(210) 6854035

  • Δελτία Τύπου ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Δελτία Τύπου (502)

Ο Στέλιος Λουμάκης στον Capital για τα μέτρα

 

 
Στις 29/8/12 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης έδωσε εφ' όλης της ύλης συνέντευξη στον δημοσιογράφο Χάρη Φλουδόπουλο και τον Capital για τα πρόσφατα μέτρα για τα φωτοβολταϊκα.  Για μία ακόμη φορά ο ΣΠΕΦ επαναδιατυπώνει με ξεκάθαρο τρόπο την "κόκκινη" γραμμή του, που αφορά καμία παρέμβαση εκ των υστέρων στον τζίρο και τα οικονομικά των εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων.  Τέλος αναλύονται οι στρεβλώσεις της χονδρεμπορικής αγοράς που απορροφούν το ΕΤΜΕΑΡ προς όφελος των ορυκτών καυσίμων αλλά και η ενισχυμένη παρουσία στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής του φυσικού αερίου (25 - 30%) που "οδηγεί" την αύξηση του κόστους του ρεύματος τα τελευταία χρόνια. 
 
Παρακολουθείστε το σχετικό video

ΣΠΕΦ: Και τώρα η ώρα των στρεβλώσεων

Σε συνέχεια του πακέτου ρυθμίσεων που ανακοινώθηκαν από το ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά αλλά και της αναπροσαρμογής του τέλους ΕΤΜΕΑΡ από την ΡΑΕ όπως προηγήθηκε με στόχο την οικονομική σταθεροποίηση της αγοράς ηλεκτρισμού, ο ΣΠΕΦ παρατηρεί τα ακόλουθα:

 

-          Η Κυβέρνηση και το ΥΠΕΚΑ, έστω και την ύστατη ώρα, διασώζουν το κύρος της χώρας αφού τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν τις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες, γεγονός που θα κατέστρεφε όπως έγκαιρα είχε επισημανθεί, την οποιαδήποτε προοπτική επενδύσεων αλλά πολύ περισσότερο λειτουργίας επιχειρήσεων στην χώρα μας ανεξαρτήτως κλάδου.  Η απασφάλιση της θρυαλλίδας αυτής πέραν της μη ηθικής και μη νόμιμης υπόστασης της αλλά και των Προσφυγών που θα την ακολουθούσαν, θα εκκινούσε και έναν ατέρμονα φαύλο κύκλο αμφισβητήσεων, «κουρέματος» απαιτήσεων και συνεπακόλουθα δανείων σε όλο το εύρος της οικονομίας, που θα καθήλωνε την επενδυτική εμπιστοσύνη στο ναδίρ για πάρα πολλά χρόνια.  Στο κρίσιμο αυτό σημείο υπήρξε απόλυτη ομοφωνία και συστράτευση των Φορέων της αγοράς συμπεριλαμβανομένων των Επιμελητηρίων και των Τραπεζών, με στόχο τη διαφύλαξη ενός ελάχιστου κλίματος αξιοπιστίας που αποτελεί προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

 

-          Σε ότι αφορά τις από εδώ και στο εξής επενδύσεις η αυτονόητη προσήλωση στους νόμους δεν αποτελεί έκπληξη για κανέναν.  Οι εθνικοί στόχοι διείσδυσης ανά τεχνολογία ΑΠΕ όπως ποσοτικά έχουν θεσμοθετηθεί από το 2010 με την Α.Υ.Φ1/οικ.19598/31-8-10, είναι σε όλους γνωστοί και πρέπει να τηρούνται.  Η οποιαδήποτε τυχόν επέκταση τους οφείλει οπωσδήποτε να μην γίνεται άναρχα, αλλά συντεταγμένα περιλαμβάνοντας τον απαιτούμενο οικονομοτεχνικό σχεδιασμό, ώστε σε καμία περίπτωση να μην τίθενται εν αμφιβόλω εκ των υστέρων τα οικονομικά της λειτουργίας των επενδύσεων αυτών.   

 

-          Οι στρεβλώσεις τέλος της αγοράς που επανειλημμένα Οργανισμοί (ΙΟΒΕ), Φορείς ΑΠΕ και Πανεπιστήμια (ΑΠΘ, ΕΜΠ) έχουν ποσοτικοποιημένα με μελέτες αναδείξει, αλλά και η Πολιτεία σε επίπεδο διαλόγου αναγνωρίσει με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα των επικείμενων περαιτέρω συζητήσεων για την ηλεκτροπαραγωγή.  Είναι αδιανόητο τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω του ΕΤΜΕΑΡ να οδεύουν δια των στρεβλώσεων κατά 60% στα ορυκτά καύσιμα (μελέτη ΙΟΒΕ, Ιούλιος 2011) αντί στις ΑΠΕ όπου και χρεώνονται, ενώ δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί η βάναυση δυσφήμιση των φωτοβολταΙκών αγνοώντας εσκεμμένα τα κρυφά οφέλη της αιχμιακής τους λειτουργίας (245 εκατ. ευρώ το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία τους το 2012 σύμφωνα με μελέτη του ΑΠΘ, Ιούλιος 2012).  Η νοθευμένη ΟΤΣ (Οριακή Τιμή Συστήματος) πρέπει άμεσα να απαλειφθεί από την οικονομική εξίσωση αποτίμησης των ΑΠΕ και του υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ και τουλάχιστον να αντικατασταθεί από το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.  Η ΟΤΑ (Οριακή Τιμή Αποκλίσεων) όπως απολογιστικά υπολογίζεται από τον διαχειριστή καθημερινά, ίσως θα μπορούσε τουλάχιστον μεταβατικά να χρησιμοποιηθεί προς τον σκοπό αυτό, αφού αντικατοπτρίζοντας πλησιέστερα την πραγματικότητα του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας κινήθηκε στα επίπεδα των 82 ευρώ/MWh το α’ εξάμηνο του 2012 όταν η ΟΤΣ έδειχνε 63,5 ευρώ/MWh.  Από μόνο του αυτό θα γλύτωνε τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ από πλασματικό νέο έλλειμμα της τάξης των 120 εκατ. ευρώ ετησίως. Εν πάση περιπτώσει, αν για την διατήρηση του εισαγόμενου φυσικού αερίου στα σημερινά επίπεδα συμμετοχής του στο ενεργειακό μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής (25% - 30%) απαιτείται να γίνουν αυξήσεις στο ρεύμα, δεν μπορούν οι εγχώριες ΑΠΕ και τα Φ/Β να αποτελούν το εύκολο πρόσχημα.  Επιπλέον, η μεγάλη άνω των 35 MW ΣΗΘΥΑ (τεχνολογία συμπαραγωγής με χρήση ορυκτών καυσίμων) που «προαλείφεται» να εισέλθει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ μέσω της αποζημίωσης της με Feed-in-Tariff (FIT) χωρίς να υπάρχει σχετική Κοινοτική υποχρέωση, αποτελεί μία ακόμη εν δυνάμει υπέρμετρη επιβάρυνση του λογαριασμού αυτού με επιπλέον 100 εκατ. ευρώ ετησίως και οπωσδήποτε δεν μπορεί να ενσωματωθεί δίχως διακριτούς και ρεαλιστικούς οικονομικούς πόρους. Επιτέλους, μόνο με την άρση των ανωτέρω στρεβλώσεων μπορεί να υπάρξει εξορθολογισμός και βιώσιμη ανάπτυξη στην ηλεκτροπαραγωγή με στόχο την φιλική για την οικονομία ενεργειακή απεξάρτηση μας από το εξωτερικό μέσω των ΑΠΕ. 

