφληση των οικονομικών υποχρεώσεων της προς τους παραγωγούς ΑΠΕ, προκαλώντας έτσι την οικονομική τους ασφυξία.  Αυτή τη στιγμή η Κυβέρνηση με εργαλεία την δεσπόζουσα θέση αυτή και την φαρισαϊκή δυνατότητα λήψης νομοθετικών αποφάσεων, απειλεί με έκτακτη εισφορά επί του τζίρου τους παραγωγούς αδιαφορώντας για τα πανάκριβα τραπεζικά δάνεια που υπάρχουν από πίσω και το ισόποσο «κούρεμα – αναδιάρθρωση» τους.  Η πολιτική αυτή είναι βέβαιο πως θα οδηγήσει τους παραγωγούς ΑΠΕ στην καταστροφή και τον κλάδο σε αφελληνισμό.  Επειδή ακόμα θεωρούμε ότι οι πραγματικές προθέσεις δεν είναι η συρρίκνωση και ο αφελληνισμός του κλάδου, καλούμε την ελληνική Πολιτεία να σεβαστεί τις δεσμεύσεις της, να δείξει την αξιοπιστία της και να ανοίξει άμεσα γόνιμο, ουσιαστικό και σύντομο διάλογο με τους επίσημους φορείς για την επίλυση των όποιων προβλημάτων και την χάραξη μακροπρόθεσμης στρατηγικής με γνώμονα το πραγματικό συμφέρον της ελληνικής οικονομίας και του περιβάλλοντος.
   

Ο Στέλιος Λουμάκης στον Capital για τα μέτρα

 

 
Στις 29/8/12 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης έδωσε εφ' όλης της ύλης συνέντευξη στον δημοσιογράφο Χάρη Φλουδόπουλο και τον Capital για τα πρόσφατα μέτρα για τα φωτοβολταϊκα.  Για μία ακόμη φορά ο ΣΠΕΦ επαναδιατυπώνει με ξεκάθαρο τρόπο την "κόκκινη" γραμμή του, που αφορά καμία παρέμβαση εκ των υστέρων στον τζίρο και τα οικονομικά των εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων.  Τέλος αναλύονται οι στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς που απορροφούν το ΕΤΜΕΑΡ προς όφελος των ορυκτών καυσίμων αλλά και η ενισχυμένη παρουσία στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής του φυσικού αερίου (25 - 30%) που "οδηγεί" την αύξηση του κόστους του ρεύματος τα τελευταία χρόνια. 
 
Παρακολουθείστε το σχετικό video

ΣΠΕΦ: Και τώρα η ώρα των στρεβλώσεων

Σε συνέχεια του πακέτου ρυθμίσεων που ανακοινώθηκαν από το ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά αλλά και της αναπροσαρμογής του τέλους ΕΤΜΕΑΡ από την ΡΑΕ όπως προηγήθηκε με στόχο την οικονομική σταθεροποίηση της αγοράς ηλεκτρισμού, ο ΣΠΕΦ παρατηρεί τα ακόλουθα:

 

-          Η Κυβέρνηση και το ΥΠΕΚΑ, έστω και την ύστατη ώρα, διασώζουν το κύρος της χώρας αφού τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν τις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες, γεγονός που θα κατέστρεφε όπως έγκαιρα είχε επισημανθεί, την οποιαδήποτε προοπτική επενδύσεων αλλά πολύ περισσότερο λειτουργίας επιχειρήσεων στην χώρα μας ανεξαρτήτως κλάδου.  Η απασφάλιση της θρυαλλίδας αυτής πέραν της μη ηθικής και μη νόμιμης υπόστασης της αλλά και των Προσφυγών που θα την ακολουθούσαν, θα εκκινούσε και έναν ατέρμονα φαύλο κύκλο αμφισβητήσεων, «κουρέματος» απαιτήσεων και συνεπακόλουθα δανείων σε όλο το εύρος της οικονομίας, που θα καθήλωνε την επενδυτική εμπιστοσύνη στο ναδίρ για πάρα πολλά χρόνια.  Στο κρίσιμο αυτό σημείο υπήρξε απόλυτη ομοφωνία και συστράτευση των Φορέων της αγοράς συμπεριλαμβανομένων των Επιμελητηρίων και των Τραπεζών, με στόχο τη διαφύλαξη ενός ελάχιστου κλίματος αξιοπιστίας που αποτελεί προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

 

