(210) 6854035

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • ΣΠΕΦ, Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

  • 1
  • 2

Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

Ο ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2009 με σκοπό βάσει του καταστατικού του την προάσπιση των συμφερόντων των παραγωγών ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. Πρόκειται για Πανελλαδικό κατ’ εξοχήν επιστημονικό αλλά ταυτόχρονα και επιχειρηματικό σύνδεσμο αφού τα μέλη όλα έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά.

Διαβάστε περισσότερα..

Νέα του ΣΠΕΦ (763)

Έκκληση Φορέων ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ για ποσοτικοποίηση των άμεσων μέτρων για την κάλυψη του ελλείμματος του ΔΕΣΜΗΕ

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Υπ’ όψη: Υπουργού
Κοιν: Υφυπουργό Ενέργειας και Γενικού Γραμματέα Κοιν: Μέγαρο Μαξίμου, Πρωθυπουργό
ΘΕΜΑ: Έκκληση Φορέων ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ για ποσοτικοποίηση των άμεσων μέτρων για την κάλυψη του ελλείμματος του ΔΕΣΜΗΕ
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Στον καταιγισμό των πολιτικών εξελίξεων και τις πολύ σημαντικές αποφάσεις που καλείται να λάβει η πολιτική ηγεσία για το μέλλον της χώρας, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στο δραματικής σημασίας ζήτημα της ταμειακής επάρκειας και ρευστότητας του ΔΕΣΜΗΕ, για το οποίο αν δεν ληφθεί άμεσα δράση θα λάβει εκρηκτικές διαστάσεις για την οικονομία της χώρας, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.
Δεδομένου του μείζονος προβλήματος που έχει δημιουργηθεί με το έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ που απειλεί το σύνολο της χρηματοδότησης της ηλεκτροπαραγωγής στη χώρα μας, απαιτείται άμεση πολιτική παρέμβαση μέχρι την Παρασκευή 11-11-11, με την οποία το Υπουργείο οφείλει να διασφαλίσει την ταμειακή επάρκεια του ΔΕΣΜΗΕ. Σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν να αυξηθούν αδίκως οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών.
Υπενθυμίζουμε ότι η ταμειακή επάρκεια του ΔΕΣΜΗΕ μπορεί να διασφαλιστεί βραχυπρόθεσμα με την εφαρμογή μέτρων από αυτά που έχει προτείνει η ΡΑΕ, τα οποία απαιτούν περισσότερο πολιτικό χρόνο για να τεθούν σε ισχύ. Απαιτείται η άμεση ποσοτικοποίηση των μέτρων αυτών (τέλος ΕΡΤ, σύμφωνα με το Ν.3851/2010, αδιάθετοι ρύποι, επιστροφές ΦΠΑ κλπ.)
Εκφράζουμε την πεποίθηση ότι αντιλαμβάνεστε το κρίσιμο της υπόθεσης και ότι θα λάβετε άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες. Στη δύσκολη αυτή προσπάθεια θα μας βρείτε αρωγούς και συμπαραστάτες και ζητάμε άμεσα μια συνάντηση μαζί σας.
Με εκτίμηση,
Οι φορείς ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ (αλφαβητικά)
    1.    Για την Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) Παναγιώτης Παπασταματίου – Πρόεδρος Δ.Σ.
    2.    Ελληνικός Σύνδεσμος Βιοαέριου Κυριάκος Πέττας – Πρόεδρος Δ.Σ.
    3.    Για την Ελληνική Εταιρεία Βιομάζας (ΕΛΛΕΒΙΟΜ) Αντώνης Γερασίμου – Πρόεδρος Δ.Σ.

Αθήνα 10/11/2011

    4.    Για τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ (ΕΣΗΑΠΕ) Γεώργιος Περιστέρης – Πρόεδρος Δ.Σ.
    5.    Για τον Ελληνικό Σύνδεσμο Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΕΣΣΗΘ) Κώστας Θεοφύλακτος – Πρόεδρος Δ.Σ.
    6.    Για τον Ελληνικό Σύνδεσμο Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΕΣΜΥΕ) Γιάννης Σηφάκης– Πρόεδρος Δ.Σ.
    7.    Για τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Επενδυτών Φωτοβολταϊκών (ΠΑΣΥΦ) Νίκος Καλογεράκης – Πρόεδρος
    8.    Για τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΒΦΩ) Δημήτρης Κοπελούζος – Πρόεδρος
    9.    Για τον Σύνδεσμο Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) Δρ. Αλέξανδρος Ζαχαρίου – Πρόεδρος Δ.Σ.
    10.    Για τον Σύνδεσμο Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Πρόεδρος Δ.Σ.

Εγκατάσταση Φ/Β πάρκων σε γη υψηλής παραγωγικότητας

 
Προς: Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων Υπ’ όψη: Υφυπουργού κου Δριβελέγκα
Κοιν. Γενικό Γραμματέα ΥΑΑΤ,κο Κανελλόπουλο 
Διευθυντή Γεωργικών Εφαρμογών & Έρευνας ΥΑΑΤ, κο Κατζηλάκη Διευθυντή ΥΑΠΕ ΥΠΕΚΑ, κ. Χαβιαρόπουλο
Πρόεδρο ΡΑΕ, κο Βασιλάκο 
Αντιπρόεδρο ΡΑΕ, κο Ραχιώτη

ΘΕΜΑ: Εγκατάσταση Φ/Β πάρκων σε γη υψηλής παραγωγικότητας

Αξιότιμε κε Υφυπουργέ
Με την παρούσα επιστολή θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή σας σε ένα μείζον πρόβλημα που προέκυψε πρόσφατα, με την ψήφιση του Ν.4015-19/9/2011.
Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, η θέληση του νομοθέτηση στο εν λόγω νομοσχέδιο ήταν η διευκόλυνση θεμάτων που αφορούν τους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Υπήρξε όμως μια προσθήκη στο άρθρο 21, η οποία άθελα (κατά λάθος όπως μας ενημέρωσαν πηγές τόσο του ΥΑΑΤ όσο και του ΥΠΕΚΑ), έχουν δημιουργήσει ένα μπλοκάρισμα των Φ/Β επενδύσεων. Συγκεκριμένα:
Η αδειοδοτική διαδικασία για ένα Φ/Β πάρκο, υποχρεώνει τον επενδυτή σύμφωνα με τον Ν.3851/2010 ώστε να προβεί στη λήψη κάποιου είδους πολεοδομικής άδειας (συνήθως θεώρησης εργασιών μικρής κλίμακας για κατασκευές που δεν ξεπερνούν τα 2.5μ), προκειμένου το πάρκο αυτό να συνδεθεί με το δίκτυο. Οι Πολεοδομίες της χώρας, προκειμένου να εκδώσουν τέτοιες άδειες, ζητούν να προσκομιστούν κάποια δικαιολογητικά, τα οποία περιλαμβάνουν και την γνωμοδότηση της ΝΕΧΩΠ για το αν η γη εγκατάστασης είναι υψηλής παραγωγικότητας. Στην περίπτωση που αυτό ισχύει, σύμφωνα με το Ν.3851 και εφόσον δεν ξεπερνιέται το 1% του συνόλου του Νομού, επιτρέπεται η εγκατάσταση και εκδίδεται η πολεοδομική άδεια. Μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει εκατοντάδες τέτοιες περιπτώσεις επενδύσεων οι οποίες ενώ μεν βρίσκονται σε γη υψηλής παραγωγικότητας, επειδή δεν ξεπερνιέται το 1% του συνόλου του Νομού, δίνεται η άδεια για την εγκατάσταση του Φ/Β πάρκου.
Στο Άρθρο 21 όμως του Ν.4001/2011, αναγράφεται πως «Οι διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με την παράγραφο 37 του άρθρου 24 του ν. 2945/2001 και τροποποιήθηκαν με την παρ. 7 του άρθρου 9 του ν.13851/2010 (Α' 85), αρχίζουν να ισχύουν δέκα ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 56.»
Αυτό μεταφράζεται σήμερα από τις κατά τόπου Πολεοδομίες πως χωρίς την ύπαρξη της προβλεπόμενης ΚΥΑ δεν ισχύει ο Ν.3851/2010 και δεν χορηγούνται πολεοδομικές άδειες. Με άλλα λόγια, μέχρι την υπογραφή της προβλεπόμενης στο Ν.4001 ΚΥΑ, παγώνει ένα μεγάλο κομμάτι Φ/Β επενδύσεων.
Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ, δεδομένου πως αυτή η χρονική καθυστέρηση μέχρι να βγει η προβλεπόμενη ΚΥΑ, μπορεί να στοιχίσει σε πολλά έργα να εξαντλήσουν το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προτού προλάβουν να κλειδώσουν την εγγυημένη τιμή, ή ακόμη και να λήξει ο χρόνος ισχύος των όρων σύνδεσης που έχουν χορηγηθεί από τη ΔΕΗ. Σε κάθε περίπτωση, θα υπάρχει τεράστια οικονομική ζημία των επενδυτών. Και ειδικά τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, κάθε ευρώ που μπορεί και πρέπει να επενδυθεί στη χώρα, είναι αδιανόητο να του δημιουργούμε περισσότερα εμπόδια από αυτά που ήδη είναι γνωστά.
Ενημερωθήκαμε πως για το θέμα είναι υπεύθυνος ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργικών Εφαρμογών & Έρευνας, κος Α. Κατζηλάκης, τον οποίο όμως δεν έχουμε καταφέρει να βρούμε και να συνομιλήσουμε.
Επίσης για το θέμα είναι ενήμερος και ο Διευθυντής της ειδικής υπηρεσίας ΑΠΕ του ΥΠΕΚΑ, κος Χαβιαρόπουλος, ο οποίος μας έχει ζητήσει να απευθυνθούμε σε εσάς προς επίλυση του προβλήματος.
Είναι αρκετά τα μέλη μας τα οποία αντιμετωπίζουν το εν λόγω πρόβλημα και παρακαλούμε για τις άμεσες σας ενέργειες προκειμένου να υπάρξει επίλυση του προβλήματος.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση και συνεργασία.