 

Ο ΣΠΕΦ προσβλέποντας σε έναν ειλικρινή διάλογο με την Πολιτεία για το θέμα των στρεβλώσεων συλλήβδην, θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή αλλά και στην αποφυγή ολισθημάτων που θα αποτελματώσουν την αξιοπιστία της Χώρας, την πίστη στους Νόμους, την επιχειρηματικότητα και εν τέλει την οικονομία.     

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Ολίσθημα η εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου

Διανύοντας μια από τις πιο σκοτεινές για την οικονομία φάσεις σε όλη την διάρκεια της σύγχρονης ως Χώρα ιστορίας μας, ο εμπλεκόμενος στην ηλεκτροπαραγωγή από φωτοβολταϊκά επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί εμβρόντητος την τελική διαμόρφωση των αποφάσεων της Πολιτικής ηγεσίας επί του μέχρι χθες τουλάχιστον αδιανόητου σεναρίου της επιβολής οριζόντιας και μάλιστα ισοπεδωτικής εκ των υστέρων φορολογίας επί του τζίρου των εν λειτουργία επιχειρήσεων.

Έχοντας εσχάτως προεκλογικά ζήσει την καθησυχαστική καθολική αντίδραση των συμμετεχόντων στην Κυβέρνηση κομμάτων επί της πρότασης της αντιπολίτευσης για φορολόγηση του τζίρου των μεγάλων μόλις επιχειρήσεων σε ποσοστά της τάξεως του 1 – 2%, προκαλεί εύλογη απορία αν όχι παράλυση το άνοιγμα εκ νέου του κεφαλαίου αυτού και μάλιστα με περισσή σφοδρότητα και σπουδή.

Η Πολιτεία με τις φερόμενες ως "κλειδωμένες" αποφάσεις της  όσον αφορά την εκ των υστέρων φορολόγηση του τζίρου των εν λειτουργία μέχρι σήμερα ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων και μάλιστα οριζόντια με διψήφια ποσοστά, δείχνει προκλητικά να αδιαφορεί για το μέγεθος και τις αντοχές τους, τα δάνεια που αυτές έλαβαν με σκοπό ακριβώς τις συγκεκριμένες επενδύσεις και την αποπληρωμή τους και ίσως πιο σημαντικά την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων που οι παραγωγοί επένδυσαν και που στην πλειονότητα τους αποτελούσαν οικονομίες ζωής.  Η επικίνδυνη ατραπός αυτή φαίνεται μάλλον να είναι το πρώτο βήμα ενός ολισθηρού για την οικονομία και την κοινωνία συνολικά νέου κεφαλαίου φορολογικής πολιτικής και κουλτούρας.   Ξεκινώντας από την «παραδειγματική» φορολογική τιμωρία των εν λειτουργία ΑΠΕ και μάλιστα του πολλά υποσχόμενου κλάδου των φωτοβολταϊκών, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι το μέτρο αυτό θα επεκταθεί και αλλού στην οικονομία.  Αν η φορολόγηση του τζίρου ξεκινήσει, καμία Κυβέρνηση και για πάρα πολλά χρόνια δεν θα μπορέσει ποτέ ίσως να πείσει πως τούτο δεν θα ξανασυμβεί.  Στην σκέψη του κάθε επενδυτή θα καιροφυλαχτεί διαχρονικά ο φόβος πως επενδύοντας στην Ελλάδα, υπό τις όποιες δύσκολες συνθήκες αυτό συνεπάγεται, ακόμη και αν καταφέρει η προσπάθεια του να αποφέρει καρπούς αυτό θα σημάνει την εκ των υστέρων επιπλέον άδικη οριζόντια φορολόγηση του και μάλιστα επί του τζίρου.