-          Σε ότι αφορά τις από εδώ και στο εξής επενδύσεις η αυτονόητη προσήλωση στους νόμους δεν αποτελεί έκπληξη για κανέναν.  Οι εθνικοί στόχοι διείσδυσης ανά τεχνολογία ΑΠΕ όπως ποσοτικά έχουν θεσμοθετηθεί από το 2010 με την Α.Υ.Φ1/οικ.19598/31-8-10, είναι σε όλους γνωστοί και πρέπει να τηρούνται.  Η οποιαδήποτε τυχόν επέκταση τους οφείλει οπωσδήποτε να μην γίνεται άναρχα, αλλά συντεταγμένα περιλαμβάνοντας τον απαιτούμενο οικονομοτεχνικό σχεδιασμό, ώστε σε καμία περίπτωση να μην τίθενται εν αμφιβόλω εκ των υστέρων τα οικονομικά της λειτουργίας των επενδύσεων αυτών.   

 

-          Οι στρεβλώσεις τέλος της αγοράς που επανειλημμένα Οργανισμοί (ΙΟΒΕ), Φορείς ΑΠΕ και Πανεπιστήμια (ΑΠΘ, ΕΜΠ) έχουν ποσοτικοποιημένα με μελέτες αναδείξει, αλλά και η Πολιτεία σε επίπεδο διαλόγου αναγνωρίσει με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα των επικείμενων περαιτέρω συζητήσεων για την ηλεκτροπαραγωγή.  Είναι αδιανόητο τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω του ΕΤΜΕΑΡ να οδεύουν δια των στρεβλώσεων κατά 60% στα ορυκτά καύσιμα (μελέτη ΙΟΒΕ, Ιούλιος 2011) αντί στις ΑΠΕ όπου και χρεώνονται, ενώ δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί η βάναυση δυσφήμιση των φωτοβολταΙκών αγνοώντας εσκεμμένα τα κρυφά οφέλη της αιχμιακής τους λειτουργίας (245 εκατ. ευρώ το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία τους το 2012 σύμφωνα με μελέτη του ΑΠΘ, Ιούλιος 2012).  Η νοθευμένη ΟΤΣ (Οριακή Τιμή Συστήματος) πρέπει άμεσα να απαλειφθεί από την οικονομική εξίσωση αποτίμησης των ΑΠΕ και του υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ και τουλάχιστον να αντικατασταθεί από το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.  Η ΟΤΑ (Οριακή Τιμή Αποκλίσεων) όπως απολογιστικά υπολογίζεται από τον διαχειριστή καθημερινά, ίσως θα μπορούσε τουλάχιστον μεταβατικά να χρησιμοποιηθεί προς τον σκοπό αυτό, αφού αντικατοπτρίζοντας πλησιέστερα την πραγματικότητα του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας κινήθηκε στα επίπεδα των 82 ευρώ/MWh το α’ εξάμηνο του 2012 όταν η ΟΤΣ έδειχνε 63,5 ευρώ/MWh.  Από μόνο του αυτό θα γλύτωνε τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ από πλασματικό νέο έλλειμμα της τάξης των 120 εκατ. ευρώ ετησίως. Εν πάση περιπτώσει, αν για την διατήρηση του εισαγόμενου φυσικού αερίου στα σημερινά επίπεδα συμμετοχής του στο ενεργειακό μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής (25% - 30%) απαιτείται να γίνουν αυξήσεις στο ρεύμα, δεν μπορούν οι εγχώριες ΑΠΕ και τα Φ/Β να αποτελούν το εύκολο πρόσχημα.  Επιπλέον, η μεγάλη άνω των 35 MW ΣΗΘΥΑ (τεχνολογία συμπαραγωγής με χρήση ορυκτών καυσίμων) που «προαλείφεται» να εισέλθει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ μέσω της αποζημίωσης της με Feed-in-Tariff (FIT) χωρίς να υπάρχει σχετική Κοινοτική υποχρέωση, αποτελεί μία ακόμη εν δυνάμει υπέρμετρη επιβάρυνση του λογαριασμού αυτού με επιπλέον 100 εκατ. ευρώ ετησίως και οπωσδήποτε δεν μπορεί να ενσωματωθεί δίχως διακριτούς και ρεαλιστικούς οικονομικούς πόρους. Επιτέλους, μόνο με την άρση των ανωτέρω στρεβλώσεων μπορεί να υπάρξει εξορθολογισμός και βιώσιμη ανάπτυξη στην ηλεκτροπαραγωγή με στόχο την φιλική για την οικονομία ενεργειακή απεξάρτηση μας από το εξωτερικό μέσω των ΑΠΕ. 