Με εκτίμηση,
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης Πρόεδρος

Κατάθεση προτάσεων για την στήριξη του χρηματοδοτικού μηχανισμού των ΑΠΕ

Αθήνα, 14/10/2011

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Υπ’ όψη: Υπουργού κου Γιώργου Παπακωνσταντίνου

ΘΕΜΑ: Κατάθεση προτάσεων για την στήριξη του χρηματοδοτικού μηχανισμού των ΑΠΕ

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Θα θέλαμε καταρχήν να σας συγχαρούμε για την πρωτοβουλία σας να συγκαλέσετε τους φορείς των ΑΠΕ σε μια επίσημη κατάθεση προτάσεων, προκειμένου να βρεθεί ένας μηχανισμός στήριξης της χρηματοδότησης των ΑΠΕ.

Ο ΣΠΕΦ τοποθετείται για το θέμα με την παρούσα επιστολή, ως ο επίσημος φορέας εκπροσώπησης των παραγωγών ενέργειας από φωτοβολταϊκά (Φ/Β). Θεωρούμε πως είναι σκόπιμο μαζί με την κατάθεση των προτάσεων μας, να προβούμε σε μια σύντομη ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στο χώρο των φωτοβολταϊκών και της πράσινης ανάπτυξης ευρύτερα.

1. Προφίλ ΣΠΕΦ

Ο ΣΠΕΦ είναι ο επίσημος φορέας εκπροσώπησης των παραγωγών ενέργειας από Φ/Β συστήματα. Πρόκειται για επίσημο Σύνδεσμο με ΑΦΜ και καταστατικό που ιδρύθηκε το 2009 από διασυνδεδεμένους παραγωγούς ενέργειας και αιρετά εκλεγμένο Δ.Σ. από την βάση των μελών του. Βασική αρχή για εγγραφή στον σύνδεσμο είναι η διασύνδεση πρώτα της σχετικής Φ/Β μονάδας.  Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ομοιογένεια στην σκέψη και την αντίληψη των προβλημάτων που αφορούν τους παραγωγούς ενέργειας.

Ο ΣΠΕΦ έχει εγγεγραμμένα 160 περίπου μέλη εταιρείες όλοι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από Φ/Β με συνολική διασυνδεδεμένη ισχύ τα 60 MW. Οι υλοποιημένες επενδύσεις των μελών του αγγίζουν συνολικά τα €250.000.000 ενώ το ανεκτέλεστο μόνο των μελών του αλλά και από εταιρείες μη μέλη οι οποίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον εγγραφής στον ΣΠΕΦ αφού υλοποιήσουν πρώτα τις σχετικές επενδύσεις τους σε Φ/Β, είναι πολλαπλάσιο.

Ο κύριος όγκος των μελών του ΣΠΕΦ είναι εταιρείες με συνολική διασυνδεδεμένη  ισχύ από 100kWέως 1MW, ωστόσο περιλαμβάνονται και αρκετές εταιρείες με σημαντικά μεγαλύτερη ισχύ. Μέλη του ΣΠΕΦ με μεγάλα εν λειτουργία πάρκα είναι οι εταιρείες SelectedVolt(10MW), Energa(5 MW), AESSolar(4.3 MW), SolarCells(1 MWσυνδεδεμένο και υπό κατασκευή 25 MW), JasperWind(1 MWσυνδεδεμένο και υπό κατασκευή 25 MW), Σαραντόπουλος, Μπήτρος, κ.α.

2. Ωφέλειες από την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών

Τα φωτοβολταϊκά όχι μόνο δεν κοστίζουν στην εθνική οικονομία αλλά τουναντίον προσφέρουν πυρήνα ανάπτυξης και καινοτομίας αφού στο σύντομο διάστημα από το 2006 και ύστερα και παρά τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, έχει ήδη αναπτυχθεί μια ολόκληρη εθνική βιομηχανία πίσω τους που τα παράγει, τα εγκαθιστά, τα λειτουργεί και τα υποστηρίζει.  Σήμερα μια φωτοβολταϊκή εγκατάσταση μπορεί να κατασκευαστεί από αμιγώς ελληνικά προϊόντα σε ποσοστό ως και 90%. Πουθενά αλλού στην ηλεκτροπαραγωγή δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα που ευθέως ισοδυναμεί με θέσεις εργασίας σε όλη την αλυσίδα τους.  Το βασικότερο δε πλεονέκτημα σε σχέση με οποιαδήποτε συμβατική μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που φαντάζει δήθεν φθηνότερη είναι ότι τα Φ/Β παράγουν «πράσινο» προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας χωρίς να καταναλώνουν την παραμικρή εισαγόμενη πρώτη ύλη και μάλιστα για διάστημα τουλάχιστον 25 ετών με μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
 
Αν θέλει λοιπόν κάποιος πραγματικά να μιλήσει με ορθολογικούς οικονομικούς όρους κόστους θα πρέπει σε κάθε μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να συνυπολογίσει πέρα από το κόστος εγκατάστασης, το κόστος γραμμών δικτύου που απαιτείται για την διασύνδεση της μονάδας, τις απώλειες δικτύου που καθίστανται ιδιαίτερα σημαντικές αν η παραγωγή λαμβάνει χώρα μακριά από την κατανάλωση, το κόστος ρύπων που συνεπάγεται η έκλυση COαλλά και την επικίνδυνη εξάρτηση της χώρας από το εξωτερικό με την συνεπακόλουθη επιβάρυνση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών που συνεπάγεται η διαρκής εισαγωγή λειτουργικής καύσιμης πρώτης ύλης (π.χ. φυσικό αέριο).  Σε όλες αυτές τις παραπάνω πτυχές τα φωτοβολταϊκά αριστεύουν αφού κατά κανόνα βρισκόμενα κοντά στην κατανάλωση δεν χρειάζονται καν σημαντικές δαπάνες σε γραμμές μεταφοράς ούτε και υφίστανται σημαντικές απώλειες δικτύου πλεονεκτήματα μοναδικά συγκριτικά με τις υπόλοιπες μορφές ΑΠΕ.

Επιπρόσθετα τα Φ/Β συγχρονιζόμενα άριστα με την καμπύλη της ζήτησης φορτίου και ειδικά τις ώρες αιχμής της (μεσημεριανές ώρες το καλοκαίρι) γλυτώνουν το σύστημα από πολύ ακριβές εφεδρείες και εισαγωγές ενέργειας.  Με το σύστημα feedintariffτα Φ/Β δεν συμπαρασύρουν όλη την πυραμίδα της προσφοράς ενέργειας κάθε χρονική στιγμή σε υψηλότερο επίπεδο αποζημίωσης όπως συμβαίνει π.χ. με τις εισαγωγές, συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην συγκράτηση της οριακής τιμής συστήματος (ΟΤΣ) την οποία και επωφελείται ο τελικός καταναλωτής.


2.1.Ποσοτική ανάλυση των οικονομικών ωφελειών από τα φωτοβολταϊκά

Στις σκέψεις αυτές συμπληρωματικά υποβάλλουμε τα ποσοτικά αποτελέσματα τεσσάρων έγκυρων μελετών, όπως είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα, σχετικά με τις κρυφές ωφέλειες των ΑΠΕ γενικότερα αλλά και ειδικότερα των Φ/Β.  

2.1.1. Μελέτη Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

«Η αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας μειώνει το κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από την Ημερήσια αγορά».