Τα επιχειρήματα που έχουν ακουστεί για την έκτακτη ή κατ’ εξαίρεση επιβολή του μέτρου αυτού μάλλον δεν πείθουν.  Το έλλειμμα του Λειτουργού της αγοράς, που αφέθηκε παρατεταμένα στην μοίρα του ώστε να φθάσει ακόμη και στην στάση πληρωμών, έχει ποικίλα αίτια με κυριότερο την αδράνεια, τις στρεβλώσεις και την επανειλημμένη ολιγωρία υλοποίησης συμπεφωνημένων μέτρων που θεσπίστηκαν ακόμα και μόλις τον περασμένο Ιανουάριο.  Το αν η Χώρα μας θέλει τελικώς την εγχώρια από ΑΠΕ ηλεκτροπαραγωγή και την ευεργετική ενεργειακή απεξάρτηση από το εξωτερικό που αυτή συνεπάγεται μέλει να φανεί.  Δυστυχώς ο πρόλογος που προωθείται μέσω της εκ των υστέρων φορολόγησης του τζίρου των εν λειτουργία ηλεκτροπαραγωγικών από Φ/Β επιχειρήσεων χωρίς καμία περαιτέρω συζήτηση για τις πραγματικές στρεβλώσεις που προκάλεσαν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και που επανειλημμένα έχουν αναδείξει έγκυρες μελέτες όπως του ΙΟΒΕ (το 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ δεν πηγαίνει στις ΑΠΕ), του ΑΠΘ (το αποφευγόμενο κόστος για το σύστημα από την λειτουργία των Φ/Β το 2012 φθάνει τα 245 εκατ. ευρώ), μάλλον θα οδηγήσει στον αφελληνισμό της ηλεκτροπαραγωγής.  Οι οικονομίες κλίμακας που απαιτούνται για να αντέξει μια επιχείρηση την φορολόγηση του τζίρου της με διψήφια μάλιστα ποσοστά είναι πέραν των δυνατοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σε εθνικό τέλος επίπεδο και εντός της δημοσιονομικής πειθαρχίας του ευρώ η παράμετρος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών είναι υπερκρίσιμη για την οικονομία και η ανάσχεση των εισαγωγών σε ενεργειακές πρώτες ύλες για ηλεκτροπαραγωγή οφείλει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα.  Δυστυχώς η Χώρα μας κινείται μάλλον προς την αντίθετη κατεύθυνση αφού η ηλεκτροπαραγωγή από εισαγόμενο φυσικό αέριο εξακολουθεί μέσω των στρεβλώσεων διαχρονικά να προστατεύεται και να επιδοτείται. Η συζήτηση λοιπόν που εν κατακλείδι οφείλει άμεσα να ανοίξει και μάλιστα με γνώμονα το μακροπρόθεσμο εθνικό συμφέρον, είναι αυτή του άμεσου εξορθολογισμού της λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού ώστε και ο καταναλωτής να γνωρίζει ακριβώς τι πληρώνει και που αυτό τελικώς πηγαίνει.  Οι ΑΠΕ, που με την λειτουργία τους αποφεύγουν για τουλάχιστον 25 χρόνια, την εξαγωγή πολύτιμου «συναλλάγματος» στο εξωτερικό για τον ηλεκτρισμό που παράγουν, πρέπει οπωσδήποτε να κυριαρχήσουν στο ενεργειακό μίγμα.  

Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

 

Αθήνα, 27/7/12

Προς:
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη:  Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
                  Υφυπουργού κου Ασημ. Παπαγεωργίου
                  Γ.Γ. κου Κων/νου Μαθιουδάκη


Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Πειραιώς 132, 118 54 Αθήνα

Υπ’ όψη: Προέδρου κου Ν. Βασιλάκου


Θέμα: Μελέτη ΑΠΘ για το Αποφευγόμενο Κόστος από την λειτουργία των Φ/Β στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2012.

Συνημ.: Το πλήρες κείμενο της μελέτης του ΑΠΘ


Αξιότιμοι Κύριοι

Σε συνέχεια της χθεσινής μας πρώτης συζήτησης για τα οικονομικά των ΑΠΕ και των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά ειδικότερα που εκπροσωπούμε, συνημμένα σας αποστέλλουμε την «Μελέτη Υπολογισμού του Αποφευγόμενου Κόστους από την Λειτουργία των Φ/Β Σταθμών» στο διασυνδεδεμένο σύστημα για το έτος 2012, όπως εκπονήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.

Όπως σας αναφέραμε και χθες, ένεκα της αυξημένης διείσδυσης των Φ/Β που παρουσιάστηκε κατά τον μήνα Ιούνιο που μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε στο μηνιαίο δελτίο ΑΠΕ ο ΛΑΓΗΕ, ζητήσαμε επιπλέον επικαιροποίηση της μελέτης από το ΑΠΘ η οποία και δίνει επιπλέον αυξημένα μεγέθη αποφευγόμενου κόστους από αυτά που είχαμε ανακοινώσει στην προηγούμενη έκδοση της με προσομοίωση του Ιουνίου.

Το αποφευγόμενο λοιπόν κόστος από την λειτουργία των Φ/Β ανέρχεται στα 244,6 εκατ. ευρώ (άρθρο 4. Σελ. 26) εννοώντας πως τόσα χρήματα θα απορροφούσε η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή και οι εισαγωγές ώστε να καλύψουν το κενό των Φ/Β το έτος 2012 συνολικά. Συνεπώς το ποσό των 244,6 εκατ. ευρώ πρέπει να αφαιρεθεί από την συνολική αποζημίωση τους με FIT το 2012 ώστε να προσδιορισθεί το ΕΤΜΕΑΡ που τους αναλογεί και όχι το ποσό των 78,8 εκατ. ευρώ που αφορά την αναλογούσα στην «πλαστή» ΟΤΣ αξία δηλαδή 62,9 ευρώ / MWh X 1.25 TWh (άρθρο 3.2 σελ. 18 – 19) που προβλέπεται να είναι η ετήσια Φ/Β ηλεκτροπαραγωγή το 2012. Υφίσταται λοιπόν μια αναίτια χρέωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με 165,8 εκατ. (244,6 – 78,8 εκατ. ευρώ) μόνο για το 2012. Αν συμπεριλάβουμε εδώ τα αντίστοιχα ποσά των ετών 2011, 2010 κ.ο.κ., αντιλαμβάνεστε πως σήμερα δεν θα ομιλούσαμε καν για έλλειμμα εξαιτίας των μέχρι σήμερα εν λειτουργία Φ/Β μονάδων.