 

Ο ΣΠΕΦ προσβλέποντας σε έναν ειλικρινή διάλογο με την Πολιτεία για το θέμα των στρεβλώσεων συλλήβδην, θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή αλλά και στην αποφυγή ολισθημάτων που θα αποτελματώσουν την αξιοπιστία της Χώρας, την πίστη στους Νόμους, την επιχειρηματικότητα και εν τέλει την οικονομία.     

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Διανύοντας μια από τις πιο σκοτεινές για την οικονομία φάσεις σε όλη την διάρκεια της σύγχρονης ως Χώρα ιστορίας μας, ο εμπλεκόμενος στην ηλεκτροπαραγωγή από φωτοβολταϊκά επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί εμβρόντητος την τελική διαμόρφωση των αποφάσεων της Πολιτικής ηγεσίας επί του μέχρι χθες τουλάχιστον αδιανόητου σεναρίου της επιβολής οριζόντιας και μάλιστα ισοπεδωτικής εκ των υστέρων φορολογίας επί του τζίρου των εν λειτουργία επιχειρήσεων.

Έχοντας εσχάτως προεκλογικά ζήσει την καθησυχαστική καθολική αντίδραση των συμμετεχόντων στην Κυβέρνηση κομμάτων επί της πρότασης της αντιπολίτευσης για φορολόγηση του τζίρου των μεγάλων μόλις επιχειρήσεων σε ποσοστά της τάξεως του 1 – 2%, προκαλεί εύλογη απορία αν όχι παράλυση το άνοιγμα εκ νέου του κεφαλαίου αυτού και μάλιστα με περισσή σφοδρότητα και σπουδή.

Η Πολιτεία με τις φερόμενες ως "κλειδωμένες" αποφάσεις της  όσον αφορά την εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου των εν λειτουργία μέχρι σήμερα ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων και μάλιστα οριζόντια με διψήφια ποσοστά, δείχνει προκλητικά να αδιαφορεί για το μέγεθος και τις αντοχές τους, τα δάνεια που αυτές έλαβαν με σκοπό ακριβώς τις συγκεκριμένες επενδύσεις και την αποπληρωμή τους και ίσως πιο σημαντικά την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων που οι παραγωγοί επένδυσαν και που στην πλειονότητα τους αποτελούσαν οικονομίες ζωής.  Η επικίνδυνη ατραπός αυτή φαίνεται μάλλον να είναι το πρώτο βήμα ενός ολισθηρού για την οικονομία και την κοινωνία συνολικά νέου κεφαλαίου φορολογικής πολιτικής και κουλτούρας.   Ξεκινώντας από την «παραδειγματική» φορολογική τιμωρία των εν λειτουργία ΑΠΕ και μάλιστα του πολλά υποσχόμενου κλάδου των φωτοβολταϊκών, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι το μέτρο αυτό θα επεκταθεί και αλλού στην οικονομία.  Αν η φορολόγηση του τζίρου ξεκινήσει, καμία Κυβέρνηση και για πάρα πολλά χρόνια δεν θα μπορέσει ποτέ ίσως να πείσει πως τούτο δεν θα ξανασυμβεί.  Στην σκέψη του κάθε επενδυτή θα καιροφυλαχτεί διαχρονικά ο φόβος πως επενδύοντας στην Ελλάδα, υπό τις όποιες δύσκολες συνθήκες αυτό συνεπάγεται, ακόμη και αν καταφέρει η προσπάθεια του να αποφέρει καρπούς αυτό θα σημάνει την εκ των υστέρων επιπλέον άδικη οριζόντια φορολόγηση του και μάλιστα επί του τζίρου.

