{gallery width=210, height=120, count=15, captions=boxplus.caption}geniki_syneleusi2013{/gallery}
Ετήσια Γενική Συνέλευση ΣΠΕΦ
- 14 Ιανουαριου 2013 |
- Κατηγορια Δελτία Τύπου
{gallery width=210, height=120, count=15, captions=boxplus.caption}geniki_syneleusi2013{/gallery}
Ο ΣΠΕΦ προασπίζοντας την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα των επαγγελματικών φωτοβολταϊκών μονάδων προσέφυγε στις 4/1/13 με επίσημη καταγγελία του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συγκεκριμένα στην Γενική Διεύθυνση Ενέργειας αλλά και την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού κατά της επιβληθείσας με τον ν. 4093/2012 εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των Φ/Β.
Στο συνημμένο ΔΤ εκτίθενται συνοπτικά οι λόγοι της καταγγελίας.
Ο ΣΠΕΦ δια του Προέδρου του κου Στέλιου Λουμάκη παρέστη ομιλητής σε εσπερίδα που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) την Τετάρτη 19/12/12 με θέμα τις στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την καταστροφική Εισφορά επί του τζίρου που επιβλήθηκε στις ΑΠΕ με τον ν. 4093/2012. Στην παρουσίαση του ο κος Λουμάκης έθιξε όλα τα αίτια της σημερινής ασφυξίας της αγοράς αλλά και τις οδυνηρές συνέπειες της καταστροφικής εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των παραγωγών όπως εφαρμόστηκε, των οποίων η «παραδειγματική» τιμωρία αναμένεται ωστόσο να μην επιφέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα στα οικονομικά του Λειτουργού. Συγκεκριμένα:
· Η Πολιτεία και διαχρονικά το ΥΠΕΚΑ νομοθέτησαν, «ευλόγησαν» και συνεχίζουν να επικροτούν με την στάση τους τις βαρύτατες στρεβλώσεις στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες, όπως πολλάκις έχει αποδειχθεί, διοχετεύουν το 60% των πόρων ΑΠΕ στην ευρύτερη επιδότηση της λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας και εν τοις πράγμασι στα ορυκτά καύσιμα που κυριαρχούν σε αυτήν με προεξέχον το εισαγόμενο ακριβό φυσικό αέριο. Βασικός μηχανισμός στρέβλωσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) είναι ο Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους κατά του οποίου ο ΣΠΕΦ έχει προσφύγει στην Ε.Ε.
· Πολύ χειρότερα ακόμη η Πολιτεία κρατά σιδηροδέσμιες οικονομικά τις ΑΠΕ στην βαρύτατα νοθευμένη αυτή ΟΤΣ, που ειδικότερα για τα Φ/Β, η μέση τιμή της που χρησιμοποιείται ως βάση αποζημίωσης τους, επιπλέον παραγνωρίζει προκλητικά την αιχμιακή ημερήσια λειτουργία τους συγκρίνοντας τα έτσι άστοχα και με τις τιμές ρεύματος της νύχτας. Δια των στρεβλώσεων αυτών ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ συσσωρεύει πλασματικό έλλειμμα ετησίως τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ πλέον της παραγνώρισης της μεσημβρινής αιχμιακής λειτουργίας των Φ/Β που το προσαυξάνει επιπρόσθετα.
· Η Πολιτεία που εκ του Συντάγματος φέρει την αποκλειστική ευθύνη της νομοθέτησης αλλά ταυτόχρονα και της αδειοδότησης των Φ/Β, προέβη τα προηγούμενα χρόνια σε μία αχαλίνωτη πλειοδοσία αδειών. Καλλιεργώντας «υπερβολικό» επενδυτικό κλίμα αλλά και προσδοκίες έστρεψε μονοσήμαντα τους πολίτες μαζικά στα Φ/Β υπερκερνώντας βίαια τους στόχους που η ίδια έθεσε. Έτσι σήμερα για εθνικό στόχο 2,200 MW το 2020, η Πολιτεία έχει χορηγήσει σε άδειες, όρους σύνδεσης και συμβάσεις ΛΑΓΗΕ περί τα 7,500 MW (τα περισσότερα μέχρι σήμερα ανέκκλητα) πλέον των 1,125 MW που λειτουργούν ήδη. Επιπλέον με απόλυτη «οσμή» επιτηδευματία αλλά χωρίς τις αντίστοιχες υποχρεώσεις χειρίζεται επικίνδυνα άνευ στόχου ή πλαφόν το οικιακό πρόγραμμα Φ/Β, αγνοώντας προκλητικά το υγιές net metering που διεθνώς επικρατεί, ρισκάροντας έτσι ακόμη μία αποτυχία ρύθμισης εις βάρος των πολλών.