Επιπλέον στην μελέτη προσδιορίζεται η επίδραση στην ΟΤΣ από την κατάργηση του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) η οποία και θα ανέβαζε την μέση ετήσια για το 2012 ΟΤΣ από τα 62,9 ευρώ / MWh στα 76,5 ευρώ / MWh (άρθρ. 3.2 σελ. 18). Στην διαφορά αυτή των 13,6 ευρώ / MWh εμείς προσθέτουμε και την αναλογούσα προστιθέμενη αξία από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που λαμβάνουν οι συμβατικές μονάδες και που ανέρχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις μας στα επιπλέον 9 ευρώ / MWh. Εκ της μελέτης λοιπόν αλλά του συνδυαστικού παραπέρα συλλογισμού μας προκύπτει συνολική τεχνητή υποβάθμιση στην ΟΤΣ για το 2012 ίση με 22,6 ευρώ / MWh.

Αν το ποσό αυτό πολλπλασιαστεί με την συνολική παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 (5,17 TWh Πίνακας 3.4 σελ. 21) δίνει μια τεχνητή παραγωγή ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ ίση με 22,6 ευρώ / MWh x 5,17 TWh δηλαδή 116,8 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος ενώ αντίστοιχα ποσά προφανώς υφίστανται και για τα προηγούμενα χρόνια. Εύλογα λοιπόν συμπεραίνουμε πως και από αυτή την οπτική γωνία το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ λόγω ΑΠΕ είναι επίπλαστο και οφείλεται στον λάθος υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ βάσει της ΟΤΣ που δεν συμπεριλαμβάνει όμως το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.

Επαναδιατυπώνοντας ρητά την καθαρή θέση μας για καμία απολύτως παρέμβαση στα οικονομικά των εν λειτουργία Φ/Β μονάδων (άμεση ή έμμεση, τώρα ή στο εξής), η οποία στηριζόμενη σε εσφαλμένα μεγέθη όπως ανωτέρω αναλύθηκε θα καταστρέψει άδικα χιλιάδες παραγωγούς που επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ στην Χώρα δανειζόμενοι από τις Τράπεζες πανάκριβα τα διπλάσια, σας καλούμε να προστατεύσετε την επιχειρηματικότητα και την φήμη της Χώρας από τέτοιες επικίνδυνες ατραπούς.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

 

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος

Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος

Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012

ΑΠΘ: Το αποφευγόμενο κόστος από τα φωτοβολταϊκά θα ανέλθει στα 233 εκατ. ευρώ το 2012
 
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων του Συνδέσμου σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
 
Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β ως 1,100 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).
 
Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 232,8 εκατ. ευρώ για τις πρόσθετες συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό συμπεριλαμβανομένης της υπερ-αποζημίωσης που αυτές θα προκαλούσαν στις ήδη συμμετέχουσες λόγω ανόδου της ΟΤΣ.  Συνεπώς το κόστος που θα έπρεπε το τέλος ΕΤΜΕΑΡ και οι άλλοι πόροι στήριξης των ΑΠΕ να καλύπτουν στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ οφείλει να ισούται με το σύνολο της αποζημίωσης των Feed-in-Tariffs (FIT) των Φ/Β μείον το αποφευγόμενο κόστος αυτό των 232,8 εκατ. ευρώ που υπολογίστηκε στην μελέτη.
 
Δυστυχώς σήμερα για τον υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ από το σύνολο των FIT που καταβάλλονται για τα Φ/Β αφαιρείται η αξία που αντιστοιχεί στην μέση ΟΤΣ επί τις MWh που εγχύθηκαν από αυτά δηλαδή ένα πολύ υποδεέστερο και μάλιστα εικονικό ποσό που αγνοεί εντελώς την λειτουργία του μοντέλου Mandatory Pool όπως αναλύθηκε.  Συγκεκριμένα υποθέτοντας παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β 1,13 TWh για το 2012 και λαμβάνοντας την μέση ΟΤΣ στα 63,5 ευρώ/MWh προκύπτει το πλασματικό ποσό των 71,8 εκατ. ευρώ το οποίο και εσφαλμένα αφαιρεί ο διαχειριστής από το σύνολο των FIT ζητώντας η διαφορά να καλυφθεί από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ.  Αντίθετα λοιπόν θα έπρεπε από το σύνολο των FIT των Φ/Β να αφαιρέσει το αποφευγόμενο κόστος δηλαδή τα 232,8 εκατ. ευρώ.  Προκύπτει λοιπόν μια διαφορά 161 εκατ. ευρώ (232,8 εκατ. – 71,8 εκατ. ευρώ) στους υπολογισμούς υπέρ των Φ/Β η οποία και πρέπει να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ για το 2012. Αντίστοιχα ποσά διόρθωσης των υπολογισμών προφανώς υπάρχουν και για τα προηγούμενα έτη τα οποία και σωρευτικά υπολογιζόμενα θα εξαφάνιζαν πλήρως το επίπλαστο έλλειμμα του λογαριασμού του Λειτουργού.
 
Επιπλέον στην μελέτη εξετάσθηκε και η κατάργηση της στρέβλωσης του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (MMK) που δρα υπέρ των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου αφού τις εντάσσει προνομιακά και εκτός ΗΕΠ και ΟΤΣ στο σύστημα στο Μεταβλητό τους Κόστος πλέον περιθωρίου 10% και μάλιστα σε περιόδους που η ΟΤΣ από την λειτουργία των λιγνιτικών διαμορφώνεται τουλάχιστον στο ήμισυ της αξίας συγκριτικά.  Η κατάργηση λοιπόν του μηχανισμού αυτού και με δεδομένη την ζήτηση που προσομοιώνει η μελέτη για το 2012 στις 52,4 TWh θα επέφερε μια άνοδο της ΟΤΣ από τα 63,5 ευρώ/MWh στα 77 ευρώ/MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,5 ευρώ / MWh στην ΟΤΣ προσθέτοντας ακόμη 9 ευρώ / MWh σε αυτήν από την ενσωμάτωση της πρόσθετης αποζημίωσης που οι συμβατικές μονάδες λαμβάνουν ετησίως από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) προκύπτει συνολική διαφορά στην ΟΤΣ (πλήρης πραγματική μείον την στρεβλά απομειωμένη σημερινή) ίση με 22,5 ευρώ/MWh.  Αυτή πολλαπλασιαζόμενη επί την συνολική ετήσια παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 δηλαδή των 5 TWh δημιουργεί με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ μια διαφορά υπέρ των ΑΠΕ μόνο για το 2012 ίση με  112,5 εκατ. ευρώ η οποία και θα έπρεπε να πιστωθεί στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
 