Τα επιχειρήματα που έχουν ακουστεί για την έκτακτη ή κατ’ εξαίρεση επιβολή του μέτρου αυτού μάλλον δεν πείθουν.  Το έλλειμμα του Λειτουργού της αγοράς, που αφέθηκε παρατεταμένα στην μοίρα του ώστε να φθάσει ακόμη και στην στάση πληρωμών, έχει ποικίλα αίτια με κυριότερο την αδράνεια, τις στρεβλώσεις και την επανειλημμένη ολιγωρία υλοποίησης συμπεφωνημένων μέτρων που θεσπίστηκαν ακόμα και μόλις τον περασμένο Ιανουάριο.  Το αν η Χώρα μας θέλει τελικώς την εγχώρια από ΑΠΕ ηλεκτροπαραγωγή και την ευεργετική ενεργειακή απεξάρτηση από το εξωτερικό που αυτή συνεπάγεται μέλει να φανεί.  Δυστυχώς ο πρόλογος που προωθείται μέσω της εκ των υστέρων φορολόγησης του τζίρου των εν λειτουργία ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων χωρίς καμία περαιτέρω συζήτηση για τις πραγματικές στρεβλώσεις που προκάλεσαν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και που επανειλημμένα έχουν αναδείξει έγκυρες μελέτες όπως του ΙΟΒΕ (το 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ δεν πηγαίνει στις ΑΠΕ), του ΑΠΘ (το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία των Φ/Β το 2012 φθάνει τα 245 εκατ. ευρώ), μάλλον θα οδηγήσει στον αφελληνισμό της ηλεκτροπαραγωγής.  Οι οικονομίες κλίμακας που απαιτούνται για να αντέξει μια επιχείρηση την φορολόγηση του τζίρου της με διψήφια μάλιστα ποσοστά είναι πέραν των δυνατοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σε εθνικό τέλος επίπεδο και εντός της δημοσιονομικής πειθαρχίας του ευρώ η παράμετρος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών είναι υπερκρίσιμη για την οικονομία και η ανάσχεση των εισαγωγών σε ενεργειακές πρώτες ύλες για ηλεκτροπαραγωγή οφείλει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα.  Δυστυχώς η Χώρα μας κινείται μάλλον προς την αντίθετη κατεύθυνση αφού η ηλεκτροπαραγωγή από εισαγόμενο φυσικό αέριο εξακολουθεί μέσω των στρεβλώσεων διαχρονικά να προστατεύεται και να επιδοτείται. Η συζήτηση λοιπόν που εν κατακλείδι οφείλει άμεσα να ανοίξει και μάλιστα με γνώμονα το μακροπρόθεσμο εθνικό συμφέρον, είναι αυτή του άμεσου εξορθολογισμού της λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού ώστε και ο καταναλωτής να γνωρίζει ακριβώς τι πληρώνει και που αυτό τελικώς πηγαίνει.  Οι ΑΠΕ, που με την λειτουργία τους αποφεύγουν για τουλάχιστον 25 χρόνια, την εξαγωγή πολύτιμου «συναλλάγματος» στο εξωτερικό για τον ηλεκτρισμό που παράγουν, πρέπει οπωσδήποτε να κυριαρχήσουν στο ενεργειακό μίγμα.  

Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

 

Αθήνα, 27/7/12

Προς:
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη:  Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
                  Υφυπουργού κου Ασημ. Παπαγεωργίου
                  Γ.Γ. κου Κων/νου Μαθιουδάκη


Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Πειραιώς 132, 118 54 Αθήνα

Υπ’ όψη: Προέδρου κου Ν. Βασιλάκου


Θέμα: Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

Συνημ.: Το πλήρες κείμενο της μελέτης του ΑΠΘ


Αξιότιμοι Κύριοι

Σε συνέχεια της χθεσινής μας πρώτης συζήτησης για τα οικονομικά των ΑΠΕ και των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά ειδικότερα που εκπροσωπούμε, συνημμένα σας αποστέλλουμε την «Μελέτη Υπολογισμού του Αποφευγόμενου Κόστους από την Λειτουργία των Φ/Β Σταθμών» στο διασυνδεδεμένο σύστημα για το έτος 2012, όπως εκπονήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.

Όπως σας αναφέραμε και χθες, ένεκα της αυξημένης διείσδυσης των Φ/Β που παρουσιάστηκε κατά τον μήνα Ιούνιο που μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε στο μηνιαίο δελτίο ΑΠΕ ο ΛΑΓΗΕ, ζητήσαμε επιπλέον επικαιροποίηση της μελέτης από το ΑΠΘ η οποία και δίνει επιπλέον αυξημένα μεγέθη αποφευγόμενου κόστους από αυτά που είχαμε ανακοινώσει στην προηγούμενη έκδοση της με προσομοίωση του Ιουνίου.