 Με την φράση αυτή η μελέτη του καθηγητή του ΕΜΠ. Π. Κάπρου περικλείει όλες τις στρεβλώσεις που αλλοιώνουν αν όχι εξαφανίζουν τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την λειτουργία των ΑΠΕ.  Το υφιστάμενο καθεστώς του τέλους ΑΠΕ στηρίζεται στην εντελώς εσφαλμένη σύγκριση του πλήρους κόστος των ΑΠΕ με το μεταβλητό μόνο κόστος λειτουργίας των συμβατικών σταθμών πάνω στο οποίο βασίζεται η ΟΤΣ αγνοώντας εντελώς το σταθερό κόστος λειτουργίας τους και το κόστος κεφαλαίου.  Κόστη για την κάλυψη των οποίων οι συμβατικές μονάδες παραγωγής εισπράττουν ετησίως, εκτός ΟΤΣ και επιπλέον αυτής το ποσό των €45.000 ανά εγκατεστημένο MW.

 Όσον αφορά την ΟΤΣ, η μελέτη για το 2011 υπολογίζει την ωφέλεια λόγω της συγκράτησης της από την λειτουργία των ΑΠΕ στο ποσό των €9,5 / MWh ή €734 εκατομμύρια.  Την ίδια στιγμή το σύνολο των feed-in-tariffs για την πλήρη ετήσια αποπληρωμή των ΑΠΕ υπολογίζεται στα €625 εκατομμύρια.  Η λειτουργία των ΑΠΕ λοιπόν όχι μόνο δεν επιβαρύνει αλλά παρουσιάζει και πλεόνασμα €110 εκατομμυρίων ετησίως.  Με άλλα λόγια μόνο από αυτήν την επίδραση οι ΑΠΕ μπορούν πραγματικά να αυτοχρηματοδοτηθούν και να περισσέψει και ωφέλεια μείωσης λογαριασμών για τον τελικό καταναλωτή.  Αντί αυτού δυστυχώς ο στρεβλός τρόπος υπολογισμού της ΟΤΣ οδηγεί την ωφέλεια των ΑΠΕ στην κερδοφορία των συμβατικών ηλεκτροπαραγωγών.

Όσον αφορά το μέλλον, η επιβάρυνση της ενέργειας από το 2013 και ύστερα με δικαιώματα εκπομπών CO2 αναμένεται να εκτοξεύσει την ΟΤΣ και εκεί μόνο οι ΑΠΕ μπορούν να συνεισφέρουν.  Τότε δεν θα συζητούμε μόνο για εξοικονόμηση καυσίμων αλλά και ρύπων οι οποίοι και θα αποτελούν την βασική αιτία αύξησης του κόστους της ηλεκτροπαραγωγής.  Η μελέτη δείχνει πως ήδη από το 2013 ακόμη και το στρεβλά υπολογιζόμενο τέλος ΑΠΕ θα σταθεροποιηθεί και θα αρχίσει να μειώνεται ακριβώς λόγω της αποφυγής των ρύπων.

2.1.2. Μελέτη Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

«O αρμόδιος Διαχειριστής (ΔΕΣΜΗΕ) δεν υπολογίζει μέχρι σήμερα, στην πρόβλεψη που κάνει για την επόμενη ημέρα, την παραγωγή που εισέρχεται στο σύστημα από φωτοβολταϊκά, μικρά υδροηλεκτρικά, βιοαέριο και συμπαραγωγή, με αποτέλεσμα να ανεβαίνει τεχνητά η Οριακή Τιμή. Αυτό συμβαίνει καθώς, η παραγωγή των ΑΠΕ που δεν προϋπολογίζεται, καλύπτεται (θεωρητικά) από θερμικές μονάδες αυξημένου κόστους, ανεβάζοντας έτσι την Οριακή Τιμή».

Η εταιρεία μέλος μας EnergaAEανέθεσε σε ερευνητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης να πραγματοποιήσουν μελέτη για την επιρροή που έχει ο μη συνυπολογισμός των συγκεκριμένων ΑΠΕ στην πρόβλεψη παραγωγής ρεύματος. Από τη μελέτη προκύπτει ότι η Οριακή Τιμή λόγω του συγκεκριμένου σφάλματος έχει αυξηθεί κατά €3,395 ανά Μεγαβατώρα.

Το ποσό της κρυφής ωφέλειας αυτής (που κατά μεγάλο μέρος οφείλεται στα Φ/Β λόγω της υψηλής συμμετοχής τους στην υποκατηγορία αυτή των ΑΠΕ) καθίσταται «αστρονομικό» αν πολλαπλασιαστεί με το σύνολο της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα δηλαδή 50 TWh.  Έτσι η ετήσια κρυφή ωφέλεια από τις ΑΠΕ αυτές ανέρχεται στο ποσό των €170.000.000, ποσό ικανό να υπερκαλύψει κατά πολύ το επίπλαστο ετήσιο έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ.   

2.1.3. Μελέτη ΙΟΒΕ

Η πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ λαμβάνοντας υπ’ όψη το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης των ΑΠΕ, τους στόχους του 20-20-20 συνολικά αλλά και ειδικότερα τους επιμέρους στόχους ανά τεχνολογία ΑΠΕ και τον τρέχοντα μηχανισμό υπολογισμού του τέλους ΑΠΕ κατέληξε στα εξής εντυπωσιακά ποσοτικά αποτελέσματα:

- Η στήριξη των Α.Π.Ε., παρά την αυξανόμενη διείσδυση, εξακολουθεί να αποτελεί σχετικά μικρό μέρος της συνολικής εύλογης χρέωσης καταναλωτή, ήτοι μόλις 3,3% κατά μέσον όρο τη δεκαετία 2011-20

- Οι Α.Π.Ε. μειώνουν το κόστος για δικαιώματα εκπομπών CO2. Παράλληλα μειώνουν την Οριακή Τιμή Συστήματος και συνεισφέρουν ισχύ στο σύστημα.

- Σημαντικό μέρος του θεσμοθετημένου κόστους στήριξης Α.Π.Ε. αντιστοιχεί σε κόστος που αποφεύγεται λόγω της διείσδυσης των Α.Π.Ε. Η συνδρομή της ενίσχυσης των Α.Π.Ε. αποτελεί μέρος μόνο (περίπου το 40%) του Ειδικού Τέλους Α.Π.Ε., όπως υπολογίζεται σήμερα.

2.1.4. Μελέτη Greenpeace

Για κάθε ευρώ που επενδύει η Ελλάδα στα φωτοβολταϊκά, η κοινωνία παίρνει πίσω κατά μέσο όρο €1,15, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Greenpeace, στην οποία, πέραν του περιβαλλοντικού, αποτιμάται και το κοινωνικό-οικονομικό όφελος της ανάπτυξης του κλάδου των φωτοβολταϊκών.

Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές διαστάσεις, σύμφωνα με την έκθεση 1 KW Φ/Β αποτρέπει κάθε χρόνο την έκλυση κατά μέσον όρο 1,3 τόνων CO2. Χρειάζονται 2 στρέμματα δάσους ή περίπου 100 δέντρα για να απορροφήσουν αυτή την ποσότητα CO2. Για να παραχθεί η ίδια ενέργεια με πετρέλαιο απαιτούνται 2,2 βαρέλια κάθε χρόνο. Από περιβαλλοντική άποψη αποφεύγοντας 1.300 κιλά CO2 ετησίως είναι σαν να κάνει ένα μέσο αυτοκίνητο 7.000 χιλιόμετρα λιγότερα κάθε χρόνο.

3. Δυσμενές επενδυτικό περιβάλλον - χρηματοδότηση

Συγκριτικά με τα προ κρίσης έτη το επενδυτικό περιβάλλον σήμερα όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις που απαιτούνται για να υλοποιηθούν έστω κάποια από τα ήδη αδειοδοτημένα έργα είναι πολλαπλά δυσμενέστερο.  Αποτελεί κοινό τόπο το γεγονός ότι το τραπεζικό σύστημα αδυνατεί στην παρούσα φάση και για το επόμενο χρονικό διάστημα τουλάχιστον  εξαμήνου, να στηρίξει την ανάπτυξη όπως θα έπρεπε.  Ίσως σε επίπεδο αιτήσεων χρηματοδότησης να είναι μονοψήφιο το ποσοστό αυτών που τελικά εγκρίνονται και εκταμιεύονται.  