Από τα ανωτέρω δύο βασικά ποσοτικά συμπεράσματα της μελέτης του ΑΠΘ προκύπτει πως τόσο το αποφευγόμενο κόστος των 232,8 εκατ. ευρώ για το σύστημα φέτος από την λειτουργία των Φ/Β οφείλει άμεσα να αποτυπωθεί όσο και ο εσφαλμένος σημερινός τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και της στρεβλής λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς που επιδοτεί εν τέλει τα ορυκτά καύσιμα και φορτώνει μόνο για το 2012 τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ με επίπλαστο πρόσθετο έλλειμμα 112,5 εκατ. ευρώ πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει.  Διαφορετικά κινδυνεύει να ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός συνολικά για τις ΑΠΕ και μάλιστα επιζήμια για την χώρα, αφού μόνον αυτές μπορούν να απεξαρτήσουν την χώρα ενεργειακά από το εξωτερικό.

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ

 

Ο Στέλιος Λουμάκης στο SBC TV για τα οικονομικά των ΑΠΕ
 
Την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012 ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κος Στέλιος Λουμάκης φιλοξενήθηκε από το SBC ΤV και την εκπομπή του δημοσιογράφου κου Πάνου Θωμάκου σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα.
 
Δείτε την συνέντευξη στα επισυναπτόμενα links.
 
http://www.youtube.com/watch?v=OYSQGwFvyHI&feature=youtu.be
 
http://www.youtube.com/watch?v=CAq87XsDeHM&feature=youtu.be

Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού

ΣΠΕΦ: Τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν να είναι ταμπού.
 
Με αφορμή το διάλογο που βρίσκεται μπροστά μας και αφορά πρωτίστως τον εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τις χρόνιες στρεβλώσεις που πριμοδοτούν όχι μόνο τα ορυκτά καύσιμα αλλά ιδιαιτέρως το εισαγόμενο φυσικό αέριο, οφείλουμε να προβούμε στις ακόλουθες επισημάνσεις:
 
·         Ο Μηχανισμός ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) με το προνομιακό καθεστώς που εξασφαλίζει στην συμμετοχή και λειτουργία των συμβατικών μονάδων φυσικού αερίου και μάλιστα εκτός της ανταγωνιστικής αγοράς του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ), καθιστά την ηλεκτροπαραγωγή αλλά και την ενεργειακή πολιτική της Χώρας εισαγωγικού προσανατολισμού μακριά από την αυτάρκεια και την απεξάρτηση από το εξωτερικό που ήταν αλλά και οφείλει να παραμένει το ζητούμενο στις ιδιαίτερα κρίσιμες οικονομικά εποχές που διανύουμε.
 
·         Η συστηματική απένταξη από το σύστημα εγχώρια παραγόμενης φθηνής λιγνιτικής ισχύος και η υποκατάσταση της από φυσικό αέριο σε ρυθμιζόμενες ως και διπλάσιου κόστους τιμές μέσω του ΜΜΚ, είναι όχι μόνο επιζήμια για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και την εθνική οικονομία εν γένει αλλά έχει πλέον αποδιοργανώσει και την λειτουργία της αγοράς στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που επίσημα ακολουθεί η χώρα μας και βάσει αυτού διενεργείται ο ΗΕΠ.  Ορατό αποτέλεσμα της στρέβλωσης αυτής είναι η «κάλπικη» πλέον ΟΤΣ, η οποία μη εκπροσωπώντας (λόγω του ΜΜΚ) ως οφείλει και την ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο (το φυσικό αέριο συμμετέχει κατά 30% στο ενεργειακό ισοζύγιο της Χώρας) βρίσκεται καθηλωμένη σε τεχνητά χαμηλά επίπεδα φέρνοντας έτσι τις ΑΠΕ, που είναι εγχώριος ενεργειακός πόρος και μάλιστα στρατηγικού χαρακτήρα, αντιμέτωπες με την στάση πληρωμών του ΛΑΓΗΕ αλλά και την κοινωνία που καταβάλει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ να επιδοτεί μέσω αυτού τα ορυκτά καύσιμα αντί τις ΑΠΕ και μάλιστα κατά 60% σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
 