Το αποφευγόμενο λοιπόν κόστος από την λειτουργία των Φ/Β ανέρχεται στα 244,6 εκατ. ευρώ (άρθρο 4. Σελ. 26) εννοώντας πως τόσα χρήματα θα απορροφούσε η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή και οι εισαγωγές ώστε να καλύψουν το κενό των Φ/Β το έτος 2012 συνολικά. Συνεπώς το ποσό των 244,6 εκατ. ευρώ πρέπει να αφαιρεθεί από την συνολική αποζημίωση τους με FIT το 2012 ώστε να προσδιορισθεί το ΕΤΜΕΑΡ που τους αναλογεί και όχι το ποσό των 78,8 εκατ. ευρώ που αφορά την αναλογούσα στην «πλαστή» ΟΤΣ αξία δηλαδή 62,9 ευρώ / MWh X 1.25 TWh (άρθρο 3.2 σελ. 18 – 19) που προβλέπεται να είναι η ετήσια Φ/Β ηλεκτροπαραγωγή το 2012. Υφίσταται λοιπόν μια αναίτια χρέωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με 165,8 εκατ. (244,6 – 78,8 εκατ. ευρώ) μόνο για το 2012. Αν συμπεριλάβουμε εδώ τα αντίστοιχα ποσά των ετών 2011, 2010 κ.ο.κ., αντιλαμβάνεστε πως σήμερα δεν θα ομιλούσαμε καν για έλλειμμα εξαιτίας των μέχρι σήμερα εν λειτουργία Φ/Β μονάδων.

Επιπλέον στην μελέτη προσδιορίζεται η επίδραση στην ΟΤΣ από την κατάργηση του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) η οποία και θα ανέβαζε την μέση ετήσια για το 2012 ΟΤΣ από τα 62,9 ευρώ / MWh στα 76,5 ευρώ / MWh (άρθρ. 3.2 σελ. 18). Στην διαφορά αυτή των 13,6 ευρώ / MWh εμείς προσθέτουμε και την αναλογούσα προστιθέμενη αξία από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που λαμβάνουν οι συμβατικές μονάδες και που ανέρχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις μας στα επιπλέον 9 ευρώ / MWh. Εκ της μελέτης λοιπόν αλλά του συνδυαστικού παραπέρα συλλογισμού μας προκύπτει συνολική τεχνητή υποβάθμιση στην ΟΤΣ για το 2012 ίση με 22,6 ευρώ / MWh.

Αν το ποσό αυτό πολλπλασιαστεί με την συνολική παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 (5,17 TWh Πίνακας 3.4 σελ. 21) δίνει μια τεχνητή παραγωγή ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ ίση με 22,6 ευρώ / MWh x 5,17 TWh δηλαδή 116,8 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος ενώ αντίστοιχα ποσά προφανώς υφίστανται και για τα προηγούμενα χρόνια. Εύλογα λοιπόν συμπεραίνουμε πως και από αυτή την οπτική γωνία το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ λόγω ΑΠΕ είναι επίπλαστο και οφείλεται στον λάθος υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ βάσει της ΟΤΣ που δεν συμπεριλαμβάνει όμως το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.

Επαναδιατυπώνοντας ρητά την καθαρή θέση μας για καμία απολύτως παρέμβαση στα οικονομικά των εν λειτουργία Φ/Β μονάδων (άμεση ή έμμεση, τώρα ή στο εξής), η οποία στηριζόμενη σε εσφαλμένα μεγέθη όπως ανωτέρω αναλύθηκε θα καταστρέψει άδικα χιλιάδες παραγωγούς που επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ στην Χώρα δανειζόμενοι από τις Τράπεζες πανάκριβα τα διπλάσια, σας καλούμε να προστατεύσετε την επιχειρηματικότητα και την φήμη της Χώρας από τέτοιες επικίνδυνες ατραπούς.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

 

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος

Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος

Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012
 
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων του Συνδέσμου σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
 
Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β ως 1,100 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
 
Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 232,8 εκατ. ευρώ για τις πρόσθετες συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό συμπεριλαμβανομένης της υπερ-αποζημίωσης που αυτές θα προκαλούσαν στις ήδη συμμετέχουσες λόγω ανόδου της ΟΤΣ.  Συνεπώς το κόστος που θα έπρεπε το τέλος ΕΤΜΕΑΡ και οι άλλοι πόροι στήριξης των ΑΠΕ να καλύπτουν στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ οφείλει να ισούται με το σύνολο της αποζημίωσης των Feed-in-Tariffs (FIT) των Φ/Β μείον το αποφευγόμενο κόστος αυτό των 232,8 εκατ. ευρώ που υπολογίστηκε στην μελέτη.
 