· Προσπαθώντας το ΥΠΕΚΑ ατυχώς να «θεραπεύσει» τις ασθένειες που το ίδιο έσπειρε, προέβη σε μία καταστροφική και αψυχολόγητη για την επαγγελματική ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ πράξη, αυτήν της οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου. Το αποτέλεσμα των 240 εκατ. ευρώ ετησίως (τόσα προσδοκά να εισπράξει) θα χαθεί στα παραγόμενα δια των στρεβλώσεων νέα ελλείμματα που συνεχίζουν ανενόχλητα να παράγονται, αλλά και στην υπερ-ένταξη νέων μονάδων υπεράνω των εθνικών στόχων που προκλητικά αφήνει ανεξέλεγκτη. Έτσι εν κατακλείδι το Κράτος προτιμά να «χαϊδεύει» εν δυνάμει επενδυτές, αλλά δεν διστάζει παραδειγματικά να τιμωρήσει αυτούς που επένδυσαν. Όσον αφορά τους στόχους που το ίδιο έθεσε δηλαδή μηδενισμό του ελλείμματος του λογαριασμού ΑΠΕ το 2014 και πάλι θα αποτύχει από λάθος σχέδιο δράσης.
· Η εισφορά όπως οριζόντια και εξοντωτικά ετέθη στα επαγγελματικά Φ/Β και μάλιστα επί του τζίρου (25 – 30%) χωρίς στοιχειώδη παραμετροποίηση, δημιουργεί παγκόσμια πρώτη για τελικούς φορολογικούς συντελεστές πλησίον ή και υπεράνω του 100% επί των προ φόρων καθαρών αποτελεσμάτων των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα πολλά από τα μικρομεσαία Φ/Β πάρκα πλέον επωμίζονται συνολικό συντελεστή φορολόγησης 168% επί των προ φόρων καθαρών αποτελεσμάτων τους δηλαδή «δήμευση» τους με καθαρές ζημιές, ενώ ακόμη και τα μεγαλύτερα κινούνται στην σφαίρα μιας «Σταλινικού» τύπου κοινωνικοποίησης τους με τελικό φορολογικό συντελεστή 85%.
Το αποτέλεσμα των ανωτέρω δεν μπορεί να είναι άλλο από τον βίαιο αφελληνισμό της επαγγελματικής ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β, αφού επιπλέον οι συνθήκες δανεισμού που αυτή καλείται να λειτουργήσει και επιτοκιακά να εξυπηρετήσει, παραμένουν παντελώς στο απυρόβλητο των Κυβερνητικών δράσεων. Προκαλεί απορία η ευκολία επέμβασης της Κυβέρνησης στα οικονομικά ανεξάρτητων επιχειρήσεων με την ταυτόχρονη όμως απροθυμία της να παρέμβει εξίσου στον «τιμοκατάλογο» επιτοκίων των κρατικοποιημένων τραπεζών.
Ο κος Λουμάκης κλείνοντας ζήτησε άμεσο διάλογο με το ΥΠΕΚΑ για την επανεξέταση της εισφοράς και την οπωσδήποτε αποφυγή της επιπλέον φορολόγησης της.
Επισυνάπτεται ολόκληρη η παρουσίαση.