·         Οι αδιαφανείς επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα όμως δεν σταματούν εδώ.  Τα 300 εκατ. ευρώ που θα κοστίσει φέτος μόνο ο ΜΜΚ υπέρ του φυσικού αερίου αθροιζόμενα με τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που αριθμούν επιπλέον 450 εκατ. ευρώ ετησίως και επίσης επιδοτούν τα ορυκτά καύσιμα καθώς και με τα τουλάχιστον 65 εκατ. ετησίως με τα οποία θα επιβαρυνθεί ο ΛΑΓΗΕ εξαιτίας της άνευ οιασδήποτε Κοινοτικής υποχρέωσης επιχειρούμενης έναρξης αποζημίωσης των υφιστάμενων μονάδων ΣΗΘΥΑ (ήτοι μιας τεχνολογίας που κάνει χρήση ορυκτών καυσίμων) ισχύος άνω των 35MW με Feed-in-Tariff, οφείλουν να αποτελέσουν τον πυρήνα και την αρχή κάθε συζήτησης που αποσκοπεί στον πραγματικό εξορθολογισμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ταμπού οφείλει οπωσδήποτε να είναι η πλήρης διαφάνεια στα χρήματα που πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές και οι οποίοι σήμερα μέσω των στρεβλώσεων επιδοτούν την εισαγόμενη ενέργεια από φυσικό αέριο αντί της εθνικής παραγωγής των ΑΠΕ.
·         Τέλος οι όποιες νύξεις για αναδρομικές παρεμβάσεις σε υφιστάμενες μονάδες ΑΠΕ θα έπρεπε να συνδεθούν και με τα όσα δεινά αυτές θα επέφεραν στα συναλλακτικά ήθη αλλά και στο κύρος της Χώρας.  Πίσω από κάθε εν λειτουργία μονάδα ΑΠΕ, υπάρχουν επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα και προφανώς δανείστριες τράπεζες.  Αθέτηση ή έμμεση αλλοίωση των συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας εις βάρος των χιλιάδων παραγωγών θα οδηγούσε οπωσδήποτε και σε αθέτηση ή αλλοίωση των δανειακών τους συμβάσεων εις βάρος των δανειστριών τραπεζών.  Επειδή όμως τα συναλλακτικά ήθη οφείλουν πράγματι να είναι ταμπού, θεωρούμε πως δεν είναι σκόπιμο να ανοίξει μια τέτοια επικίνδυνη συζήτηση ειδικά τώρα που η ελληνική οικονομία καλείται να ανασυνταχθεί για να βγει γρήγορα από την κρίση επανερχόμενη σε τροχιά ανάπτυξης.
       
Ο ΣΠΕΦ εκπροσωπώντας με αίσθημα ευθύνης την ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β είχε συναινέσει ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο σε μια σειρά από δραστικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο των νέων κάθε φορά έργων και οι οποίες θα εξυγίαιναν τάχιστα τον χώρο.  Δυστυχώς -άγνωστο γιατί- αυτές δεν υιοθετήθηκαν παρ’ ότι ήταν καταρχήν προτάσεις του ίδιου του Υπουργείου.  Σε κάθε περίπτωση για τα νέα κάθε φορά έργα στο πλαίσιο και της συνολικής άρσης των προαναφερόμενων στρεβλώσεων μπορούμε και πάλι να συναινέσουμε σε παρεμβάσεις εκεί όπου υπάρχει το περιθώριο.  Αρκεί όμως τα χρήματα που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ να πηγαίνουν πράγματι στις ΑΠΕ και όχι απλά να τις δυσφημούν.

Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
         Μεσογείων 119, 101 92,  Αθήνα

Υπόψη: 

  •  Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ευάγγελο Λιβιεράτο
  •  Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Σταύρο Καλαφάτη 
  •  Υφυπουργό ΠΕΚΑ, Κύριο Ασημάκη Παπαγεωργίου

Κοινοποίηση:

  1. Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
    Κύριο Κωνσταντίνο Μαθιουδάκη

2. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
   Πειραιώς 132, 118 54,  Αθήνα
           Υπόψη: Κύριο Νίκο Βασιλάκο, Πρόεδρο

  3. Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.
          Κάστορος 72, 18545  Πειραιάς
            Υπόψη: Κύριο Γρηγόρη Αντωνόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2012

Θέμα: Επείγουσα ανάγκη για την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, την άμεση απόδοση των οφειλών προς τους παραγωγούς Α.Π.Ε. και την έναρξη διαλόγου για την διαμόρφωση ενός βιώσιμου μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να θέσουμε με ένταση υπ’ όψιν σας την επείγουσα ανάγκη να ενισχυθεί άμεσα ο ΛΑΓΗΕ, ώστε να αντιμετωπιστεί η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των Α.Π.Ε. Συγκριμένα, η  παρατεταμένη και συνεχιζόμενη επί μήνες καθυστέρηση πληρωμής των ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν και διαθέτουν στο εθνικό ηλεκτρικό σύστημα οι δύο χιλιάδες (2.000) και πλέον παραγωγοί Α.Π.Ε., απειλεί ήδη με χρεοκοπία πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές.  

Μια τέτοια μαζική πτώχευση θα επηρεάσει αρνητικά ευρύτερα κοινωνικά στρώματα και είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε ακραίες συμπεριφορές και συνέπειες για την κοινωνική ηρεμία και συνοχή. 

Εκτός από την πτώχευση στην οποία οδηγούνται ταχύτατα και με μαθηματική ακρίβεια οι παραγωγοί Α.Π.Ε., η κατάσταση αυτή θα προξενήσει τεράστιες ζημιές, της τάξεως των δισεκατομμυρίων Ευρώ, και στις τράπεζες που τους έχουν δανείσει κεφάλαια για την ανάπτυξη των έργων τους, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη λειτουργία ολόκληρης της ενεργειακής αγοράς και της χώρας. 

Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας ότι η κατάσταση τείνει να ξεφύγει από κάθε  έλεγχο. 

Ως εκ τούτου ζητούμε την παρέμβασή σας για την επείγουσα κεφαλαιακή και ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ, ώστε αυτός να μπορέσει να προχωρήσει σε άμεση εξόφληση των παραγωγών Α.Π.Ε., και αυτοί με την σειρά τους να τακτοποιήσουν τις ήδη ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους προς τράπεζες και Εφορία (απόδοση ΦΠΑ). 