Σε αυτό το μικρό υποσύνολο τώρα τα επιτόκια ξεπερνούν το επαχθές 10% δηλαδή βρίσκονται ψηλότερα από το 2007 κατά τουλάχιστον 500 μονάδες βάσης.  Αν εδώ συνυπολογιστεί και το κόστος των αυξημένων καλύψεων που καλούνται οι επενδυτές να προσφέρουν ως εγγύηση του αιτούμενου δανεισμού, τα υψηλά νέα κόστη που συνοδεύουν την αίτηση, εξέταση και «υποτιθέστω» έγκριση του δανείου αλλά και την διακράτηση της ρευστότητας τους από τις τράπεζες με «διάφορες μεθόδους» μέσω της ενεχυρίασης των απαιτήσεων τους από τον ΔΕΣΜΗΕ, το πραγματικό τελικό επιτόκιο είναι ακόμη υψηλότερο.

Για τις 500 μονάδες βάσης υψηλότερο επιτόκιο που αναφέρθηκε πριν, η επιπλέον επιβάρυνση ενός επενδυτή π.χ. των 100 kWpπου αιτείται δάνειο των €250.000 στην 10ετία είναι €80.000, δηλαδή 24% του ολικού κόστους μιας ποιοτικής  επένδυσης (€330.000 πλήρες κόστος με ΔΕΗ και λοιπές υποδομές για την 25ετία).  Καθίσταται έτσι σαφές ότι η όποια μείωση στις τιμές του εξοπλισμού έχει επιτευχθεί εντελώς πρόσφατα και πριν την επόμενη τον προσεχή Φεβρουάριο μείωση της Φ/Β KWh«κατατρώγεται» και μάλιστα με το παραπάνω από το επιτοκιακό και μόνο πρόσθετο κόστος.   

Είναι επίσης αξιοσημείωτο το γεγονός πως η πρόσκαιρη μείωση της τιμής των Φ/Β πανέλων, αφορά μόνο κινέζικα προϊόντα τα οποία πωλούνται κάτω του κόστους κατασκευής, ακριβώς επειδή έχουν «ξεμείνει» σε αποθήκες στην Ευρώπη, λόγω της υπερβολικής προσφοράς του περασμένου διαστήματος η οποία δεν αποροφήθηκε ποτέ. Πρέπει να επισημάνουμε πως το κόστος των ελληνικών πλαισίων, εξακολουθεί να παραμένει σε επίπεδα τέτοια που να καθιστούν το τελικό κόστος κατασκευής σε ένα ποιοτικό Φ/Β έργο, περίπου στα €2,4 το εγκατεστημένο watt(για έργα ισχύος άνω του 1MW) και πάνω από €3 το εγκατεστημένο watt (για έργο ισχύος της τάξης των 100kW). Σε αυτό πρέπει το κόστος συμπεριλαμβάνεται πέρα του κατασκευαστικού κόστους του ίδιου του έργου, και το κόστος σύνδεσης με τη ΔΕΗ και το κόστος αδειοδότησης (developmentcost).

Με βάση τα ανωτέρω, πιστεύουμε πως με υπευθυνότητα πρέπει να δούμε την πραγματικότητα ρεαλιστικά και να προσδέσουμε το άρμα μας στην πραγματική διασυνδεδεμένη ισχύ των Φ/Β και όχι στην ανέξοδη και απατηλή προσδοκία των αιτήσεων που απλά δεν θα υλοποιηθούν ποτέ όπως άλλωστε μας δίδαξε η ιστορία των τελευταίων πέντε ετών.  

Ακόμη και σήμερα, η ανάπτυξη των Φ/Β δεν ήταν η αναμενόμενη, μιας και τα «φίλτρα» της κάθε εποχής συνετέλεσαν στο να υψωθούν ανυπέρβλητα εμπόδια στην ανάπτυξή τους. Το σημερινό φίλτρο της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης, αποτέλεσμα της οικονομικής συγκυρίας, αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο της πράσινης ανάπτυξης. Μπορούμε όμως να δούμε το φίλτρο αυτό ως μια δυνατότητα για υγιή πράσινη ανάπτυξη, αποφεύγοντας ως χώρα τα παραδείγματα της Ισπανίας, της Τσεχίας και της Ιταλίας, όπου η τεράστια έκρηξη της αγοράς αποτέλεσε μια φούσκα την οποία κανείς μας δεν θέλει να ζήσει και στη χώρα μας.


4. Προτάσεις για την στήριξη του χρηματοδοτικού μηχανισμού στήριξης των ΑΠΕ

Η πρόταση του ΣΠΕΦ για την θωράκιση του μηχανισμού χρηματοδότησης των ΑΠΕ, κινείται σε δύο παραμέτρους:

Α) Την θωράκιση του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. (ΛΑΓΗΕ Α.Ε.) ώστε να αποτελέσει ένα υγιές ταμείο μετά την ανάληψη από το ίδιο των υποχρεώσεων των πληρωμών από τον μέχρι τώρα Διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ Α.Ε.).

Β) Να έχουν οι επενδύσεις σε ΑΠΕ ένα αξιοπρεπές ποσοστό απόδοσης ιδίων κεφαλαίων, προκειμένου να αποτελέσουν πόλο έλξης εγχώριων και ξένων επενδύσεων. Η παράμετρος αυτή αφορά ουσιαστικά στο ύψος της εγγυημένης τιμής πώλησης της κιλοβατώρας.

4.1. Στήριξη ΛΑΓΗΕ

Σύμφωνα με τις μελέτες ΕΜΠ, ΑΠΘ, ΙΟΒΕ και Greenpeace, έχει γίνει πλέον ευρέως αποδεκτό πως τα Φ/Β δεν είναι ούτε ακριβά, τουναντίον ωφελούν το σύστημα και επιβαρύνουν ελάχιστα τον καταναλωτή. Είναι σαφές και αποδεδειγμένο πως το έλλειμμα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ΔΕΣΜΗΕ και το οποίο θα κληθεί να παραλάβει ο ΛΑΓΗΕ, οφείλεται αποκλειστικά στον στρεβλό τρόπο υπολογισμού του τέλους ΑΠΕ (ή καλύτερα τέλος CO2), το οποίο φθάνει μόνο κατά 40% στις ΑΠΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ, η μηνιαία εκκαθάριση όλων των παραγωγών είναι γύρω στα €400 εκατομμύρια ενώ οι ΑΠΕ περίπου τα €40 εκατομμύρια από αυτά. Από τα νούμερα αυτά προκύπτει πως το όποιο έλλειμμα από το τέλος ΑΠΕ είναι της τάξης των €10 εκ μηνιαίως, ποσό που μπορεί πολύ εύκολα να αποκτηθεί:

    Με επανακαθορισμό των βασικών μηχανισμών λειτουργίας  της Ημερησίας Αγοράς δηλαδή της ΟΤΣ και του Τέλους ΑΠΕ, ώστε να αντανακλούν πλήρως και με διαφάνεια το πραγματικό κόστος των συμμετεχόντων στην παραγωγή ενέργειας (συνολικά – συμπεριλαμβανομένων ρύπων) και  επομένως και την «επιβάρυνση ΑΠΕ για τους καταναλωτές» αντίστοιχα. Ο ανορθολογισμός των ανωτέρω βασικών μηχανισμών θα άρει τις σημερινές στρεβλώσεις, όπως μαρτυρούν όλες οι μελέτες,  και θα είναι ο βασικός χρηματοδοτικός μηχανισμός διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα.
    Με ενεργοποίηση του μηχανισμού εισροής κεφαλαίων από το τέλος ΕΡΤ, όπως προβλέπει ο Ν.3851/2011.
    Με επιτάχυνση των δημοπρασιών ρύπων που διενεργούνται στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
   Με ανάπτυξη της αγοράς εμπορίας «πράσινων πιστοποιητικών» με συμμετοχή και των ιδιωτών παραγωγών,  με θέσπιση σχετικών φόρων επί των συναλλαγών σύμφωνα με τα ισχύοντα στην χρηματιστηριακή αγορά.
    Την διόρθωση της οριακής τιμής συστήματος λόγω του οφέλους των Φ/Β που δεν υπολογίζεται σήμερα.
    Με φορολόγηση των ρύπων των λιγνιτικών μονάδων.
    Θέσπιση Τέλους Μεταβίβασης & Ανανέωσης των Αδειών το οποίο θα προέλθει από την καθιέρωση και λειτουργία μιας πραγματικής/διαφανούς αγοράς αδειών αντί του ισχύοντος καθεστώτος μεταβίβασης εταιρειών,  με αντίστοιχη αναγνώριση της δαπάνης για τον επενδυτή η οποία θα υπόκειται σε αποσβέσεις.

4.2. Τεκμηρίωση της τιμής αποζημίωσης της Φ/Β KWh

Το 2006 η Πολιτεία νομοθέτησε με το Νόμο 3468 ισχύ 700 MWγια φωτοβολταϊκά συνολικά στην Επικράτεια με τιμή πωλούμενης kWh0,40 – 0,45 ευρώ ανάλογα την ισχύ του σταθμού.