Αθήνα, 23/11/12
Προς:
Βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων
Θέμα: Η επόμενη μέρα της εισφοράς στα φωτοβολταϊκά
Αξιότιμε κε/κα Βουλευτή,
Σε συνέχεια της ψήφισης του ν. 4093/2012 και της επιβολής ισοπεδωτικής και οριζόντιας εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των φωτοβολταϊκών μονάδων από 25 – 30%, βρισκόμαστε δυστυχώς στην δυσάρεστη θέση να αποταθούμε εκ νέου σε εσάς ως ύστατο «καταφύγιο» δημοκρατίας και ελέγχου των πράξεων της Κυβέρνησης αλλά και του Υπουργείου ΠΕΚΑ συνολικά. Διανύοντας την «επόμενη ημέρα» της εισφοράς αναλυτικά σας αναφέρουμε:
Για τα ελλείμματα του ΛΑΓΗΕ μηδενική ευθύνη έχουν οι ηλεκτροπαραγωγοί από Φ/Β. Σειρά ολιγωριών και αστοχιών της Πολιτείας που σχετίζονται με την για καιρό παύση δημοπρασιών δικαιωμάτων ρύπων, την αθέτηση μεταφοράς πόρων από το τέλος ΕΡΤ όπως ο ν. 3851/2010 προέβλεπε, τις στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς στην Οριακή Τιμή Συστήματος ένεκα της προνομιακής τιμολογιακής μεταχείρισης των μονάδων φυσικού αερίου μέσω του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους που όχι μόνο συνεχίζουν να ισχύουν αλλά συζητείται να παραταθούν σε ορίζοντα επιπλέον διετίας, της εμπροσθοβαρούς ή ακόμη και πρόωρης επίτευξης των εθνικών στόχων διείσδυσης των Φ/Β μέσω της έκδοσης υπερπληθώρας αδειών και της ουδέποτε ανάκλησης τους αφού δεν προβλέπεται η ρητή λήξη τους, των επισφαλειών των εταιρειών λιανικής ηλεκτρισμού που ο Λειτουργός επωμίστηκε μη έχοντας λάβει τις απαραίτητες εγγυήσεις ως απαραιτήτως όφειλε, τα δεσμευμένα για καιρό χρήματα των Energa και HellasPower και τέλος το δάνειο των 140 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων που περιέργως πλήρως αποσοβήθηκε, ευθύνονται αποκλειστικά και είναι όλα αρμοδιότητας του άστοχου κρατικού μηχανισμού.
Οι ηλεκτροπαραγωγοί από Φ/Β, που παραμένουν απλήρωτοι για πέντε μήνες, μη δυνάμενοι να εξυπηρετήσουν τις δανειακές, φορολογικές, λειτουργικές ακόμη και βιοποριστικές τους ανάγκες, εύλογα είναι ανάστατοι και ερωτούν αφενός για το πότε θα εξοφληθούν τα οφειλόμενα και αφετέρου για το ποιος θα πληρώσει τα νέα ελλείμματα που λόγω των στρεβλώσεων στην χονδρεμπορική αγορά υπέρ των ορυκτών καυσίμων συνεχίζουν να παράγονται στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ παρά την εισφορά. Ακόμα και αν υποθέσουμε πως είναι νόμιμο και ηθικό να μεταφερθεί το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ στους προμηθευτές του, είναι άκρως προκλητικό ότι δεν υπάρχει συμμετοχή όλων των κλάδων ηλεκτροπαραγωγής στην εισφορά με οδυνηρό αποτέλεσμα το 80% αυτής να αφορά τα επαγγελματικά Φ/Β συστήματα.