Το ίδιο πιεστική είναι και η ανάγκη για την άμεση έναρξη οργανωμένου διαλόγου με τους συλλογικούς φορείς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε., με αντικείμενο:

  • Τη διαμόρφωση ενός μόνιμου και βιώσιμου μηχανισμού οικονομικής στήριξης των Α.Π.Ε., που θα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση του Ειδικού Τέλους που χρηματοδοτεί το Λογαριασμό Α.Π.Ε. (ΕΤΜΕΑΡ) στο κόστος των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να αρθούν οι σημερινές απίθανες στρεβλώσεις και να πάψουν οι Α.Π.Ε. να επωμίζονται τις συνέπειες του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ για το οποίο, όπως έχουμε τεκμηριώσει κατ’ επανάληψιν στο παρελθόν, δεν ευθύνονται, 
  • Την καθιέρωση της επανεξέτασης του ύψους της αποζημίωσης για τα νέα έργα Α.Π.Ε., ανά τεχνολογία και κατηγορία ισχύος χωριστά, σε τακτά χρονικά διαστήματα, λαμβάνοντας φυσικά αποτελεσματικά υπ’ όψιν το πραγματικό κόστος χρήματος και το δυσμενές φορολογικό καθεστώς.  Επίσης στον διάλογο μπορεί να επανεξεταστεί και ο μηχανισμός χρονικής διακράτησης της τιμής προ της σύνδεσης των μονάδων.   
  • Τη λήψη απαραίτητων διοικητικών μέτρων για την περαιτέρω ανάπτυξη των Α.Π.Ε.  ως λύση εξόδου από την κρίση. Οι επενδύσεις Α.Π.Ε., χάρη στον εγχώριο και αποκεντρωμένο χαρακτήρα τους, συμβάλλουν ουσιαστικά στην διατήρηση και στη διάχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης και βελτιώνουν σημαντικά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, μέσω της μείωσης των ποσοτήτων εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων.

Βάση του διαλόγου αυτού θα πρέπει να αποτελέσουν τα αποτελέσματα της σχετικής ειδικής μελέτης που εκπονήθηκε πρόσφατα από το ΥΠΕΚΑ (Φεβρουάριος και Μάρτιος 2012) με τη συνδρομή εκπροσώπων της αγοράς των Α.Π.Ε. στα πλαίσια του Μνημονίου ΙΙ.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει ήδη από σήμερα, η πολιτική ηγεσία να δεσμευθεί ότι:

  • Δεν θα υπάρξει κανένα άμεσο ή έμμεσο αναδρομικό μέτρο εις βάρος των ήδη συμβολαιοποιημένων έργων Α.Π.Ε., περιλαμβανομένης της επιβολής νέας φορολογικής ή άλλης ανάλογης επιβάρυνσης. Αυτό εξάλλου θα αποτελούσε καταστροφή για το σύνολο των επενδύσεων στη χώρα, ανεξαρτήτως τομέα.
  • Μέχρι τη διαμόρφωση και την εφαρμογή των νέων διαρθρωτικών μέτρων  στήριξης των Α.Π.Ε. θα διατηρηθεί το υφιστάμενο μοντέλο στήριξης των Α.Π.Ε. (ο μηχανισμός εγγυημένων τιμών - feed-in tariff system), πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί η όχι ευκαταφρόνητη ανάπτυξη των Α.Π.Ε., τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς.

Με τις δεσμεύσεις αυτές - παράλληλα με την ταμειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ - θα αποκατασταθεί στοιχειωδώς κλίμα επενδυτικής εμπιστοσύνης στη χώρα.

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η αξιοπιστία της Ελληνικής Πολιτείας και των φορέων της - στους οποίους περιλαμβάνονται φυσικά η Κυβέρνηση, η ΡΑΕ και οι Διαχειριστές - απέναντι στους επενδυτές είναι κρίσιμος παράγοντας, όχι μόνο για την επιβίωση των επιχειρήσεων αλλά και για την αντιστροφή της γενικότερης τάσης αποεπένδυσης και αύξησης της ανεργίας στη χώρα. 

Η διοχέτευση των προβλεπόμενων πόρων από  τον ΛΑΓΗΕ και η εξόφληση της ενέργειας που έχει ήδη παραχθεί από Α.Π.Ε., θα στηρίξει την αγορά και θα στείλει ένα θετικό μήνυμα και στο εξωτερικό, βελτιώνοντας την τραυματισμένη εικόνα της χώρας. 

Παρακαλούμε να μας ορίσετε μια συνάντηση το ταχύτερο δυνατόν, προκειμένου να παρουσιάσουμε αναλυτικά τις απόψεις και τις προτάσεις μας και να δρομολογηθούν άμεσα πρακτικές, βιώσιμες και δίκαιες λύσεις.

Με εκτίμηση,

Γεώργιος Περιστέρης

ΠρόεδροςΔΣ ΕΣΗΑΠΕ 

Παναγιώτης Παπασταματίου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΕΤΑΕΝ

Στέλιος Λουμάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΣΠΕΦ 
 Ιωάννης Σηφάκης

Πρόεδρος ΔΣ ΕΣΜΥΕ

Αντώνης Γερασίμου

Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΛΕΒΙΟΜ 

 

 

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα, 9/7/12

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Προς:

Υπουργείο Οικονομικών
Νίκης 5-7, Αθήνα

Υπ’ όψη: Υπουργού κου Ιωάννη Στουρνάρα

Κοινοποίηση:

Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Μεσογείων 119, 101 92 Αθήνα

Υπ’ όψη : Υπουργού κου Ευάγγελου Λιβιεράτου
Αν. Υπουργού κου Σταύρου Καλαφάτη
Υφυπουργού κου Α. Παπαγεωργίου

Θέμα: Μαζική πτώχευση χιλιάδων ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά λόγω στάσης πληρωμών από ΛΑΓΗΕ ΑΕ


Αξιότιμε κε Υπουργέ

Καταρχήν με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε προσωπικά να σας συγχαρούμε για την ανάληψη της ηγεσίας του κρίσιμου για την Εθνική Οικονομία αυτού Υπουργείου και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο ομολογουμένως έργο που καλείστε να επιτελέσετε.

Σε συνέχεια προηγούμενων επιστολών μας προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το θέμα των πληρωμών των παραγωγών ενέργειας από Φ/Β, βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να επανέλθουμε και σε εσάς ζητώντας την ύστατη παρέμβαση σας όσον αφορά την κεφαλαιακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ είτε μέσω δανείου από το ΤΠΔ, όπως συζητείται ατελέσφορα τρεις μήνες τώρα, είτε ως αύξηση κεφαλαίου του.