Τον Ιανουάριο του 2009 η Πολιτεία και χωρίς πρακτικά να υπάρχει ακόμη ανεπτυγμένη φωτοβολταϊκή ισχύς κυρίως λόγω των ανυπέρβλητων γραφειοκρατικών εμποδίων (συνολική εγκατεστημένη ισχύς φωτοβολταϊκών σταθμών σε λειτουργία μόλις 14 MW), με το Νόμο 3734 ξανανομοθέτησε το καθεστώς τιμολόγησης της φωτοβολταϊκής kWhορίζοντας για πρώτη φορά την κλιμακωτή ανά 6μηνο μείωση της τιμής της για τους νέους κάθε φορά Φ/Β σταθμούς που συμβολαιοποιούνται με τον ΔΕΣΜΗΕ.  Η κλίμακα αυτή εκκινούσε από τα 0,40 – 0,45 ευρώ / kWhπου όριζε ο ν. 3468 και μόλις το 2014 μείωνε την τιμή της στα 0,26 – 0,29 ευρώ μια μείωση δηλαδή της τάξης του 35% σε μόλις τρία χρόνια από σήμερα. Περαιτέρω ο νόμος όριζε πως από το 2015 και ύστερα η τιμή για τους νέους πάντοτε σταθμούς θα μειωθεί περισσότερο οριζόμενη απευθείας ως το γινόμενο της χονδρεμπορικής τιμής του συμβατικού ρεύματος (οριακή τιμή συστήματος ΟΤΣ) επί συντελεστή 1,3 – 1,5 δηλαδή με σημερινά δεδομένα τιμή μόλις €0,10/kWh.  Μείωση λοιπόν της τάξης του 75% σε μόλις τέσσερα χρόνια από σήμερα.

Το 2010 με το Ν.3851 η Πολιτεία εκ νέου νομοθέτησε το καθεστώς αποζημίωσης των ΑΠΕ όπου σε ότι αφορά τα φωτοβολταϊκά επαναβεβαιώθηκε αυτούσιος ο προηγούμενος νόμος 3734 ενώ μέσω του νέου αναπτυξιακού τα Φ/Β εξαιρέθηκαν παντελώς από κάθε μορφή επιχορήγησης του κόστους εγκατάστασης τους. Όσον αφορά το μέγεθος της αγοράς των Φ/Β και πάλι η πραγματικότητα υστερούσε σημαντικά των στόχων του Κράτους αφού τον Δεκέμβριο του 2009 η εγκατεστημένη ισχύς ήταν μόλις 46 MWενώ σήμερα σε λειτουργία βρίσκονται περίπου 350 MW.  Παράλληλα και με βάση τις δεσμεύσεις μας στην Ε.Ε., ο νομοθετημένος εθνικός στόχος για το 2014 είναι 1.500 MWφωτοβολταϊκά και 2.200MWγια το 2020.  Οι αριθμοί αυτοί περιλαμβάνουν όλες τις μορφές Φ/Β δηλαδή εγκαταστάσεις σε γήπεδα, στέγες και αγροτικά και υπό το καθεστώς της πιστωτικής ασφυξίας που συνεχώς επιδεινώνεται μοιάζουν εντελώς απρόσιτοι.

Εύλογα λοιπόν προκαλείται η απορία στο που στηρίζεται όλη αυτή η δημοσιότητα περί δήθεν υψηλών κινήτρων στα φωτοβολταϊκά, όταν η πραγματικότητα (μόνο 350 MWεγκατεστημένης ισχύος) υπολείπεται δραματικά των επί τρεις φορές νομοθετημένων και ρητά ποσοτικοποιημένων στόχων την ώρα μάλιστα που η πλήρης στάση έκδοσης νέων δανείων από το τραπεζικό σύστημα καθιστά μάλλον αδύνατη την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου σε οποιαδήποτε κλίμακα σε ελληνική τουλάχιστον βάση.

Αυτό που είναι αυτονόητο είναι πως στην παρούσα φάση, η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να προσελκύει επενδύσεις, ειδικά εκείνες οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν με ξένα ιδία κεφάλαια και ειδικά ξένο τραπεζικό δανεισμό. Οποιαδήποτε περαιτέρω αποκλιμάκωση της εγγυημένης τιμής πώλησης της κιλοβατώρας, ειδικά την παρούσα χρονική στιγμή, θα προκαλέσει αποθάρρυνση των σημερινών ενδιαφερομένων, ακριβώς επειδή θα αποδειχθεί εκ νέου πως οι νόμοι στην Ελλάδα «δεν κρατάνε για πολύ». Και ακριβώς επειδή ο χρόνος υλοποίησης των επενδύσεων είναι μακρύς, η επενδυτική ανασφάλεια θα είναι τέτοια που θα προκαλέσει πάγωμα των επενδύσεων. Είναι λάθος να συγκρίνεται η Ελλάδα με χώρες όπως η Γερμανία, όπου αφενός ο χρόνος υλοποίησης επενδύσεων σε ΑΠΕ είναι πολύ μικρότερος, αφετέρου το τραπεζικό σύστημα παρέχει εύκολη χρηματοδότηση έργων ΑΠΕ.

Η πρόταση του ΣΠΕΦ είναι να παραμείνει σε ισχύ ο υφιστάμενος Ν.3851 όσον αφορά την αποκλιμάκωση των εγγυημένων τιμών, δεδομένου πως η εγκατεστημένη ισχύς δεν θα ανέβει λόγω της οικονομικής συγκυρίας. Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα μένει πιστή στα νομοθετήματά της, παρέχοντας σταθερότητα επενδυτικών σχεδίων. Σε περίπτωση που καταφέρουμε να έχουμε μια ουσιαστική εγκατεστημένη μάζα Φ/Β, σε μια χρονική συγκυρία καλύτερης εικόνα των Τραπεζών και με ξεκάθαρη την οικονομική πορεία της χώρας για το άμεσο μέλλον, τότε και μόνο τότε θα απαιτείται μείωση των εγγυημένων τιμών.

Ο ΣΠΕΦ ενδιαφέρεται για τη βιωσιμότητα των επενδύσεων μέσα σε ένα σταθερό περιβάλλον, επιθυμεί την επέκταση του κλάδου στα όρια των αντοχών της εθνικής οικονομίας και όχι την αλόγιστη επέκταση, επ’ ωφελεία μόνο των προμηθευτών εξοπλισμού. Οποιαδήποτε μελλοντική αναδιαπραγμάτευση τιμών θα πρέπει να αντανακλά τις ισχύουσες πραγματικές συνθήκες επενδύσεων στη χώρα μας (κόστος δανεισμού, έλλειψη επενδυτικών κινήτρων, αυξημένο κόστος επένδυσης λόγω γραφειοκρατίας και έλλειψης υποδομών), υπενθυμίζοντας την πρόσφατη δέσμευση του κ. υπουργού ότι οι όποιες παρεμβάσεις δεν θα αφορούν τα λειτουργούντα φ/β.  Επιπλέον θεωρούμε άστοχη οποιαδήποτε απλή  σύγκριση τιμών πώλησης με άλλες χώρες.


5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Ο ΣΠΕΦ έχει προφανές συμφέρον την διασφάλιση της επιχειρηματικότητας των Φ/Β για τις επόμενες δεκαετίες και είναι αυτονόητο πως όταν απαιτηθεί μια οποιαδήποτε αναδιαπραγμάτευση των κινήτρων προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των επενδύσεων μας, θα είμαστε σύμμαχοι της Πολιτείας προς αυτή την κατεύθυνση. Απλώς τονίζουμε πως στην παρούσα συγκυρία, η χρονική στιγμή δεν είναι κατάλληλη για κάτι τέτοιο (η επενδυτική αβεβαιότητα, το ρίσκο της χώρας και η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης δεν το επιτρέπουν την παρούσα χρονική στιγμή). Σημειώνουμε πως με την προκάτοχό σας Υπουργό είχαμε εξαρχής προτείνει την κατάργηση του Αναπτυξιακού Νόμου, μιας και το θεωρούσαμε ένα πρόσθετο κίνητρο το οποίο δεν ήταν πλέον απαραίτητο για την υγιή εξέλιξη του κλάδου των φωτοβολταϊκών.