Η επιβληθείσα εισφορά στον κύκλο εργασιών των φωτοβολταϊκών είναι απολύτως εξοντωτική. Ειδικότερα σε ότι αφορά τις μικρομεσαίες μονάδες που κατασκευάστηκαν κυρίως τα προηγούμενα χρόνια με πολύ υψηλότερα κοστολόγια και χωρίς επιδότηση αναπτυξιακού νόμου, αναμένονται ακόμη και πτωχεύσεις και σοβαρά εξ’ αυτών κοινωνικά προβλήματα. Χωρίς καμία απολύτως μέριμνα από την Πολιτεία για τον υφιστάμενο πανάκριβο τραπεζικό δανεισμό, πέραν της πρόκλησης σε επίπεδο εντυπώσεων που αυτή δημιουργεί, οφείλει πειστικά να απαντηθεί το γιατί μέρος του άχθους που αδίκως επεβλήθη δεν μετακυλύεται εξίσου νομοθετικά στο πολλαπλά κεφαλαιοποιημένο με κρατικά χρήματα τραπεζικό σύστημα. Με απλούστερα λόγια οφείλει οπωσδήποτε η Κυβέρνηση να εξασφαλίσει χαμηλότερα επιτόκια για τα υφιστάμενα δάνεια σε συνδυασμό με επιμήκυνση της διάρκειας τους όπως σε άλλες κατηγορίες ισχύει.
Από την επομένη της ψήφισης του ν. 4093/2012 με επείγουσα επιστολή μας στο αρμόδιο, βάσει του νόμου για την έκδοση της εφαρμοστικής Υ.Α., Υπουργείο ΠΕΚΑ θέσαμε το θέμα της έκπτωσης της εισφοράς από τον τζίρο των επιχειρήσεων μας. Θεωρούμε αδιανόητο το ενδεχόμενο να συντάσσουν οι παραγωγοί φορολογικές δηλώσεις εκκινώντας από τζίρο π.χ. 100 όταν εν τοις πράγμασι αυτός που θα εισπράττεται θα είναι 70 -75 λόγω της εισφοράς. Το μέγεθος της εισφοράς (25 – 30%) και το γεγονός ότι επιβλήθηκε οριζόντια στον τζίρο χωρίς καμία επιμέρους παραμετροποίηση, δεν αφήνει κανένα περιθώριο παραγνώρισης του προβληματισμού αυτού αφού ουδείς δύναται να καταβάλει φόρο εισοδήματος σε χρήματα που δεν εισέπραξε και μάλιστα στο μέγεθος αυτό. Οτιδήποτε διαφορετικό θα είναι άκρως προκλητικό, άδικο και παρελκυστικό καθιστώντας τους παραγωγούς όμηρους της Εφορίας.
Αξιότιμοι κύριοι/ες Βουλευτές
Η σημερινή κατάσταση είναι άκρως εφιαλτική για τις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες και οδηγεί μονοσήμαντα στον αφελληνισμό της ηλεκτροπαραγωγής που ως επί το πλείστον κινείται σε μικρομεσαία επίπεδα μεγέθους και αντοχών και φέρει πανάκριβο τραπεζικό δανεισμό. Ευελπιστώντας πως η λογική και η δημοκρατία λειτουργούν ακόμη στον τόπο μας, παρακαλούμε για τις ενέργειες και την συμπαράσταση σας προς την κατεύθυνση της άμεσης διόρθωσης όσων εκ των ανωτέρω πιστεύετε εφικτή στοχεύοντας στην ισόρροπη συμμετοχή όλων μας στην εκμετάλλευση του εθνικού ηλιακού μας πλούτου.
Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση,
Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας
Ο Πρόεδρος τους ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης κατόπιν πρόσκλησης παραβρέθηκε στη ημερίδα του EUFORES για τις ΑΠΕ στην Αθήνα, όπως διεξάχθηκε στην Βουλή των Ελλήνων την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012. Στην παρέμβαση του αναφέρθηκε στις εκτεταμένες στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που θα καταστήσουν την θυσία των Φ/Β μέσω της ισοπεδωτικής εισφοράς που αδίκως τους επεβλήθη κενό γράμμα για τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ και τον ΛΑΓΗΕ. Τα πλασματικά ελλείμματα της τάξης τουλάχιστον των 150 εκατ. ετησίως του λογαριασμού αυτού λόγω των στρεβλώσεων συνεχίζουν ανενόχλητα να παράγονται και μετά την εισφορά. Η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) που δυστυχώς αποτελεί την βάση του λογαριασμού ΑΠΕ είναι βαρύτατα προς τα κάτω νοθευμένη λόγω της παρέμβασης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, καθιστώντας τον έτσι πλασματικά μονίμως ελλειμματικό και το ΕΤΜΕΑΡ επίσης τεχνητά σταθερά ανεπαρκές. Όπως χαρακτηριστικά ελέχθη, η Πολιτεία μη μπορώντας να δικαιολογήσει τις επιβαλλόμενες αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των καταναλωτών που σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στην μεγάλη συμμετοχή ακριβού και εισαγόμενου φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα, προτιμά να ποινικοποιεί τις ΑΠΕ και το ΕΤΜΕΑΡ του οποίου το 60% δεν πηγαίνει εν τέλει στις ΑΠΕ. Πρακτικά λοιπόν το ΕΤΜΕΑΡ έχει καταστεί γενικό εργαλείο αύξησης των τιμολογίων ηλεκτρισμού και όχι μέσο κάλυψης των αναγκών αποκλειστικά των ΑΠΕ όπως προσδιορίζει το όνομα του.