Η τραγική κατάσταση στην οποία οι χιλιάδες παραγωγοί ενέργειας από Φ/Β έχουν περιέλθει όσον αφορά τις πληρωμές τους από ΛΑΓΗΕ και η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών τριών και οσονούπω τεσσάρων μηνών, τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην μαζική πτώχευση και συνιστά πλέον θρυαλλίδα ακραίων κοινωνικών συμπεριφορών ένεκα του κλίματος απόγνωσης και οργής που επικρατεί. Όπως προφανώς γνωρίζετε ο κλάδος τον ΑΠΕ είναι χαρακτηριστικά εντάσεως κεφαλαίου και ως τέτοιος φέρει σημαντικό τραπεζικό δανεισμό με επαχθείς λόγω και της οικονομικής κρίσης όρους. Η ανελαστική τοκοχρεωλυτική εξυπηρέτηση του δανεισμού αυτού αλλά και η απόδοση ΦΠΑ για τιμολόγια που οι παραγωγοί εξέδωσαν αλλά δεν έχουν εισπράξει, απορροφά το 75% των εισροών τους και συνεπώς είναι αδύνατο να καλυφθούν από ίδια κεφάλαια.

Έτσι ο ευρύτατος αυτός κοινωνικός ιστός, η επιχειρηματική τάξη αλλά και ο τραπεζικός κλάδος που εμπλέκονται στις ΑΠΕ και τα Φ/Β ειδικότερα, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή οικονομικά μαζική κατάρρευση που όμοια της στον παρελθόν μάλλον δεν υφίσταται για να συγκριθεί.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Εκ της προηγούμενης θέσης σας στην Γενική Διεύθυνση του ΙΟΒΕ και της εξαιρετικής μελέτης που το ίδρυμα αυτό διεξήγαγε και δημόσια παρουσιάσατε τον Ιούλιο του 2011 σχετικά με τις στρεβλώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και την απορρόφηση του 60% του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) προς επιδότηση των ορυκτών καυσίμων, γνωρίζετε πολύ καλά πως το διευρυνόμενο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ δεν οφείλεται στις ΑΠΕ. Σύμπλεγμα στρεβλώσεων με προεξέχοντα τον Μηχανισμό ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) συντελούν στην τεχνητή υποβάθμιση της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) και συνεπώς στην διόγκωση του κενού που το τέλος ΕΤΜΕΑΡ καλείται να καλύψει δηλαδή της διαφοράς της πλήρους αποζημίωσης των ΑΠΕ που είναι το Feed-in-Tariff (FIT) από ένα μέρος μόνο του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής που είναι η ΟΤΣ. Επιπλέον μέσω του μηχανισμού αυτού ζημιώνεται και η ίδια η εθνική οικονομία αφού φθηνή λιγνιτική ισχύς υποκαθίσταται από ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο όπως ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΔΕΗ έχει καταγγείλει και μάλιστα εκτός του ανταγωνιστικού «χρηματιστηρίου» του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και της ΟΤΣ. Είναι λοιπόν προφανές πως όποιο πρόσκαιρο μέτρο και να ληφθεί, αν οι στρεβλώσεις αυτές δεν αρθούν ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ θα παραμένει προβληματικός. Το έλλειμμα του, που πυροσβεστικά επιχειρείται να καλυφθεί από το ΕΤΜΕΑΡ δυσφημώντας κατάφορα τις ΑΠΕ, είναι απολύτως δομικό έλλειμμα της Προμήθειας συνολικά και όχι των ΑΠΕ και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία. Στο πλαίσιο αυτό οι φορείς των ΑΠΕ έχουν επανειλημμένα προτείνει την ενσωμάτωση του στο κόστος ενέργειας.

Επιπλέον ότι επιπρόσθετο επιχειρείται να επιβαρύνει τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ όπως για παράδειγμα η ΣΗΘΥΑ άνω των 35MW (άρθρο 197, ν. 4001/2011 και ΥΑ Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ Β΄ 889/22.3.2012 για την οποία ο ΣΠΕΦ έχει προσφύγει στις 11/5/12 με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ), οφείλει να προηγείται λεπτομερής οικονομικός προϋπολογισμός της πορείας του λογαριασμού με εξασφάλιση των απαραίτητων πρόσθετων κάθε φορά πόρων και χωρίς να διακινδυνεύεται έτσι η βιωσιμότητα των ΑΠΕ αλλά και να δυσφημούνται μονίμως αυτές στο κοινωνικό σύνολο ως μοναδικές δήθεν υπαίτιες κάθε ελλείμματος που προκύπτει.

Σε μια χώρα όπου επισταμένα ευαγγελίζεται την ανάπτυξη και προσπαθεί καθημερινά να πείσει για την ανάγκη παραγωγικών επενδύσεων, είναι αδιανόητη η βίαιη πτώχευση των ηλεκτροπαραγωγών από Φ/Β και η εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που αυτή θα επιφέρει. Τουλάχιστον ουδείς από εμάς φαντάζεται ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συντελεστεί εντός της ομαλότητας και των θεσμικών πλαισίων που γνωρίζουμε.

Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβαση σας προς εξόφληση των οφειλομένων στους ηλεκτροπαραγωγούς από φωτοβολταϊκά.

 

Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση

Στέλιος Λουμάκης – Πρόεδρος
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας

 

Συμμετοχή ΣΠΕΦ σε ημερίδα του Πολυτεχνείου Κρήτης για το PV parity

 
Ο ΣΠΕΦ συμμετείχε σε ημερίδα που διοργάνωσε στις 3 Ιουλίου στην Αθήνα το Πολυτεχνείο Κρήτης με θέμα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά συστήματα.  Στο πλαίσιο της ημερίδας αυτής ο Πρόεδρος κος Στέλιος Λουμάκης στην παρουσίαση του ανέδειξε την παράμετρο του αποφευγόμενου κόστους για τον καταναλωτή από την λειτουργία των Φ/Β συστημάτων ένεκα και των μηχανισμών λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού.
 
Ακολούθως επισυνάπτεται η παρουσίαση.
 
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.