Σήμερα, παρόλο που οι τιμές του Φ/Β panelsέχουν μειωθεί, δυστυχώς έχουν ανέβει όλες οι άλλες παράμετροι του οικονομικού μοντέλου (άμεση και έμμεση φορολόγηση, μηδενική χρηματοδότηση, ρίσκο χώρας, κλπ), με αποτέλεσμα ο δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων να μην θεωρείται τόσο μεγάλος όσο παρουσιάζεται εσφαλμένα, λόγω της μείωσης των τιμών του εξοπλισμού. Σημειώνεται επίσης πως ο ΣΠΕΦ είχε υποβάλλει στο παρελθόν επίσημη μελέτη στην Υπουργό Οικονομίας κα Κατσέλη και στο InvestInGreece, την οποία συνέταξε σε συνεργασία με την Deloitte. Hμελέτη αυτή απέδειξε πως ο δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων μιας Φ/Β μονάδας των 2MWήταν στο 12% (Ιούνιος 2010). Δυστυχώς, παρόλο που σήμερα το κόστος του εξοπλισμού έχει πέσει σημαντικά, ακριβώς επειδή έχουν ανέβει όλες οι άλλες παράμετροι του οικονομικού μοντέλου, το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να κυμαίνεται σήμερα στα ίδια επίπεδα. Η μελέτη είναι στη διάθεσή σας και αν το επιθυμείτε, είμαστε σε θέση να την επικαιροποιήσουμε.

Κλείνοντας, είναι αυτονόητο πως τα επιχειρηματικά σχέδια που αφορούν τον κλάδο θα πρέπει να τα αποφασίζει η Πολιτεία έχοντας λάβει την πραγματική εικόνα, όχι αυτή που παρουσιάζουν οι μη πραγματικά εμπλεκόμενοι, όπως Σύμβουλοι και θεωρητικοί επενδυτές. Ο ΣΠΕΦ, ως επιστημονικός και επιχειρηματικός Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας, ο οποίος έχει πραγματικά επενδύσει στο χώρο των Φ/Β πάνω από €250 εκατομμύρια σε συνδεδεμένα έργα, έχει άμεσο ενδιαφέρον για τη βιωσιμότητα του χρηματοδοτικού μηχανισμού των ΑΠΕ και επιθυμεί την  απροβλημάτιστη ροή των επιχειρηματικών του σχεδίων, θα βρίσκεται στο πλευρό του Υπουργείου ως ουσιαστικός Σύμβουλος και υποστηρικτής. Σε αυτό ζητάμε τη δική σας υποστήριξη ώστε να αξιοποιήσετε πλήρως το εργαλείο που λέγεται ΣΠΕΦ ως Υπουργός ΠΕΚΑ.

Τέλος, θα σας παρακαλέσουμε να ακολουθήσετε την τακτική της προκατόχου σας Υπουργού κας Μπιρμπίλη, με την οποία είχαμε μια εξαιρετική επικοινωνία και συνεργασία τους προηγούμενους 18 μήνες.

Με εκτίμηση,
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΠΕΦ

Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Πρόεδρος
Στέλιος Λουμάκης – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου – Γενική Γραμματέας
Νίκος Σαβούρης – Ταμίας
Δημήτρης Μαλαμούλης – Μέλος
Μιχάλης Σιαμίδης – Μέλος
Κώστας Τσούμας – Μέλος
Πάνος Κιλίμης – Μέλος
Μιχάλης Δερπανόπουλος - Μέλος

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ - ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΩΝ

Αγαπητά μέλη,
 
Ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ), ανακοινώνει την διεξαγωγή Γενικής  Συνέλευσης, με την οποία ολοκληρώνεται η θητεία του 1ου Διοικητικού Συμβουλίου, σύμφωνα με το Άρθρο 10 του Καταστατικού. Στην Γενική Συνέλευση θα λάβει χώρα ο απολογισμός του έργου του 1ου Δ.Σ. και η έγκριση του προϋπολογισμού, ενώ θα λάβει χώρα και η τέλεση αρχαιρεσιών για την εκλογή του 2ου Δ.Σ.
 
Η Γενική Συνέλευση - Αρχαιρεσίες θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή  04/12/2011 στον πολυχώρο «Marousi Plaza» (το παλιό Village center) στον Παράδεισο Αμαρουσίου, Φραγκοκλησιάς 3Α & Γρανικού.
Δικαίωμα ψήφου θα έχουν σύμφωνα με το Άρθρο 21 Παρ. 4 του Καταστατικού, οι νόμιμοι ή εξουσιοδοτημένοι (με γνήσιο υπογραφής) εκπρόσωποι των οικονομικά τακτοποιημένων μελών έως και εκείνη την ημέρα και πριν τις αρχαιρεσίες.
 
Όσα από τα μέλη μας επιθυμούν να συνδράμουν στην σύνθεση του 2ου Δ.Σ., παρακαλούνται όπως υποβάλλουν εγγράφως την υποψηφιότητά τους έως και την 01/12/2011 και ώρα 13:00, είτε στο fax του ΣΠΕΦ 210- 6828581 (Υπόψιν κ. Μαρκουλάκη - Γραμματεία ΣΠΕΦ ), είτε στις  ηλεκτρονικές διευθύνσεις Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. και Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
 
Παρακαλούνται τα υποψήφια για Δ.Σ. μέλη ώστε να αιτηθούν την επιβεβαίωση της παραλαβής της αίτησής υποψηφιότητας ώστε να θεωρείται έγκυρη η υποβολή της.
 
Το πρόγραμμα της Γενικής Συνέλευσης έχει ως εξής:
 
09:00 – 10:00      Προσέλευση, καφές, εγγραφές, τακτοποίηση συνδρομών
10:00 – 12:00      Χαιρετισμοί Δ.Σ. και επισήμων, Παρουσίαση έργου ΣΠΕΦ 2009-2011
12:00 – 12:30      Διάλειμμα - Καφές
12:30 – 14:30      Αρχαιρεσίες – Γεν. Συνέλευση
14:30                  Γεύμα

 
 
Για το Δ.Σ. του ΣΠΕΦ
 
Δρ. Κώστας Δανιηλίδης                   – Πρόεδρος
Στέλιος Λουμάκης                           – Αντιπρόεδρος
Όλγα Αγγελοπούλου                       – Γενική Γραμματέας
Νίκος Σαβούρης                              – Ταμίας
Μιχάλης Σιαμίδης                            – Μέλος
Κώστας Τσούμας                            – Μέλος
Δημήτριος Μαλαμούλης                   – Μέλος
Μιχάλης Δερπανόπουλος                 – Μέλος
Κώστας Καραλής                            – Μέλος
Πάνος Κιλίμης                                 – Μέλος

Νέα πολεοδομική εμπλοκή στην διασύνδεση Φ/Β μονάδων

Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

Υπ’ όψη: Υπουργού κου Γιώργου Παπακωνσταντίνου



Θέμα: Νέα πολεοδομική εμπλοκή στην διασύνδεση Φ/Β μονάδων

Συν. Σελίδων 2


Αξιότιμε κε Υπουργέ

Δυστυχώς για μία ακόμη φορά βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να αποταθούμε σε εσάς για να καταγγείλουμε μια νέα γραφειοκρατική αγκύλωση που παρουσιάστηκε αίφνης στον κλάδο μας και αφορά την αυθαίρετη στρέβλωση του καθεστώτος της έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας που χορηγείται κανονικά από τις πολεοδομίες βάση της Υ.Α. 40158 ΦΕΚ Β’ αρ. 1556 από 22/9/10 και καλύπτει πλήρως την πολεοδομική αδειοδότηση των Φ/Β πάρκων.

Συγκεκριμένα ζητήθηκε προφορικά από την Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών του Υπουργείου σας και τον επικεφαλής της κο Γκανασούλη Γεώργιο και την υφισταμένη του κα Σκαρλή Αθηνά η έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας που χορηγείται από τις πολεοδομίες στο εξής να φέρει διπλή θεώρηση αντί για απλή που ισχύει ως σήμερα και προβλέπει το σχετικό έντυπο.  Συγκεκριμένα ζητούν η δεύτερη θεώρηση (που στο έντυπο ούτε μνημονεύεται, ούτε υπάρχει ειδικός χώρος αλλά ούτε και προβλέπεται από κάποιο, Νόμο, Π.Δ., Υ.Α., ή έστω εγκύκλιο) να αφορά την δυνατότητα σύνδεσης του Φ/Β πάρκου με το δίκτυο ΔΕΗ βάση του ν. 1512/85 περί ηλεκτροδοτήσεων κτιρίων!.  Ζητούν δηλαδή προφορικά να εφαρμόζονται οι θεωρήσεις των κανονικών οικοδομικών αδειών στις εγκρίσεις εργασιών μικρής κλίμακας χωρίς μάλιστα να υπάρχει το παραμικρό νομοθέτημα ή έστω έγγραφο προς τις πολεοδομίες που να τις υποχρεώνει να χορηγούν αυτή την δεύτερη θεώρηση ή να ορίζουν την διαδικασία της.  Όλα αυτά δε την στιγμή που μόλις άρχισε να «τρέχει» ο κλάδος μας αφού πρόσφατα μόλις απαλλάχθηκε από το πολεοδομικό και γραφειοκρατικό άχθος που τον είχε βυθίσει στην απραξία για χρόνια.