Δυστυχώς σήμερα για τον υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ από το σύνολο των FIT που καταβάλλονται για τα Φ/Β αφαιρείται η αξία που αντιστοιχεί στην μέση ΟΤΣ επί τις MWh που εγχύθηκαν από αυτά δηλαδή ένα πολύ υποδεέστερο και μάλιστα εικονικό ποσό που αγνοεί εντελώς την λειτουργία του μοντέλου Mandatory Pool όπως αναλύθηκε.  Συγκεκριμένα υποθέτοντας παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β 1,13 TWh για το 2012 και λαμβάνοντας την μέση ΟΤΣ στα 63,5 ευρώ/MWh προκύπτει το πλασματικό ποσό των 71,8 εκατ. ευρώ το οποίο και εσφαλμένα αφαιρεί ο διαχειριστής από το σύνολο των FIT ζητώντας η διαφορά να καλυφθεί από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Αντίθετα λοιπόν θα έπρεπε από το σύνολο των FIT των Φ/Β να αφαιρέσει το αποφευγόμενο κόστος δηλαδή τα 232,8 εκατ. ευρώ.  Προκύπτει λοιπόν μια διαφορά 161 εκατ. ευρώ (232,8 εκατ. – 71,8 εκατ. ευρώ) στους υπολογισμούς υπέρ των Φ/Β η οποία και πρέπει να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ για το 2012. Αντίστοιχα ποσά διόρθωσης των υπολογισμών προφανώς υπάρχουν και για τα προηγούμενα έτη τα οποία και σωρευτικά υπολογιζόμενα θα εξαφάνιζαν πλήρως το επίπλαστο έλλειμμα του λογαριασμού του Λειτουργού.
 
Επιπλέον στην μελέτη εξετάσθηκε και η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) που δρα υπέρ των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου αφού τις εντάσσει προνομιακά και εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ στο σύστημα στο Μεταβλητό τους Κόστος πλέον περιθωρίου 10% και μάλιστα σε περιόδους που η ΟΤΣ από την λειτουργία των λιγνιτικών διαμορφώνεται τουλάχιστον στο ήμισυ της αξίας συγκριτικά.  Η κατάργηση λοιπόν του μηχανισμού αυτού και με δεδομένη την ζήτηση που προσομοιώνει η μελέτη για το 2012 στις 52,4 TWh θα επέφερε μια άνοδο της ΟΤΣ από τα 63,5 ευρώ/MWh στα 77 ευρώ/MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,5 ευρώ / MWh στην ΟΤΣ προσθέτοντας ακόμη 9 ευρώ / MWh σε αυτήν από την ενσωμάτωση της πρόσθετης αποζημίωσης που οι συμβατικές μονάδες λαμβάνουν ετησίως από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) προκύπτει συνολική διαφορά στην ΟΤΣ (πλήρης πραγματική μείον την στρεβλά απομειωμένη σημερινή) ίση με 22,5 ευρώ/MWh.  Αυτή πολλαπλασιαζόμενη επί την συνολική ετήσια παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 δηλαδή των 5 TWh δημιουργεί με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ μια διαφορά υπέρ των ΑΠΕ μόνο για το 2012 ίση με  112,5 εκατ. ευρώ η οποία και θα έπρεπε να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
 
Από τα ανωτέρω δύο βασικά ποσοτικά συμπεράσματα της μελέτης του ΑΠΘ προκύπτει πως τόσο το αποφευγόμενο κόστος των 232,8 εκατ. ευρώ για το σύστημα φέτος από την λειτουργία των Φ/Β οφείλει άμεσα να αποτυπωθεί όσο και ο εσφαλμένος σημερινός τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και της στρεβλής λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς που επιδοτεί εν τέλει τα ορυκτά καύσιμα και φορτώνει μόνο για το 2012 τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ με επίπλαστο πρόσθετο έλλειμμα 112,5 εκατ. ευρώ πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει.  Διαφορετικά κινδυνεύει να ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός συνολικά για τις ΑΠΕ και μάλιστα επιζήμια για την χώρα, αφού μόνον αυτές μπορούν να απεξαρτήσουν την χώρα ενεργειακά από το εξωτερικό.

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ

 

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ
 
Την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης φιλοξενήθηκε από το SBC ΤV και την εκπομπή του δημοσιογράφου κου Πάνου Θωμάκου σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα.
 
Δείτε την συνέντευξη στα επισυναπτόμενα links.
 
http://www.youtube.com/watch?v=OYSQGwFvyHI&feature=youtu.be
 
http://www.youtube.com/watch?v=CAq87XsDeHM&feature=youtu.be

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.