Ο ΣΠΕΦ προασπίζοντας την βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, του κλάδου των ηλεκτροπαραγωγών από ανανεώσιμες πηγές και Φωτοβολταϊκά ειδικότερα, αλλά και τα συμφέροντα των τελικών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, προσέφυγε με καταγγελία του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συγκεκριμένα στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ).
Όπως είναι γνωστό ο ΜΜΚ λειτουργώντας μονομερώς επ’ ωφελεία των ηλεκτροπαραγωγών από φυσικό αέριο διατηρεί καθ’ υπέρβαση του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) όλες τις μονάδες αυτές ενταγμένες στο σύστημα ακόμη και όταν δεν υπάρχει ανάγκη εκτοπίζοντας έτσι τις έως και δύο φορές φθηνότερες λιγνιτικές. Επιπλέον ο μηχανισμός αυτός τους εξασφαλίζει σταθερό εισόδημα σε 24ωρη βάση ίσο με το μεταβλητό τους κόστος πλέον περιθωρίου 10% πέραν κάθε έννοιας μεταξύ τους ανταγωνισμού στην βάση της θεσμοθετημένης ανταγωνιστικής Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
Ο καταγγελλόμενος μηχανισμός αυτός (ΜΜΚ) παραβιάζει σειρά άρθρων της Σύμβασης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) αποτελώντας εν τοις πράγμασι παράνομη κρατική ενίσχυση η οποία μάλιστα νοθεύει ή ακόμα και ακυρώνει βίαια τον υγιή ανταγωνισμό σε επίπεδο ηλεκτροπαραγωγής, που θα απέβαινε οπωσδήποτε προς όφελος των τελικών καταναλωτών. Επιπρόσθετα, επειδή ο ΜΜΚ προσφέρεται μόνο σε ηλεκτροπαραγωγούς με καύσιμο φυσικό αέριο που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα αποτελεί επιπλέον και επιλεκτική κρατική ενίσχυση θέτοντας έτσι σαφέστατα εμπόδια στο υγειές διασυνοριακό εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε.
Παράλληλο δυσμενές αποτέλεσμα της λειτουργίας του ΜΜΚ είναι η τεχνητή απομείωση και νόθευση της ΟΤΣ, η οποία δυστυχώς συνεχίζει να αποτελεί την βάση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ. Η νόθευση της τιμής της αυτή, τροφοδοτώντας συστηματικά με πλασματικό έλλειμμα το ταμείο των ΑΠΕ, έχει οδηγήσει τις ανανεώσιμες σε οικονομικό αφανισμό. Οι ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά, στα οποία μονομερώς επεβλήθη ισοπεδωτική εισφορά επί του κύκλου εργασιών τους, επίσης μονομερώς επωμίζονται υπερημερίες στις πληρωμές τους 120 και πλέον ημερών, ενώ με μαθηματική βεβαιότητα ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ θα συνεχίζει να εμφανίζει παραγωγή ελλειμμάτων λόγω ακριβώς του ΜΜΚ και της δομικής στρέβλωσης στην ΟΤΣ που αυτός προκαλεί.
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.
Η έδρα μας:
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος
+30 210 6854035
Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.