Η προφορική μάλιστα αυτή συνεννόηση - στρέβλωση της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών έγινε με την Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδυτών ΑΠΕ του Υπουργείου σας και την κα Οικονόμου Αναστασία που την εκπροσωπεί όπου και δόθηκε εν συνεχεία άτυπη προφορική πάλι εντολή στο Υπουργείο Οικονομικών οι εφορίες να μην σφραγίζουν τις Υπεύθυνες δηλώσεις αδειούχου εγκαταστάτη (ΥΔΕ) των Φ/Β πάρκων που έχουν ολοκληρωθεί κατασκευαστικά και είναι έτοιμα για διασύνδεση αν οι εγκρίσεις εργασιών μικρής κλίμακας δεν φέρουν και δεύτερη θεώρηση από την πολεοδομία για σύνδεση στο δίκτυο ΔΕΗ.  Τραγικό αποτέλεσμα αυτού είναι Φ/Β επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου που έχουν αδειοδοτηθεί νομίμως και υλοποιηθεί πλήρως να παραμένουν ασύνδετες αφού η ΔΕΗ για να τις συνδέσει ζητά την ΥΔΕ θεωρημένη από την ΔΟΥ του επενδυτή.

Όπως εύκολα αντιλαμβάνεστε η νέα αυτή γραφειοκρατική στρέβλωση – εκτροπή τείνει να καταστρέψει πληθώρα επενδυτών που βρίσκονται ακριβώς στο στάδιο της σύνδεσης των κατασκευασμένων πλέον Φ/Β πάρκων τους αφού αδυνατούν να τα διασυνδέσουν με το δίκτυο λόγω των πρόσφατων αυτών προφορικών νομοθετημάτων των υπηρεσιών του Υπουργείου σας.  Τραγικότερο δε όλων είναι πως οι επενδύσεις αυτές έχουν υλοποιηθεί σε ένα περιβάλλον υψηλού χρηματοδοτικού κόστους και εμπράγματων εξασφαλίσεων οι οποίες κινδυνεύουν να καταπέσουν από τις τράπεζες εις βάρος του επενδυτή αφού προκύπτει αίφνης νομικό κόλλημα στην λειτουργία τους και μάλιστα ούτε καν διατυπωμένο αλλά παραμένον προφορικό.  Ας σημειωθεί εδώ πως η Αυτοτελής Υπηρεσία ΑΠΕ και ο διευθυντής της κος Χαβιαρόπουλος εξεπλάγην και αυτός από την νέα αυτή στρέβλωση αφού δεν γνώριζε το παραμικρό.

Ωε σύνδεσμος που εκπροσωπεί την επιχειρηματικότητα στην παραγωγή ενέργειας από Φ/Β στην Ελλάδα πιστεύουμε πως είναι αναφαίρετο δικαίωμα και καθήκον της Πολιτείας και του Υπουργείου σας να νομοθετεί επίσημα όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο.   Είναι όμως ασύμμετρα άδικο και αντισυνταγματικό προφορικές συνεννοήσεις υπαλλήλων να εγκλωβίζουν και να καταστρέφουν ανυποψίαστους επενδυτές που με τις πράξεις τους «ψηφίζουν» Ελλάδα υλοποιώντας επενδύσεις υπό αυτές τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες.  Είναι αδιανόητο σε «Κράτος δικαίου» να εφαρμόζονται «προφορικά νομοθετήματα».  Αν έπρεπε δυνητικά να εφαρμοστούν οι προφορικές αυτές συνεννοήσεις οφείλουν πρώτα να νομοθετηθούν εγγράφως και να επικοινωνηθούν στις υπηρεσίες και τις πολεοδομίες και ύστερα να αρχίσει η εφαρμογή τους.  Στο μεταξύ όμως οι επενδυτές δεν μπορούν να εγκλωβίζονται και να ζημιώνονται.


Παρακαλούμε για τις άμεσες ενέργειες σας.


Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση


Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Πρόεδρος

Στέλιος Λουμάκης – Αντιπρόεδρος

Η απάντηση του ΣΠΕΦ για την αποζημίωση της ηλιακής κιλοβατώρας.

Αθήνα,  26/5/2011


Η απάντηση των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) για την αποζημίωση της ηλιακής κιλοβατώρας.

Με έκπληξη ζήσαμε τις τελευταίες ημέρες τον περισσό ζήλο πολλών, αλλά ευτυχώς άσχετων με τον χώρο της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, να καταφαίνονται κατά του συστήματος αποζημίωσης (feed-in-tariff) των μονάδων ΑΠΕ και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα υπεραμυνόμενοι δήθεν του καλού της εθνικής οικονομίας το οποίο κατ’ αυτούς πλήττεται από την τιμή της πράσινης kWh.   
Ως απόλυτα αρμόδιοι αφού ο ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας από Φωτοβολταϊκά) είναι ο μόνος σύνδεσμος που εκπροσωπεί τους πραγματικούς παραγωγούς ενέργειας από Φ/Β στην Ελλάδα, θα απαντήσουμε για ακόμα μια φορά τεκμηριωμένα σε όλες αυτές τις έστω «καλοπροαίρετες» ανησυχίες κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν.
Το 2006 η Πολιτεία νομοθέτησε με τον νόμο 3468 ισχύ 700 MW για φωτοβολταϊκά συνολικά στην Επικράτεια με τιμή πωλούμενης kWh 0,40 – 0,45 ευρώ ανάλογα την ισχύ του σταθμού.
Τον Ιανουάριο του 2009 η Πολιτεία και χωρίς πρακτικά να υπάρχει ακόμη ανεπτυγμένη φωτοβολταϊκή ισχύς κυρίως λόγω των ανυπέρβλητων γραφειοκρατικών εμποδίων (συνολική εγκατεστημένη ισχύς φωτοβολταϊκών σταθμών σε λειτουργία μόλις 14 MW), με τον ν. 3734 ξανανομοθέτησε το καθεστώς τιμολόγησης της φωτοβολταϊκής kWh ορίζοντας για πρώτη φορά την κλιμακωτή ανά 6μηνο μείωση της τιμής της για τους νέους κάθε φορά Φ/Β σταθμούς που συμβολαιοποιούνται με τον ΔΕΣΜΗΕ.  Η κλίμακα αυτή εκκινούσε από τα 0,40 – 0,45 ευρώ / kWh που όριζε ο ν. 3468 και μόλις το 2014 μείωνε την τιμή της στα 0,26 – 0,29 ευρώ μια μείωση δηλαδή της τάξης του 35% σε μόλις πέντε χρόνια.  Περαιτέρω ο νόμος όριζε πως από το 2015 και ύστερα η τιμή για τους νέους πάντοτε σταθμούς θα μειωθεί περισσότερο οριζόμενη απευθείας ως το γινόμενο της χονδρεμπορικής τιμής του συμβατικού ρεύματος (οριακή τιμή συστήματος ΟΤΣ) επί συντελεστή 1,3 – 1,5 δηλαδή με σημερινά δεδομένα τιμή μόλις 0,10 ευρώ / kWh.  Μείωση λοιπόν της τάξης του 75% σε μόλις έξι χρόνια.  
Το 2010 με τον ν. 3851 η Πολιτεία εκ νέου νομοθέτησε το καθεστώς αποζημίωσης των ΑΠΕ όπου σε ότι αφορά τα φωτοβολταϊκά επαναβεβαιώθηκε αυτούσιος ο προηγούμενος νόμος 3734 ενώ μέσω του νέου αναπτυξιακού τα Φ/Β εξαιρέθηκαν παντελώς από κάθε μορφή επιχορήγησης του κόστους εγκατάστασης τους.  Όσον αφορά το μέγεθος της αγοράς των Φ/Β και πάλι η πραγματικότητα υστερούσε σημαντικά των στόχων του Κράτους αφού τον Δεκέμβριο του 2009 η εγκατεστημένη ισχύς ήταν μόλις 46 MW ενώ σήμερα σε λειτουργία βρίσκονται μόλις 208 MW.  Παράλληλα και με βάση τις δεσμεύσεις μας στην ΕΕ ο νομοθετημένος εθνικός στόχος για το 2014 είναι 1.500 MW φωτοβολταϊκά και για το 2020 2.200MW!  Οι αριθμοί αυτοί περιλαμβάνουν όλες τις μορφές Φ/Β δηλαδή εγκαταστάσεις σε γήπεδα, στέγες και  αγροτικά.
Εύλογα λοιπόν μας προκαλεί απορία το που στηρίζονται όλα αυτά τα δημοσιεύματα περί δήθεν φούσκας στα φωτοβολταϊκά όταν η πραγματικότητα (208 MW εγκατεστημένη ισχύς) υπολείπεται δραματικά των επί τρεις φορές νομοθετημένων και ρητά ποσοτικοποιημένων στόχων;  Πως είναι άραγε δυνατόν το Κράτος να μην έχει υπολογίσει επί τρεις φορές μάλιστα νομοθετώντας το όποιο συνεπαγόμενο οικονομικό κόστος (αν υπάρχει καν τέτοιο) της ανάπτυξης των φωτοβολταϊκών;
Τα φωτοβολταϊκά όχι μόνο δεν κοστίζουν στην εθνική οικονομία αλλά τουναντίον προσφέρουν πυρήνα ανάπτυξης και καινοτομίας αφού στο σύντομο διάστημα από το 2006 και ύστερα και παρά τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα έχει ήδη αναπτυχθεί μια ολόκληρη εθνική βιομηχανία πίσω τους που τα παράγει, τα εγκαθιστά, τα λειτουργεί και τα υποστηρίζει.  Σήμερα μια φωτοβολταϊκή εγκατάσταση μπορεί να κατασκευαστεί από αμιγώς ελληνικά προϊόντα σε ποσοστό ως και 90%.  Πουθενά αλλού στην ηλεκτροπαραγωγή δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα που ευθέως ισοδυναμεί με θέσεις εργασίας σε όλη την αλυσίδα τους.  Το βασικότερο δε πλεονέκτημα σε σχέση με οποιαδήποτε συμβατική μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που φαντάζει δήθεν φθηνότερη είναι ότι τα Φ/Β παράγουν «πράσινο» προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας χωρίς να καταναλώνουν την παραμικρή εισαγόμενη πρώτη ύλη και μάλιστα για διάστημα τουλάχιστον 25 ετών με μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος.  Αν θέλει λοιπόν κάποιος πραγματικά να μιλήσει με ορθολογικούς οικονομικούς όρους κόστους θα πρέπει σε κάθε μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να συνυπολογίσει πέρα από το κόστος εγκατάστασης, το κόστος γραμμών δικτύου που απαιτείται για την διασύνδεση της μονάδας, το κόστος ρύπων που συνεπάγεται η έκλυση CO2 αλλά και την επικίνδυνη εξάρτηση της χώρας από το εξωτερικό με την συνεπακόλουθη επιβάρυνση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών που συνεπάγεται η διαρκής εισαγωγή λειτουργικής καύσιμης πρώτης ύλης (π.χ. φυσικό αέριο).  Σε όλες αυτές τις παραπάνω πτυχές τα φωτοβολταϊκά αριστεύουν αφού κατά κανόνα βρισκόμενα κοντά στην κατανάλωση δεν χρειάζονται καν σημαντικές δαπάνες σε γραμμές μεταφοράς πλεονέκτημα μοναδικό συγκριτικά με τις υπόλοιπες μορφές ΑΠΕ.
Το δε σύστημα αποζημίωσης των ΑΠΕ (feed-in-tariff) έχει αποδειχθεί άκρως επιτυχημένο και φθηνό αφού ενσωματώνει όλες τις οικονομικές παραμέτρους και «κρυφές» ωφέλειες κάθε τεχνολογίας όπως αναφέρθηκαν παραπάνω.   Επιπρόσθετα τα Φ/Β συγχρονιζόμενα άριστα με την καμπύλη της ζήτησης φορτίου και ειδικά τις ώρες αιχμής της (μεσημεριανές ώρες το καλοκαίρι) γλυτώνουν το σύστημα από πολύ ακριβές εφεδρείες και εισαγωγές ενέργειας.  Με το σύστημα feed-in-tariff οι ΑΠΕ δεν συμπαρασύρουν όλη την πυραμίδα της προσφοράς ενέργειας κάθε χρονική στιγμή σε υψηλότερο επίπεδο αποζημίωσης όπως συμβαίνει π.χ. με τις εισαγωγές, συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην συγκράτηση της οριακής τιμής συστήματος (ΟΤΣ) την οποία και επωφελείται ο τελικός καταναλωτής.  Όσον αφορά το τέλος ΑΠΕ είναι απολύτως στρεβλός ο υπολογισμός του αφού σε αυτόν δεν λαμβάνονται υπ’ όψη οι κρυφές ωφέλειες του συστήματος από την συνεισφορά των φωτοβολταϊκών σε όλες τις πτυχές τους όπως προαναφέρθηκαν.
Με βάση τα ανωτέρω πως είναι άραγε δυνατόν να ζητούν κάποιοι από την Πολιτεία να αθετήσει το επί τρεις φορές νομοθετημένο πλαίσιο ανάπτυξης των ΑΠΕ και των Φ/Β ειδικότερα, την στιγμή μάλιστα που είναι ο μόνος τομέας ανάπτυξης που μας έχει απομείνει και που ακόμη βρισκόμαστε τόσο μακριά από τους δεσμευτικούς στόχους μας ώστε ούτε κατά διάνοια να μπορούμε να μιλάμε για φούσκα;   Επιτέλους για μία φορά θα πρέπει να δούμε την πραγματικότητα κατάματα και να προσδέσουμε το άρμα μας στην πραγματική διασυνδεδεμένη ισχύ των Φ/Β και όχι στην ανέξοδη και απατηλή προσδοκία των αιτήσεων που απλά δεν θα υλοποιηθούν ποτέ όπως άλλωστε μας δίδαξε και η ιστορία των τελευταίων πέντε ετών.  Αν πρέπει κάτι να κάνουμε είναι να ανακαλέσουμε τις άδειες που δεν υλοποιούνται και όχι να τιμωρήσουμε τις επενδύσεις που υλοποιήθηκαν ή υλοποιούνται.
Έχουμε άραγε αναλογιστεί τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που έχουν επενδυθεί στα Φ/Β και στην παραγωγή τους και που αποτελούν ψήφο εμπιστοσύνης για την Ελλάδα από πλευράς επενδυτών σε πείσμα όλων αυτών που δεν επενδύουν το παραμικρό στην χώρα, κινδυνολογούν καιροσκοπικά ακατάπαυστα και εξάγουν τα χρήματα τους στο εξωτερικό αποζητώντας την εθνική πτώχευση ώστε σε μια νύχτα να πλουτίσουν εις βάρος των πολλών;
Είναι δυνατόν ως χώρα να ζητούμε επενδύσεις και ανάπτυξη τιμωρώντας εν τέλει βάναυσα τους όποιους τολμηρούς μας εμπιστεύθηκαν δαπανώντας τα χρήματα τους στην χώρα μας με το να αλλάζουμε τους κανόνες της επένδυσης τους εκ των υστέρων και μάλιστα τολμώντας να προτείνουμε αναδρομικότητα;
Όλα αυτά είναι αδιανόητα και αντισυνταγματικά για μια χώρα που ασπάζεται και σέβεται την ιδιωτική πρωτοβουλία και που στηρίζει σε αυτήν την απασχόληση και την ευημερία του λαού της.  Ειδικά σήμερα που ζούμε την απόλυτη χρεωκοπία του τεράστιου και αποτυχημένου Κράτους–επιχειρηματία, οι επενδύσεις των ιδιωτών είναι οι μόνες που μπορούν να ορθοποδήσουν την χώρα σε βιώσιμη βάση.
Ως επενδυτές που «ψήφισαν» Ελλάδα επενδύοντας τα χρήματα τους εδώ και μάλιστα σε παραγωγική δραστηριότητα αντί να τα εξάγουν στις τράπεζες του εξωτερικού και ύστερα να καιροσκοπούν αζημίως, θεωρούμε αδιανόητο τον οποιονδήποτε αιφνιδιασμό των επιχειρηματικών μας σχεδίων.  Δεν έχουμε κανένα πλέον περιθώριο ως χώρα για λάθη, παλινωδίες και κακεντρέχεια εις βάρος του πολύπαθου ιδιωτικού παραγωγικού τομέα.

Με εκτίμηση

Στέλιος Λουμάκης
Αντιπρόεδρος ΣΠΕΦ   
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στόχος μας

vision
Η προάσπιση των οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του σωματείου.


vision
Η μελέτη προβλημάτων σχετικών με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και συστήματα καθώς και η επίλυση τους.

Επικοινωνία

world-map

Η έδρα μας: 
Διεύθυνση: Γ' Σεπτεμβρίου 144, 112 51 Αθήνα, Ελλάς
6ος Όροφος

+30 210 6854035

Αν επιθυμείτε να γίνετε μέλος παρακαλούμε κατεβάστε την αίτηση εγγραφής, συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ταχυδρομείστε την στα γραφεία του Συνδέσμου στην πιο πάνω διεύθυνση, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.